3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Että et ole vain tieto- ja arvoteoreettinen nihilisti, vaan suorastaan nihilismiteoreettinen nihilisti, eli Nietzschen unelma ihmisyyden määränpäästä. Mutta koska olen edelleenkin täysin vakuuttunut siitä, että Nietzsche harrasti tyhjän puhumista lämpimikseen, väitän ettet sinäkään sanonut yhtään mitään.
Jos unohdetaan se, etten yleensäkään sano yhtään mitään, niin miksi tekisin sen tällä kertaa noin pitkästi (suhteessa muihin viesteihini)?
Onko ihan pakko vastata?
Kai sananvapauteen kuuluu oikeus vaikenemiseenkin?
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:Jos unohdetaan se, etten yleensäkään sano yhtään mitään, niin miksi tekisin sen tällä kertaa noin pitkästi (suhteessa muihin viesteihini)?
Onko ihan pakko vastata?
Kai sananvapauteen kuuluu oikeus vaikenemiseenkin?
No hyvä. Vastaan silti. Epäilen, että sinulla oli kylmä, ja ajattelit puhua Nietzschen tavoin lämpimiksesi. Mitä enemmän puhetta, sitä enemmän se lämmittää. (Täältä muuten puuttuu vinolla hymyllä varustettu hymiö.)
BettyB.

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

En halua kirjoittaa historiaa uusiksi, en tappaisi ketään. Fatalistina uskon, että kaikella on tarkoitus. Jos tappaisin Hitlerin, tilalle tulisi kenties jotain vielä kauheampaa jne.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti:No hyvä. Vastaan silti. Epäilen, että sinulla oli kylmä, ja ajattelit puhua Nietzschen tavoin lämpimiksesi. Mitä enemmän puhetta, sitä enemmän se lämmittää. (Täältä muuten puuttuu vinolla hymyllä varustettu hymiö.)
OK!

Mutta haluatko tietää, mistä kirjoitin?
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
bedlam

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Jos sanoo, että Aatami, Eeva ja Jeesus, onko se paradoksaalista? Niinku että Terminaattori keksittiin vain siksi, että se tuli tulevaisuudesta menneisyyteen ja jätti palasen itsestään tänne? Ja joutuuko siitä helvettiin? Tai onko helvettiä olemassa jos nämä katoaa olemasta? Eikun eihän muakaan ja mun kitinäkirjoitusta ole sitten kai, joten en voi joutua helvettiin? Thank good en polttele huumeita. Punaviini ja kuume on hyvä coctail!
prosessi

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:No hyvä. Vastaan silti. Epäilen, että sinulla oli kylmä, ja ajattelit puhua Nietzschen tavoin lämpimiksesi. Mitä enemmän puhetta, sitä enemmän se lämmittää. (Täältä muuten puuttuu vinolla hymyllä varustettu hymiö.)
OK!

Mutta haluatko tietää, mistä kirjoitin?
No kerro.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti: No kerro.
En vielä, annetaan ihmisten arvailla vielä hetki. :P
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:No kerro.
En vielä, annetaan ihmisten arvailla vielä hetki. :P
Taidan aloittaa ryyppäämisen. On jotenkin epäilyttävää harrastaa kännipostauksia selvinpäin.
prosessi

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Taidan aloittaa ryyppäämisen. On jotenkin epäilyttävää harrastaa kännipostauksia selvinpäin.
Tää nyt ainakin on ihan selvä.
En minä sitä epäillytkään, omia postauksiani minä tässä enemmän ihmettelin.

EDIT: Viestinpoistaja iski jälleen, mutta olin nopeampi.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti: EDIT: Viestinpoistaja iski jälleen, mutta olin nopeampi.
Joo. Mun täytyy oppia tavasta pois.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Tix

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gat kirjoitti:Lässynlässyn.
Tätä on ihan pakko kompata.
Tix

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Tix »

RolloTomasi kirjoitti:Minä puolestani en.

diipadaapaliirumlaarum
Luin kirjoituksesi läpi oikein huolella. Tulin johtopäätöksiäsi analysoidessani siihen tulokseen, että postauksesi on yksi typerimpiä kirjoituksia, mitä olen koskaan vaivatunut lukemaan. Saavutus sinänsä. Luen sen huomenna uudestaan, katson läpi muutaman erityisen typeränä pitämäni tekstinkappaleen ja vertaan tuotostasi niihin. Vahvistan huomenissa, että onko opinnäyteesi todellinen ydinjätenökäre paskan joukossa vai onko se vain .. paskaa.

