Pseudotieteet

Yleinen lätinä jä kitinä
Savannah

Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Minkälainen suhde sinulla on pseudotieteisiin? Tunnen monia ihmisiä jotka eivät usko esimerkiksi homeopaattisiin hoitoihin, mutta käyttävät niitä silti, koska lääketiede ei ole voinut auttaa heitä. Mielestäni osa pseudotieteistä on haitallisia, koska niitä markkinoidaan tai opetetaan joissakin yhteyksissä tieteinä (esimerkiksi kreationismi). Onko pseudotieteistä haittaa vai hyötyä?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja aasi »

Ei suhdetta.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Savannah

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Savannah »

aasi kirjoitti:Ei suhdetta.
Onpas suhteetonta.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Enpä vaan tajua, mitä hyötyä mistään humpuukista voisi olla in the first place... :?

Paitsi tietysti niille jotka rahastavat niillä...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Duckzilla

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Duckzilla »

Entä onko esimerkiksi evoluutiopsykologia pseudotiedettä? Toisten mielestä on, toisen mielestä ei.

Ainakin ne saavat aikaan (kiivasta) keskustelua, jos ei muuta. Oma suhteeni on siis lähinnä ulkopuolelta asiaa seuraava, kunnes uuvun lukemaan niitä loputtoman pitkiä ketjuja joita aiheista syntyy.
Tix

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Tix »

Homeboy65 kirjoitti:Enpä vaan tajua, mitä hyötyä mistään humpuukista voisi olla in the first place... :?

Paitsi tietysti niille jotka rahastavat niillä...
Plasebo-efekti. Joskus jostain voi olla apua pelkästään siksi, että joku luulee että siitä on apua. Kääntöpuolena on se perseellinen juttu, että kovin usein pseudoilu on vahingollista tai kiinnittää huomion ihan vääriin asioihin.

Kreationismi on huolestuttava ilmiö. Seuraava askel on paluu noitavainoihin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Gat »

Duckzilla kirjoitti:Entä onko esimerkiksi evoluutiopsykologia pseudotiedettä? Toisten mielestä on, toisen mielestä ei..
Humanistien mielestä evoluutiopsykologia on pseudotiedettä. Mutta "tieteellinen" humanismi on Uskonto. Joka kohta korvaa Katolisen Kirkon siinä mitä saa julkisesti sanoa ja mitä ei. Vaikkapa rotujen keskimääräisestä älykkyydestä.

Pseudotieteitä ovat juu vaikkapa homeopatia, astrologia, steinerilaisuus, väriterapiat ja feng shui, ufokultit, teologia, länsimainen filosofia ("ontologiateologiaa") ja uhkaavimpina kreationismi, varsinkin salavalimmassa ID-muodossaan.
elco

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja elco »

Olen tason 32 itsetuntija. Maltan tuskin odottaa tasoa 40, jolloin saavutan entry-level PSI-voimat.

Historian merkkihenkilöitä tasoineen:
-Jeesus 50
-Gandalf 50
-Uri Geller 47
-Taika Jim 46
-David Copperfield 44
-Urho Kekkonen 39
-Lenita Airisto 25
-Lilli Suomalainen 18
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Gat »

elco kirjoitti:Olen tason 32 itsetuntija. Maltan tuskin odottaa tasoa 40, jolloin saavutan entry-level PSI-voimat.
Pseudo!
Tuskin sinulla on O-Sensei Sifu Shakti-Deva Guru EW:n auditoimaa virallista Pergamenttikääröä tuosta. Nykyään kun Dalai Lamakin tarvitsee Kiinan hallituksen luvan uudelleensyntymään.

Minulle taas yksi deittini (ufojen kontaktihenkilö) Tarot-korteista näki, että tehtäväni tässä inkarnaatiossa on olla nykyajan suurin Hengellinen Johtaja. Repikää siitä!

Lisäksi Kate Bush on ilmestynyt minulle unessa, Suzanne Vega on katsonut minua silmiin kahdesti ja itse Auvo Niiniketo sanonut minulle "Hyvä" ja "Sattuuko tuo nenäverenvuoto?"
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Management Science on monen mielestä pääosin pseudotiedettä.
Zeb

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Gat kirjoitti:Minulle taas yksi deittini (ufojen kontaktihenkilö) Tarot-korteista näki, että tehtäväni tässä inkarnaatiossa on olla nykyajan suurin Hengellinen Johtaja. Repikää siitä!
:D :D

