Kitkat vai nastat?
-
- Kitisijä
- Viestit: 9259
- Liittynyt: 04.11.2007 2:11
- Paikkakunta: Aergistal
Re: Kitkat vai nastat?
Solidarity:
Krrhhmmm. Minä tästedes suosin vain nelivetoja, siitäkin syystä että se assosioituu minulla nimenomaan luontohenkisyyteen ja villiin luontoon. Afrikan savannit, vuoristotiet, joka vitun elukkatutkija.. nelkkuja...
Sori vaan sitten jos jopa mun mielestä huonolla tavalla viherpiipertäjät uikuttaa, että maasturit ja kitymaasturit on pahoja. Liikaa yrttiteetä jossain urbaaniviherkommuunissa? Ei tule koskaan mieleen, että luonnollisuuteen ja aitoon luonnollisuuteen eli villi-ihmismäisyyteen kuuluu ajella myös luonnossa eikä vain töölöössä?
Krrhhmmm. Minä tästedes suosin vain nelivetoja, siitäkin syystä että se assosioituu minulla nimenomaan luontohenkisyyteen ja villiin luontoon. Afrikan savannit, vuoristotiet, joka vitun elukkatutkija.. nelkkuja...
Sori vaan sitten jos jopa mun mielestä huonolla tavalla viherpiipertäjät uikuttaa, että maasturit ja kitymaasturit on pahoja. Liikaa yrttiteetä jossain urbaaniviherkommuunissa? Ei tule koskaan mieleen, että luonnollisuuteen ja aitoon luonnollisuuteen eli villi-ihmismäisyyteen kuuluu ajella myös luonnossa eikä vain töölöössä?
Re: Kitkat vai nastat?
Olen samoilla linjoilla. Sen verran täällä päässä ajellaan pitkiä matkoja ja nämä teiden tukot on aina niitä vaaratilanteiden aiheuttajia = ohittelutilanteet ja letkat takana. Yhtälailla kuin ylinopeudesta meuhkataan niin mielestäni alinopeudestakin voisi metakkaa pitää. Kesäinen kaunis päivä, satasen alue ja just 80km/h ajava letkansynnyttäjä, upeeta.masa kirjoitti: Toivottavasti hyvin harvoin vaatii. Mikään ei näet ole vittumaisempaa, kuin alinopeutta ajava urpo, jonka takia jengi ryhtyy tekemään vituunnuksissaan uhkarohkeita ja typeriä ohituksia.
Re: Kitkat vai nastat?
Pitää paikkansa. Kuvaamissasi ajo-oloissa toki pitää ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta (ainakin ). Itseäkin vituttaa turhanhidastelijat. Itse aiemmassa tarkoitin kuitenkin nimen omaan huonoja oloja, jolloin ideaalinopeus tuskin on todellakaan se suurin sallittu. Jos sitä pitää aina ja oloista riippumatta painaa, niin ei siinä paljoa ne absit ja pupsit ja upsitkaan auta. Tai sit voi tietty todeta että oli yllättävän liukasta ja yllättävän kova sade ja yllättävän huono näkyvyys. Jos on vielä toteamiskunnossa.Rouva Pupu kirjoitti:Yhtälailla kuin ylinopeudesta meuhkataan niin mielestäni alinopeudestakin voisi metakkaa pitää. Kesäinen kaunis päivä, satasen alue ja just 80km/h ajava letkansynnyttäjä, upeeta.
Re: Kitkat vai nastat?
Tuo auraamattomuus on juuri se syy miksi kaipaan autoon "kättä pitempää". Turvavöissä ja turvavöissä. Oliko sinulla edelleen Skoda? En ole VAG-konsernin espin säädöillä ajanutkaan. Ilmeisesti aika paimentava ote? Jokainen valmistajahan säätää espin sellaiseksi kuin haluaa. Ranskalaisissa se on myös aika tiukka paimen. Joissakin merkeissä taas esp toimii niin, että tee mitä lystäät. Puutun peliin kun suunnittelen silmiesi sulkemista.Herra Manala kirjoitti:Nykyään ei vaivauduta edes auraamaan teitä lumisateen jälkeen, kunhan kylvetään suolaa päälle. Lopputuloksena on ihanaa syövyttävää ruskeanharmaata moskaa, joka völlyy teillä päiväkausia ja tekee jalankulusta mahdotonta tien pientareilla. Suola pitäisi kieltää lailla.
