Kauas unet karkaavat

Yleinen lätinä jä kitinä
Savannah

Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Huonosti nukutun yön jälkeen mietin ovatko muut ihmiset yhtä herkkäunisia? Nukun nimittäin aina korvatulpat korvissa ja mielellään täysin pimeässä huoneessa. Toinen asia joka täytyy tunnustaa on se, että olen hiukan kateellinen ihmisille jotka pärjäävät hyvin alle 8,5h yöunilla. Muutama kysymys siis kanssakitisijöille:

- Kuinka paljon tarvitset unta yössä säilyttääksesi hyvän vireystilan?
- Oletko herkkäuninen?
- Nukutko levottomasti?
- Aiheutatko meluhaittaa nukkuessasi kanssaihmisille? Mikäli aiheutat niin oletko yrittänyt vaikuttaa kuorsaamiseen ja miten?
Elukka

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Jos unta tulee yössä <8h, niin olen yleensä seuraavana päivänä keskittymiskyvytön ja kiukkuinen.
Onneksi nukun yleensä uneen päästyäni suht sikeästi, joten ihan pieni häiriö ei vielä herätä.
Käsittääkseni nukun pääosin suht levollisesti ja meluhaittoja aiheuttamatta.
Bliss

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Savannah kirjoitti: - Kuinka paljon tarvitset unta yössä säilyttääksesi hyvän vireystilan?
- Oletko herkkäuninen?
- Nukutko levottomasti?
- Aiheutatko meluhaittaa nukkuessasi kanssaihmisille? Mikäli aiheutat niin oletko yrittänyt vaikuttaa kuorsaamiseen ja miten?
- Noin 6 tuntia, kesäaikaan jopa vähemmän. Muutama vuosi sitten paahdoin koko kesän 3-4 tunnin yöunilla eikä edes väsyttänyt.
- Toisinaan, enimmäkseen en.
- En. Nukun kuin kuollut :D
- En tiedä. Todennäköisesti kyllä, jos en meluhaittaa, niin fyysistä haittaa (potkin ja huidon unissani). Kukaan ei ole erityisemmin valittanut metelöinnistä, joten en oikeasti tiedä. Mutta niin kauan kuin itseäni ei häiritse, en aio ryhtyä toimenpiteisiin. Ei mun kanssa ole pakko nukkua samassa tilassa. :P
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /10/567608

Liian lyhyt yöuni saattaa lyhentää elämää. Yllättävämpi tieto on se, että liialla nukkumisella voi olla sama vaikutus. Lyhytunisiksi luokiteltiin vähemmän kuin 6,5 tuntia nukkuvat, pitkäunisiksi taas yli 8,5 tuntia nukkuvat.

Tämän perusteella olenkin sitten superpitkäuninen kun nukkuisin joka yö vaikka 10h ja kuolen nuorempana kun lyhytuniset. En usko :roll:
prosessi

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Savannah kirjoitti:Liian lyhyt yöuni saattaa lyhentää elämää. Yllättävämpi tieto on se, että liialla nukkumisella voi olla sama vaikutus.
Tutkijoilta tainnut mennä syyt ja seuraukset nurinpäin. Runsas unentarvehan yleensä viittaa johonkin sairauteen, ja lienee selvää että sairaat kuolevat useammin kuin terveet verrokkinsa tutkimusjakson aikana...
Elukka

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Elukka »

prosessi kirjoitti:
Savannah kirjoitti:Liian lyhyt yöuni saattaa lyhentää elämää. Yllättävämpi tieto on se, että liialla nukkumisella voi olla sama vaikutus.
Tutkijoilta tainnut mennä syyt ja seuraukset nurinpäin. Runsas unentarvehan yleensä viittaa johonkin sairauteen, ja lienee selvää että sairaat kuolevat useammin kuin terveet verrokkinsa tutkimusjakson aikana...
Noup, kyllä se nyt vaan on niin, että runsas uni lyhentää elämää ja virvoitusjuomien myynnin kasvu nostaa vuorokauden keskilämpötilaa.
Molemmat faktat on aukottomasti todistettu tilastoin.
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

prosessi kirjoitti:
Tutkijoilta tainnut mennä syyt ja seuraukset nurinpäin. Runsas unentarvehan yleensä viittaa johonkin sairauteen, ja lienee selvää että sairaat kuolevat useammin kuin terveet verrokkinsa tutkimusjakson aikana...
Eikös se mene niin, että lisääntynyt unentarve viittaa sairauteen?
prosessi

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Savannah kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Tutkijoilta tainnut mennä syyt ja seuraukset nurinpäin. Runsas unentarvehan yleensä viittaa johonkin sairauteen, ja lienee selvää että sairaat kuolevat useammin kuin terveet verrokkinsa tutkimusjakson aikana...
Eikös se mene niin, että lisääntynyt unentarve viittaa sairauteen?
Juu, mutta riippuu tietty siitä mikä se alkuperäinen unentarve on ollut.

