Haluatko avioehdon?

Yleinen lätinä jä kitinä

Avioehto?

On jo ja olen naimiaisissa
7
15%
Ei ole, enkä kadu etten tehnyt ja olen naimiasissa
5
10%
Ei ole, mutta kadun etten tehnyt ja olen silti prkl naimiaisissa
0
Ei ääniä
Haluan sen tai en mene naimiaisiin
20
42%
Olen nössö ja teen niin kuin puoliso haluaa
6
13%
En halua avioehtoa tai en mene naimiaisiin
4
8%
Minulla ei ole mielipidettä tästä/mistään
5
10%
Menen naimisiin vain kuolleen ruumiini yli
1
2%
 
Ääniä yhteensä: 48

Duckzilla

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Duckzilla »

Tix kirjoitti: Täytyy olla melko hyvä tuuri, että törmää sellaiseen jonka kanssa ihan omasta vapaasta tahdostaan haluaa olla yhdessä loputtomiin eikä muuta mieltään missään vaiheessa.
Ovatko ihmiset sitten vaan niin monimutkaisia nykyään, ettei sopivaa kumppania löydy ja on erottava? Vai viekö työ / telkkari / jokin muu liikaa huomiota toisiimme tutustumisesta jolloin näitä kaemmejae sattuu yhä useammin?

Millaisiahan avioerotilastot mahtoivat olla... öö... rautakaudella? Eiku antaa olla, kuolleena syntynyt ajatus. Kummastuttaa vaan tämä henkisen yhteyden löytämisen vaikeus. Liikaa muuttujia ihmisissä vaan, ilmeisesti?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti:
Gat kirjoitti:Puolet Suomen avioliitoista päätyy eroon. Luku taitaa olla korkeimpia ellei korkein maailmassa. Kertoo nykysuomalaisten asenteen muutoksesta.
Siitä, että ero ei ole häpeä, jos liitto ei toimi? Ihan terve asennemuutos. Sinäkin olisit luultavasti paljon terveempi henkisesti, jos äitisi olisi tajunnut lähteä nostelemaan riittävän ajoissa. Avoliitotkin olivat vielä 70-luvulla synnissä elämistä, joten ihan hyvään suuntaan on muutos asenteissa mennyt.
Isäni ja äitini tarina on jännä. He syntyivät 30-luvulla, jolloin avioliitto oli Pyhä eikä Hyvät Tytöt antaneet ennen papin aamenta. Luultavasti Isäni korkkasi Äitini, mutta sen verran tietoa olen sattumoisin tihkumalla saanut, että äitini harrasti ns. Heavy Pettingiä jo aikaisempien poikaystäviensä kanssa, ja ilmeisesti vielä myös Isäni tavattuaan, josta 75-vuotias isäni varsin hellyyttävästi suuttui kurkittuaan äitini nuoruuden päiväkirjoja. Lisäksii isäni ja äitini elivät sellaista murroskautta, että lapsuuden kasvatuksesta huolimatta he elivät avoliiton tapaisesti jotain kuusi vuotta, kunnes sellanen ihana Vahinko eli minä aloin kohdussa potkimaan. Hääkuvassaan siis olen minäkin!!

Muuten ihan paskaa nuo "liitto ei toimi"-selitykset. Jos redusoi, kuten nyt teen, biologiaan, niin totta hitossa liitto kuin liitto väljähtyy sekä romanttisesti että seksuaalisesti parissa vuodessa.

Paskapuheita ne, että "ihmiset muuttuvat". Muutamassa vuodessa? No ei, silloin ei vaan ole tunnettu toista kun on erehdytty sitoutumaan.

Mutta vaikka avioliittosopimus on "vain paperi", niin on vittu vain paperi asuntolainakin. Avioliitossa OTTAA VASTUUN toisesta ihmisestä. Ja ehkä VASTUUN lapsistakin, jos niitä on kerinnyt tulemaan. Nimenomaan lapsista on suurin vastuu.

