Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Yleinen lätinä jä kitinä
Googlebot

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Vadim kirjoitti:Miksi kenenkään pitäisi osata ampua käsiaseella? Jos nyt jätetään poliisit hetkeksi sivuun.
Minun siksi koska minä sentään olen Vänrikki, ja upseerienhan perusaseistuksena on käsiase. Armeijassahan upseerikokelaana minäkin ammuin pistoolilla ensimmäistä kertaa.

Etkö sinä ole muka Aliens-elokuvaa nähnyt? Moukilla ja aliupseereilla oli ties mitkä rynkyt sun muut, upseerilla (joka kuoli) oli pistooli.

Mitä tulee siviilielämään, se on monille mielenkiintoinen harraste siinä missä tikanheitto, tosin sillä erolla että monet kyseisen harrasteen pariin ajaa mahdollisesti aseenkäytön osaamisesta tuleva voimantunne (mikä selittäisi esim. naisten suurta osuutta ainakin joissakin ampumaseuroissa). Väärinlainatakseni erästä vanhaa sanontaa:

"God didn't make men equal. Colt did."
Googlebot

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Tix kirjoitti:
Googlebot kirjoitti:Sanna taisi lisäksi olla joku filosofian maisteri tms. Pekka-Eric kai oli olevinaan myös jonkin sortin filosofi. Mikä ihme noita filosofeja oikein vaivaa? Ei pidä ajatella liikaa.
Itse asiassa tekniikan ylioppilas... mikä teitä insinöörejä vaivaa?
Alkaako juristinlurjus väitellä wikipediaa vastaan?
Wikipedia kirjoitti:Taustaltaan tuolloin 30-vuotias Sillanpää on filosofian maisteri pääaineenaan tietojenkäsittelytiede.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Googlebot kirjoitti:Pointtini oli että nykyisin tuollaista käytäntöä ei ole, joten nykyisten periaatteiden mukaan voitaisiin yhtä hyvin rajoittaa ihmisten mahdollisuutta säilyttää aseita kodeissaan tai kuljettaa niitä mukanaan kadulla, kunhan ei viedä heiltä mahdollisuutta ampuma- tai metsästysharrastuksiinsa.
Jos asetta ei saa säilyttää kotona, niin käytännössä tuo vie mahdollisuuden metsästysharrastukseen.
Lyrica

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Lyrica »

ninnithequeen kirjoitti:Nyt on Iltasanomien mukaan 8 kuollutta. Ja ampuja pahassa kunnossa sairaalahoidossa.
Pitäkää se hengissä saatana! Ni saa pojat kouluttaa vähän vankilassa. Tai jotain. Pääsee liian helpolla kyllä jos kuolee.
Jätkällä ei ollut rohkeutta kohdata tekojaan. Nynnyt tappaa itsensä tuollaisen jälkeen. Valitettavasti. Ja valitettavasti tekee kuolemalla itsestään jonkinlaisen marttyyrin toisten sekopäiden silmissä.
Lyrica

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Lyrica »

En jaksanut kaikkia kommentteja lueskella, mutta huomasin kyllä, että vanhempia nyt säälitään. Se on vähän kaksipiippuinen juttu... tuo vanhempien osuus. Aika selvästi on läheisillä ollut tiedossa jätkän epäilyttävät harrastukset. Jo on kumma, että vanhemmille sitten kaikki tällainen tulee yllätyksenä. Eihän tuo kundi ole selkeästikään peitellyt toimintaansa ja ajatuksiaan. Kyllä tuollaisen aseenhankinnan yhteydessäkin pitäisi vanhempien kiinnittää huomioita miksi heidän pikkuinen aseen hankkii.

Mutta sinänsä kai sääli, että menettivät poikansa.

Muistuu vaan mieleen Myyrmannin räjähdys... eikös siinäkin kyse ollut siitä, että rakkaus korvattiin rahalla eikä vanhemmat tienneet mitä poikansa päässä pyörii. Voin olla toki väärässäkin, mutta onhan näitä esimerkkejä enemmänkin. Median mukaan "hyvistä perheistä" tulee yllättävistä tappajia (mm. Heinon surmat). Enpä haluaisi itselleni tuollaisen hyvän perheen mainetta, kun ei lapset opi erottamaan oikeaa väärästä.
BettyB.

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Lyrica kirjoitti: Kyllä tuollaisen aseenhankinnan yhteydessäkin pitäisi vanhempien kiinnittää huomioita miksi heidän pikkuinen aseen hankkii.
Mistä päättelit että vanhemmat olivat tietoisia asehankinnasta? Kaverihan hankki aseen täytettyään 18, ei siinä silloin vanhemmilta tarvitse lupaa kysellä.
Tix

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Tix »

Googlebot kirjoitti:
Tix kirjoitti:
Googlebot kirjoitti:Sanna taisi lisäksi olla joku filosofian maisteri tms. Pekka-Eric kai oli olevinaan myös jonkin sortin filosofi. Mikä ihme noita filosofeja oikein vaivaa? Ei pidä ajatella liikaa.
Itse asiassa tekniikan ylioppilas... mikä teitä insinöörejä vaivaa?
Alkaako juristinlurjus väitellä wikipediaa vastaan?
Wikipedia kirjoitti:Taustaltaan tuolloin 30-vuotias Sillanpää on filosofian maisteri pääaineenaan tietojenkäsittelytiede.
En. Minulla on vain lisätieto siitä, että ko. neiti opiskeli tuolloin Otaniemessä :)
Googlebot

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

sivustahuutaja kirjoitti:Jos asetta ei saa säilyttää kotona, niin käytännössä tuo vie mahdollisuuden metsästysharrastukseen.
Ei vie, aivan kuten tiukemmat tupakointisäädöksetkään eivät lopettaneet ravintoloiden toimintaa vaikka niin varoiteltiinkin.