Positiivista tässä on se, että sait Manalan argumentoinnin vaikuttamaan älylliseltä ja henkevältä. Onneksi se on lienee ohimenevää.
Tix

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Tix »

Tix kirjoitti:Vahvistan huomenissa, että onko opinnäyteesi todellinen ydinjätenökäre paskan joukossa vai onko se vain .. paskaa.
Äh, se on sittenkin vain paskaa. Mutta top 20-listalle pääsee!
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja aasi »

BettyB. kirjoitti:En halua kirjoittaa historiaa uusiksi, en tappaisi ketään. Fatalistina uskon, että kaikella on tarkoitus. Jos tappaisin Hitlerin, tilalle tulisi kenties jotain vielä kauheampaa jne.
Mä en usko että yhdenkään historiallisen hahmon muuttaminen muuttaisi historiaa merkittävästi. Kuvittelen että suurmiehetkin ovat vain aikakausiensa tuotteita, sattumalta esiin nousseita, vanavedessä liuta samanlaisia.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Gat »

aasi kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:En halua kirjoittaa historiaa uusiksi, en tappaisi ketään. Fatalistina uskon, että kaikella on tarkoitus. Jos tappaisin Hitlerin, tilalle tulisi kenties jotain vielä kauheampaa jne.
Mä en usko että yhdenkään historiallisen hahmon muuttaminen muuttaisi historiaa merkittävästi. Kuvittelen että suurmiehetkin ovat vain aikakausiensa tuotteita, sattumalta esiin nousseita, vanavedessä liuta samanlaisia.
Voi olla noin. Olosuhteet veisivät samaan suuntaan ilman nimettyjä suurmiehiä, heidät vain korvaisivat muut henkilöt. Toisaalta saattaa olla, että yksittäisillä henkilöillä on joko poliittisen valtansa tai muun vaikutuksensa takia niin paljon merkitystä, että heidän poistamisensa muuttaisi historiaa merkittävästi. Vieläkin salamurha saattaa olla tehokkain poliittisen vaikuttamisen keino. Kuka tietää olisiko Irakin sota alkanut, mikäli presidentiksi olisi päässyt Al Gore, Bushin "kadotessa" ennen vaaleja?

Sellaisten testausta historian henkilöillä itse aloituksessa mietin. Mieluiten sen mallin mukaan, että historian muuttaminen aikamatkailulla ei muuta omaa maailmaamme, vaan luo rinnakkaisuniversumin. Jos sellaisten maailmojen välilläkin voisi hypellä, saattaisi tehdä monta kokeilua mitkä asiat todella ovat vaikuttaneet historiaan. Ehkä suurmiehiä ei tarvitsisi suorastaan tappaa. Keskustelu ei varmaan auttaisi, mutta voisihan heidät ehkä tuoda ajastaan pois ja elävänä jonnekin säilöön.

Tässä sivu aikaparadokseista, tekijällä on oma teoriansa, just tuo "multiversumi". Oikeastaan sivu on aikamatkailuelokuvista, ja minun suosikkini "12 apinaa" on tuon mukaan virheettömin aikamatkailun suhteen.
http://www.mjyoung.net/time/index.htm
Viimeksi muokannut Gat, 29.12.2007 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BettyB.

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Gat kirjoitti:Sellaisten testausta historien henkilöillä itse aloituksessa mietin. Mieluiten sen mallin mukaan, että historian muuttaminen aikamatkailulla ei muuta omaa maailmaamme, vaan luo rinnakkaisuniversumin. Jos sellaisten maailmojen välilläkin voisi hypellä, saattaisi tehdä monta kokeilua mitkä asiat todella ovat vaikuttaneet historiaan. Ehkä suurmiehiä ei tarvitsisi suorastaan tappaa. Keskustelu ei varmaan auttaisi, mutta voisihan heidät ehkä tuoda ajastaan pois ja elävänä jonnekin säilöön.
Olisi kyllä kiinnostavaa nähdä, miten vaikkapa Hitler toimisi, jos hänet voisi tuoda nykyaikaan kurkistamaan, kuinkas sitten kävikään... Muuttaisiko hän kaiken, vai pitäisikö vaan huolen ettei lopulta häviäisi. Kukapa tietää.