Ero silloin jos oioi alkaa tuntumaan, ettei enää ole niin rakastunut kuin alkuun.. on yhtä perseestä kuin jos luopuisi KOIRASTAAN kun se vanhetessaan ei ole enää ihan tikissään ja lähtisi toisen koiran kanssa metsälle sen vanhan koiransa nähden. Sitä ei pidä tehdä ei koiralle saati vaimolle, miehelleen tai lapsille.
prosessi

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tix kirjoitti:ihmisen biologinen perusasetus ei ole elinikäinen parisuhde
Väittäisin, että ihmisen psykologinen perusasetus kuitenkin on elinikäinen parisuhde, ei toimimattomasta suhteesta lähteminen muuten olisi niin vaikeaa. Se, että voidaanko psykologia sulkea biologian ulkopuolelle, on sitten ihan oma asiansa.
Myös Venäjällä on kovempi eroprosentti, samoin Virossa. Suomalaisten asenne avioliittoon taitaa säteillä ympäristöönsä! Olemme asenneydinasevaltio! Apuva!
Mikäköhän tilanne mahtaa olla Australiassa? Pohdin vain ihan Vadimin projektia ajatellen.
prosessi

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Duckzilla kirjoitti:Kummastuttaa vaan tämä henkisen yhteyden löytämisen vaikeus. Liikaa muuttujia ihmisissä vaan, ilmeisesti?
Aina se on ollut yhtä vaikeaa. Lisääntynyt vapaus ja erityisesti vapaa-aika vain antaa ihmisille liikaa aikaa miettiä asioita, mistä seurauksena päähän saattaa ilmaantua ihan uusia ideoita. Sellaiset ovat vaarallisia, vähän niin kuin atomipommitkin.
Tix

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gat kirjoitti:Mutta vaikka avioliittosopimus on "vain paperi", niin on vittu vain paperi asuntolainakin. Avioliitossa OTTAA VASTUUN toisesta ihmisestä. Ja ehkä VASTUUN lapsistakin, jos niitä on kerinnyt tulemaan. Nimenomaan lapsista on suurin vastuu.
Jokainen on vastuussa ensisijaisesti itsestään. Minkä ihmeen vastuun siinä naimisiin mennessä ottaa? Vastuun siitä, että täytyy olla zeksuaalisesti halukas uskollinen ja rakastava kumppani, vaikka toinen käyttäytyisi kuin kusipää? Sinähän puhut ihan omituisuuksia. Avioliitossa ollaan siksi että halutaan olla. Ei siksi että se olisi velvoite, mihin sana vastuu viittaa.

Vastuu lapsista ei edellytä sitä, että on naimisissa toisen vanhemman kanssa. Se edellyttää lapsista huolehtimista ja kasvattamista. Lapsille on tärkeämpää, että vanhemmat ovat onnellisia kuin yhdessä, koska onnellinen vanhempi pystyy toimimaan paremmin lapsen edun mukaisesti. Painajaismaiset lapsuudenmuistosi ovat sellaisia, joita harva avioerolapsikaan on joutunut kokemaan.

Toisekseen, olen ihmeissäni siitä, että juuri SINÄ olet täällä puolustamassa kristinuskoon perustuvaa avioliittoinstituutiota niin voimakkaasti. Avioliiton historia on melko lyhyt ja yksiavioisuuden vaatimus kytkeytyi voimakkaast kirkon pyrkimyksiin kontrolloida perimystä omista taloudellisista lähtökohdistaan. Arvojen maallistuminen -> avioliittoinstituution heikkeneminen. Ala hihhuliksi, jos haluat kestävän avioliiton. Tunnen monta, jotka ovat yhdessä uskonnollisista syistä. Vastuusta en ole heidän kuullut hiiskuvan sanaakaan.
Tix

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Duckzilla kirjoitti:
Tix kirjoitti: Täytyy olla melko hyvä tuuri, että törmää sellaiseen jonka kanssa ihan omasta vapaasta tahdostaan haluaa olla yhdessä loputtomiin eikä muuta mieltään missään vaiheessa.
Ovatko ihmiset sitten vaan niin monimutkaisia nykyään, ettei sopivaa kumppania löydy ja on erottava? Vai viekö työ / telkkari / jokin muu liikaa huomiota toisiimme tutustumisesta jolloin näitä kaemmejae sattuu yhä useammin?