Mutta edelleen, keskustelunaiheenani oli pääasiassa käsiaseet joita ei tarvitse metsästyksessä.
NuoriDaavid

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
Googlebot kirjoitti:
Tix kirjoitti:
Itse asiassa tekniikan ylioppilas... mikä teitä insinöörejä vaivaa?
Alkaako juristinlurjus väitellä wikipediaa vastaan?
Wikipedia kirjoitti:Taustaltaan tuolloin 30-vuotias Sillanpää on filosofian maisteri pääaineenaan tietojenkäsittelytiede.
En. Minulla on vain lisätieto siitä, että ko. neiti opiskeli tuolloin
Otaniemessä :)
Wikipedian mukaan "Hän on toiminut atk-asiantuntijana". Tässä nähdään tietotekniikan vaarallisuus.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Gat »

Googlebot kirjoitti:
Ja lisäksi.. vaikka asetta ei kaupungilla tai kylillä ladattuna kannetakaan, minusta olisi tunteen tasolla jokseenkin noh.. kuohitsevaa, että olisi omistamansa kapine, jonka joku muu pitääkin lukkojen takana ja jota saa käpistellä vain jotain tunnin kerrallaan ampumaseurassa.
Siinä se vihdoinkin tuli, onneksi uskalsit sanoa sen ääneen. Tuon luulen olevan tärkein, ja monilla ainoa, todellinen syy miksi he haluavat että saavat säilyttää harrastusasetta kotonaan. Lupia niille ei ole kuitenkaan annettu sen takia jotta harrastajat voisivat tuntea olonsa miehekkäiksi tms. rassatessaan ja sivellessään aseita kotonaan ja harjoittelemalla niiden kanssa ilmeitä peilin edessä.

Myönnän että minustakin tuntui aluksi jotenkin "hienolta" pitää .357 magnum-revolveria kaapissa kotonani, huoltaa sitä, purkaa osiin ja takaisin ihan muuten vaan jne. Mutta se on voivoi jos tuo ilo meiltä vietäisiin, kunhan ei viedä itse metsästys- tai harrastustoimintaa. Olisin itse valmis uhrautumaan tuon verran, jos sillä saadaan merkittävästi aseita pois kaduilta. Joo joo, piripäät voivat edelleen saada luvattomia aseita, ne ovat asia erikseen.

Katsotaan sitten uudestaan jos valtiovalta päättää hyväksyä käsiaseiden oston itsepuolustustarkoituksiin. En tosin usko, ja mielestäni parempi niin.
Että tympii tuo asenteesi. Tuollaisen komentavan kontrollimyönteisyyden takana taitaa olla suuri epävarmuus. Joka sitten naamioidaan aikuismaisuudeksi. Kerrostalokyttääjä- ja koiranvihaajapersoonallisuudet ovat samanlaisia.

Esität kuin synnillisenä tai lapsellisena, että haluaa "käpistellä" asetta kotonaan. Oletko niin "aikuistunut" että sinulta on kadonnut pikkupoikamainen tai pikkutyttömäinen romanttinen kiinnostus jännittäviin ja villeihin asioihin? Jos minulla olisi käsiase (nytkin on, mutta sen kakskakkosen rulla on ollut vuosikymmeniä paskana), niin totta kai minulle olisi viehätystä silläkin, että minulla on oikea käsiase koko ajan hallussani. Seinälläni on myös iso lapinleuku, jolle en ole löytänyt mitään käyttöä. Silti komia kapistus olla tuossa. Maatalossani on myös kikujukeihäs ja intialainen tikari! Kaikki täysin tarpeettomia!

"Kuivaharjoittelusta" sanoisin, että vakavammin ampumista harrastaessani totta kai haluaisin päivittäin jotain liikkeitä harjoitella, kotona hissukseen pohdiskellen. En ole ymmärtänyt sellaista kamppailulajienkaan harrastusta, että käydään vain treeneissä ja muuta ei mietitä. Minä taas tykkään lueskella alan kirjoja, katsoa videoita ja aina mieleen juolahtaessa harjoitella omalla säkillä, siis kotona.

Kuten sanoin, ymmärrän amerikkalaisten kannan oikeudesta tuliaseiden itsepuolustuskäyttöön. Liittyy USA:n tyylin demokratiaan, jossa valtio on kansalaisia varten eikä päinvastoin. Eikä valtiolle haluta antaa monopolia aseisiin tai itse alistua holhottaviksi. Euroopassa ei koskaan noin valistunutta demokratiakäsitystä ole ollut, valitettavasti. Eurooppalaiset tai varsinkin suomalaiset kokevat itsensä alamaisiksi ja niin asian heistä pitääkin olla. SE vasta on epäaikuismaista! Lapseksi heittäytymistä.

Suomen oloihin en ladattujen aseiden kantolupaa katsoisi minäkään sopivaksi. Mutta mielestäni asiaa ei ole syytä kiristäkään yhtään enempää. Jos itselläni olisi toimiva käsiase, en tosiaan viitsisi kuljeskella moinen möykky povarissa. Tuntuisi hankalalta, tarpeettomalta ja naurettavalta. Korkeintaan voisin kuvitella jonkun poikkeustilanteen, jossa olisi pakko mennä jonnekin hämärämiesten keskelle. Jolloin ase olisi todellakin tarpeellinen. Mutta toisaalta elämässäni ei sellaisia tilanteita ole eikä tule. Silti, en halua olla ihan aseetonkaan, periaatteesta.

