Haluatko avioehdon?

Yleinen lätinä jä kitinä

Avioehto?

On jo ja olen naimiaisissa
7
15%
Ei ole, enkä kadu etten tehnyt ja olen naimiasissa
5
10%
Ei ole, mutta kadun etten tehnyt ja olen silti prkl naimiaisissa
0
Ei ääniä
Haluan sen tai en mene naimiaisiin
20
42%
Olen nössö ja teen niin kuin puoliso haluaa
6
13%
En halua avioehtoa tai en mene naimiaisiin
4
8%
Minulla ei ole mielipidettä tästä/mistään
5
10%
Menen naimisiin vain kuolleen ruumiini yli
1
2%
 
Ääniä yhteensä: 48

Zeb

Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

No niin, selvitellään olenko ainoa naiivi urpo täällä :D
Geetz

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Tuskin sentään. :]
Zeb

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Äh en osaa tehdä äänestyksiä :( Voiko ylipito lisätä vaihtoehdon "Menen naimiasiin vain kuolleen ruumiini yli"?
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Olen naimisissa, mutta emme ole vielä sitä tehneet. Sovittu on asiasta, käytännön toteutus vielä laahaa jäljessä.

Eli enpä voi äänestellä.
Zeb

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Juu, siis ei avioehtoa meille kiitos. Mies on samoilla linjoilla. Aikoo ilmeisesti ryöstää suuret varani 8)
Geetz

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Zeb kirjoitti:Juu, siis ei avioehtoa meille kiitos. Mies on samoilla linjoilla. Aikoo ilmeisesti ryöstää suuret varani 8)
Mikä muu selitys tolle oikeesti voi olla? :P
Zeb

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Geetz kirjoitti:Mikä muu selitys tolle oikeesti voi olla? :P
Niinpä. Mut sitten olisi kyllä kannattanut valita joku vähän rikkaampi :P
Geetz

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Zeb kirjoitti:
Geetz kirjoitti:Mikä muu selitys tolle oikeesti voi olla? :P
Niinpä. Mut sitten olisi kyllä kannattanut valita joku vähän rikkaampi :P
Sä voisit testata jotenki sillee vaik jättäytymäl työttömäks ennen häitä tj. Tai rupeet puhuu jostain löytöeläinkodin perustamisesta. Eihän lekuriks haluta ku rahan takia! :D
Zeb

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Geetz kirjoitti:Sä voisit testata jotenki sillee vaik jättäytymäl työttömäks ennen häitä tj. Tai rupeet puhuu jostain löytöeläinkodin perustamisesta. Eihän lekuriks haluta ku rahan takia!
Itse asiassa olen tainnut (tahtomattani) testata jo yhdellä tapaa :P
Geetz

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Zeb kirjoitti:Itse asiassa olen tainnut (tahtomattani) testata jo yhdellä tapaa :P
Kas, just rupesin miettimään, että oot täälläkin maininnu. Ehkä sama tapa.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Haluan sen vaikka en mene naimisiin.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Vaola kirjoitti:Avioehdolla voi myös suojata kumppaniaan, esim. kuolemantapausten varalta.
Millä tavalla?
Paras päivä ikinä.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Haluan avioehdon. Kokemusta on.

Ei nimittäin ollut kun olin aviossa ja sitten erosin. Henkilö, jolle maallinen mammona ei aiemmin meinannut mitään ja jolla kuulemma kaikki tarvittava oli jo korvien välissä, muuttuikin siinä tilanteessa perin rahaa ja materiaa arvostavaksi. Onneksi vanhempani olivat niin fiksuja että olivat laittaneet ehtoja testamenttiin, niin, että säästyi sentään perintökesäpaikka myynniltä.

Suosittelen kaikille. Jos nimittäin ei siitä voida sopia niin sitten on turha mennä naimisiin koska perusteet on väärät.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Aito_Johanna

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Totta kai ottaisin avioehdon. Oikeustajuuni nyt vain ei mahdu, että jos puolisolla A on summa X rahaa jo kauan ennen kuin hän tapaa puolison B, hän joutuu antamaan siitä puolet B:lle, jos heille tulee avioero. Jos voin joko allekirjoittamalla tai allekirjoittamatta jättämällä kannattaa käytäntöä, jossa molemmat saavat pitää oman omaisuutensa, totta kai allekirjoitan ja kannatan.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

entäs jos sattuukin haluta testamentata peririntönsä puolisolle kuollessaan. Taitaisi olla se avioehto hiukan turha. Olisiko tuo myös parempi rakkauden osoitus? Vai tuomitseeko se vain puolison vuosia kestäävään oikeusprosessiin. 'Murhasit sitten rikkaan puolisosi?'

Ja jos olisi molemmat sekä avioehto että testamentti, niin puolison kuollessa tapaturmaisesti alkaisi varmaan pitkäoikeustaistelu ainakin, jos sattuu olemaan ahneita/ilkeitä sukulaisia.
nokkaelain

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Jyrki73 kirjoitti:entäs jos sattuukin haluta testamentata peririntönsä puolisolle kuollessaan. Taitaisi olla se avioehto hiukan turha.
Jokin ajatusvirhe tuossa... (Silloinkin jos konkreettisesti sattuu.)
ninnithequeen

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

En välttämättä haluaisi, mutta ukko tahtoo. Sama se mulle. Tyhjän päälle jään, mutta so. Eipähän erota ;)

No aidosti oikeesti, ihan jees semmonen kai on. Ainakin mein kesämökki jää mulle, jos jotain käsittämätöntä sattuu.

