Olisitko ollut natsi?

Yleinen lätinä jä kitinä
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Olisitko ollut natsi?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kysymys on aika turha, koska elämme ihan eri maailmassa kuin 30-luvun poppoo. Natsien ajatusmaailma oli suhteellisen yleisesti levinnyt ja mm. ruotsalaiset harrastivat pakkosterilisointeja varsin pitkäänkin sodan jälkeen.

Sodan jälkeen natseista saatiin kiva totaalinen arkkipaha ja tuon seurauksena kaikesta natseihin liittyvästä tuli pahaa.

Paljon parempi kysymys olisi "Maailmassa on tänään paljon pahaa. Mitä sinä olet tehnyt poistaaksesi kidutuksen, tappamisen ja ihmisoikeusloukkaukset maailmasta?". Toisaalta on paljon mukavampaa tehdä testi netissä ja tuntea moraalista ylevyyttä siitä, ettei olisi ollut natsi 30-luvulla.
Googlebot

Re: Olisitko ollut natsi?

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Edith kirjoitti:
Googlebot kirjoitti: Hitlerin puheet olisivat vedonneet minuun yhtä vähän kuin Halla-ahojen yms. vaahtosuiden blogit nykypäivänä. Joihinkin ne valitettavasti uppoavat ihan kybällä, äänestivätpä jotkut Halmeenkin eduskuntaan.
Mä ymmärsin tän, että minkä tahansa hyvän puhujan puheet. En mä nykypäivänä innostu Halla-ahosta, mutta kyllä muhun voi puheilla ja oikein valituilla sanoilla vaikuttaaa.
Niin minäkin ymmärsin, ja vastasinkin esim. testin kysymykseen "liikuttavatko julkiset puheet sinua koskaan?" jotta saattaa joskus jopa tehdäkin niin. Esim. Starcraft-pelin Terran-kampanjan lopussa ollut henkeänostattava sotapuhe "And to all the enemies of humanity: seek not to bar our way for we shall win through, no matter the cost.", meinasi tulla tipan pippelin päähän. Melkein yhtä hyvä kuin Churchillin hengennostatuspuhe.

Kuitenkin se puheen takana oleva asia on tärkeämpi kuin esitystapa, vaikka karismaattinen esiintyjä voikin antaa sanomalleen lisäpontta. Sitähän tuossa haettiinkin: saako sinuun kuinka helposti syötettyä näkemyksiä karismaattisella esiintymisellä? Koska edellämainittujen herrojen maailmankuva on niin erilainen kuin minun, eivät he edes karismaattisella esiintymisellään tai blogeillaan saisi minua hevin näkemystensä kannattajaksi. Heille vastakkaisia näkökantojani en ole myöskään apinoinut keneltäkään toiselta karismaattiselta esiintyjältä.
Googlebot

Re: Olisitko ollut natsi?

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

sivustahuutaja kirjoitti:Kysymys on aika turha, koska elämme ihan eri maailmassa kuin 30-luvun poppoo. Natsien ajatusmaailma oli suhteellisen yleisesti levinnyt ja mm. ruotsalaiset harrastivat pakkosterilisointeja varsin pitkäänkin sodan jälkeen.

Sodan jälkeen natseista saatiin kiva totaalinen arkkipaha ja tuon seurauksena kaikesta natseihin liittyvästä tuli pahaa.

Paljon parempi kysymys olisi "Maailmassa on tänään paljon pahaa. Mitä sinä olet tehnyt poistaaksesi kidutuksen, tappamisen ja ihmisoikeusloukkaukset maailmasta?". Toisaalta on paljon mukavampaa tehdä testi netissä ja tuntea moraalista ylevyyttä siitä, ettei olisi ollut natsi 30-luvulla.
Ei noin mustavalkoisesti. Ainoathan vaihtoehdot eivät olisi olleet "joko olisit ollut natsiaatteen vankkumaton kannattaja, tai vastarinta-aktivisti joka olisi yrittänyt pelastaa juutalaisia ja heittänyt pommeja natsijoukkoja vastaan", varsinkin kun käsittääkseni tavalliset saksalaiset eivät olleet tietoisia kuolemanleireistä yms.

Karkeasti ihmiset jakaantuivat mahdollisesti esim. seuraaviin kategorioihin (mutuna):

- Hitlerin näkemykset helposti omaksuvat massat joihin karismaattinen esiintyminen upposi.

- Henkilöt jotka eivät välttämättä niin välittäneet natsiaatteesta, mutta olivat mukana koska siitä oli heille hyötyä. Saattoivat kohota korkeallekin natsiliikkeessä ilman että tunsivat ideologiaa sen kummemmin omakseen, mutta pystyivät sulkemaan siltä silmänsä tai kokivat sen yhdentekevänä. Pääasia että itsellään meni hyvin.

- Henkilöt jotka ehkä tunsivat epäluuloa ja vastahakoisuutta aatetta kohtaan, mutta menivät virran mukana esim. itsesuojeluvaiston vieminä.

- Henkilöt jotka tunsivat suurta epäluuloa liikettä kohtaan ja päättivät paeta maasta hyvän sään aikana esim. itsesuojeluvaiston ajamina.

- Henkilöt jotka tunsivat suurta epäluuloa liikettä kohtaan ja halusivat aktiivisesti toimia sitä vastaan, mahdollisesti kotimaastaan käsin.

Varmaksi en voi tietenkään sanoa, mutta mahdollisesti olisin ollut joku joka olisi tuntenut liikettä kohtaa suurehkoakin epäluuloa mutta en olisi toiminut aktiivisesti sitä vastaan itsesuojeluvaiston takia. Ulkomaille pakeneminenkin olisi luultavasti tullut mieleeni liian myöhään koska olen omaan elämääni liittyen hieman muutosvastarintainen, eli en olisi herkästi halunnut jättää kotiseutuani ja aloittaa muualla puhtaalta pöydältä. Siksi testin väite että olisin paennut maasta ei olisi välttämättä pitänyt paikkaansa.
Zeb

Re: Olisitko ollut natsi?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Achtung! You are 15% brainwashworthy, 13% antitolerant, and 14% blindly patriotic

Jotenkin arvasinkin tuloksen.
bedlam

Re: Olisitko ollut natsi?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

You are 38% brainwashworthy, 9% antitolerant, and 28% blindly patriotic
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Olisitko ollut natsi?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Minä olen.
Paitsi etten välitä kuin omista asioista.
Pyyhin Netikettiin..
Vastaa Viestiin