Kauas unet karkaavat

Yleinen lätinä jä kitinä
Elukka

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Elukka »

prosessi kirjoitti:
Elukka kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
Iiks, ollanx me jo näin pitkällä?
*mustis* :kele:
Yhdellä pallopäällä ei tule tarpeeksi tasapainoa. Esimerkiksi tässä
Elukka kirjoitti::off: Avatar-kuvasta oli pääteltävissä jotain tämänsuuntaista. :P
homma toimii paljon paremmin, pallopäät näyttävät jotenkin estävän kirjaimia karkaamasta tiehensä.
OnX ny paree?
prosessi

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Elukka kirjoitti:OnX ny paree?
Tuota... ...ehkä vihje oli sitten liian hienovarainen, tai jotain.
Mulli75

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

- Kuinka paljon tarvitset unta yössä säilyttääksesi hyvän vireystilan?
- Oletko herkkäuninen?
- Nukutko levottomasti?
- Aiheutatko meluhaittaa nukkuessasi kanssaihmisille? Mikäli aiheutat niin oletko yrittänyt vaikuttaa kuorsaamiseen ja miten?


Ei ole ongelmia nukahtaa. Jos on korvatulpat tai tarpeeksi väsynyt niin voin nukahtaa vaikka keskellä melua, mutta ei ole ongelmaa pysyä hereilläkään nukahda auton rattiin.

Levottomasti nukun joskus jos jotkut asiat painaa mieltä todella paljon tai joku muuten erikoinen tapahtuma ollut. Kerran muistan treenileiriltä kotiutumisen jälkeen ensimmäisenä yönä kotona tappelin unissani ja löin nyrkillä lastulevyseinään *BONG* . Heräsin ja jatkoin kohta unta. Onneksi ei kukaan ollut vieressä juuri sillä puolella mihin löin.

Nukun kuin kuollut, no joskus saatan yskiä ja normaalisti kääntyä sängyssä.

Eikä päiväunien nukkuminen mitään ajantuhlausta ole.
Hyvä apu vuorotyöläiselle tai muuten rasittuneelle ihmiselle.
Nukun joskus päiväunet mutten säännöllisesti, vaikka jonkun vuorokausirytmin muuttamisen tai fyysisestä rasituksesta palautumisen takia.
prosessi

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Mulli75 kirjoitti:Nukun kuin kuollut, no joskus saatan vetää viskiä ja normaalisti kääntyä sängyssä.
Mun lukihäröt on, tuota, pelottavia.
Storia

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Storia »

Nukun missä vaan, milloin vaan ja vähintään 8-9 tuntia yö, jos haluan aivojen toimivan edes joten kuten kirkkaasti seuraavana päivänä. Kaikki vieressä nukkuneet ovat aina pitäneet ihan legendana tässä suhteessa; nukahdan kuulemma alta minuutin poikkeuksetta. Herään kyllä pienimpäänkin ääneen sitten herkästi, mutta ei taas mitään vaikeuksia nukahtaa uudelleen. Nukkuminen on parasta matkustelua.
Mulli75

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

prosessi kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:Nukun kuin kuollut, no joskus saatan vetää viskiä ja normaalisti kääntyä sängyssä.
Mun lukihäröt on, tuota, pelottavia.
No hyvä että tuli tämmöinenkin lukihärö. Jos olen juonut viskiä niin en saa nukutuksi. Tarpeeksi kun on juonut niin voi olla etten käänny sängyssä tai istun vessan lattialla pää pytyllä. Vielä en ole juonut viskiä sängyssä.
Storia kirjoitti:Nukkuminen on parasta matkustelua.
Joskus parhaimmat matkat keskeytyy väärällä hetkellä, vähän niin mainoskatko tv-elokuvassa tai tv-sarjan jakso päättyy johonkin ärsyttävään kohtaan jota ei odottanut.
Storia

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Storia »

Mulli75 kirjoitti: Joskus parhaimmat matkat keskeytyy väärällä hetkellä, vähän niin mainoskatko tv-elokuvassa tai tv-sarjan jakso päättyy johonkin ärsyttävään kohtaan jota ei odottanut.
Se on kyllä ärsyttävää, kun lentää juuri Tyynen valtameren yläpuolella ilman siipiä tai mitään härpäkkeitä ja sitten mäjähtääkin tyynylle äkkiä, kun hiiri rapisee lattialaudan alla.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Määritelkää unentarve. Yleensä nukun häiritsemättä 7 - 9 h, mutta saatan nukkua viisikin tuntia. Muusta en häiriinny kuin herätyskellosta, enkä siitäkään aina.
Viimeksi muokannut Clay, 11.10.2007 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Sliipaan viikolla usein vähän huonosti.

