Joulupöytänne?

Yleinen lätinä jä kitinä
ninnithequeen

Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tästä on ollu ennenkin keskustelua, mutta haulla löysin topikin vuodelta 2005...

Joten päivitettyä tietoa nyt, mitä Teidän joulupöydässänne tarjoillaan.

Syöttekö kotona, sukulaisilla vai missä?
Herra Manala

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Kinkkua.
prosessi

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

ninnithequeen kirjoitti:Tästä on ollu ennenkin keskustelua, mutta haulla löysin topikin vuodelta 2005...

Joten päivitettyä tietoa nyt, mitä Teidän joulupöydässänne tarjoillaan.

Syöttekö kotona, sukulaisilla vai missä?
Vanhempieni luona olen ollut joka ikisenä elämäni jouluaattona, joulupäiväpaikka on sitten vaihdellut enemmänkin, pahimmillaan joulupäivänä on ajettu toiselle puolelle Suomea vain sen takia, etten ole aatosta suostunut tinkimään, enkä suostu. Aattona lounaaksi syödään joulupuuro, alkuiltapäivästä käymme perhetuttujen luona glögillä ja kahvilla (porukassa 13 aikuista + 5 lasta), päivällisellä puolestaan syödään mätivoileipiä, lohta, joululimppua, rosollia, itse tehtyjä laatikoita, kinkkua tai kalkkunaa herneiden, luumujen ja kastikkeen kera, joinain vuosina myös lipeäkalaa lisukkeineen, ja jokin jälkiruoka. Lisäksi tietenkin viiniä, ja hieman väkeviäkin, kukin valitsee oman makunsa mukaan. Loppuillasta vielä kahvia, tähtitorttuja ja piparkakkuja.
ninnithequeen

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Listataanpas tämän vuoden menu:

- kinkku kuninkaana taas, liemestä tietysti kastike
- perunalaatikko (ei imelletty)
- porkkanalaatikko
- makaronilaatikko
- graavilohi
- kirjolohen mätiä
- smetanaa
- karjalanpiirakkaa
- keitettyjä munia
- aitoi voita
- herneitä
- kalkkunafileleikkeleitä
- juusto-poropiirakka
- mutsin tekemä sienisalaatti
- fetasalaatti
- Kestileipää


Mikähän unohtu?


Niin ja kolmisin kotona ollaan, puhelimet visusti suljettuna koko aattoillan. Joulupäivänä vien Nuutille jouluruokalautasen, ja aaton aattona ollaan käyty jo haudoilla.
bedlam

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Jos oisin joulun kotona, niin menyy näyttäisi tältä:

-Kaljaa

Mutta koska vanhempien luokse tulee mentyä, niin luultavimmin tarjolla on pottua, lihakastiketta, kinkkua, rosollia, puuroa, karjalanpiirakoita, munavoita, sienisalaattia, joulutorttuja ja sen semmottista.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tälläisiä herkkuja tänä vuonna.

Kuva
BettyB.

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Kokkaan n.10-12 hlölle Rukalla. Ruokalista näyttää tänään osapuilleen tältä:

Kinkkua
Kalkkunaa
Karjalanpaistia
Graavilohta (graavaan itse)
Lämminsavulohta (savustan itse)
Kylmäsavulohta (en savusta itse)
Kalaasia
Silliä
Silli-Sipuli-Suolakurkku-Smetana-hässäkkää
Lanttu-, porkkana-, ja imellettyä perunalaatikkoa (tein itse)
Rosollia
Jotain valmiita salaatteja (tod. näk. punajuuri ja italian, nirsoille)
Perunamuusia (pyydetty)
Karjalanpiirakoita
Munavoita
Joululeipää
Jälkkäri vielä avoinna, mutta luultavasti jouluhalko tai perinteisesti joulutorttuja
Glögiä
Suklaata

Niin ja tietty riisipuuroa
ninnithequeen

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Pirulauta, valkosipulisilli unohtu listasta.

Niin ja kaikki muut teen itse paitti kalajutut tekee anoppi, mutsi sen sienisalaatin ja karjalanpiirakat ostetaan valmiina.
SikaMika

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Kinkkua ja viinaa. Skippaan uskoakseni viinan. Tai ehkä kinkun.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Huh kun oli ehdotonta jouluaattomeininkiä!
Minä olen myös yleensä perhepiirissä joulun, mutta olen aikas joustavaa plaatua tässä (pakolla kasvatettu, blääh!)

Kirjoitan joulunviettoa tuonne omaan palstaani, kun sellainen mulla kerta on. Kiinnostuneet voivat sen sieltä lukea mainiosti!
Sen vihjaan että Turskaa inhoan!!

Toivoo Arskis!!
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Mul on pakastimessa kinkku!!!1 Ekaa kertaa elämässä. Semmonen pikkune söpö.. (my aaass, aargh) Kaikkeen sitä miehen takia taipuu. Luultavasti hän saa hoidella paistelut ihan itse. Se on hyvä hoiteleen. Mut ei vaa, kai se ihan hyvää on just uunista tulleena ja lämpimänä. Kylmenneenä paha maku, ei putoo.