Katselin juuri tänään leffan Pianisti ja jotenkin kummasti omat pienet "ongelmat" sai sijoitettua ihan oikeaan perspektiiviin...
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Gat »

BettyB. kirjoitti: Olisi kyllä kiinnostavaa nähdä, miten vaikkapa Hitler toimisi, jos hänet voisi tuoda nykyaikaan kurkistamaan, kuinkas sitten kävikään... Muuttaisiko hän kaiken, vai pitäisikö vaan huolen ettei lopulta häviäisi. Kukapa tietää.
Jos sitä maailman jakautumista omaan ja uuteen todellisuuteen ei aikamatkailutekosten seurauksena tapahtuisi, vaan vaikuttaisikin omaan maailmaansa eli nykyaikaan, niin sitten ei pitäisi tehdä mitään. Ellei sitten olsi ihan joku helvetillinen maailmanloppu oman aikana. Aikaparadokseilla vaarantaisi omankin olemassaolonsa. Minunkin viheliäinen olemassaoloni on ihan sekuntien ajoituksesta kiinni.

Tai olisiko viisasta suostutella Suomen hallitusta tekemään suosiolla alueluovutuksia jotta talvisodalta vältyttäisiin tai kannattaisiko suostutella olemaan lähtemättä valloitussotaan saksalaisten kimpassa jatkosodassa? Silloin koko toinen maailmansota saattaisi mennä toisin ja Hitler sittenkin voittaa.
Tix

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Tix »

Itse en ole fatalisti, vaan uskon siihen, että pienetkin asiat voivat vaikuttaa merkittävästi, saati sitten keskeisen johtajahahmon vaihtuminen. Ihmisillä on kautta aikain ollut yksi merkittävä ominaisuus - he haluavat olla johdettuja. Johtaminen voi tulla poliittisilta, sotilaallisilta tai uskonnollisilta johtajilta, mutta jokainen historiallisesti erittäin merkittävä johtaja on tyypiltään samaa sorttia - jollakin tapaa erityisen karmisman omaava henkilö, jolla on jokin hyvin merkittävä visio ja jonka toteuttamiseen hän on valmis.

Esimerkiksi Aleksanteri Suuren persoona on ollut niin merkittävä, että hän teki asioita joihin kukaan muu ei olisi uskaltanut edes alkaa. Hitleritä, kuten Aleksanteristakin, teki merkittävän johtajan hänen kykynsä myydä suhteellisen hourupäinen visionsa herrarodusta, juutalaisten syyllisyydestä ties mihin ja lebensraum -retkestä johdettavilleen. Toki sitä edesauttoi historiallinen konteksti (hyperinflaatio, katkeruus hävitystä sodasta jne.) mutta visio oli kuitenkin hänen omansa. Joku toinen karismaattinen johtaja, jolla olisi ollut toisenlainen visio, olisi luultavasti ollut parempi vaihtoehto.
Herra Manala

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Tix kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:...
Luin kirjoituksesi läpi oikein huolella. Tulin johtopäätöksiäsi analysoidessani siihen tulokseen, että postauksesi on yksi typerimpiä kirjoituksia, mitä olen koskaan vaivatunut lukemaan. Saavutus sinänsä. Luen sen huomenna uudestaan, katson läpi muutaman erityisen typeränä pitämäni tekstinkappaleen ja vertaan tuotostasi niihin. Vahvistan huomenissa, että onko opinnäyteesi todellinen ydinjätenökäre paskan joukossa vai onko se vain .. paskaa.

Positiivista tässä on se, että sait Manalan argumentoinnin vaikuttamaan älylliseltä ja henkevältä. Onneksi se on lienee ohimenevää.
Anna hei edes pieni vinkki siihen miten saat nykyään noin paljon suurista henkisistä voimavaroista kertovia asia-argumentteja mahtumaan joka ikiseen postaukseen minkä kirjoitat?