Viikonloppuisin paremmin.

Viikolla joskus päiväsaikaan alkaa nuk... :roll:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Pyry-Matias

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Clay kirjoitti:Määritelkää unentarve.
Lusikallista isompi vetämätön, kelluva hidaste. Pönttö menee tukkoon kerran vuorokaudessa, jos lastia ei vedä.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Alle neljästä tunnista on yleensä aika tukossa.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Suvinen kirjoitti:Kuinka ollakkaan, herään yleensä joskus puolenpäivän jälkeen, pahimmillaan puoli kahden maissa päivällä sekavana ja tukkoisena. Niin käy melkein aina jos saan nukkua niin kauan kuin huvittaa. 12 tuntia ei tunnu missään. Varmaan pitäisi viikonloppuisinkin nousta herätyskellon avulla.
Nukkuminen on ku panis rahaa pankkiin.
Nyt penikseni on fantastinen!
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Suvinen kirjoitti:12 tuntia ei tunnu missään. Varmaan pitäisi viikonloppuisinkin nousta herätyskellon avulla.
Luin joskus jostain (harvinaisen eksaksi määritelmä), että ihmisen unirytmille ja elimistölle olisi terveellisintä nousta aina samaan aikaan ylös, jopa viikonloppuisin ja lomalla. Tiedä siitä sitten.
Googlebot

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Savannah kirjoitti:Toinen asia joka täytyy tunnustaa on se, että olen hiukan kateellinen ihmisille jotka pärjäävät hyvin alle 8,5h yöunilla.
Minä olen puolestani ehkä hieman kateellinen ihmisille jotka pystyvät nukkumaan normaalit yöunet tai "kellon ympäri", paitsi jos se johtuu siitä että he nukkuvat huonosti ja heräilevät jatkuvasti. Joillakin kai hengityskin saattaa olla katkonaista yön aikana, mikä lisännee unentarvetta?

Viime yönä heräsin n. 5,5 tunnin yöunien jälkeen itsestään, 1,5h tuntia ennenkuin herätyskellon oli tarkoitus herättää. Olin tuossa vaiheessa jo aika virkeä mutta yritin jatkaa unia, onnistumatta.

Haluaisin oppia nukkumaan enemmän koska kaikki lääkärit sun muut väittävät että pitäisi aina pyrkiä nukkumaan 8-9h joka yö, ja kuuden tunnin yöunilla ei tule toimeen, piste. Saattaa olla että yllättäen kuukahdankin hetkenä minä hyvänsä piilevän univajeen takia, vaikka päivisin minua ei yleensä nukutakaan.

- Kuinka paljon tarvitset unta yössä säilyttääksesi hyvän vireystilan?

Sanotaan vaikka 6h. Luulen että jatkuvat 5h yöunet aiheuttavat minulle univajetta. Harvoin nukun yhteen menoon esim. 8h edes juopottelureissun jälkeen (7h on jo saavutus), mutta esim. viime kesänä mökillä nukuin jopa yli 8h yhtenä yönä kun nukuin 14-asteisessa ulkovajassa peiton turvin.

- Oletko herkkäuninen?

En kai kovin. Huomaan nukkuvani paljon paremmin viileässä (esim. 15 astetta), myös kahvin totaalinen juomattomuus edes aamuisin pidentää uniani jonkin verran. Aikoinaan erään naisen vieressä nukkuessani heräsin hänen bruxismiinsa (hampaiden jauhamiseen), mutta yleensä nukun melko syvästi.

- Nukutko levottomasti?

Ainoastaan jos on liian lämmin tai stressiä/ajatukset pyörivät päässä. Ei tapahdu kovin usein.