89-vuotiaalla enollani taas on aina ollut laiton pistooli tyynyn alla. Sen ikäinen syöpäsairas ukko ei enää lupia saisi mihinkään urheiluammuntaankaan, saati "itsepuolustukseen". Mutta juuri tänä vuonna sielläpäin maalla on alkanut liikkua ryösteleviä jengejä, jotka ajavat autolla vanhusten pihalle, vievät kamat ja uhkaavat väkivallalla vanhuksia rahakätköt löytääkseen.. Toisessa tapauksessa taas vanhaisäntä oli karkoittanut varkaat haulikolla. Siellä siis tarvitaan aseita nyt, oli se sitten miten lain vastainen ajatus hyvänsä.

Ja entäs sitten, jos juuri naiset hankkivat käsiasita vaikka jonkun "voiman tunnon" takia? Kaipa he naisina sitä tunnetta tarvitsevat. Itselläni ei aseisiin ole koskaan liittynyt mitään machofiilistelyä tai rääpäle-kompensaatiota. Pentunakin niitä oli nurkissa. Ihan arkinen asia, eikä tullut mieleen viedä kouluun mahtaillakseni kavereille. Luulen, että tuo aseiden esittäminen lapsille pelottavina lukkojen takana pidettävinä vaaraesineinä vain mystifioi niitä tarpeettomasti ja paradoksaalisesti voi johtaa tarpeeseen todellakin viedä se ase kouluun näytille jos se kerran on niin vain aikuisten "rankkaa" juttua.

Ja ultratympeä tuo ai niin suomalainen asenne, että jos joku potentiaalisesti vaarallinen asia ei ole "tarpeellinen", sen voi kieltää.

-aseet toki ovat vaarallisilta vaikutuksiltaan suorimpia, ja siksi on helppo tunnereaktio vaatia ensimmäisenä aseiden kieltämistä

-ALKOHOLI se vasta vaarallinen aine on! Ei kai kukaan kiellä, että alkoholi on Suomessa tappaja numero yksi, sekä sairauksien kautta suoraan että välillisesti kännissä tehtyjen pahoinpitelyiden ja tappojen kautta. Kieltolakia yritettiin aikoinaan, ei toiminut. Mutta ehkäpä sinä Googlebot mielelläsi luovut alkoholistakin, yleisen kansanterveyden ja yleisen turvallisuuden takia? Vai väitätkö, että alkoholi on "tarpeellista"?

-HENKILÖAUTOT varsinkin ovat tarpeettomia, niin ainakin viherpiipertäjät sanovat. Kaupungeissa voi liikkua busseilla, takseilla ja ratikoilla,. Ja maallakin, esim siellä maakylilläni kulkee yksi vuoro aamulla kirkonkylälle ja iltapäivällä toinen takaisin. Eihän sielläkään yksityisautoa oikeasti tarvita!! Hyvin voisivat ajoittaa kauppareissunsa niihin bussivuoroihin! Siispä autot pitäisi kieltää. Ja sinä Googlebot varmasti mielelläsi luovut henkilöautostakin. Vai etkö tunne vastuuta liikennekuolemista ja saasteista, häh? :D

-seuraavaa lienee turha sinulta kysyä, muuta juttu, joka on ehdottoman tarpeeton on LEMMIKKIELÄIMET! Mitä hyötyä niistä on? Koirat varsinkin ovat potentiaalisen vaarallisia! Minäkin olen lehdistä lukenut, että joskus koira puree ihmistä! Ja sen takia on viime vuosina tiukennettu kuntien järjestyssääntöjä niin, että itse en enää haluaisi pitää koiraa edes täällä Varkaudessa. Kun ennen saattoi juoksuttaa liikunnanhaluista isoa koiraa laajoilla, ihmisistä tyhjillä keskustan lähialueilla, nyt on vain nenäliinan kokoisia koirapuistoja. Tämä sen takia että joskus jossain toisaalla joku koira on purrut ihmistä. Vittuuko se minulle ja koiralleni kuuluu? Aina joskus (paljon useammin ja täälläkin) ihminen on lyönyt ihmistä, mutta kumma kyllä ihmisiä ei pidetä hihnassa "yleisen turvallisuuden" vuoksi.

Suomeen on kymmenen vuoden sisään levinnyt tympeä kerrostalokyttääjämentaliteetti. Mikä ennen oli höpsähtäneiden vanhapiikojen tärkeilyä, on nyt lainsäätäjän hommia. Tupakointikiellot, salakuunteluoikeudet, mellakkapoliisit, tuo koiranpito, seuraavaksiko aseet ja kohta autotkin tiukkaan kontrolliin. Kaikki "yleisen turvallisuuden" vuoksi tietenkin, joten harva kehtaa sanoa vastaan.

Linjaa ajavat ne tärkeilevät kerrostalokyttääjätyypit, huonolla tavalla överiksi vetävät viherpiipertäjät ja myös sinun Googlebot kaltainen kurista ja komennosta nauttiva upseeriaines. Joiden teikäläisten järjestyksenhaluisten silmistä olen huomannut paistavan pelon.. pelon jota kompensoitte vaatimalla kuria ja järjestystä, itse sekä komentaen että mieluusti totellen. Seurauksena on lopulta tiukan kontrollin alainen Orwellilainen yhteiskunta. Tai jos ei ihan, niin jo nykytyyli polkee monia perusinhimillisä tunteita. Tuottaen enemmän pahaa kuin ne harvinaiset satunnaishäiriöt joita tällä ylikontrollilla pyrkii estämään.

Seuraukset voivat olla paradoksaaliset: Osa ihmisistä ei ylllättäen sopeudu turvalliseen onnelaanne. Vaan pyrkii pakenemaan. Ne jotka eivät pysty tai suostu pakemaan, saattavat nousta aggressiiviseen vastarintaan.

