Työnantajan markkinat

Yleinen lätinä jä kitinä
Savannah

Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Olen vaihtamassa työpaikkaa tällä hetkellä ja kilpailutan täysin surutta työnantajia. Tuntuu, että tällä hetkellä on täysin työntekijän markkinat. Jotainhan kertoo jo sekin, että olen kahden viikon sisällä käynyt 8 työhaastattelussa, joista olen saanut 7 työpaikkaa. Menen sinne missä tarjotaan eniten ja jossa on parhaimmat edut. En ole erityisen lojaali työntekijä tässä mielessä. Totta kai tässäkin on epäilemättä suuria eroja eri aloilla, mutta pääasiallisesti väittäisin, että tällä hetkellä työntekijä on se joka määrää tahdin.

Suomessa on kuitenkin edelleen työttömyyttä ja pulaa työntekijöistä matalapalkkaisilla aloilla. Kuilu eri alojen työllisyystilanteessa kasvaa. Nyt kuitenkin vaikuttaisi siltä, että pulaa on myös muilla aloilla ja erityisesti ammattitaitoisesta henkilökunnasta.

- Miltä sinusta tällä hetkellä tuntuu työllisyystilanne alallasi?
- Huolestuttaako se sinua ja jos niin millä tavalla?
- Mikäli ei huolestuta niin luuletko, että tilanne pysyy hyvänä tulevaisuudessakin?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Markkina on kuuma ja vaihtaminen kannattaa monilla aloilla. Omalla alallani työtilanne vaikuttaisi hyvältä. Alani on kuitenkin houkutteleva ja alalle on suhteellisen vapaata -> suurta pulaa työvoimasta ei synny, mutta kokemukseni riittäisi jo aika moneen paikkaan. Toisaalta nykyinen mestakin on ihan hyvä.

Kuumat markkinat eivät huolestuta, vaan tämän kuumuuden nostattamat tupo-toiveet, erityisesti julkisella sektorilla. Jos tuottavuus ei ole tupo-aloilla kasvanut, niin inflaatio tulee puremaan kipeästi.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja huima »

sivustahuutaja kirjoitti: Kuumat markkinat eivät huolestuta, vaan tämän kuumuuden nostattamat tupo-toiveet, erityisesti julkisella sektorilla. Jos tuottavuus ei ole tupo-aloilla kasvanut, niin inflaatio tulee puremaan kipeästi.
Sama vika.

Olen itse tyytyväinen markkinapalkkaa alhaisempaan palkkaani nykyisessä organisaatiossa (tietyin varauksin), mutta ympäristön muutokset saattavat ajaa siihen että paikanvaihto tulisi eteen.
Tix

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:Kuumat markkinat eivät huolestuta, vaan tämän kuumuuden nostattamat tupo-toiveet, erityisesti julkisella sektorilla. Jos tuottavuus ei ole tupo-aloilla kasvanut, niin inflaatio tulee puremaan kipeästi.
Nyt menee vellit ja puurot sekaisin. Tupokierrokset ovat menneitä kierroksia. Nyt on menossa liittokierros, joka on kaikkien aikojen palkkaruletti. Tupothan on jo kertaalleen haudattu, mutta epäilen että työnantajilla tulee niitä ikävä kovin nopeasti.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Nyt menee vellit ja puurot sekaisin. Tupokierrokset ovat menneitä kierroksia. Nyt on menossa liittokierros, joka on kaikkien aikojen palkkaruletti.
Aika sama asia tuo tuottavuuden huomioinnin suhteen on. Tai ehkä jopa huonompi, koska tupo-kierroksella on sentään mahdollista tasapainottaa touhua.

Fiksuinta olisi vähentää tupoliittojen painoa ja lisätä paikallista sopimista. Keskusjärjestöjen pitäisi tarjota vain raamit ja mahdollinen 'minimipalkka' alalla. Ja siis oikea minimi, eikä mikään nykyisenlainen 'keskiarvo on minimi'.

Saas nähdä kuinka homma etenee. Ties vaikka joudun itsekin 'kierrokselle' kun muutkin saavat. Varsinkin jos joulubonarit jäävät pieniksi...
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Savannah kirjoitti: - Miltä sinusta tällä hetkellä tuntuu työllisyystilanne alallasi?
- Huolestuttaako se sinua ja jos niin millä tavalla?
- Mikäli ei huolestuta niin luuletko, että tilanne pysyy hyvänä tulevaisuudessakin?
Töitä alallani on enemmän kuin tehdä ehtii. Ainakin niille jotka oikeasti tekevät töitä eivätkä pyöritä peukaloita.

Huolestuttaa. Nämä ovat kuitenkin töitä jotka on tehtävä ja jos ammattitaitoista henkilökuntaa ei löydy tekevät ne töissä olevat entistä enemmän. Toisaalta ehkä huonopalkkaisella alalla tulee nyt palkankorotus paineita jotta ihmisiä saadaan töihin.