- Aiheutatko meluhaittaa nukkuessasi kanssaihmisille? Mikäli aiheutat niin oletko yrittänyt vaikuttaa kuorsaamiseen ja miten?

Luotettavien asiantuntijalausuntojen mukaan joskus harvoin kuorsaan pienesti. Tosin eräs kutsui sitä lähinnä rauhoittavaksi tuhinaksi mikä ei häirinnyt häntä ollenkaan, pikemminkin päinvastoin. Kuorsausta estänee osaltaan se että nukun harvoin selälläni, useimmiten mahallani.

Hammaslääkärini epäili että kärsisin bruxismista koska joillakin purupinnoilla näkyi hieman kulumia, mutta kukaan silminnäkijä ei ole havainnut sellaista.
Googlebot

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Bliss kirjoitti:- Noin 6 tuntia, kesäaikaan jopa vähemmän. Muutama vuosi sitten paahdoin koko kesän 3-4 tunnin yöunilla eikä edes väsyttänyt.
Huh, tunnen itseni semi-normaaliksi. Kiitti.
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Googlebot kirjoitti: Joillakin kai hengityskin saattaa olla katkonaista yön aikana, mikä lisännee unentarvetta?
Obstruktiivinen uniapneasyndrooma?
Googlebot

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Kuinkakohan paljon ruokavalio vaikuttaa unentarpeeseen? Muistan joiltakin ajoilta väitteen että raskasta (liha)ruokaa syövät nukkuvat enemmän kuin esim. vegetaristit. Tosin, itse olen lihansyöjä, joten...

Lisäkysymyksiä: miten lasketaan yöunen pituus? Nukahtamisesta siihen kun herää ensimmäistä kertaa, vai siitä kun menee pitkälleen siihen kun vihdoinkin viitsii nousta ylös pyörimästä?
Googlebot

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

prosessi kirjoitti:
Savannah kirjoitti:Liian lyhyt yöuni saattaa lyhentää elämää. Yllättävämpi tieto on se, että liialla nukkumisella voi olla sama vaikutus.
Tutkijoilta tainnut mennä syyt ja seuraukset nurinpäin. Runsas unentarvehan yleensä viittaa johonkin sairauteen, ja lienee selvää että sairaat kuolevat useammin kuin terveet verrokkinsa tutkimusjakson aikana...
Epäselväksi myös jää viitataanko lyhytunisilla lähinnä niihin jotka joutuvat nukkumaan lyhyissä jaksoissa ja kärsivät jatkuvasta väsymyksestä, vai (myös) niihin jotka eivät tunne tarvitsevansa yleensä yli 6,5h yöunia.
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Googlebot kirjoitti:Kuinkakohan paljon ruokavalio vaikuttaa unentarpeeseen? Muistan joiltakin ajoilta väitteen että raskasta (liha)ruokaa syövät nukkuvat enemmän kuin esim. vegetaristit. Tosin, itse olen lihansyöjä, joten...
..ja minä olen vege, joten...
Googlebot kirjoitti: Lisäkysymyksiä: miten lasketaan yöunen pituus? Nukahtamisesta siihen kun herää ensimmäistä kertaa, vai siitä kun menee pitkälleen siihen kun vihdoinkin viitsii nousta ylös pyörimästä?
Minä lasken yöuneen vain nukutun ajan. Toisaalta tämä on kohtuullisen helppoa koska nukahdan nopeasti ja nousen aina suoraan ylös kerran herättyäni.
Googlebot

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Savannah kirjoitti:
Googlebot kirjoitti: Lisäkysymyksiä: miten lasketaan yöunen pituus? Nukahtamisesta siihen kun herää ensimmäistä kertaa, vai siitä kun menee pitkälleen siihen kun vihdoinkin viitsii nousta ylös pyörimästä?
Minä lasken yöuneen vain nukutun ajan. Toisaalta tämä on kohtuullisen helppoa koska nukahdan nopeasti ja nousen aina suoraan ylös kerran herättyäni.
Mietin vaan heräilevätkö monetkin öisin monta kertaa jatkaen sitten uniaan, ehkä eivät muista heräämisiään? Ja tämä osaltaan lisäisi unentarvetta?