Ja nyt menen katsomaan "Krokotiilimiehen". Ehkä lapsellinen satu, mutta silti senkin äijän sopeumaton (ja veistä kantava :D ) asenne on osa perusinhimillistä mytologiaa, jonka tukahduttaminen tappaa pahemmin kuin yksittäisen seonneen kahjon luodit.
Lyrica

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Lyrica »

BettyB. kirjoitti:
Lyrica kirjoitti: Kyllä tuollaisen aseenhankinnan yhteydessäkin pitäisi vanhempien kiinnittää huomioita miksi heidän pikkuinen aseen hankkii.
Mistä päättelit että vanhemmat olivat tietoisia asehankinnasta? Kaverihan hankki aseen täytettyään 18, ei siinä silloin vanhemmilta tarvitse lupaa kysellä.
Eipä tarvita ei, mutta käsittääkseni kundi asui yhä vanhempiensa katon alla. Kyllähän vanhemmilla on silloin oikeus ja kykykin selvittää mitä poikansa duunailee. Ja toisaalta, asetta ei lain mukaan saa säilytellä ihan missä vaan (tyynyn alla).
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Gat kirjoitti: Seuraukset voivat olla paradoksaaliset: Osa ihmisistä ei ylllättäen sopeudu turvalliseen onnelaanne. Vaan pyrkii pakenemaan. Ne jotka eivät pysty tai suostu pakemaan, saattavat nousta aggressiiviseen vastarintaan.
No näin minulle sanoi eräs muinainen tupakaverinikin reserviupseerikoulusta, mainittuani, että oikeusministerinä saattaisin viedä hänen kenttätykkinsä (ja muun repertuaarin) lukkojen taakse. Heppu ilmoitti, että tällaisessa tapauksessa hän saattaisi minut päiviltä lyijymyrkytyksen keinoin.

Lopputulos oli, että vakaumukseni vahvistui. Eihän moisia lahopäitä voi jättää sekoilemaan, ainakaan aseistautuneina.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Gat »

Jahas. Pääministeri Vanhanen :"Vanhasen mielestä pitää ratkaista, saako tarkkuusammuntaan tarkoitettuja aseita kotiin vietäviksi vai pitäisikö aseet säilyttää ampumaradalla."
http://www.yle.fi/uutiset/24h/id74720.html

Tuohon Vastaukseksi sopivat Suomen NRA:n http://www.nra.fi/news/ (juujuu NRA on jotain ihan kamalan tyhmää ja pahaa, sen teille kilteille pojille ja tytöille ovat opettaneet kukkahattutädit ja populisti Michael Moore) :
"Aikooko pääministeri pakottaa kaikki harrastajat, nekin joilla on käytössään resurssit turvalliseen ampumaharrastamiseen, kymmenien kilometrien päähän yhä harveneville ampumaradoille, ainoastaan niinä viikonpäivinä ja niihin kellonaikoihin kun rata sattuu olemaan avoinna? Mitä tapahtuu sille ylivoimaiselle ampumaratojen enemmistölle jolla ei ole olemassa säilytystiloja edes yhdelle aseelle, puhumattakaan radan käyttäjäkunnan yhteisestä asemäärästä? Entä aseen kuljettaminen jos harrastaja käy useammalla kuin yhdellä ampumaradalla harjoittelemassa ja kilpailee säännöllisesti? Paljon kysymyksiä joiden vastausta ei ole edes ajateltu."
http://www.nra.fi/arkisto/071111-vanhan ... telee.html

Ja Tämän Rekyyli.fin foorumin keskustelun
http://www.rekyyli.fi/board/viewtopic.php?t=4264
kommentit

"Se tuhoaisi kilpa-ampujien ja sellaiseksi pyrkivien mahdollisuudet kuivaharjoitteluun oikealla kalustolla ja näivettää koko harrastuksen, jos sitä varten pitäisi aina lähteä yhä harveneville ja kauempana oleville ampumaradoille.

Lisää ratojen lakkautuksia on lisäksi tulossa varmasti, jos radoille tulee aseiden säilytysvaatimukset bunkkereineen ja hälytysjärjestelmineen. Ja kuka sen kaiken edes maksaa?

Sitäpaitsi ollaanko tässä nyt unohtamassa edellisen massamurhan esimerkki vuodelta 1999 kokonaan? Nimittäin Sanna Sillanpää nimenomaan ampui ampumaradalla säilytettävällä aseella ensin siellä olleet harrastajat kuoliaaksi ja pakeni sitten aseen kanssa radalta. Vanhasen järjetön järjestely ei estäisi tätä tulevaisuudessa ja tekisi siten epätodennäköisestä mutta mahdollisesta massamurhasta vain useammassa paikassa toteutettavan ja enemmän uhreja vaativan.

Aseharrastajia ei saa laittaa kärsimään hullujen riehumisesta, joka tulee tapahtumaan täysin aseiden säilytyksestä tai saatavuudesta huolimatta ja säilytystapojen vaikuttamatta edes lopputulokseen millään varmalla tavalla."


ja:
"Älä unohda sitä, että ampuja käy useillakin eri ampumaradoilla - missäs ase sitten säilytettäisiin? Sidottaisiinko ammunta yhdelle ainoalle radalle

Itse asun Länsi-Vantaalla ja ampumassa olen käynyt Helsingissä, Kirkkonummella, Sipoossa ja Itä-vantaalla - muualle maahan tapahtuvista retkistä sitten puhumattakaan."

ja:
"Sama tilanne täällä, Sipooseen matkaa reilut 40km/suunta, lisäksi ammun välillä Joensuussakin kun aika usein sielläkin käyn. Kukahan näitä valtavia asevarastoja valvoisi ja hallinnoisi? Hieno tapa ainakin ojentaa rikollisjengeille satoja/tuhansia käsiaseita helposti vietäväksi, kun säilytyspaikat ovat kaikkien tiedossa."

