Kauas unet karkaavat

Yleinen lätinä jä kitinä
Googlebot

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Lisää linkkiä pukkaa kun kerran kiinnostuin asiasta (kun vähäinen unentarpeeni on ihmetyttänyt itseäni varsin pitkän aikaa):

http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/B84E6A36 ... vaje_d.doc
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Voin nukkua missä tahansa ja milloin tahansa. 10-12 tunnin unet on mukavat, mutta viikolla pärjäilen 7-8 tunnilla. Päiväunet on ehkä parasta, mitä tiedän.

En ole kovin herkkäuninen ja sopeudun meluun nopeasti, jos melussa pitää nukkua. Nukun kai aika rauhallisesti, en heittelehdi ja huido ylettömästi, mutta kuulemma jonkin verran.

Minusta lähtee nukkuessa kova ääni. Aluksi ynisen, mumisen ja valitan, sitten hakkaan hampaitani yhteen ja lopulta kuorsaan.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Pitkäuninen täälläkin, Lolitan tapaan 10-12 tuntia hyvä, 7-8 välttävä. Sen alle jäävät unet kiristävät pinnaa kohtuuttomasti vaikka toki yksittäinen päivä niinkin menee. Päiväunet ovat silloin täysin pakolliset, ja ehkä parasta maailmassa.

Vuorotyö on tehnyt tehtävänsä ja unesta on tullut katkonaista, usein rytminkäännön jälkeisenä yönä herään muutaman tunnin unien jälkeen kolmelta, enkä pysty nukahtamaan ennen kuin olen valvonut vähintään kolme tuntia. Samoin vapaa-ajan valvominen aamutunneille estää levollista unta vaikka kohtuullisen hyvin nukahdankin. Sekin vaivaa jos samassa tilassa on vieraita ihmisiä, kaipaan ehdottomasti omaa rauhaa ja tuttua vuodetta.

Vaihtelevista nukkuma-ajoista ja häiriintyneestä rytmistä johtuen suosin korvatulppia ja silmälappuja. Nään hurjia ja eloisia unia, herään puoliksi ja kuvittelen niiden yhä jatkuvan kunnes havahdun omaan meuhkaamiseeni. Olisin varmasti häiriöksi herkkäuniselle kumppanille.

Nyt kun tuota lukee, tuntuu että nukun hyvin ehkä yön kahdessa viikossa. Ilmankos on välillä vähän vauhko olo.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Päiväunista tulee vain kiukkuiseksi. En ymmärrä sellaisia :?
Zeb

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

- Kuinka paljon tarvitset unta yössä säilyttääksesi hyvän vireystilan?

8 tuntia olisi hyvä, mutta käytännössä olen selvinnyt kohtuuvireessä myös noin 5-6 tunnin unilla. Tosin sillä hinnalla, etten sitten töiden jälkeen enää jaksa juuri harrastaa tms.

Olen huomannut tuon Prosessin mainitseman ilmiön, että välttämättä tuntimäärä yksin ei ratkaise. Olen illanvirkku-aamuntorkku, joten parhaimmillani olen kun saan nukkua aamuyhdeksään.

- Oletko herkkäuninen?

En normaalisti yhtään, mikäli ei ole mitään erityisen suurta stressiä päällä. Nukun hyvin ja syvästi, jopa niin syvästi etten välttämättä herää herätyskelloonkaan.

- Nukutko levottomasti?

En muuten, mutta saatan kuulemma hyvinkin unissani vallata sängyn ja viedä kaikki peitot. Tämä liittyy kai sitten siihen syväunisuuteen kun vaihdan paikkaa ja asemia itse yhtään mahdollisesta törmäilystä häiriintymättä.

- Aiheutatko meluhaittaa nukkuessasi kanssaihmisille? Mikäli aiheutat niin oletko yrittänyt vaikuttaa kuorsaamiseen ja miten?

Ilmeisesti en merkittävää ainakaan, koska tästä ei ole valitettu. Kaipa tuossa ylläolevassa on jo tarpeeksi valittamisen aihetta.
Zeb

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Savannah kirjoitti:Päiväunista tulee vain kiukkuiseksi. En ymmärrä sellaisia.
Niin ja tähän komppaus. Ei päivällä voi nukkua, koska yleensä silloin ei saa unta ja jos saa niin sitten ei jaksaisi herätä ollenkaan. Lisäksi on sitten ihan tokkurassa seuraavaan aamuun asti.
Pyry-Matias

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Savannah kirjoitti:Päiväunista tulee vain kiukkuiseksi. En ymmärrä sellaisia :?
Mulle elämänlaatuasia. Miksi kitkutella väsyneenä, mennä nukkumaan ennen hyvii töllöohjelmii ja luopua liikunnasta?