Millaisiahan avioerotilastot mahtoivat olla... öö... rautakaudella? Eiku antaa olla, kuolleena syntynyt ajatus. Kummastuttaa vaan tämä henkisen yhteyden löytämisen vaikeus. Liikaa muuttujia ihmisissä vaan, ilmeisesti?
Suurin muutos on varmaan siinä, että kun kaikki aika ei mene elannon hankkimiseen ja lasten kasvattamiseen, on enemmän aikaa miettiä mitä haluaa.
Bliss

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Duckzilla kirjoitti:Kummastuttaa vaan tämä henkisen yhteyden löytämisen vaikeus. Liikaa muuttujia ihmisissä vaan, ilmeisesti?
Ihmiset muuttuvat liikaa liian pienessä ajassa.

Itse otsikon kysymyksen sivuutan sievästi, koska on erittäin epätodennäköistä, että enää ikinä olen menossa naimisiin.
prosessi

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Bliss kirjoitti:
Duckzilla kirjoitti:Kummastuttaa vaan tämä henkisen yhteyden löytämisen vaikeus. Liikaa muuttujia ihmisissä vaan, ilmeisesti?
Ihmiset muuttuvat liikaa liian pienessä ajassa.
Minun nähdäkseni muuttuminen on kyllä hyvin harvinaista. Vaarallisimpia taitavat olla ihmiset, jotka haluavat aloittaa itselleen vieraan elämän ja tekevät sen parisuhteen varjolla. Siinä vaiheessa kun he huomaavat, ettei idea ollutkaan hyvä, ja palaavat ennalleen, voi näyttää siltä kuin heissä mukamas tapahtuisi jotain muutoksia. Todellisuudessa kyseessä taitaa kuitenkin vain olla lavasteiden romahtaminen.
Duckzilla

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Duckzilla »

Tix kirjoitti:Suurin muutos on varmaan siinä, että kun kaikki aika ei mene elannon hankkimiseen ja lasten kasvattamiseen, on enemmän aikaa miettiä mitä haluaa.
Ja ehkä sekin, että mitä enemmän on vaihtoehtoja ts. valinnanvaraa, sitä vaikeampaa on valita. Nykyisessä Linkolaa kauhistuttavassa ihmisvilinässä nousee helposti esiin "jossain on varmaan joku vieläkin parempi vaihtoehto" -ajatus.
prosessi

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Duckzilla kirjoitti:
Tix kirjoitti:Suurin muutos on varmaan siinä, että kun kaikki aika ei mene elannon hankkimiseen ja lasten kasvattamiseen, on enemmän aikaa miettiä mitä haluaa.
Ja ehkä sekin, että mitä enemmän on vaihtoehtoja ts. valinnanvaraa, sitä vaikeampaa on valita. Nykyisessä Linkolaa kauhistuttavassa ihmisvilinässä nousee helposti esiin "jossain on varmaan joku vieläkin parempi vaihtoehto" -ajatus.
Ei nouse, ellei aiemman kanssa jo valmiiksi ole ylitsepääsemättömiä ongelmia. Ei kukaan huvikseen eroa, jo pelkkä uuteen ihmiseen tutustuminen on niin vaivalloista, että täytyy olla päästään sekaisin, tai ainakin ihastunut, moiseen ryhtyäkseen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti:
Gat kirjoitti:Mutta vaikka avioliittosopimus on "vain paperi", niin on vittu vain paperi asuntolainakin. Avioliitossa OTTAA VASTUUN toisesta ihmisestä. Ja ehkä VASTUUN lapsistakin, jos niitä on kerinnyt tulemaan. Nimenomaan lapsista on suurin vastuu.
Jokainen on vastuussa ensisijaisesti itsestään. Minkä ihmeen vastuun siinä naimisiin mennessä ottaa? Vastuun siitä, että täytyy olla zeksuaalisesti halukas uskollinen ja rakastava kumppani, vaikka toinen käyttäytyisi kuin kusipää? Sinähän puhut ihan omituisuuksia. Avioliitossa ollaan siksi että halutaan olla. Ei siksi että se olisi velvoite, mihin sana vastuu viittaa.