Onneksi aktiivisesti yrittävät selittää myös Vanhaselle:
http://www.rekyyli.fi/board/viewtopic.php?t=4267

Tuossa lisäksi mitä oikeasti toteutettava K18 -laki kaikille aseille merkitsee nuorille metsästäjille:
http://www.rekyyli.fi/board/viewtopic.php?t=3986
Vadim kirjoitti:
Gat kirjoitti: Seuraukset voivat olla paradoksaaliset: Osa ihmisistä ei ylllättäen sopeudu turvalliseen onnelaanne. Vaan pyrkii pakenemaan. Ne jotka eivät pysty tai suostu pakemaan, saattavat nousta aggressiiviseen vastarintaan.
No näin minulle sanoi eräs muinainen tupakaverinikin reserviupseerikoulusta, mainittuani, että oikeusministerinä saattaisin viedä hänen kenttätykkinsä (ja muun repertuaarin) lukkojen taakse. Heppu ilmoitti, että tällaisessa tapauksessa hän saattaisi minut päiviltä lyijymyrkytyksen keinoin.

Lopputulos oli, että vakaumukseni vahvistui. Eihän moisia lahopäitä voi jättää sekoilemaan, ainakaan aseistautuneina.
Tarkoitin yleensä sitä, että liian säädelty pullamössö-onnela lopulta herättää vähemmän lammasmaisissa ihmisissä ahdistusta ja kapinaa. Ei välttämättä ammuskeluja, vaan muuta yksityis- tai julkisanarkismia.

En yhtään tiedä mitä muuta tuohon inttitapaukseesi liittyi ja uhkasiko kaveri leikillään vai tosissaan. Pikkujuttu muuhun verraten, mutta kun otit puheeksi: minusta on omituista, että nykyään intissä rynnärit pidetään telineessä lukon takana. Meillä ne vielä olivat tietysti omassa kaapissa. Minä ainakin sitten ajan salliessa putsailin asetta, säädin hihnaa mieleisekseni, ja koska olen hidas oppimaan ohjattuna, myös purin ja kokosin rynsesteriä.

Ainoa meillä joka häiriköi aseen kanssa oli henkilökuntaa. Kesävänskä joka uhkaili päivystäjää täyden lippaan rynkyllä. Pääsikin sitten "lepäämään" eli hoitoon. Itse (olin munakas leikkinurse) kirjasin vänskän ensin SS kolmoseen ja sitten saatin mielisairaala-ambulanssiin :D

Mitä sotahommistakaan tulee, jos varusmiehille se oma asekin on joku pelottava seinään kahlehdittava mörkö? Henkilökohtaisen aseenhan pitäisi olla kuin osa omaa kehoa. No, Ehkä syy lukitsemiseen on pelko rynnärien varastamisesta ja pimeästä kaupasta. Oliko rynkkyvarkauksia kasarmeilla muka paljonkin?

Muuten tykkäsin sinun Vadim kuvauksestasi Afganistanin asekulttuurista. Siispä sinua ei luulisi suomalaisten pahvinpuhkojien pistoolit huolestuttavan jos teilläpäin kuljetaan Kalashnikov selässä. Toisaalta minäkin olen pitkään halunnut oman Sergei-ITkanuunan :D Maillani on kallio, josta näkee kilometritolkulla joka suuntaan. Sinne Sergei ja pärryyttäisin kakskolmosilla naapurin mökkejä pirstaleiksi :D Voisi mennä muutama EU:n maataloustarkkailu-Cessnakin :D (no joo, Veikko Huovisella on novelli "Ammutaan tykillä" tuollaisesta) Isälläni on ollut myös bisnesidea, että juurikin tuo (muistaakseni) mainitsemasi afgaanityylin tykillä huvikseen kallioon ampuminen voisi olla kansaa vetävä ja rahastettava juttu. Tietysti se on kiellettyä.

Mutta oli vuodatukseni paljon muustakin kuin aseista. Suomen henkinen ilmapiiri on muuttumassa sietämättömäksi. Nämä kerrostalokyttääjä - koiranvihaaja -autonvihaaja -aseiden vihaaja- poliittinen korrektius- tupakanvastustaja- kuri ja järjestys -komentelijatyypit saisivat jättää kunnon ihmiset rauhaan. Luulevat itse olevansa Kunnon Ihmisiä, vaikka eivät ole. Tukahduttavat elämän. Tuollainen viisaudeksi ja kypsyneisyydeksi naamioitu komentelun ja tottelun halu on sitä, johon sopii se Hoolla alkava kortti (ei homo). Ja se tärkeilevä poseeraus on toiminut aina, noitavainoista kelpo natseihin.

Mikä nykysuomalaisesta sellaisen tekee? Veikkaan suurten kaupunkien (liian) tiheän asutuksen paine laatia niille (liian) lähekkäin joutuneille (liian) kirjaville ihmismassoille (liian) yleispäteviä sääntöjä ja siitä johtuva jatkuva tarve rajoittaa itseäänkin jotta olisi "kunnon ihminen" siinä aika epäluonnollisessa ympäristössä. Minusta parempaa ja kunniallisempaa on vaikka paeta sellaisesta kuin sopeutua ja komentaa muitakin sopeutumaan mukamas jonain "hyveenä".

Jokelan tapaukseen takaisin, siten että tuo kauhistelija/kyttääjä-mentaliteetti se juuri aiheuttaa hysteerisiä vaatimuksia aseiden rajoituksista yhden friikin tapauksen vuoksi. Ja rajoitusvaatimuksia samalla tavalla muistakin asioista. Netin sensurointia vaaditaan taas, nyt Auvisen takia, samoin Auvisen harrastamien hevimusiikin, väkivaltaleffojen ja pelien turmiollisuus on noussut esille (Vahvistuuko sensuuri taas?), uskovaisilla darwinismin pahuus ja uskonnon opetuksen lisäämisen tarve ( http://tinyurl.com/2ok6y4 ). Aseet ovat se helpoin kohde, koska harvemmilla on pistooleita kuin täällä on netinkäyttäjiä, hevinkuuntelijoita, leffankatsojia tai ei-uskovaisia. Lisäksi valtiolle on halvempaa "ratkaista" ongelma kieltämällä aseiden hallussapito kuin lisäämällä mielenterveysmäärärahoja.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mitäs jos kiellettäisiin autot ihmishenkien säästämiseksi? Vuonna 1999 tapahtui 58 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, jossa syynä oli sairaskohtaus tai tahallisuus. Mielestäni ihmishenki on arvokkaampi asia kuin oikeus autoiluun. Vai asettaako joku autoilun ihmishengen edelle?