Hohoho. N00b. Tuntuu kun ajaisi turvavöissä.PerttiMakimaa kirjoitti:autossa on ajonvakautusjärjestelmä. Ja siitä pidän kiinni.
Sen sijaan että autot tungetaan täyteen pamperointijärjestelmiä, pitäisi ihmiset opettaa ajamaan. Pamperointijärjestelmät ainoastaan luovat valheellisen turvallisuudentunnun jotka pahimmillaan nostavat nopeuksia, mutteivät korjaa fysiikan lakeja, ja pahentavat hartialukkoja. Sitten kun rytisee, rytisee ainoastaan entistä kovemmin.
Ei helvetissä, joutuisi vielä pahimmassa tapauksessa ostamaan jonkun ranskalaisen.Onko Teillä merkitystä Euro NCAP tuloksilla autoa hankkiessa?
Tiedostan kyllä ESC:n pulmat. Jotkut autoilijat tuntuvat nykyään ottavan aika isoja riskejä talviliikenteessä. Taitavat luottaa turhan paljon auton järjestelmiin.
Kyllä sillä kriteerillä muunkinmaalaisen saa. Alfan 159, Audin A6, nykytuotannon Saabit. Uusi Freelander sai viisi tähteä.
http://www.euroncap.com/carsearch.aspx
Äh, etsin linkkiä siihen millaiseen kuntoon kolmen tähden auto menee. Siinä A-pilari murtui jo vähän ja jarrupoljin paukahti moloosi.
Testimenetelmää on moitittu siitä, että eri painoluokan autot olisivat vertailukelvottomia. Eli pelkkä massa tekisi testeistä turhia. Ohessa kokeillaan miten käy kun Volvo 940 kartanomalli ajetaan Moduksen kanssa keulat vastakkain. Kumpi voittaa?
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Re: Kitkat vai nastat?
No huh. Kivi voittaa paperin.masa kirjoitti:'PerttiMakimaa kirjoitti: Kumpi voittaa?
Seinä voittaa:
http://uk.youtube.com/watch?v=TPpU5azjCB8
Re: Kitkat vai nastat?
Auraamattomuus taas on se syy, miksi itse kaipaan ennemminkin jatkuvaa nelivetoa. Tasapainottaa auton kulkua reilusti paremmin kuin ESP. On mulla Skoda, muttei siinä ole ESPiä. Sen sijaan virman volkkarissa kyllä on, muttei se ole normaaliajossa mulla tainnut juuri estoille asti rutista. Kolmio kyllä välillä vilkkuu enemmänkin, mutta yleensä sutimiseneston eikä luistonhallinnan vuoksi. Mun ajotyyli on vuosien saatossa tainnut karaistua toimimaan kelien mukaan sillä tavalla, ettei siinä ole paljoa elektroniikallakaan moitittavaa, ellen sitten oikeasti halua. Sen sijaan liukkaalla kelillä en monesti jaksa toimia itse sutimisenestona, vaan painan tallan lattiaan ja annan elektroniikan hoitaa loput. Ja elektroniikka kyllä hoitaa sen homman huonommin Skodassa kuin hyvin viritetty kaasujalka ilman ASR:ää. Esimerkiksi liukkaat+jyrkät mäet menen monesti ylös ASR poiskytkettynä, itse kaasua annostellen.PerttiMakimaa kirjoitti:Tuo auraamattomuus on juuri se syy miksi kaipaan autoon "kättä pitempää". Turvavöissä ja turvavöissä. Oliko sinulla edelleen Skoda? En ole VAG-konsernin espin säädöillä ajanutkaan. Ilmeisesti aika paimentava ote? Jokainen valmistajahan säätää espin sellaiseksi kuin haluaa. Ranskalaisissa se on myös aika tiukka paimen. Joissakin merkeissä taas esp toimii niin, että tee mitä lystäät. Puutun peliin kun suunnittelen silmiesi sulkemista.