Suhteitani pseudotieteisiin kuvaa lähinnä keskivaikea hörhöallergia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että pitäisin kaikkia henkisiä-hengellisiä asioita hörhöilynä. Uskonnollisuutta en kaikissa muodoissaan pidä hörhöilynä. Omalta suuntautumiseltani olen kai lähinnä agnostikko.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Niba »

Zeb kirjoitti:
Gat kirjoitti:
Uskonnollisuutta en kaikissa muodoissaan pidä hörhöilynä. Omalta suuntautumiseltani olen kai lähinnä agnostikko.
Miten tuo on mahdollista, uskonnollisuus on tai sitten ei pötyä, ei siinä välissä ole vaihtoehtoja. Kysymys on siis uskosta, eihän voi vain vähän uskoa mihinkään. Uskon vähän UFOihin? En usko enää. Pseudotiede on kylläkin tieteen viittaan puettua hölynpölyä. Sori kielikuva, saa lähettää meiliä jos ei ymmärrä.
Pyyhin Netikettiin..
Tix

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Tix »

Niban olemassaolo saa kyllä minua toisinaan epäilemään Darwinin teorioita huuhaaksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti:Minulle taas yksi deittini (ufojen kontaktihenkilö) Tarot-korteista näki, että tehtäväni tässä inkarnaatiossa on olla nykyajan suurin Hengellinen Johtaja. Repikää siitä!
Tuo kertoo aika paljon Hengellisten Johtajien tämänhetkisestä tasosta.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Lilo »

sivustahuutaja kirjoitti:
Gat kirjoitti:Minulle taas yksi deittini (ufojen kontaktihenkilö) Tarot-korteista näki, että tehtäväni tässä inkarnaatiossa on olla nykyajan suurin Hengellinen Johtaja. Repikää siitä!
Tuo kertoo aika paljon Hengellisten Johtajien tämänhetkisestä tasosta.
Tjaa-a. Kitinän hengellinen johtaja, niinQ. Joka kerta kun G-mies on bannattu, joku on älähtänyt ja vikkelään. Eli kuinkas sen ennustuksen kanssa olikaan...?

Saksassa muuten homeopatia on ilmeisesti ihan normilääketieteeseen rinnastettavaa. Hulluja nuo saksalaiset.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
prosessi

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Lilo kirjoitti:Saksassa muuten homeopatia on ilmeisesti ihan normilääketieteeseen rinnastettavaa. Hulluja nuo saksalaiset.
Johtunee siitä, että siinä on muutama ihan lääketieteellisestikin toimivaksi todistettu periaate, jotka vain on taitavasti sotkettu pseudohuttuun. Esimerkiksi allergioiden siedätyshoidot perustuvat homeopatian "samaa hoidetaan samalla" periaatteeseen. ( :P Krapularyypytkin taitavat itse asiassa kuulua samaan sarjaan...)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

prosessi kirjoitti:Esimerkiksi allergioiden siedätyshoidot perustuvat homeopatian "samaa hoidetaan samalla" periaatteeseen.
Ei homeopatiassa ole mitään samaa. Homeopatian pitäoisuudet ovat niin pieniä, että annetussa annoksessa ei välttämättä ole lainkaan 'vaikuttavaa' ainetta.
Zeb

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Zeb »

sivustahuutaja kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Esimerkiksi allergioiden siedätyshoidot perustuvat homeopatian "samaa hoidetaan samalla" periaatteeseen.
Ei homeopatiassa ole mitään samaa. Homeopatian pitäoisuudet ovat niin pieniä, että annetussa annoksessa ei välttämättä ole lainkaan 'vaikuttavaa' ainetta.
Näin minullekin yksi homeopaatti asian selitti: Ripuliin pitää antaa arsenikkia, mutta se on niin voimakkaasti homeopaattisesti potentoitua, ettei siinä ole enää yhtään arsenikkimolekyyliä jäljellä ja siten se on turvallista!

Lisäksi homeopaatit tekivät ainakin yhden tutkimuksen, jossa todettiin, että kanat elivät pidempään jos niille annettu homeopaattinen lääke oli voimakkaammin potentoitu ts. enemmän laimennettu. Ihmekös tuo kun kanoille tarjoiltiin myrkkyä.
prosessi

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja prosessi »

sivustahuutaja kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Esimerkiksi allergioiden siedätyshoidot perustuvat homeopatian "samaa hoidetaan samalla" periaatteeseen.
Ei homeopatiassa ole mitään samaa. Homeopatian pitäoisuudet ovat niin pieniä, että annetussa annoksessa ei välttämättä ole lainkaan 'vaikuttavaa' ainetta.
Joo, tuo on sitä pseudohuttua, jolla homeopatia on lähes kokonaan pilattu. Eikä itselleni juolahtaisi mieleenkään hankkia ainuttakaan homeopaattista "lääkettä", mutta joissakin asioissa tuo "samaa hoidetaan samalla" periaate vain toimii. Ei tietenkään läheskään kaikissa, mutta miksi jättää käyttämättä niissä yhteyksissä, joissa se onnistuu? Ehkä saksalaiset eivät kuitenkaan ole niin hulluja.