Yleensä vastaan, et yhdeksän tuntia riittää. Osaan kyl nukkua enemmänkin. Olen kuitenkin mukavuudenhaluinen iltakukkuja, enkä osaa ja halua mennä tarpeeksi ajoissa nukkumaan oikeastaan koskaan. Viime vuosina olen nukkunut huonosti, taidan olla sisältä aika mykkyrässä. En oikeastaan tällä hetkellä tiedä unentarvettani, koska se vaihtelee ahdistuksen ja unenlaadun mukaan paljon.

Jo esmes kymmeneltä nukkumaan menevät ovat havaintojeni mukaan kaikkein tylsimpiä ihmisiä.
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Suvinen kirjoitti:
Liityn tähän kerhoon myös. Siksi välttelen sohvaa viimeiseen asti iltapuolella. Koneen äärelle ei sillain pysty nukahtamaan :)
No onneksi. En ole koskaan nukahtanut koneelle ja toivottavasti en tule nukahtamaankaan.
Elukka

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Suvinen kirjoitti:
Zeb kirjoitti:
Savannah kirjoitti:Päiväunista tulee vain kiukkuiseksi. En ymmärrä sellaisia.
Niin ja tähän komppaus. Ei päivällä voi nukkua, koska yleensä silloin ei saa unta ja jos saa niin sitten ei jaksaisi herätä ollenkaan. Lisäksi on sitten ihan tokkurassa seuraavaan aamuun asti.
Liityn tähän kerhoon myös. Siksi välttelen sohvaa viimeiseen asti iltapuolella. Koneen äärelle ei sillain pysty nukahtamaan :)
:komp: Komppaus tälle myös. päiväunista seuraa ainoastaan se, että päivälle osuu ylimääräinen herääminen, jonka yhteydessä aivot täytyy taas buutata.

Ennen kuin aivot on täysin käynnistetty valvetilaan, muun muassa aistihavaintojen käsittelyssä ja muistin käytössä on vakavia puutteita. Tästä johtuva "aamuzombismi" saattaa pahimmillaan kestää useamman tunnin.
Mulli75

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Savannah kirjoitti:Päiväunista tulee vain kiukkuiseksi. En ymmärrä sellaisia :?
Sä et vaan ymmärrä niitä joilla on tarvetta päiväunille. Tunnin tai kahden päiväunet auttaa palautumaan vaikka urheilusuorituksesta. Jos uni ei muka ole tärkeää, minkäköhän takia ihmisiä pidetään tarkoituksella koomassa.
Pyry-Matias

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Mulli75 kirjoitti: Sä et vaan ymmärrä niitä joilla on tarvetta päiväunille.
Tässä on pitkälti kyse siitä, että me ihmiset reagoimme päiväuniin eri tavoin. Toiset menettävät niistä alkuosan yöunistaan ja toisille tulee jälkioireena äreys, väsymys, aivojumi - name it. Toisekseen monet ovat päiväsaikaan niin korkealla energiatasolla, ettei päiväunet vaan onnistu. Tämä on hyvin yksilöllistä.

En usko, että kyse on kenenkään kohdalla ymmärryksen puutteesta.
Zeb

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Pyry-Matias kirjoitti:Toisekseen monet ovat päiväsaikaan niin korkealla energiatasolla, ettei päiväunet vaan onnistu. Tämä on hyvin yksilöllistä.
Niin kovin totta. Mies harrastaa näitä tunnin päiväunia keskellä iltapäivää ja yrittää vongata seuraksikin. Hän nukahtaa noin kolmessa minuutissa ja minä en siinä tunnissakaan. Päiväkierroksilla nukkuminen ei vaan multa onnistu. Samaan tapaan hän voi illalla mennä nukkumaan vaikka suoraan töistä tultua, minä taas vaadin nukahtaakseni muutaman tunnin kierrosten alasajotasauksen jotain rauhallista puuhaa, ennen kuin alkaa väsyttää.