No saa kyllä, vitsinähän mä sen heitin. Mutta kyllä mä uuden auton ostan muilla kriteereillä. Lähinnä ajotuntuman ja -asennon + moottorin ominaisuuksien perusteella. Sen jälkeen katsellaan niitä tiloja ja muita. Ymmärtääkseni mikään suurempi autovalmistaja ei juurikaan ole pukluttanut hihnaltaan henkilöautoja enää moneen vuoteen, jotka alittaisivat neljä ncap-tähteä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.Kyllä sillä kriteerillä muunkinmaalaisen saa. Alfan 159, Audin A6, nykytuotannon Saabit. Uusi Freelander sai viisi tähteä.
Jos tykkäisin jostain autosta, mutta se olisi saanut kolaritesteissä vain 3 tähteä, sitten ne tähdet voisivat alkaa vaikuttamaankin ostopäätökseen, varsinkin jos joku lähes-yhtä-kiva kilpailija olisi yltänyt viiteen tähteen. Noi tähdet kun ovat ymmärtääkseni loppupeleistä aika pienestä kiinni tyyliin 5 tähteä ja selviät ilman laastaria, 4 tähteä ja saattaa tulla pintanaarmu.
Oon mää fifth gearini opiskellut.Ohessa kokeillaan miten käy kun Volvo 940 kartanomalli ajetaan Moduksen kanssa keulat vastakkain. Kumpi voittaa?
Re: Kitkat vai nastat?
Ajoin sattuneesta syystä paskatilla tuossa viime liukkailla (tosin oli se edellinen koppa) ja siinä ei tuntenut tarvetta koko espille. Se oli sellainen perinteinen VW. Traktori. Vetopyörien luistoneston siihen olisi voinut laittaa.Herra Manala kirjoitti:Auraamattomuus taas on se syy, miksi itse kaipaan ennemminkin jatkuvaa nelivetoa. Tasapainottaa auton kulkua reilusti paremmin kuin ESP. On mulla Skoda, muttei siinä ole ESPiä. Sen sijaan virman volkkarissa kyllä on, muttei se ole normaaliajossa mulla tainnut juuri estoille asti rutista. Kolmio kyllä välillä vilkkuu enemmänkin, mutta yleensä sutimiseneston eikä luistonhallinnan vuoksi. Mun ajotyyli on vuosien saatossa tainnut karaistua toimimaan kelien mukaan sillä tavalla, ettei siinä ole paljoa elektroniikallakaan moitittavaa, ellen sitten oikeasti halua. Sen sijaan liukkaalla kelillä en monesti jaksa toimia itse sutimisenestona, vaan painan tallan lattiaan ja annan elektroniikan hoitaa loput. Ja elektroniikka kyllä hoitaa sen homman huonommin Skodassa kuin hyvin viritetty kaasujalka ilman ASR:ää. Esimerkiksi liukkaat+jyrkät mäet menen monesti ylös ASR poiskytkettynä, itse kaasua annostellen.
Jos tykkäisin jostain autosta, mutta se olisi saanut kolaritesteissä vain 3 tähteä, sitten ne tähdet voisivat alkaa vaikuttamaankin ostopäätökseen, varsinkin jos joku lähes-yhtä-kiva kilpailija olisi yltänyt viiteen tähteen. Noi tähdet kun ovat ymmärtääkseni loppupeleistä aika pienestä kiinni tyyliin 5 tähteä ja selviät ilman laastaria, 4 tähteä ja saattaa tulla pintanaarmu.
Oon mää fifth gearini opiskellut.Ohessa kokeillaan miten käy kun Volvo 940 kartanomalli ajetaan Moduksen kanssa keulat vastakkain. Kumpi voittaa?
Omassa autossani tuo ASR puoli ärsyttää kanssa. Talon toisessa autossa se antaa kuskilla valtaa "puolisutia" jos vaan haluat ja järjestelmä on muutenkin melko loistavasti säädetty pidon rajan ulkopuolelle. Tämä omani rakuttaa kaikki tehot pois jääkelillä vaikka on neliönastat alla. Käytännössä pitää vaan löysätä kaasua ja järjestelmä antaa lisätehoja. Nurinkurista.