Lääketieteen filosofiassa kun ajatuksena on poistaa ongelman aiheuttaja, homeopatiassa käyttää aineita, jotka aiheuttavat samaa vaivaa kuin sairaus jota niillä hoidetaan. Itse asiassa nivelreumalääkkeenä käytetty kultakin on lainattu homeopatiasta, ja vaikka sen toimivuus on tiedetty jo vuosia, vasta ihan lähimenneisyydessä selvitettiin lääketieteellisesti, miksi se toimii. Häiritsi jotain synteesiä nivelissä, joihin sitä ruiskutettiin.
elco

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja elco »

Tix kirjoitti:Niban olemassaolo saa kyllä minua toisinaan epäilemään Darwinin teorioita huuhaaksi.
Mikäs Vadim sinusta on tullut? Ei yksittäistapauksen perusteella kannata koko liiteriä vetää sileäksi.

Kymmenen miljardia sukupolvea armotonta pössistä, eloonjäämistaistelua, parittelua ja lähetä piti-tilanteita. Tuloksena mies ja pallogrilli. Eikös tämä jo todista riittävällä varmuudella, ettei Jumalaa ole olemassa?
Zeb

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Zeb »

elco kirjoitti:Kymmenen miljardia sukupolvea armotonta pössistä, eloonjäämistaistelua, parittelua ja lähetä piti-tilanteita. Tuloksena mies ja pallogrilli. Eikös tämä jo todista riittävällä varmuudella, ettei Jumalaa ole olemassa?
Ei yhtään sen enempää kuin ettei evoluutio aina toimi. Mikään ei ole täydellistä, kai.
elco

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja elco »

Zeb kirjoitti: Ei yhtään sen enempää kuin ettei evoluutio aina toimi. Mikään ei ole täydellistä, kai.
Mitenniin ei toimi? No onhan se toiminut, jos kerta kaikki Niban kymmenen miljardia vanhempaa suoraan ylenevässä polvessa ovat jatkaneet sukua.

Pointtini kai on, että näiköhän yleinen slogani: "Mitään näin ihmeellistä ei ole voinut syntyä vahingossa" pitää vettä. Tai no, onhan se pallogrilli aika ehta kapine.
Chap

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Chap »

Zeb kirjoitti:
elco kirjoitti:Kymmenen miljardia sukupolvea armotonta pössistä, eloonjäämistaistelua, parittelua ja lähetä piti-tilanteita. Tuloksena mies ja pallogrilli. Eikös tämä jo todista riittävällä varmuudella, ettei Jumalaa ole olemassa?
Ei yhtään sen enempää kuin ettei evoluutio aina toimi. Mikään ei ole täydellistä, kai.
Evoluutio ei pyri täydellisyyteen, vaan vittumaisten elonjääntiin. Mies ja pallogrilli on osoitus tästä samoin kuin siitä, että parittelemalla pallogrillin kanssa voi saada jälkeläisiä.
Zeb

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Chap kirjoitti:Evoluutio ei pyri täydellisyyteen, vaan vittumaisten elonjääntiin. Mies ja pallogrilli on osoitus tästä samoin kuin siitä, että parittelemalla pallogrillin kanssa voi saada jälkeläisiä.
Minä en tykkää evoluutiosta :( Sitä paitsi huijaat mua taas tuossa pallogrilliparittelussa. Millaisia jälkeläisiä siitä muka tulee?
Chap

Re: Pseudotieteet

Viesti Kirjoittaja Chap »

Zeb kirjoitti:
Chap kirjoitti:Evoluutio ei pyri täydellisyyteen, vaan vittumaisten elonjääntiin. Mies ja pallogrilli on osoitus tästä samoin kuin siitä, että parittelemalla pallogrillin kanssa voi saada jälkeläisiä.
Minä en tykkää evoluutiosta :( Sitä paitsi huijaat mua taas tuossa pallogrilliparittelussa. Millaisia jälkeläisiä siitä muka tulee?
Jos grilli käy kuumana, tulee sellaisia mustia nokipoikia.
Vastaa Viestiin