Näytä sitten miten itket kuin pikkutyttö tyyliin "Yhyyyhyhyhyyy. Se sanoi mulle "pösilö", misette hauku sitä! Yyyyyyyyhyhyyy! Ette ole objektiivisia kun arvostelette vaan mun asia-argumentaatiota nyyh nyyh uik uik".
Tix

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Tix »

Herra Manala kirjoitti:Anna hei edes pieni vinkki siihen miten saat nykyään noin paljon suurista henkisistä voimavaroista kertovia asia-argumentteja mahtumaan joka ikiseen postaukseen minkä kirjoitat?
Ei se vaadi paljonkaan henkisiä voimavaroja kirjoittaa tuohon tyyliin. Olenhan seurannut kirjoitustyyliäsi jo vuosia, kyllä sitä seuratessa oppii tuokin. Meissä on se pieni ero, että sinulla ei edes ole muuta tyyliä.
Herra Manala

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Tix kirjoitti:Meissä on se pieni ero, että sinulla ei edes ole muuta tyyliä.
Pahus vieköön, olet oikeassa. Sinulla on tosiaan sentään kaksi tyyliä:
1. Arvottaa eri mieltä kanssasi olevat vajaaälyiseksi idiooteiksi ilman argumentteja.
2. Itkeä kun joku sanoo sinulle jotain todella pahasti sieluun sattuvaa kuten esimerkiksi "pösilö".
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tix kirjoitti:Itse en ole fatalisti, vaan uskon siihen, että pienetkin asiat voivat vaikuttaa merkittävästi, saati sitten keskeisen johtajahahmon vaihtuminen.
Ehkä mun näkemystä selittää se että mielestäni ihmiskunnan historiassa on toistaiseksi ollut kaksi merkittävää tapahtumaa; neoliittinen vallankumous ja teollistuminen. Seuraavaksi tullee joko avaruudenvalloitus tai tuhoutuminen. Karismaattisten johtajien vaikutusmahdollisuudet mihinkään näihin ovat tai ovat olleet aika rajallisia.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Tix

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Tix »

Herra Manala kirjoitti:Pahus vieköön, olet oikeassa. Sinulla on tosiaan sentään kaksi tyyliä:
1. Arvottaa eri mieltä kanssasi olevat vajaaälyiseksi idiooteiksi ilman argumentteja.
Anteeksi, tämä oli sinun tyylisi. Viite - ensimmäinen postauksesi kuolemanrangaistusketjuun. Harrrvinaisen tyylikäs avaus.
2. Itkeä kun joku sanoo sinulle jotain todella pahasti sieluun sattuvaa kuten esimerkiksi "pösilö".
En voi tietää, täällä kun ei kukaan oikein pysty sanomaan mitään sieluun sattuvaa, vaikka herkkänä ja yliempaattisena poikana oletkin näkemässä kyyneliä vähän siellä sun täällä. Älä sure, minulla menee ihan hyvin, ei tarvitse kantaa huolta.
Tix

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja Tix »

aasi kirjoitti:
Tix kirjoitti:Itse en ole fatalisti, vaan uskon siihen, että pienetkin asiat voivat vaikuttaa merkittävästi, saati sitten keskeisen johtajahahmon vaihtuminen.
Ehkä mun näkemystä selittää se että mielestäni ihmiskunnan historiassa on toistaiseksi ollut kaksi merkittävää tapahtumaa; neoliittinen vallankumous ja teollistuminen. Seuraavaksi tullee joko avaruudenvalloitus tai tuhoutuminen. Karismaattisten johtajien vaikutusmahdollisuudet mihinkään näihin ovat tai ovat olleet aika rajallisia.
No joo, tietysti jos valitaan mittakaava tuolla tapaa, niin silloin yksittäisen henkilön panos on melkoisen mitätön.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: 3 historiallista henkilöä, jotka mieluiten tappaisit

Viesti Kirjoittaja aasi »

Pitäisköhän teille perustaa oma osasto? Tixin ja Manalan hiekkalaatikko?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vastaa Viestiin