Sen tiedän, että kolmen ja neljän tähden välillä voi olla isojakin eroja. Ymmärtääkseni neljä tähteä saa jos kori alkaa jo siinä testinopeudessa näyttää pieniä hajoamisen merkkejä. Viisitähtisissä ohjaamo pysyy suhteellisen muuttumattomana. Siitä voi olla tositilanteessa ja vauhdeissa apua.
Katselin muuten tilastoja tuossa ja suosikkipikkualfani 147:n huono tulos oli kyllä pettymys.
-
- Elämätön Kitisijä
- Viestit: 334
- Liittynyt: 02.09.2005 15:44
Re: Kitkat vai nastat?
masa kirjoitti:Näin pitäisikin. Miehiltä tuota linee turha kysyä, koska jokainen jannu on jossain vaiheessa leiponut käppärikäännöksiä siellä urheilukentän parkiksella tai kaupan pihassa.BettyB. kirjoitti: Mä ainakin olen, sekä kontrolloidussa tilanteessa että jokusen kerran ihan tielläkin.
Minun jokavuotinen huvini ... ainoita iloja mitä lumesta on.. on lähteä isolle parkkipaikalle tekemään käsijarrukäännöksiä ja heittämään autoa kaikenlaisiin sivuluisuihin a 60 km/h.. Kuinka pienessä tilassa saakaan auton menemään silmukoita.. =)
Kun on puoli tankillista sillä tavalla tuhonnut, on olkapäät kipeät.. mutta on ollut helvetin hauskaa =), ja jälleen muistaa miten lumessa pitää ajaa.
Tänä vuonna se ei ole vielä onnistunut, lunta on tullut sellaisina päivinä jolloin olen joko ollut flunssassa tai ylitöissä tai alueella, jossa parkkipaikat ilman ylimääräisiä tolppia eivät ole riittävän suuria että nopeutta saisi riittämiin ja voisi hyvällä omatunnolla vain tehdä rinkuloita. Olen unohtanut miten sai tehtyä kässärikäännöksen peruuttamalla.. pitää kysyä neuvoa serkulta seuraavan lumentulon yhteydessä.
Niin joo ja kysymyksenä varsinaiseen asiaan, käytän kitkoja koska ne olivat auton mukana, aiemmin käytin nastoja ja periaatteessa pidän niistä edelleen enemmän.
Ajomatkaa tulee usein viikossa noin 700-900 km akselilla Hki - Tampere - Pohjanmaa.
Yleinen mielipide = Ei miljoona kärpästä voi olla väärässä; p**** on hyvää... =D
-
- Kitisijä
- Viestit: 18764
- Liittynyt: 15.08.2005 3:14
- Paikkakunta: Hell
Re: Kitkat vai nastat?
YTV:n tutkimuksissa ilmapuhtaudesta on todettu että kitkarenkaat aiheuttavat ilman hiukkaspitoisuuden lisääntymistä ja pilaantumista kaikkein eniten! Jos ajattelet lähimmäisiäsi jätät kitkat kauppaan ja ajat nastarenkailla, jotka ovat jäisellä teillä ainoa varma tapa edetä.
Viimeksi muokannut Niba, 16.01.2008 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Re: Kitkat vai nastat?
Mikäs se sun omasi sitten on? Skodassa yhtenä ongelmana ASR:n kannalta lienee se, että moottori on turboahdettu. Kun voimantuottoa sitten lähdetään ensin rajoittamaan elektroniikan puolesta ja sitten palauttamaan, on moottorin vasteviiveet pidempiä, jolloin ASR:n toiminnasta tulee epätasaisempaa ja tehottomampaa. Esimerkiksi jyrkässä ylämäessä ASR saattaa mennä melkoiseen paniikkiin jos päästään pieniltä kierroksilta ahtoalueelle vähän suuremmalla kaasulla, ja sutiminen tavallaan "ehtii karkuun" enemmän kuin mitä ASR olisi ajatellut. Sitten rajotetaan voimaa oikein moukarilla ja vauhti saattaa tippua merkittävästi ellei ratkaisevasti mäen ylösnousemisen onnistumisen kannalta.PerttiMakimaa kirjoitti:Omassa autossani tuo ASR puoli ärsyttää kanssa. Talon toisessa autossa se antaa kuskilla valtaa "puolisutia" jos vaan haluat ja järjestelmä on muutenkin melko loistavasti säädetty pidon rajan ulkopuolelle. Tämä omani rakuttaa kaikki tehot pois jääkelillä vaikka on neliönastat alla. Käytännössä pitää vaan löysätä kaasua ja järjestelmä antaa lisätehoja. Nurinkurista.