Meillä kotona ei oo ikinä ollu kinkkua, ku ei kai sitä kukaan söis. Kolmella pienellä naisella jää siitä perinteisestä 1 kg:n kalkkunarullastakin kuleksiin seuraavaan vuoteen asti. On se kyl paljo parempaakin ku skinka.

Mut joo siis, perinteiset rosollit ja laatikot tietty, paitsi ett outo juttuna; maksalaatikko! Ei tod oo ikinä kuulunu jouluumme, mut kaipa se joillain jossain päin Suomea on joku joulusafka sekin. Ja siis rusinoilla toki. Eipä noita perunalaatikoitakaan oo yleensä meijän pöydissä näkyny, mut nyt niitäkin ja kumpaakin lajia. Anything foor laav. Mut kaupasta kaikki. Liisipuulon tietty keittelen ite. Ja luumusopan. Ja tortut. Paistelen. Ainiin, jonkun luumurahkan/jäädykkeen ajattelin ehkä tehdä jälkiruuaksi.

Punaviiniä, olutta, ehkä jotain snapsintynkää ja glögin terästettä.

Niin, jouluumme kuuluu vain kaksi henkilöä tänä vuonna, ihanaa. Eka joulu ilman ensimmäistäkään sukulaista, matkustamista toiselle puolen maata, pakkaamista, purkamista, hössöttämistä, ällöttämistä.
ninnithequeen

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Pistäkääs muuten Betty tai joku oikeen hyvä porkkanalaatikon resepti tulemaan. Mä oon monta erilaista versiota vuosien varrella tehny, mutta en tykkää ni en. Tyttären vuoksi teen tänänkin vuonna, mutta josko löytys semmonen resepti että mullekki maistuis paremmin?
BettyB.

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

ninnithequeen kirjoitti:Pistäkääs muuten Betty tai joku oikeen hyvä porkkanalaatikon resepti tulemaan. Mä oon monta erilaista versiota vuosien varrella tehny, mutta en tykkää ni en.
No tää on aika perinteinen, perheen joululahjaksi vuonna -70 saamasta joulukirjasesta ja menee osapuilleen niin, että porkkanat (n. 1kg)keittäen ja soseeksi. Riisipuuro tulille (n. pari desiä riisiä?) ja ei tartte keitellä puuroksi asti vaan saa jäädä purtavaksi ja löysäksi. Puuron sekaan lisään n. 100g voita sulamaan, ja reippaasti maitoa. Sitten vaan porkkananoseen sekaan kananmunat, suola ja siirappi, ja näiden perään jäähtynyt riisipuuro. En laita mitään pippureita enkä muskottipähkinöitä. Massa vuokaan, päälle korppujauhoja ja kauhalla kivasti kuvioitu pinta. Pinnalle muutama nokare voita ja koko komeus uuniin, aluksi n. 200 asteessa puolisen tuntia ja sitten lämpöä vekka ja n. 1,5 h paistoa. Tämän jälkeen mulla on ollut tapana pakastaa laatikot, ottaa ne vrk aikasemmin sulamaan ja lämmittää ne uunissa voinokareiden kera ennen tarjoilua.

Niin, itsehän en toki syö muuta kun perunalaatikkoa, mutta kova oon kokkaamaan laatikoita muille. Ja jos jollekin ei maistu imelletty perunalaatikko, se ei vaan oo koskaan maistanu mun (tai mun mutsin) tekemää laatikkoa. Se nimittäin on parasta ikinä.
ninnithequeen

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

BettyB. kirjoitti:Ja jos jollekin ei maistu imelletty perunalaatikko, se ei vaan oo koskaan maistanu mun (tai mun mutsin) tekemää laatikkoa. Se nimittäin on parasta ikinä.
No pistähä siihenkin resepti, voisin kokeilla sitäkii. Ei oo töitä ennen joulua ni nyt olis aikaa tehä ja kokeilla vaiks mitä :)

EDIT: ai ei kermaa porkkanalootaan? Mie oon aina vähäse laittanu.
BettyB.

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

ninnithequeen kirjoitti:No pistähä siihenkin resepti, voisin kokeilla sitäkii.
No ei se resepti nyt mitenkään niin erikoinen ole. Muistaa vaan laittaa kunnolla maitoa, niin että se laatikko menee uuniin oikeesti ihan vellinä. Ja reippaasti siirappia :] Ja pitkä paistoaika, hitaasti ja lempeesti.
Rouva Pupu

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Valtion sukulaisten joulupöydistä en tiedä, varmaan aika perussydeemillä mennään, mutta oma joulupöytä näyttää tältä:

kiNkku (itseasiassa kaksi, toisen teen jo tänään) :]
perunalaatikko
lanttulaatikko
porkkanalaatikko
graavilohi (ehkä jotain muutakin kalaa vielä)
fetasalaatti
punajuurisalaatti
italiansalaatti
rosolli
erilaisia juustoja
juomat: viini ja vesi
kunnon liNppu
suklaata (varmaankin Pandan konvehteja)
Vielä ei päätetty tarviiko karjalanpaistia ja pottuja = kuiNka paljon masu vetää.
ninnithequeen