Vertailun vuoksi:

Vuonna 2006 ampuma-aseilla tehtiin alle 20, eli 16% henkirikoksista. Luvattomilla aseilla noista rikoksista tehtiin 68%. Eli lupakäytäntöä tiukentamalla voitaisiin vaikuttaa 5-6 henkirikoksen todennäköisyyden pienenemiseen. Ampuma-aseen vaihtoehto suomessa on puukko, joten noista 5-6 tapausta ei saataisi millaan täysin varmasti estettyä. EDIT: Huippupelottavilla käsituliaseilla tehtiin alle puolet tuliaseilla tehdyistä henkirikoksista ja käsiaseista laillisia oli 32%. Laillisilla käsiaseilla tehtiin siis huikeat 2 henkirikosta.
http://www.optula.om.fi/uploads/bsdoxi3j10g8f.pdf
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suvinen kirjoitti:Lyhyesti tuohon asevouhottajien yleisimpään puolustusmärinään...
Kuka nyt vouhottaa? Kenellä on faktaa?
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

sivustahuutaja kirjoitti:Huippupelottavilla käsituliaseilla tehtiin alle puolet tuliaseilla tehdyistä henkirikoksista ja käsiaseista laillisia oli 32%. Laillisilla käsiaseilla tehtiin siis huikeat 2 henkirikosta.
Onneksi tänä vuonna luku korjaantuu.

Mieleesi ei myöskään tainnut juolahtaa, että laillisista aseista saattaa tulla laittomia, kun joku pihistää sellaisen?
elco

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja elco »

Vadim kirjoitti: Onneksi tänä vuonna luku korjaantuu.

Mieleesi ei myöskään tainnut juolahtaa, että laillisista aseista saattaa tulla laittomia, kun joku pihistää sellaisen?
Autosta tulee vaarallinen, kun sitä ajetaan kännissä. Kiellätkö autot vai viinan vai juomisen vai ajamisen?

Jos PEA:lla ei olisi ollut pistoolia niin ehkä sillä olisi ollut putkipommi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Gat »

Suvinen kirjoitti: Aseet on kehitetty vain ja ainoastaan tappamiseen, käsiaseet nimenomaan ihmisen tappamiseen..
Niin, eläinten ja ihmisten tappamiseen. Huikauhia. So what? Joskus sellainen on tarpeellista.
Suvinen kirjoitti:
Robinhoodia voi leikkiä vaikka jousipyssyllä jos lapsettaa.
Varsinkin poikalapset leikkivät. Kuuluu ihmisluontoon, jonka tukahduttamien on sairasta. Aikamiehet sitten totta kai saattavat haluta oikean käsiaseen, sellaisen jota lelut vain esittävät. Ilman aikomusta murhata ketään. Mutta ei tytöt ja naiset ymmärrä :D

Muistaakseni tuossa 70- 80-lukujen taitteessa oli kausi, jolloin sosiaalitantat kielsivät sotalelujenkin myymisen. Hyvin toimi hei poikien luonnon muuttamiseksi! Itselleni siitä oli lähinnä haittaa, kun koottavia lentokoneitakaan (kamalia tappovehkeitä) ei meinannut löytyä mistään. Onneksi kielto kumottiin, mutta ehkä nyt uudestaan.
Vadim kirjoitti: Mieleesi ei myöskään tainnut juolahtaa, että laillisista aseista saattaa tulla laittomia, kun joku pihistää sellaisen?
Suomen laittomat aseet ovat pääosin sota-aikaisia, ryssän tai saksalaisten perua tai "hukattuja" pystykorvia. Itsekin olen monia nähnyt.
elco kirjoitti: Jos PEA:lla ei olisi ollut pistoolia niin ehkä sillä olisi ollut putkipommi.
Johan se yritti tuikata koulun tuleen. Jos pystyi viemään sinne polttonestekanisterinkin, ei-käsiase ja siis metsästysase pumppuhaulikkokin olisi kulkenut. Ja sillä todellakin olisi saanut aikaan vielä "paremmin" raatoja.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Löysin hyvän kirjoituksen eräältä foorumilta joka käsittelee ehdotusta että käsiaseet tulisi säilyttää jossain radan tiloissa.

Anteeksi pitkä lainaus,mutta lukemisen arvoinen ja tiivistää hyvin miksi ehdotus on täysin absurdi.

----

Istuttiin Rannanjärven konehallin konttorissa. Vääjäämättä puhe ajautui Jokelan tapahtumiin ja sen ampumaharrastustamme koskettaviin seuraamuksiin.
”Nyt se Vanhanenkin on lähtenyt vaatimaan aseiden säilyttämistä ampumaradoilla. Ei näytä hyvältä asiat” totesin.
Yllätyksekseni Rannanjärven kasvoille levisi ilkikurinen virnistys.
”Päinvastoin” Rannanjärvi totesi. ”Tämä saattaa kuules olla parasta mitä tässä maassa on aikoihin tapahtunut.”

Tuijotin Rannanjärveä sanattomana. Tämä nyt oli viimeinen kommentti jonka olisin voinut kuvitella tämän vannoutuneen kisa-ampujan suusta. Jäin odottamaan Rannanjärven selvitystä ja pitkän hiljaisuuden – vai tuntuikohan se vaan pitkältä – jälkeen Rannanjärvi kertoi mikä tässä hänestä niin hyvää oli.