No siis joo ja ei. Se että kori alkaa näyttämään pieniä hajoamisen merkkejä voi tarkoittaa sitäkin että se sitoo törmäysenergian paremmin matkustajien ulkopuolelle, ja aiheuttaa siten vähemmän matkustajiin kohdistuvia vammauttavia voimia. Mitä joskus noita tuloksia tarkemmin tutkailin analyyttisesti, niin tuloksista löytyi sellaisia esimerkkejä, missä pienemmillä vammoilla matkustajansa säilyttäneet autot saivat vähemmän tähtiä kuin suuremmila vammoilla säilyttäneet. Syynä oli juurikin se, että vähemmän tähtiä saanut auto oli taipunut jostain kohti, vaikkakin matkustajilla oli parempi mahdollisuus kävellä ulos vammoitta.Sen tiedän, että kolmen ja neljän tähden välillä voi olla isojakin eroja. Ymmärtääkseni neljä tähteä saa jos kori alkaa jo siinä testinopeudessa näyttää pieniä hajoamisen merkkejä. Viisitähtisissä ohjaamo pysyy suhteellisen muuttumattomana. Siitä voi olla tositilanteessa ja vauhdeissa apua.
Se, että kori sitten antaa jostain periksi VOI toki tarkoittaa sitä, että jos lisätään nopeutta 20km/h, niin periksi annetaan jo niin paljon, että hazardit ovat suurempia kuin vertailtavalla autolla. Ja jos taas lisätään 20km/h nopeuteen niin kuppi voikin kääntyä jälleen ympäri. Ja jos töötti tuleekin vähän erilaisesta kulmasta niin... Kyse on loppuen lopuksi arpapelistä. Sen vuoksi mulle riittää että auto osoittaa hyvää perusturvallisuutta sillä tavalla, ettei esimerkiksi jalkatila muussaudu törmäystesteissä tai ratti tule rintakehästä sisään. Sen viimeisimmän tähden merkityksen suhteen olen sen sijaan hieman skeptisempi.
Re: Kitkat vai nastat?
Oisko sulla vaikka jonkinnäköistä referenssiä tarjota, vai heitteletkö hassuja hatusta? Ihmiset hengittää kilokaupalla suolan liuoittamaa ja nastojen irti repimää bitumia vuosittain.Niba kirjoitti:YTV:n utkimuksissa ilmapuhtaudesta on todettu että kitkarenkaat aiheuttavat ilman hiukkaspitoisuuden lisääntymistä ja pilaantumista kaikkein eniten! Jos ajattelet lähimmäisiäsi jätät kitkat kauppaan ja ajat nastarenkailla, jotka ovat jäisellä teillä ainoa varma tapa edetä.
Re: Kitkat vai nastat?
http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/tutkim ... tupoly.htmHerra Manala kirjoitti:Oisko sulla vaikka jonkinnäköistä referenssiä tarjota, vai heitteletkö hassuja hatusta? Ihmiset hengittää kilokaupalla suolan liuoittamaa ja nastojen irti repimää bitumia vuosittain.Niba kirjoitti:YTV:n utkimuksissa ilmapuhtaudesta on todettu että kitkarenkaat aiheuttavat ilman hiukkaspitoisuuden lisääntymistä ja pilaantumista kaikkein eniten! Jos ajattelet lähimmäisiäsi jätät kitkat kauppaan ja ajat nastarenkailla, jotka ovat jäisellä teillä ainoa varma tapa edetä.
Nastarenkaiden käyttö synnytti selvästi enemmän hengitettävää pölyä kuin kitkarenkailla ajo. Kuitenkin kitkarenkaista on todennäköisesti muodostunut enemmän orgaanista kumipölyä kuin nastarenkaista.