Vastuu lapsista ei edellytä sitä, että on naimisissa toisen vanhemman kanssa. Se edellyttää lapsista huolehtimista ja kasvattamista. Lapsille on tärkeämpää, että vanhemmat ovat onnellisia kuin yhdessä, koska onnellinen vanhempi pystyy toimimaan paremmin lapsen edun mukaisesti.
Tix kirjoitti:Toisekseen, olen ihmeissäni siitä, että juuri SINÄ olet täällä puolustamassa kristinuskoon perustuvaa avioliittoinstituutiota niin voimakkaasti.
Ai kummallista? Ja negatiivinen jeesuskortti päälle?

No minulle nuo parisuhdeasiat ovat tietysti scifiä.
Ja minä en muissakaan asioissa usko mihinkään absoluuttisiin oikeuksiin tai velvollisuuksiin.

Tavalliset seurustelusuhteet toki voi purkaa, mutta nykyään kun ei ole mikään pakko mennä naikkariin asti, niin kumma jos sellainen askel merkitsee niin vähän. Olisivat sitten menemättä naimisiin ja tekemättä pentuja, ja seukkaisivat ja hässisivät muuten vaan.
Pirun kylmältä vaan tuntuu, jos niinkin pitkälle vietyä sitoutumista kuin avioliittoa ei pidetä vastuun ottona, tai vastuuta ei koeta perheen koossa pitämisestä mikäli on parinsa kanssa on peräti pentuja tehnyt. Vastuuta en tarkoita velvoitteena vaan tapana kokea asia.

Jeesuskorttina joo että silloin ollaankin ei kaksi, vaan "yksi liha" :D (Tosin Jesse saattoi olla homo ja rakastettu opetuslapsi oli Lasarus.. kaikkee sitä oppii kun Raamatuntutkimista harrastaa)

Tosiaan en KOIRAAKAAN pitäisi tai jättäisi sen mukaan, viihdyttääkö koira MINUa, vaan sen mukaan että olen itse valinnut koirasta huolehtia. Eikä niin että "mä oon kolmeen vuoteen kyllästynyt tohon saksanseisojaan, mä haluunkin setterin". Vielä enemmän sama vaimoväelle ja kakruille.

Ja toinen "osoittautuu kusipääksi"? No vittuuko sellaisen kanssa sitoutuu alun perinkään? Tai jos en vastuun ottaa, silloin EI PIDÄ "käyttäytyä kuin kusipää", vaikka niin kutittaisi. Tai onko avioeroon päätyvät 51 % sitten ihan varmasti kusipäitä? Paskat.. viittaa pikemminkin omaan pinnallisuuteen. Ei tajuta ettei se alkuhuuma VOI säilyä. Avioliitollakin on sitten merkitystä vain itsekkään oman viihtymisen kannalta ja sama arvo kuin kesäkissan otolla. Pthyi.
Tix kirjoitti: Painajaismaiset lapsuudenmuistosi ovat sellaisia, joita harva avioerolapsikaan on joutunut kokemaan..
No, tuskinpa vanhempiensa avioeroon niin helposti sopeutuvat kakrut minun kokemuksistani paljoa olisivat kärsineet. Kun kuulemma useimmat eivät edes TIEDÄ saati VÄLITÄ, mitä vanhempansa puuhaavat. Sori, ihan ufo tapa suhtautua minulle. Ja sekä vanhemmat että lapset ovat useimmiten kovin tunteettomia.. kuten naapurin akka, äitini työtoveri, joka äitini kysyessä että mites lapsensa ovat suhtautuneet eroonsa, sanoi vain, että ei ole tullut ajatelleeksikaan... :roll:

Minä itse taas olen nuoruusvuosien kammotuksista huolimatta NYT iloinen, että tukenani ja ystävänäni tässä talonhankintahelvetissäkin on ollut kanssani puoliksi samageeninen ja samalla huumorintajulla varustettu (sieltä mun jutut tulee :D) ISÄ. Ja ei, ei se niin olisi toiminut että olisivat eronneet ja tapaisin vain joskus... Perhe on perhe on perhe.
Manzel

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Riemumieli kirjoitti:
Manzel kirjoitti:
Avioehdon tekeminen poistaisi yhden turhan tarkkuuden kohteen. Yksinkertaista eikö vain?
En ehkä tajunnut kirjoituksesi sanomaa.. Mutta, kiteytän ajatukseni ”lyhyesti” seuraavaan:

Monet ns. sivistysvaltioissa elävät ihmiset uskovat Jumalaan, Hindut sielunvaellukseen, Buddhalaiset jälleensyntymiseen, venäläiset vahvaan johtajaan, oli se sitten bolsevikki, tsaari tahi Putin ja juutalaiset ja amerikkalaiset rahaan.

Onko se sitten ihmeellistä, jos ei usko noihin yllä mainittuihin vaan uskoo kahden ihmisen väliseen rakkauteen(?) En ui Gangesissa enkä itke itkumuurilla, mutta yritän pitää parhaani mukaan huolta suhteestani nyt ja lopun elämääni, samoin tuleva vaimoni.

Minusta ihmiset jotka sitovat avioliittonsa avioehtoon eivät ole valmiita avioliittoon, vaan he ovat loppujen lopuksi epävarmoja koko homman suhteen.

Ja jos itselleni sattuisi avioero, ei raha merkitsisi silloin mitään. Ihan oikeasti. Miljoona euroa on mulle ihan yhden tekevä asia. Tienaan 1000-1500€ nettona enemmän kuin puolisoni, tuohon summaan on lisätty pääomatulot..

Olen tavallaan funk – eli maanläheinen ihminen; jos ero sattuisi, muuttaisin täydellisesi hajonneena miehenä mieluiten johonkin risumajaan, eläisin mahdollisimman askeettista elämää; kalastusta, purotammukoita jne. Ehkä pitäisi mennä Siperiaan. Ottaisin kyllä mukaan kitaran + pari 0,11 nikkelimättömiä kielisarjoja , työkaluja jne, en muuta.

Sellaista.
Tix

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Manzel kirjoitti:Onko se sitten ihmeellistä, jos ei usko noihin yllä mainittuihin vaan uskoo kahden ihmisen väliseen rakkauteen(?)

Minusta ihmiset jotka sitovat avioliittonsa avioehtoon eivät ole valmiita avioliittoon, vaan he ovat loppujen lopuksi epävarmoja koko homman suhteen.

Ja jos itselleni sattuisi avioero, ei raha merkitsisi silloin mitään.
Pidätkö edes teoriassa mahdollisena, että jompi kumpi teistä rakastuisi yhtä voimallisesti johonkuhun muuhun seuraavan 40 vuoden aikana? Jos pidät, oletko tosiaan sitä mieltä, että jos törmäät sielunkumppaniisi, avioliittosi ei toimi ja haluat lähteä siitä, niin haluat vain muutaa Siperiaan kitarasi kanssa?