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Ihkuu, ei olla ainoita fetasalaatin kanssa (musta se ei kuulu joulupöytään)

Ja kannattaa hamstraa sitä ruokaa, kaupathan on toooosi kauan kiinni. Meillä ainakin jää aina tuhottomasti yli, onneks on Nuuti jolle joulupäivänä kipata osa. Silti, aina menee roskiin ihan liikaa :?
Vihtahousu

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

bedlam kirjoitti:Jos oisin joulun kotona, niin menyy näyttäisi tältä:
-Kaljaa
Lukitsen tuon.
Mutta koska tyttöystävän vanhempien luokse tulee mentyä, niin luultavimmin tarjolla on pottua, lihakastiketta, kinkkua, rosollia, puuroa, karjalanpiirakoita, munavoita, sienisalaattia, joulutorttuja ja sen semmottista.
Pyry-Matias

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Kaikenlaista porukat vuosittain loihtii. Kaikki varmaan jo mainittu. Ei voi valittaa. Täytyy silti itse passata mm. sillin, sienimössöjen, porkkanalooran ja lanttulooran kanssa. Mut on ne jouluruoat silti hemmetin hyviä - neljä päivää menee peräjälkeen ja se on paljon.
Geetz

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Pyry-Matias kirjoitti: - neljä päivää menee peräjälkeen ja se on paljon.
Meillä tasan se aatto, joulupäivänä raahaan kaiken pois (broidille ja miehen mummulle). Ainahan sitä jää yli, mutta tänä vuonna koitetaan väsätä pöytään vähän vähemmän... Ei jaksa luetella, perusmätöt listoiltanne. Poikkeuksellista, että tehdään itse alusta loppuun, yleensä nautittu muiden pöydistä.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Jouluna syödään tähteitä, menen töihin.

En muutenkaan näe ideaa laittaa kahdelle hengelle yhdeksi päiväksi sen tuhatta lajia ruokaa, jaan eväät useammalle päivälle.

Perjantaina on riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa, joululeipää ja jälkiruuaksi maustekakkua ja kaneliässiä.

Lauantaina alkuruokana graavisiikaa, kylmäsavulohta, savulohta, paria silliä, joku mäti-smetanasetti, ehkä savulammasta ja minttuhyytelöä. Paistan jonkunlaisen kalkkunan, lisänä appelsiinikastike, porkkana- ja perunalaatikot, sienisalaatti, rosolli sekä herneitä ja joululeipää. Jälkiruuaksi joku luumu-/tai glögirahka.

Sunnuntaina syödään ulkona koska on juhlat.

Aattona talo tarjoaa perinteisen jouluaterian, otan eväät duuniin ja pistän miehen vanhemmilleen syömään kumista, punaista kinkkua.

Joulupäivänä minäkin syön sitä kumikinkkua appivanhemmilla. Vien mukana arabialaisen maustekakun jotta vältyn kaupan "säilyy ikuisesti"-kakuilta.

Tapaninpäivänä kaikki jouluruuat ällöttävät, joten teen juusto-pähkinäsalaattia, kylmäsavupororullia, kylmäsavulohipasteijoita ja ehkä jonkin keiton.

Pitääkin lähteä kauppaan, puolet aineista puuttuu vielä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Pyry-Matias

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Geetz kirjoitti:
Pyry-Matias kirjoitti: - neljä päivää menee peräjälkeen ja se on paljon.
Meillä tasan se aatto, joulupäivänä raahaan kaiken pois (broidille ja miehen mummulle).
Kuulostaa niin erikoistalousalueelta 8) ...vai oliko se nykyään Hki?
Geetz

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Geetz »

^ Meillä ei vaan taideta diggailla niitä sapuskoja kauheesti, tarpeeks. Suklaata lupaan vetää pari kiloa vielä tapanina. ;)
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Meidän joulupöytään kotona kuuluu kinkku, koska sellainen jääkaappiin ilmestyi. Mitään muuta jouluruokaa ei ole hankittuna eikä hankita. Aattona ja päivänä käydään syömässä miehen vanhemmilla, joten se siitä.

Mä en olisi tänä(kään) vuonna mitenkään innostunut viettämän joulua. Ilmeisesti 30 joulua oli tarpeeksi, perinteet ja traditiot ja niin-vaan-kuuluu ei kiinnosta tippakaan.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Geetz

Re: Joulupöytänne?

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Lolita kirjoitti:Mä en olisi tänä(kään) vuonna mitenkään innostunut viettämän joulua. Ilmeisesti 30 joulua oli tarpeeksi, perinteet ja traditiot ja niin-vaan-kuuluu ei kiinnosta tippakaan.
Mua ei kans kiinnosta kuin lapsen täpinät. Toinen niin tohkeissaan odottaa joulupukkia, kuvittelee olleensa tarpeeksi kiltti. :D

Rauhottumista ja kirjoja eli ei niin mitään normiarjestani poikkeavaa luvassa... Paitsi sitten se ruoka. Jos nyt vähän.
Vastaa Viestiin