Muistikuvani mukaan tärkein osa unta on syvä uni ja sen pituus, ei esim. REM-jakso jolloin nähdään unia. Syvän unen aikana keho erittää esim. kasvuhormonia joka osaltaan ehkäisee solujen ja yleensäkin koko kehon vanhenemista. Käsittääkseni syvän unijakson saavuttamiseen menee aikaa joten jos heräilee monta kertaa yössä, ei syvää unijaksoa välttämättä edes saavuta kertaakaan tai se jää kovin lyhyeksi? Ainakaan sitä ei saavuta 15min päikkäreillä, se on varma. :P

Jossakin artikkelissa mainittiin vanhempien miesten eturauhasvaivoista johtuvat tarpeet käydä pissillä monta kertaa yössä merkittävänä terveysriskinä juuri tuon unen katkonaisuuden ja syvän unen saavuttamattomuuden takia, ja hoidoksi ehdotettiin jopa unilääkkeitä jotta nukkuminen olisi jatkuvaa ja syvä uni saavutettaisiin ja kestäisi mahdollisimman kauan.

Pitäisi kai googlettaa etten puhu ihan puutaheinää...
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Googlebot kirjoitti: Muistikuvani mukaan tärkein osa unta on syvä uni ja sen pituus, ei esim. REM-jakso jolloin nähdään unia. Syvän unen aikana keho erittää esim. kasvuhormonia joka osaltaan ehkäisee solujen ja yleensäkin koko kehon vanhenemista. Käsittääkseni syvän unijakson saavuttamiseen menee aikaa joten jos heräilee monta kertaa yössä, ei syvää unijaksoa välttämättä edes saavuta kertaakaan tai se jää kovin lyhyeksi? Ainakaan sitä ei saavuta 15min päikkäreillä, se on varma. :P
Minun käsitykseni mukaan ihminen liikkuu 3-4 kertaa yöunen aikana pinnallisen ja syvän unen välillä. Mikäli ihmistä häiritään REM-unen aikana niin siitä on seurauksena yleensä lieviä keskittymishäiriöitä. Unen merkityksestähän on olemassa ainakin 3 erilaista teoriaa: elpymisteoria-elimistö elpyy rasituksesta, aivotoimintateoria-aivotoiminta elpyy ja oppimisteoria-opitut asiat siirtyvät pysyväismuistiin.
Googlebot

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Wikipeditin sitten:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uni#Unen_vaiheet

En ollut ilmeisesti ihan oikeassa luuloineni, vai onko teoria vielä hakusessa?

Käsitykseni kuitenkin siis on että syvän unen määrä yössä on tärkein fysiologisessa mielessä.

EDIT: Laitetaan myös toinen Wikipeditys:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nukkuminen ... n_vaikutus
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Vanhuksille voi kuitenkin ilmaantua tapa nukkua päiväunia. En nuku päiväunia, en siis ole vanha :P
Googlebot

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Jatkan vielä sen verran että jostain syystä armeija-aikoina (josta on jo aikaa) nukuin lähes joka yö lähemmäs kahdeksan tuntia koska nukkumaan piti yleensä aina mennä klo 22, ja herätys oli klo 6. Silloin se ei tuntunut liian vähäiseltä unimäärältä, itseasiassa monesti päivisin pyrki nukkumaan lyhyitä päikkäreitä aina kun vain voi.

Mikä noista ajoista on kohdallani muuttunut kun ei noin pitkät yöunet enää kelpaa? Ei liity rasituksen määräänkään, koska esim. nyt urheilen varsin paljon ja raskaasti mikä lisää unentarvetta. Armeija-aikana saatoin kyllä syödä raskaasti ja kaikkea paskaa, esim. pari isoa suklaalevyä päivässä + pari berliininmunkkia jne.
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Googlebot kirjoitti:.. kaikkea paskaa, esim. pari isoa suklaalevyä päivässä + pari berliininmunkkia jne.
Ei suklaa ole paskaa :shock:
(Vuosien harjoittelun jälkeen opin poimimaan tekstistä vain oleellisen)
Vastaa Viestiin