Itse asiassa, tuli tuosta kymmenestä tunnistasi mieleen, että oletko varma tarpeestasi, vai onko sinullakin enemmän kyse siitä, että joudut väkisin muokkaamaan vuorokausirytmiäsi itsellesi epäluonnolliseen suuntaan? Minä kun olen huomannut, että tuntimäärällä ei ole niinkään väliä, kunhan saan nukkua aamukymmeneen asti. Silloin riittää vaikka menisin aamuneljältä nukkumaan, ja olen ihan pirteä, kun taas vaikka menisin iltakymmeneltä nukkumaan, en koskaan ole pirteä vielä aamukahdeksalta, ja sama vireystaso tuppaa pysymään koko päivän. Hankalaa noin työelämän näkökulmasta...
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

prosessi kirjoitti:
Itse asiassa, tuli tuosta kymmenestä tunnistasi mieleen, että oletko varma tarpeestasi, vai onko sinullakin enemmän kyse siitä, että joudut väkisin muokkaamaan vuorokausirytmiäsi itsellesi epäluonnolliseen suuntaan?
En joudu muokkaamaan unirytmiäni eli siitä ei ole kyse, mutta sillä on vaikutusta kuinka aktiivinen olen päivän aikana. Mikäli en tee mitään kovinkaan fyysistä niin silloin en myöskään tarvitse 10h unta. Olen nukkunut paljon pienestä pitäen. Olen huomannut, että jos nukun yli 10h niin vireystilani laskee kummallisesti ja sen takia ideaali olisi 9-10h/yö.
BettyB.

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

- Kuinka paljon tarvitset unta yössä säilyttääksesi hyvän vireystilan?
Nukun yleensä arkena n. 7h/yö, mutta hyvin mulle riittää 5-6 tuntiakin. En koskaan nuku päiväunia, enkä käsitä ihmisiä jotka tuhlaavat arvokasta valveillaoloaikaa nukkumiseen. Olen myös aikaisemissa työtehtävissäni tehnyt yötyötä, ja joissain tilanteissa joutunut valvomaankin aika reippaasti. Pisin työputkeni taitaa olla 36h putkeen töissä, nukkumatta pätkääkään (ei tekis toi BB:n viikkotehtävä tiukkaa).

- Oletko herkkäuninen?
Nukun kuin tukki, herään harvoin mihinkään ääniin.

- Nukutko levottomasti?
Vain, jos minulla on aikaisin aamulla jotain, mistä ei sovi myöhästyä missään tapauksessa (esim. lento). Heräilen pitkin yötä ollen varma myöhästymisestäni. En silti juuri koskaan myöhästy.
Jaa juu, myös irtonumeroiden vieressä tai/ja parisuhteen alussa.

- Aiheutatko meluhaittaa nukkuessasi kanssaihmisille?
Veikkaan, että korkeintaan hajuhaittaa. Jossain vaiheessa mulla oli kyllä tapana nukkua todella kummallisessa asennossa, eli selällään molemmat kädet nostettuna pään päälle. Veikkaisin kuorsanneeni silloin. Muuten kai korkeintaan tuhisen ja joskus harvoin narskuttelen hampaita.
Elukka

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Savannah kirjoitti:Olen nukkunut paljon pienestä pitäen.
:off: Avatar-kuvasta oli pääteltävissä jotain tämänsuuntaista. :P
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Elukka kirjoitti: :off: Avatar-kuvasta oli pääteltävissä jotain tämänsuuntaista. :P
Hyvä huomio :lol:
BettyB.

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Savannah kirjoitti:Olen nukkunut paljon pienestä pitäen.
Tähän täytyy muuten sanoa, että ilmeisesti olen itse nukkunut lapsena univarastoni täyteen, sillä mukulana saatoin nukahtaa ihan mihin tahansa. Kuvamateriaalia on mm. paikoista nojatuolin käsinoja, sauna, vessa ja lattia (istuvilleen kesken leikkien). Olen myös nukahtanut useita kertoja ulos, mm. ojaan. Ilmankos ei nykysin nukuta!
Geetzu