Jaa-a tulevaisuudesta ei tietoa. Nykyään ihmiset ovat jotenkin niin mukavuudenhaluisia että duunia ei olla valmiita tekemään, kaikki pitäisi olla niin helppoa ja valmista.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Georgina kirjoitti:Nykyään ihmiset ovat jotenkin niin mukavuudenhaluisia että duunia ei olla valmiita tekemään, kaikki pitäisi olla niin helppoa ja valmista.
Tästä pääsemmekin johtopäätökseen että töitä riittää, ja tulee vastaisuudessakin riittämään, nimenomaan niille joiden työt edistävät muiden kanssaihmisten laiskuutta sekä tyydyttävät heidän mukavuudenhalua.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Mojo kirjoitti: Tästä pääsemmekin johtopäätökseen että töitä riittää, ja tulee vastaisuudessakin riittämään, nimenomaan niille joiden työt edistävät muiden kanssaihmisten laiskuutta sekä tyydyttävät heidän mukavuudenhalua.
Totta. Ja jossain vaiheessa kun työvoiman kysyntä on tarjontaa suurempaa, alkavat palkat ja työedut kaiketi parantua.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Chap

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Chap »

Olen tänään jostain syystä miettynyt kannattaisiko kalastella uusi duuni. Olen ihan tyytyväinen nykyisiin työtehtäviini ja palkkauskin on ihan ok (ansaitsenhan enemmän kuin 50 % putkimiehistä, mikä ei ole insinöörille ollenkaan paha). Uudessa duunissa viehättäisi kuitenkin:
a) lyhyempi työmatka (mitä järkeä asua ydinkeskustassa ja työskennellä lähiössä?)
b) mahdollisuus selvään palkankorotukseen (tavoitteena se putkimiesten 60 % fraktiili)

Toisaalta tunnen itseni jotenkin laiskaksi vaihtamaan, kerran nykyisessä duunissa ei ole mitään varsinaisesti vialla.

:think:

Mikä on kitinäraadin neuvo?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja huima »

Chap kirjoitti:
Mikä on kitinäraadin neuvo?
:ditchthepig:
Zeb

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Chap kirjoitti:Mikä on kitinäraadin neuvo?
Jos työtehtävät vaikuttavat yhtä hyviltä uudessakin työpaikassa eikä sinulla ole mitään kuumaa työpaikkaromanssia meneillään edellisessä, niin duuni kiertoon vaan!

Kuten suosikkikahvikupissani sanotaan: "Teen työtä rahasta. Jos haluat uskollisuutta, hanki koira." :D
prosessi

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Zeb kirjoitti:
Chap kirjoitti:Mikä on kitinäraadin neuvo?
Jos työtehtävät vaikuttavat yhtä hyviltä uudessakin työpaikassa eikä sinulla ole mitään kuumaa työpaikkaromanssia meneillään edellisessä, niin duuni kiertoon vaan!

Kuten suosikkikahvikupissani sanotaan: "Teen työtä rahasta. Jos haluat uskollisuutta, hanki koira." :D
Toisaalta vaikutelmat saattavat myös olla virheellisiä, joten kovin hätiköityjä ratkaisuja tuskin kannattaa tehdä, jos ne perustuvat pelkästään ajatukseen jostain paremmasta. Kyllä siinä vanhassa työssä täytyy olla jotain oikeaa vikaakin, ennen kuin se kannattaa vaihtaa.
Zeb

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

prosessi kirjoitti:Toisaalta vaikutelmat saattavat myös olla virheellisiä, joten kovin hätiköityjä ratkaisuja tuskin kannattaa tehdä, jos ne perustuvat pelkästään ajatukseen jostain paremmasta. Kyllä siinä vanhassa työssä täytyy olla jotain oikeaa vikaakin, ennen kuin se kannattaa vaihtaa.
No minä nyt olen tainnut oikeastaan olla aivan liiankin työpaikkauskollinen ja ehkä siksi peilaan ihmisten ratkaisuja omasta näkökulmastani. Koskaan en ole katunut oikeastaan mitään päätöksiäni koska tapanani on vetkutella ne yleensä niin valmiiksi, ennemminkin olen usein ihmetellyt miksen päättänyt vaan rohkeasti jo aiemmin. Koskee oikeastaan kaikkia elämänalueita.
prosessi

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Zeb kirjoitti:No minä nyt olen tainnut oikeastaan olla aivan liiankin työpaikkauskollinen ja ehkä siksi peilaan ihmisten ratkaisuja omasta näkökulmastani. Koskaan en ole katunut oikeastaan mitään päätöksiäni koska tapanani on vetkutella ne yleensä niin valmiiksi, ennemminkin olen usein ihmetellyt miksen päättänyt vaan rohkeasti jo aiemmin. Koskee oikeastaan kaikkia elämänalueita.
Kuulostaa kumman tutulta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Chap kirjoitti:Mikä on kitinäraadin neuvo?
Avainkysymys: Antaako uusi työpaikka paremmat mahdollisuudet kehitykseen? Jos antaa, niin sitten valinta on selvä: paikka vaihtoon.