”Kattos, tämähän voirahan hoitaa ihan samalla logiikalla kuin sairaanhoitajien lakko. Poliitikot päästelee toimitajaan eres löysiä suustaan niin paljo että niihin on vaan tartuttava tuikasti kiinni. Nytten se Matti on menny lupaamaan meille ammunnanharrastajille oikeen kaikkien joululahjojen äirin.”

Rannanjärvi muikisteli suutaan ja hiljalleen pirullisen suunnitelman yksityiskohdat alkoivat paljastua.
”Kattohan tää lausunto voiraan tulkita hyvin monella tavalla. Nyt jo me vaan piretään huoli siitä että me saarahan itte määärätä miten se tulkitaan niin mehän tyhjennetähän pajatso viimestä eturessua myören yhrellä lantilla. Virtasen poijjalla on ens viikolla asiaa pääministerin kanslijaan ja se lupas ottaa tämän kirjehen joukkoon ja vierä Matille kätehen asti.”

Sain nähdä tämän kirjeen ja se oli sisällöltään seuraavanlainen:

Arvoisa Herra Pääministeri;

Yhdessä yli puolen miljoonan ampumaurheilun harrastajan kanssa tervehdimme suurella ilolla lupaustanne saattaa maamme ampumaratatilanteen vihdoin kuntoon. Harrastuksemme onkin kärsinyt vuosikymmenet asianmukaisten harrastuspaikkojen puutteesta. Varsinkin Etelä-Suomessa ampumaratoja on alati kiristyvien määräysten puristuksessa jouduttu sulkemaan. Nyt kun valtio on lupautunut teidän suullanne järjestämään ampumaradoille asianmukaiset riittävän turvalliset säilytystilat, ratojen muukin kunnostus voitaneen suorittaa samalla kertaa ja varmistaa että Suomen ampumaradat täyttävät tiukimmatkin turvallisuus ja ympäristövaatimukset myös tulevaisuudessa.

Suomessa on virallisen tilaston mukaan 1,6 miljoonaa ampuma-asetta jotka ovat kuudensadan kuudenkymmenen tuhannen äänestäjän omaisuutta. Aseiden yhteenlaskettu rahallinen arvo on varovaisestikin arvioituna kahden-kolmen miljardin Euron luokkaa. Koska kysymyksessä on arvokas yksityinen omaisuus joka on paitsi rahallisen arvonsa, myös luonteensa vuoksi rikollisten havittelemaa, aseet tulee säilyttää aselaissa ja asetuksissa määritellyllä tavalla poikkeuksellisen huolellisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että valtio rakentaa ja ylläpitää teidän lupauksenne mukaisesti kaikille ampumaradoille ympärivuorokauden vartioidun murtosuojatun olosuhteiltaan aseiden säilytykseen sopivan tilan jossa kaikille radankäyttäjille on oma henkilökohtainen ampuma-aselain mukainen asekaappi jonka sisältö on lisäksi vakuutettu täydestä arvostaan. Tässä yhteydessä annan itselleni vapauden kertoa että omaan henkilökohtaiseen käyttööni tarvitsemani asekaappi on minimitilavuudeltaan kolmen kuutiometrin suuruinen ja sen sisältö on arvoltaan hieman yli kolmekymmentä tuhatta Euroa.

Koska harrastan tarkkuusammuntaa vapaa-aikanani, tehän takaatte että minulla on mahdollisuus päästä käsittelemään laillista yksityistä omaisuuttani olevaa harrastusvälineistöäni minulle sopivina aikoina mukaan lukien virka-ajan ulkopuolisen ajankohdat, viikonloput, kansalliset juhlapäivät ja kirkolliset pyhät.

Koska valtiosääntöömme on kirjattu pykälä jonka mukaan kansalaisia ei saa virkamiespäätöksillä asettaa keskenään eriarvoiseen asemaan, kuvatun kaltaisia turvallisia myös ympäristömääräykset täyttäviä ampumaratoja olisi rakennettava eri puolille maata siten että ne olisivat kaikkien harrastajien kohtuullisesti tavoitettavissa. Kohtuullisena pidämme sitä että ampumarata ei olisi yli sadan kilometrin päässä harrasrajan kotipaikasta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että lupauksenne mukaan maahamme rakennetaan vähintäänkin pari-kolmesataa määräykset täyttävää ampumarataa.

Koska ampumaharrastukseen kuuluu kilpaileminen muita kilpa-ampujia vastaan, aseita on kuljetettava eri ampumaratojen välillä. Koska aseita ei saa väliaikaisestikaan säilyttää ampumaradan ulkopuolella, valtio järjestänee aseiden turvallisen kuljetuksen eri ampumaratojen välillä. Kuljetus tapahtuu luonnollisesti riittävän turvallisilla ajoneuvoilla, esimerkiksi arvokuljetuksiin käytetyt panssaroidut kuorma-autot miehistöineen tarjoaisivat mahdollisesti havittelemanne turvallisuustason. Puolustusvoimiin en tässä asiassa luottaisi, hehän hukkaavat omaakin aseistustaan jatkuvasti.

Harrastamaamme lajiin kuuluvat myös kansainväliset kilpailut. Käsittääkseni teillä on käytössänne ilmavoimien operoima pieni suihkukone jonka varmaankin saan korvauksetta käyttööni kisamatkoilleni. Tähän koneeseen mahtuisi hyvin pieni edustusjoukkue aseiden kuljetuksista vastaavine turvamiehineen. Mikäli kisajoukkueen koko ylittää tämän koneen kapasiteetin, valtioltahan varmasti löytyy rahaa vuokrata vapailta markkinoilta tarkoitukseen sopiva riittävän suuri lentokone.