Re: Kitkat vai nastat?
Toi linkki ei jostain syystä toimi vaikka kopioisi manuaalisesti. Vissiin toi ä-kirjain jotenkin tökkii. Klikkaamalla katkaisee ä:hän ainakin.masa kirjoitti:http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/tutkim ... tupoly.htm
Nastarenkaiden käyttö synnytti selvästi enemmän hengitettävää pölyä kuin kitkarenkailla ajo. Kuitenkin kitkarenkaista on todennäköisesti muodostunut enemmän orgaanista kumipölyä kuin nastarenkaista.
Millähän toi on perusteltu että kitkarenkaista todennäköisesti muodostuu enemmän pölyä? Niiden kulumisesta vs. talvirenkaisiin? Jos kerran testit näyttävät yksiselitteisesti että nastat aiheuttavat enemmän hengitettävää pölyä niin...mitä sitten?
Re: Kitkat vai nastat?
Toimiii se, kun laitat vaan ä:n paikalleen urlissa. IE ja opera toimii. Tulikettu ei.Herra Manala kirjoitti: Toi linkki ei jostain syystä toimi vaikka kopioisi manuaalisesti. Vissiin toi ä-kirjain jotenkin tökkii. Klikkaamalla katkaisee ä:hän ainakin.
mee tota kautta:
http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/tutkim ... tusivu.htm
Oikea laita, alin otsikko.
Re: Kitkat vai nastat?
Olen ajellut n 85kW ranskanpullalla, jossa on Boschin 8 kehitystason esp, kuten muissakin nykyautoissa. Tuo panikoi todella liukkailla ja vie tehot kokonaan.Herra Manala kirjoitti:Mikäs se sun omasi sitten on? Skodassa yhtenä ongelmana ASR:n kannalta lienee se, että moottori on turboahdettu. Kun voimantuottoa sitten lähdetään ensin rajoittamaan elektroniikan puolesta ja sitten palauttamaan, on moottorin vasteviiveet pidempiä, jolloin ASR:n toiminnasta tulee epätasaisempaa ja tehottomampaa. Esimerkiksi jyrkässä ylämäessä ASR saattaa mennä melkoiseen paniikkiin jos päästään pieniltä kierroksilta ahtoalueelle vähän suuremmalla kaasulla, ja sutiminen tavallaan "ehtii karkuun" enemmän kuin mitä ASR olisi ajatellut. Sitten rajotetaan voimaa oikein moukarilla ja vauhti saattaa tippua merkittävästi ellei ratkaisevasti mäen ylösnousemisen onnistumisen kannalta.
No siis joo ja ei. Se että kori alkaa näyttämään pieniä hajoamisen merkkejä voi tarkoittaa sitäkin että se sitoo törmäysenergian paremmin matkustajien ulkopuolelle, ja aiheuttaa siten vähemmän matkustajiin kohdistuvia vammauttavia voimia. Mitä joskus noita tuloksia tarkemmin tutkailin analyyttisesti, niin tuloksista löytyi sellaisia esimerkkejä, missä pienemmillä vammoilla matkustajansa säilyttäneet autot saivat vähemmän tähtiä kuin suuremmila vammoilla säilyttäneet. Syynä oli juurikin se, että vähemmän tähtiä saanut auto oli taipunut jostain kohti, vaikkakin matkustajilla oli parempi mahdollisuus kävellä ulos vammoitta.Sen tiedän, että kolmen ja neljän tähden välillä voi olla isojakin eroja. Ymmärtääkseni neljä tähteä saa jos kori alkaa jo siinä testinopeudessa näyttää pieniä hajoamisen merkkejä. Viisitähtisissä ohjaamo pysyy suhteellisen muuttumattomana. Siitä voi olla tositilanteessa ja vauhdeissa apua.
Se, että kori sitten antaa jostain periksi VOI toki tarkoittaa sitä, että jos lisätään nopeutta 20km/h, niin periksi annetaan jo niin paljon, että hazardit ovat suurempia kuin vertailtavalla autolla. Ja jos taas lisätään 20km/h nopeuteen niin kuppi voikin kääntyä jälleen ympäri. Ja jos töötti tuleekin vähän erilaisesta kulmasta niin... Kyse on loppuen lopuksi arpapelistä. Sen vuoksi mulle riittää että auto osoittaa hyvää perusturvallisuutta sillä tavalla, ettei esimerkiksi jalkatila muussaudu törmäystesteissä tai ratti tule rintakehästä sisään. Sen viimeisimmän tähden merkityksen suhteen olen sen sijaan hieman skeptisempi.