Ja kyllä, se on jo tehty.
ninnithequeen

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Ja niin, olen siis nössö ja teen niinkuin puoliso haluaa.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

nokkaelain kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti:entäs jos sattuukin haluta testamentata peririntönsä puolisolle kuollessaan. Taitaisi olla se avioehto hiukan turha.
Jokin ajatusvirhe tuossa... (Silloinkin jos konkreettisesti sattuu.)
Tarkoitatko että on päässä vikaa, jos haluaa testamentata omaisuutensa puolisolle, jos takana on vaikkapa yli 20 tai peräti yli 40 vuotta yhteistä elämää?
Storia

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Storia »

Olin naimisissa, emmekä tehneet avioehtoa. Erotessa kumpikaan ei halunnut toiselta yhtään mitään, ainoastaan ilmaa.

Enää en mene naimisiin kuin kuolleen ruumiini yli. Naimissa olosta ei ollut mitään hyötyä, eikä mitään iloa, mitä ei ollut jo ennen sitä. Ja sekin vähä mitä oli katosi naimisissa ollessa.

Avioliitto opetti: istu, seuraa, syliin.

Kiitos ja näkemiin.
elco

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja elco »

Avioehdon kirjoittaminen on mielestäni pyyteettömyyden osoitus köyhemmältä osapuolelta. Jos haluaisin naimisiin ja vastapuoli kieltäytyisi solmimasta avioehtoa ennen avioliittoa niin häät peruuntuisivat - minusta moinen olisi nimittäin ilmiselvä osoitus vaatia itselleen oikeus johonkin, joka minusta ei hänelle kuulu.

Jos vastapuoli vetää kortin: "naikkariin mennään rakkaudesta loppuelämäksi eikä ennen naimisiinmenoa voi miettiä mitä jos-skenarioita" niin kyseessä on niin perustavanlaatuinen ajatus- ja arvomaailman ero, etten usko, että naimisiinmeno ylipäänsäkään kannattaisi.

Toki jos näköpiirissä olevan varallisuuden muutoksen ero ei ole kummoinen niin avioehtoa ei kai oikein tarvita.
Manzel

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Ei avioehtoa, kiitos.

Jos harkitsisin sitä, en olisi silloin varma naimisiin menosta enkä todellakaan edes seurustelisi siinä tilanteessa. Oon muutenkin jopa liian tarkka siitä, tutustunko edes johonkin, saatikka sitten seurustelu, kihlat, naimisiin meno ja lapset jne

Mielipide on ehkä naiivi, mutta vitut minä siitä välitän.

En tiedä, mitä kaikkea avioehtoon voi kuulua. Ainoat asiat, jotka voisin kuvitteellisesti liittää avioehtooni, ovat perheyrityksen osuudet ja lapsuudenkotini – kummistakin edellä mainituista olen sopinut vanhempien ja sisarusten kanssa, että maksan sisarukset ulos niistä sitten hamassa tulevaisuudessa. Tosin, firmaan sisarukset jäisivät vähemmistöosakkaiksi, koska en uskalla ottaa niin isoja lainoja, että pystyisin maksamaan heidät ulos.

Jos jostain syystä avioliitto kariutuisi, rahan menetys olisi pienin ongelma siinä vaiheessa. Elämä olisi silloin pilalla, vähät muusta.

Rahaa saa aina sen verran työstä kuin työstä että sillä elää ja jonkin verran jää ylimääräistä.

Kesällä 2009 olisi tarkoitus mennä naimisiin.

Silleen.
prosessi

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ihan sama, kaikki käy. Molemmissa avioliitoissani moinen on jäänyt tekemättä, ensimmäisessä koska silloin ei ollut vielä mitään omaisuutta josta sopia, toisessa laiskuutta, kun en jaksanut alkaa selvittämään omistamieni asioiden arvoa. Helppoahan tuo jakaminen nytkin näyttäisi olevan, kun kumpaakaan osapuolta ei vaivaa ahneus eikä kostomentaliteetti.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Manzel kirjoitti:Ei avioehtoa, kiitos.Jos harkitsisin sitä, en olisi silloin varma naimisiin menosta enkä todellakaan edes seurustelisi siinä tilanteessa. Oon muutenkin jopa liian tarkka siitä, tutustunko edes johonkin, saatikka sitten seurustelu, kihlat, naimisiin meno ja lapset jne.
Avioehdon tekeminen poistaisi yhden turhan tarkkuuden kohteen. Yksinkertaista eikö vain?
Paras päivä ikinä.
Mulli75

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Olen avioehdon kannalla, omalla työllä hankittu omaisuus on jotain semmoista jota en itsekään himoitse saavani toiselta. Omaisuudesta tuleva tuotto onkin sitten toinen juttu haluaako että siitä menee osa puolison hyväksi, yhteisten lasten hyväksi vai nauttisiko itsekkäästi kaikesta. Viimeinen vaihtoehto epätodennäköistä.
Vastaa Viestiin