Olen iloisesti yllättynyt että te, herra pääministeri, olette valmis panostamaan miljardeja Euroja siihen että harrastuksemme edellytykset saatetaan tiukimmatkin kansainväliset kriteerit nyt ja tulevaisuudessa täyttävälle tasolle. Me täällä maakunnissa olemme hyvin kiitollisia tästä kädenojennuksesta ja tulemme muistamaan tämän myös äänestäessämme. Teidän tarkoituksennehan ei luonnollisestikaan ole tehdä ampumaurheilusta ainoastaan ökyrikkaiden statuslaji?

660 000 ampuma-aseluvan omistavan äänestäjän puolesta

Kunnioittaen teidän,

Iisakki Artturi Rannanjärvi
Maanrakennusurakoitsija
Pohojammaa

P.S. Olen jo lähettänyt tiedotteen lupauksestanne maamme ampumaratojen kunnostuksesta STT:lle ja lukuisille kansainvälisille uutistoimistoille. Lisäksi useat ampumaradoilta ja metsästysseuroista tuntemani maakuntalehtien päätoimittajat ovat lupautuneet huolehtimaan siitä että lupauksenne tulee saamaan sen kiistatta ansaitseman näkyvyyden eikä sitä tulla unohtamaan.
---
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

elco kirjoitti:Autosta tulee vaarallinen, kun sitä ajetaan kännissä. Kiellätkö autot vai viinan vai juomisen vai ajamisen?

Jos PEA:lla ei olisi ollut pistoolia niin ehkä sillä olisi ollut putkipommi.
Niin tai - hetkinen nyt - ehkä ei? Argumentaatiosi taso ei ole tosiaan noussut noilla leveysasteilla.

Kuten joku sanoikin, autoista on hyötyä. Käsiaseista ei.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Gat kirjoitti:
Vadim kirjoitti: Mieleesi ei myöskään tainnut juolahtaa, että laillisista aseista saattaa tulla laittomia, kun joku pihistää sellaisen?
Suomen laittomat aseet ovat pääosin sota-aikaisia, ryssän tai saksalaisten perua tai "hukattuja" pystykorvia. Itsekin olen monia nähnyt.
Nyt oli puhe laittomista käsiaseista. Kuinka monen luulet paukutelleen Lugerilla?
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Haemaeraemies kirjoitti:Löysin hyvän kirjoituksen eräältä foorumilta joka käsittelee ehdotusta että käsiaseet tulisi säilyttää jossain radan tiloissa.

Anteeksi pitkä lainaus,mutta lukemisen arvoinen ja tiivistää hyvin miksi ehdotus on täysin absurdi.
Olen erinomaisen pitkästynyt tästä ajantuhlauksesta, johon syyllistyin lukiessani tätä vuodatusta. Kun ihmisillä ei ole oikeutta ostaa vapaasti myrkkyjä tai dynamiittia, en oikein edelleenkään näe, miksi heillä pitäisi olla oikeus kantaa käsiaseita ilman erityisempiä rajoituksia.

Kilpailutarkoitusta varten aseen kuljettaminen paikasta toiseen voitaisiin hyvinkin sallia, mutta ilman panoksia. Huonosti ovat asiat, jos kilpailupaikalle ei panoksia saada.

Minun ei pitäisi ehkä olla yllättynyt siitä, että Suomi on täynnä samanlaisia asefanaatikkoja kuin Yhdysvallatkin. En ilmeisesti ole vieläkään tarpeeksi kyyninen.
elco

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja elco »

Vadim kirjoitti:
Kuten joku sanoikin, autoista on hyötyä.
Kenelle on, kenelle ei. Näinköhän kukaan hyötynäkökohdin voi perustella V8 BMW X5:sta. Eli vähintäänkin olisi syytä standardoida myytävät autot niin, että ne kuluttavat alle 5 litraa bensiiniä satasella. Mikä mielestäsi estää valtiota tekemästä moista muuvia vaikka tänään? Lisäksi tulisi harkita ostolupamenettelyn käyttöönottoa, minkä myötä autoja käytettäisiin ainoastaan hyötytarkoitukseen?

Argumentaatiosi on tietty maailmanluokkaa, mutta putkiaivo vain paistaa läpi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vadim kirjoitti: Nyt oli puhe laittomista käsiaseista. Kuinka monen luulet paukutelleen Lugerilla?
Isäni Ukkomauserilla ja enoni jollain hintelällä 6.35sella. Enoni ase on vielä tyynynsä alla. Isä katuu, että myi Mauserinsa aikoja sitten.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

elco kirjoitti:Kenelle on, kenelle ei. Näinköhän kukaan hyötynäkökohdin voi perustella V8 BMW X5:sta. Eli vähintäänkin olisi syytä standardoida myytävät autot niin, että ne kuluttavat alle 5 litraa bensiiniä satasella. Mikä mielestäsi estää valtiota tekemästä moista muuvia vaikka tänään? Lisäksi tulisi harkita ostolupamenettelyn käyttöönottoa, minkä myötä autoja käytettäisiin ainoastaan hyötytarkoitukseen?
Anteeksi nyt, mutta mitä tekemistä tällä hienolla esimerkilläsi on aselainsäädännön kanssa?

Haluaisin myös kuulla epäilemättä kiinnostavan kantasi siihen, että Suomessa on aseita kolmanneksi eniten maailmassa. Kun niillä selvästi sinun mielestäsi on hyötykäyttöä, voisitko kertoa, kuinka paljon enemmän niitä tarvitaan ja kenelle niitä pitäisi voida myydä. Ihan kaikille? Onhan hulluillakin toki oikeus ammuskella mitä huvittaa, sehän on suorastaan ihmisoikeus.
Vastaa Viestiin