Työmatkan vaikutusta ei kannata aliarvioida. Arkipäivässä on vain 8 tuntia 'vapaata' kun on ensin nukuttu ja käyty töissä. Tuon 'vapaan' osalta esim. 30 min. päivittäinen työmatkasäästö on todella merkittävä.
Tix

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Tix »

Työpaikkaa on syytä vaihtaa 4-5 vuoden välein. Muuten urautuu.
Zeb

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Tix kirjoitti:Työpaikkaa on syytä vaihtaa 4-5 vuoden välein. Muuten urautuu.
Koskeeko tämä myös puolisoa? Entä asuntoa? Silmälaseja? Munuaisia?
Tix

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Tix »

Zeb kirjoitti:
Tix kirjoitti:Työpaikkaa on syytä vaihtaa 4-5 vuoden välein. Muuten urautuu.
Koskeeko tämä myös puolisoa? Entä asuntoa? Silmälaseja? Munuaisia?
Aina urautuminen ei ole pahasta.
Zeb

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Tix kirjoitti:Aina urautuminen ei ole pahasta.
Hyvä, haluaisin nimittäin tuon puolison ja munuaiset pitää. Silmälaseja mulla ei ole mutta piti silti saada tietää.
prosessi

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Zeb kirjoitti:
Tix kirjoitti:Työpaikkaa on syytä vaihtaa 4-5 vuoden välein. Muuten urautuu.
Koskeeko tämä myös puolisoa? Entä asuntoa? Silmälaseja? Munuaisia?
Munuaiset ovat olleet samat koko elämäni, työpaikka lähes 10 vuotta, silmälasien kehyksetkin runsaat 9 vuotta. Huolestuttavaa urautumista. Prillien kehyksistä tykkään eniten, ajatuskin niiden lopullisesta rikkoutumisesta ahistaa.
Chap

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Chap »

sivustahuutaja kirjoitti:
Chap kirjoitti:Mikä on kitinäraadin neuvo?
Avainkysymys: Antaako uusi työpaikka paremmat mahdollisuudet kehitykseen? Jos antaa, niin sitten valinta on selvä: paikka vaihtoon.

Työmatkan vaikutusta ei kannata aliarvioida. Arkipäivässä on vain 8 tuntia 'vapaata' kun on ensin nukuttu ja käyty töissä. Tuon 'vapaan' osalta esim. 30 min. päivittäinen työmatkasäästö on todella merkittävä.
Hyvä pointti. Työpaikan pitää myös sijaita siten, että sinne jaksaa mennä ilman autoa. Jos joutuu hankkimaan auton duunia varten, pitää liksan olla merkittävästi kovempi, että vaihto kannattaa (> 1000 e/kk?). Puhumattakaan millainen riesa auto on parkkeerata keskustassa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Melkein kaksi tuntia menee työmatkoihin päivässä ja nykyinen työnantaja ei tarjoa minkäänlaista koulutusta.

Alkaa vakavasti harkita vaihtoa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti:Melkein kaksi tuntia menee työmatkoihin päivässä ja nykyinen työnantaja ei tarjoa minkäänlaista koulutusta.

Alkaa vakavasti harkita vaihtoa.
Työmatka tappaa elämän tehokkaammin kuin moni tajuaa. Lisää aiheesta:
ftp://ftp.iza.org/dps/dp1278.pdf

"People spend a lot of time commuting and often find it a burden. According to economics, the burden of commuting is chosen when compensated either on the labor or on the housing market so that individuals’ utility is equalized. However, in a direct test of this strong notion of equilibrium, we find that people with longer commuting time report systematically lower subjective well-being."
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Työnantajan markkinat

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Lähdin hiljattain työpaikastani työolojen huononemisen johdosta, vaikka uutta ei varsinaisesti olekaan tiedossa. Uskon, että saman profiilin tyyppiä (puhun siis persoonallisuusprofiilista) heidän ei ole kovin helppoa saada tilalle niillä työoloilla ja eduilla. Johtopäätös: varmaankin arvelevat, että minunlaisiani tyyppejä siellä ei niin kovasti tarvitakaan.

Ajattelin seuraavaksi vähän työllistää itse itseäni, ainakin niin kauan kuin opiskelen. Jää nähtäväksi kuinka hyvin tai huonosti se onnistuu, mutta yrittänyttä ei laiteta!

Jännä tuo työmatkaa koskeva selvitys. Itsekin olen aina pyrkinyt valitsemaan työ- ja asuinpaikkani siten, että välimatkat olisivat mahdollisimman lyhyitä (ei kuitenkaan liian lyhyitä - työpaikan naapurissa ei välttämättä olisi kiva asua). Täytyy sanoa, että kyllä se ainakin minulla vaikuttaa. On vapauttavaa voida jäädä koululle tarvittaessa vaikka aamuneljään asti, vaikka julkiset eivät enää kulje, ja sitten vain kävellä kotiin. Niinikään kaupungilla käyminen iltaisin tuntuu kivalta kun kotiin pääsee kävellen eikä ole velvoitettu kärvistelemään taksijonoissa. Lisää tunnetta siitä, että oma elämä on omissa käsissä. :)
Vastaa Viestiin