Mielestäni ihminen, joka ei ole valmis pistämään nimeään avioehtopaperiin, ei ole valmis avioliittoon. Siinä on edelleenkin kyse vain avioliittolain mukaisen aviovarallisuusjärjestelmän sulkemisesta pois ihmissuhteesta. Koko aviovarallisuusjärjestelmä on jäänne menneisyydestä, eikä minusta avioliittoon sinänsä pitäisi kuulua mitään varallisuusoikeudellisia vaikutuksia. Eihän koko järjestelmä edes realisoidu, ennen kuin avioliitto päättyy! Mielestäni kaksi aikuista ihmistä voivat sopia taloudelliset asiat ilman laissa olevia vanhakantaisia oletuksia, jotka perustuivat siihen, että nainen on kotona ja mies töissä.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Manzel kirjoitti:Olen tavallaan funk – eli maanläheinen ihminen; jos ero sattuisi, muuttaisin täydellisesi hajonneena miehenä mieluiten johonkin risumajaan, eläisin mahdollisimman askeettista elämää; kalastusta, purotammukoita jne. Ehkä pitäisi mennä Siperiaan. Ottaisin kyllä mukaan kitaran + pari 0,11 nikkelimättömiä kielisarjoja , työkaluja jne, en muuta.
Tuttavapiirissäni on kuvailemasi mies. Vuonna 2003 syntyi ensimmäinen lapsi, vuonna 2005 toinen. Naimisiin menivät viime vuoden syksyllä. Tänä keväänä kävivät hanimuunilla, jonka aikana (reilu jätkä) ilmoitti morsiamelleen, että on elänyt suhteessa 21v. toimistotyöntekijänsä kanssa jo häistä asti. Loma loppui siihen, lapset jäivät äidilleen ja vierailevat isällänsä joka toinen viikonloppu. Mies elelee yllättävän onnellisena uudessa suhteessa, joka näyttäisi olevan hänelle ns. oikeampi muutenkin. Uusi naisystävä on hyvinkin mukava ja tuntuu oikeasti välittävän.
Hassua miten mieli ja maailma muuttuu.
The great club outshines the individual, always and forever.
Liirumlaarumi
Kitisijä
Viestit: 5
Liittynyt: 07.12.2007 5:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Liirumlaarumi »

Kyllä minä varmaan olen sellainen mielistelijä että teen miten puoliso haluaa...itse en ainakaan rahan takia naimiaisiin menisi, kyllä se on silloin ihan silkasta rakkaudesta.

Ja koska olen rakastuneena helposti johdateltavissa ja sisäinen musliminaiseni ottaa minusta vallan, en tee avioehdosta sen suurempaa numeroa.
prosessi

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Liirumlaarumi kirjoitti:Ja koska olen rakastuneena helposti johdateltavissa ja sisäinen musliminaiseni ottaa minusta vallan, en tee avioehdosta sen suurempaa numeroa.
Ensin jäin ihmettelemään, että miksi tuo viesti sai minut ärsyyntymään sen verran, että arvelin kuitenkin vaikka ihan vittuillakseni voivani edellyttää potentiaaliselta tulevalta kumppaniltani avioehdottomuutta, mutta sitten tajusin sen johtuvan tuosta musliminaisten leimaamisesta stereotyyppileimalla. Paljon olen nähnyt, mutta tuollainen yhdenmukaistaminen sukupuolen ja uskonnon mukaan sattuu aivoihini.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Avioehtokaan ei pelasta vehkeilyltä.

http://www.city.fi/artikkeli/Kunnes+toi ... taan/2606/
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Ei ole avioehtoa. Olisin sen allekirjoittanut, jos mies olisi halunnut. Ei halunnut.