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Nukun ku nukuttaa jos se vain suinkin sallitaan. Jotkut viikot menee 3 tunnin unilla ja ilman päikkäreitä en tuolloin jaksa urheilla, nussimisesta puhumattakaan. Joku viikonloppu tossa meni nukkuessa 15 tuntia kertaa 2 - nukun kun on tarvetta ja mahdollista. Säännöllisyyttä ei saatavilla pienen lapsen äitinä / raskaana.

prossuun yhdyn; ennen kuutta herätykset on aivan suolesta, en vaan pääse hereille. Kuudelta on kropalla lupa aloittaa päivä, ihan sama onko takana 3 vai 6 tuntia unta kunhan se ei ole kovin katkonaista.
masa

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

BettyB. kirjoitti:En koskaan nuku päiväunia, enkä käsitä ihmisiä jotka tuhlaavat arvokasta valveillaoloaikaa nukkumiseen.
Stanan narttu. Mä olen jälleen kerran sun kanssa erimieltä asioista.

Power Nap:it ovat parhautta kun taidon osaa. 15 minuuttia unta kuulaan ja taas on virtaa.
BettyB.

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

masa kirjoitti:Stanan narttu. Mä olen jälleen kerran sun kanssa erimieltä asioista.

Power Nap:it ovat parhautta kun taidon osaa. 15 minuuttia unta kuulaan ja taas on virtaa.
No mulla on vaan liikaa energiaa. Ja kyllä ne napit jäis mun seurassa sullakin ottamatta ;)
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

BettyB. kirjoitti: Olen myös nukahtanut useita kertoja ulos, mm. ojaan. Ilmankos ei nykysin nukuta!
Samat. Tosin jossain vaiheessa muutuin herkkäuniseksi.
masa

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja masa »

BettyB. kirjoitti:
No mulla on vaan liikaa energiaa. Ja kyllä ne napit jäis mun seurassa sullakin ottamatta ;)
Pah! Olen mä ennenkin nukahtanut pukille.
BettyB.

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

masa kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:
No mulla on vaan liikaa energiaa. Ja kyllä ne napit jäis mun seurassa sullakin ottamatta ;)
Pah! Olen mä ennenkin nukahtanut pukille.
*nielee sanansa*
prosessi

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Savannah kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Itse asiassa, tuli tuosta kymmenestä tunnistasi mieleen, että oletko varma tarpeestasi, vai onko sinullakin enemmän kyse siitä, että joudut väkisin muokkaamaan vuorokausirytmiäsi itsellesi epäluonnolliseen suuntaan?
En joudu muokkaamaan unirytmiäni eli siitä ei ole kyse, mutta sillä on vaikutusta kuinka aktiivinen olen päivän aikana. Mikäli en tee mitään kovinkaan fyysistä niin silloin en myöskään tarvitse 10h unta. Olen nukkunut paljon pienestä pitäen. Olen huomannut, että jos nukun yli 10h niin vireystilani laskee kummallisesti ja sen takia ideaali olisi 9-10h/yö.
Ok, kuulostaa hyvin normaalilta.

Itse asiassa tuosta tuli lisää syitä suhtautua tuohon tutkimukseen epäluuloisesti, sillä tietenkin se miten päivänsä käyttää vaikuttaa myös unen tarpeeseen, silloinkin kun ei ole sairas. Eli jos kropaltaan vaatii päivittäin enemmän kuin muut (=pysyvä runsas unentarve), lisää se kuolleisuusriskiä tutkimuksen aikana.

Tässä en nyt siis puhu sinusta, vaan laajemmin tutkimukseen osallistuneista, eli en ennusta sinulle ennenaikaista kuolemaa. :P
prosessi

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Geetzu kirjoitti:prossuun yhdyn;
Iiks, ollanx me jo näin pitkällä?
Elukka

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Elukka »

prosessi kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:prossuun yhdyn;
Iiks, ollanx me jo näin pitkällä?
:kele: *mustis* :kele:
Viimeksi muokannut Elukka, 11.10.2007 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Geetzu

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

:P
prosessi

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Elukka kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:prossuun yhdyn;
Iiks, ollanx me jo näin pitkällä?
*mustis* :kele:
Yhdellä pallopäällä ei tule tarpeeksi tasapainoa. Esimerkiksi tässä
Elukka kirjoitti::off: Avatar-kuvasta oli pääteltävissä jotain tämänsuuntaista. :P
homma toimii paljon paremmin, pallopäät näyttävät jotenkin estävän kirjaimia karkaamasta tiehensä.
Savannah

Re: Kauas unet karkaavat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

prosessi kirjoitti:
Tässä en nyt siis puhu sinusta, vaan laajemmin tutkimukseen osallistuneista, eli en ennusta sinulle ennenaikaista kuolemaa. :P
No huh! :P
Vastaa Viestiin