Luulen että nämä koska tahansa nukkuvat tyypit sopivat paljon paremmin erilaisiin vuorotöihinkin, koska sopeutuvat erilaisiin rytmeihin helpommin. Mä en tahdo nukahtaa mihinkään muuhun kellonaikaan kuin myöhään illalla tai yöllä. Tämä tuli esiin muun muassa vuorokauden päivystysputkienkin jälkeen kun olisi pitänyt aamupäivällä nukahtaa. Meni useampi tunti tavallaan kuolemanväsyneenä unta odotellessa, mutten siltikään osannut päivällä nukkua. Silti mulla on mielestäni erinomaiset unenlahjat, mutta vain öisin näköjään.
Pyry-Matias

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Zeb kirjoitti:Mä en tahdo nukahtaa mihinkään muuhun kellonaikaan kuin myöhään illalla tai yöllä. ...Silti mulla on mielestäni erinomaiset unenlahjat, mutta vain öisin näköjään.
Unen pituuden lisäksi tulisi puhua aina unen ajankohdasta. Tutkimuksissa on tultu yhteisymmärrykseen, unen ajankohta vaikuttaa merkittävästi vireystilaan. Ihmisiä on aamu- ja iltaunisia. Tämä on ominaisuus, ei juuri muokattavissa oleva asia tai tekosyy jollekin.

Itse olen aamu-uninen, harvoin herään virkeänä oli kello mitä tahansa. Mutta mitä aikaisempi herätys on, sitä väsyneempi päivä on tulossa. Mun sisäänrakennettu vuorokausirytmi on siis iltapainotteinen. Jos herään kuudelta aamulla, olen todennäköisesti väsynyt koko päivän, vaikka olisin mennyt nukkumaan ilta kahdeksalta.
Mulli75

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Joskus aikoinaan kun tein vuorotyötä oli seitsemän erilaista työvuoroa jotka vaihtuivat viikon välein. Vaikein hetki oli kun iltapainotteinen viikko oli takana ja piti siirtyä aamupainotteiseen rytmiin. Toisin päin ei ollut mitään ongelmaa. Viimeiset 6 vuotta olen lähes joka aamu noussut aikaisin n. 04:50, nukkumaan viimeistään n. 22:15. Uni tulee hyvin illalla nukkumaan mentäessä paitsi silloin kun treenit loppuivat n. 20:30. Herättäessä ei ongelmia. Päiväunetkin on vaan totuttu tapa. Pahin hetki nykyään on n. 13:00 - 15:00 välinen aika jolloin väsyttää. Yleensä nukunkin päiväunet n. 14:00 - 15:00. Tuon yli kun pääsen niin ei mitään ongelmaa. Sen takia en yleensä sisällä olemisesta tykkää tuhon aikaan ellei ole jotain tekemistä. Viikonloppuina tulee valvottua pidempään silti tulee herättyä aikaisin koska rytmi on päällä. Ruokailun ajankohtakin vaikuttanee osittain vireystasoon.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Omalla kohdallani unirytmiä ei oikein muuten pysty murtamaan kuin syömällä raskaimman aterian puolenyön jälkeen. Tänäänkin heräsin "pirteänä" ennen ysiä. Eli väsyttää ihan helvetisti.
Nyt penikseni on fantastinen!
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Clay kirjoitti:Omalla kohdallani unirytmiä ei oikein muuten pysty murtamaan kuin syömällä raskaimman aterian puolenyön jälkeen. Tänäänkin heräsin "pirteänä" ennen ysiä. Eli väsyttää ihan helvetisti.
Kunnon ryyppäysreissu tuhoaa kyllä unirytmin kohdallani aika tehokkaasti.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja ak »

- Kuinka paljon tarvitset unta yössä säilyttääksesi hyvän vireystilan?
Yli 8 tuntia.

- Oletko herkkäuninen?
Joo ja ei. Vaihtelee kovasti. Se mikä ei yleensä vaihtele on, että olen todella huono saamaan unenpäästä kiinni. Tähän auttaa lähinnä vain reilusti normaalia myöhäisempi nukkumaanmeno. Vastapainona olenkin sitten myös äärimmäisen huono heräämään. Ylös pääseminen ei vaan onnistu. Vaikka heräisin kelloon niin ei tuota mitäään vaikeuksia lyödä sitä kiinni ja nukahtaa uudelleen reiluksi tunniksi. Epäilen, että mulle sopiva vuorokausirytmi olisi ainakin 25 tuntia.

- Nukutko levottomasti?
Välillä. Viime yönä taisin heräillä taas aika monta kertaa. Enkä oikein tiedä miksi.