Tietenkään ei voi koskaan tietää, miten avioliiton (tai yleensäkään ihmissuhteiden) käy, mutta kyllä siihen oma tahtotila ja tekemiset vaikuttavat. Ei asioita vain tapahdu - ne tehdään.
Avatar
Mickey
Kitinäaddikti
Viestit: 92
Liittynyt: 22.02.2008 19:08

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Mickey »

Jyrki73 kirjoitti:Avioehtokaan ei pelasta vehkeilyltä.

http://www.city.fi/artikkeli/Kunnes+toi ... taan/2606/
Mikäli avioero menee rumaksi niin siinä otetaan yleensä kaikki mahdolliset aseet käyttöön, täysin tuulesta temmatut mukaan lukien. Sääli lasten kannalta. Itse asiaan: haluan ehdottomasti avioehdon.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Joo, saatan menettää puolet mun vuokra-asunnosta Vekaranjärven kasvukeskuksessa.

Virkapuvuista joutaa hihat.
1108

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja 1108 »

No en tehnyt, ei käynyt edes mielessä. Ja en ymmärrä muutenkaan miksi olisi pitänyt tehdä, kokolailla samat tulotasot kummallakin. Jo ennen naimisiin menoa oli päätös että kaikki on 50/50 meillä, mua ainakaan haittaa että on yhteinen tili ja miun palkka painuu muijan herkkään huomaan. Ja epäilen jos ero tulisi niin muija yrittäisi viedä mun blackmetal kokoelmaa/muuta. Epäilen vahvasti.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Mielestäni ihminen, joka ei ole valmis pistämään nimeään avioehtopaperiin, ei ole valmis avioliittoon.
Kaipa tuohon vaikuttaa se, mitä paperissa lukee, eikös vaan?

Minulla on sellainen kutina, että aika harva mies, joka avioehdon haluaa, ei ole valmis myöntämään taikka korvaamaan lasten kasvattamisen negatiivista vaikutusta naisen tulokehitykseen. Tuo tulokehityshän ulottuu aina eläkkeeseen saakka. Siitä kertyy aika pitkä penni.
Tix

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:
Tix kirjoitti:Mielestäni ihminen, joka ei ole valmis pistämään nimeään avioehtopaperiin, ei ole valmis avioliittoon.
Kaipa tuohon vaikuttaa se, mitä paperissa lukee, eikös vaan?

Minulla on sellainen kutina, että aika harva mies, joka avioehdon haluaa, ei ole valmis myöntämään taikka korvaamaan lasten kasvattamisen negatiivista vaikutusta naisen tulokehitykseen. Tuo tulokehityshän ulottuu aina eläkkeeseen saakka. Siitä kertyy aika pitkä penni.
Tuota noin. Ensinnäkin, naimisiinmeno ei tarkoita lasten tekemistä. Toisekseen, avioehtoa voi juuri em. ansionmenetysperusteella sovitella jos avioliitto on kestänyt kauemmin kuin 5 vuotta ja kolmanneksi vaikutus ansionkehitykseen on naisen oma valinta. Ei lapsen kanssa ole pakko jäädä kotiin. Jos on poissa vain vanhempainrahakauden loppuun, vaikutusta ei ole eläkkeeseen lainkaan, koska eläkkeen kannalta tulo on laskennallista.

En myöskään sanonut, että avioehdon tekeminen olisi edellytys avioliitolle. Sanoin vain, että jos ei jostain syystä ole valmis allekirjoittamaan paperia, jonka nojalla sitoutumiseen liittyvästä instituutiosta suljetaan pois varallisuusoikeudelliset vaikutukset ja jätetään jäljelle vain pelkkä sitoutuminen, ei naimisiin olla menossa oikeista syistä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:kolmanneksi vaikutus ansionkehitykseen on naisen oma valinta.
Hui? Olen ollut siinä uskossa, että tuo on toimivassa parisuhteessa yhteinen valinta.
Tix

Re: Haluatko avioehdon?

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:
Tix kirjoitti:kolmanneksi vaikutus ansionkehitykseen on naisen oma valinta.
Hui? Olen ollut siinä uskossa, että tuo on toimivassa parisuhteessa yhteinen valinta.
Niinkö tosiaan luulet? Minkälaisessa parisuhteessa mies voi vastoin naisen tahtoa saada tämän joko jäämään kotiin tai menemään töihin?
Vastaa Viestiin