Erilaiset stressaavat asiat jää herkästi pyörimään päähän niin ettei niitä saa nollatuksi pois ajatuksista yön ajaksi. Siinä sitä sitten pyörii ja samalla miettii, että miksei voisi vaan nukkua.

- Aiheutatko meluhaittaa nukkuessasi kanssaihmisille? Mikäli aiheutat niin oletko yrittänyt vaikuttaa kuorsaamiseen ja miten?
En kait yleensä.
Zeb

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

ak kirjoitti: Epäilen, että mulle sopiva vuorokausirytmi olisi ainakin 25 tuntia.
Niin mullakin. Muistelen hämärästi joskus lukeneeni, että tämä on aika tavallinen ominaisuus. Jossain tutkimuksessa muistaakseni koehenkilöt oli laitettu ympäristöön, jossa ei ollut ulkoisia merkkejä ajan kulumisesta, ja saivat rytmittää niin kuin tykkäsivät. Heidän vuorokautensa venyi muistaakseni juurikin tuolla noin tunnilla.

Jos joku muu muistaa tuon tutkimuksen ja toteaa että puhun paskaa, niin korjaa toki, nämä tiedot tulivat syvältä pääni syövereistä.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Mä teen taas omakohtaista tutkimusta. Menin puoli kasin maissa nukkumaan ja heräsin vartin yli ykstoista.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja ak »

Zeb kirjoitti:Niin mullakin. Muistelen hämärästi joskus lukeneeni, että tämä on aika tavallinen ominaisuus. Jossain tutkimuksessa muistaakseni koehenkilöt oli laitettu ympäristöön, jossa ei ollut ulkoisia merkkejä ajan kulumisesta, ja saivat rytmittää niin kuin tykkäsivät. Heidän vuorokautensa venyi muistaakseni juurikin tuolla noin tunnilla.
Mitenkähän sitten iltaunisilla aamuvirkuilla? Olisiko niillä ideaali vuorokausirytmi alle 24 tuntia?
Pyry-Matias

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Zeb kirjoitti:
ak kirjoitti: Epäilen, että mulle sopiva vuorokausirytmi olisi ainakin 25 tuntia.
Niin mullakin. Muistelen hämärästi joskus lukeneeni, että tämä on aika tavallinen ominaisuus. Jossain tutkimuksessa muistaakseni koehenkilöt oli laitettu ympäristöön, jossa ei ollut ulkoisia merkkejä ajan kulumisesta, ja saivat rytmittää niin kuin tykkäsivät. Heidän vuorokautensa venyi muistaakseni juurikin tuolla noin tunnilla.
Mulla voi kans olla 25-26 tuntia ideaali. Mut itse muistan tutkimuksen, jossa henkilöt olivat kellotta sisätiloissa ilman velvollisuuksia jne. He nukkuivat keskimäärin kolme kertaa vuorokauden aikana, muutamia tunteja kerrallaan.

Mutta tuonlaiset testit ovat kyllä arveluttavia. Kyllähän nukkumiseen vaikuttaa rasitus, valoisuus, rytmi, kiire ja moni muu. En vetäisi tästäkään tutkimuksesta mitään johtopäätöstä.
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Valvoin viime viikonloppuna 22h jonka seurauksena nukuin seuraavat 17h. Totesin, että arvostan liikaa tasaista rutiinia unirytmin kohdalla tehdäkseni enää koskaan samaa uudestaan.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Joidenkin arvioiden mukaan muinaiset ihmiset nukkuivat kaksi kertaa vuorokaudessa heräten yöpalasta nauttimaan, ja muutenkin sosialisoimaan, varmaan jotain öisiä orgioita, mistä ei sitten aamulla puhuttu mitään vaan vähän välteltiin naapurien katseita.
Nyt penikseni on fantastinen!
Zeb

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

ak kirjoitti:Mitenkähän sitten iltaunisilla aamuvirkuilla? Olisiko niillä ideaali vuorokausirytmi alle 24 tuntia?
Mietin juuri samaa.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Clay kirjoitti:Mä teen taas omakohtaista tutkimusta. Menin puoli kasin maissa nukkumaan ja heräsin vartin yli ykstoista.
Eli nukuin alle neljä tuntia. Viime yönä 2 - 3 tuntia. Tutkittava henkilö ei vaikuta edes kovin väsyneeltä, pulssi ruisleipää syödessä 69.
Nyt penikseni on fantastinen!
Vastaa Viestiin