Öh, huomasin kirjoitettuani että piti kirjoittaa korin tilalle "matkustamo". Korin kuuluukin antaa periksi ja kuluttaa voimaa "crumble-zonen" murskaamiseen. Siksi yleisesti ottaen kaipaan autoja, joitten matkustamo ei sentään testiolosuhteissa ala muuttaa muotoaan.
-
- Kitisijä
- Viestit: 18764
- Liittynyt: 15.08.2005 3:14
- Paikkakunta: Hell
Re: Kitkat vai nastat?
Joo hiukkasia mitattiin jollain hiukkasautolla joka mittasi liikkuessaan ilmanlaatua liikenteessä, valitettavasti on liian väsy että jaksaisi etsiä oikeaa tietoa tuosta.masa kirjoitti:Toimiii se, kun laitat vaan ä:n paikalleen urlissa. IE ja opera toimii. Tulikettu ei.Herra Manala kirjoitti: Toi linkki ei jostain syystä toimi vaikka kopioisi manuaalisesti. Vissiin toi ä-kirjain jotenkin tökkii. Klikkaamalla katkaisee ä:hän ainakin.
mee tota kautta:
http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/tutkim ... tusivu.htm
Oikea laita, alin otsikko.
Pyyhin Netikettiin..
-
- Kitisijä
- Viestit: 18764
- Liittynyt: 15.08.2005 3:14
- Paikkakunta: Hell
Re: Kitkat vai nastat?
Niba kirjoitti:Joo hiukkasia mitattiin jollain hiukkasautolla joka mittasi liikkuessaan ilmanlaatua liikenteessä, valitettavasti on liian väsy että jaksaisi etsiä oikeaa tietoa tuosta.masa kirjoitti:Toimiii se, kun laitat vaan ä:n paikalleen urlissa. IE ja opera toimii. Tulikettu ei.Herra Manala kirjoitti: Toi linkki ei jostain syystä toimi vaikka kopioisi manuaalisesti. Vissiin toi ä-kirjain jotenkin tökkii. Klikkaamalla katkaisee ä:hän ainakin.
mee tota kautta:
http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/tutkim ... tusivu.htm
Oikea laita, alin otsikko.
EDIT: Ja tämän päivän Hesarissa oli asiasta oikein kuvan kanssa!
Hmm, onko kitinässä toimittajia jäseninä??
Kun Hesarikin heräsi rengasongelmaan??
Pyyhin Netikettiin..
Re: Kitkat vai nastat?
Tätä on taas kaiveltu.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tuore+ ... 5236786168
Kyllä tänä talvena etelässä nastat tuntui aika turhalta ostokselta.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tuore+ ... 5236786168
Kyllä tänä talvena etelässä nastat tuntui aika turhalta ostokselta.
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 593
- Liittynyt: 14.08.2005 21:20
Re: Kitkat vai nastat?
No niin tuntui.Tix kirjoitti:Tätä on taas kaiveltu.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tuore+ ... 5236786168
Kyllä tänä talvena etelässä nastat tuntui aika turhalta ostokselta.
Voisko joku suomentaa? Kitkoilla ja nastoilla ajetaan saman verran onnettumuuksia suhteessa käyttöasteeseen, mutta kitkojen kohdalla renkaita pidetään useammin onnettomuuteen johtaneena riskitekijänä. Suorastaan yllättävää, että nastoja valmistava yritys onnistuu tästä tutkimaan/tutkituttamaan, että kitkat ovat vaarallisemmat kuin nastat vaikka suhteessa saman verran onnettumuuksia sattuukin.Hesari kirjoitti:Talvisin ajetaan nasta- ja kitkarenkailla suunnilleen yhtä paljon onnettomuuksia suhteessa niiden käyttöön. Talvikelillä ajettiin tutkimusajankohdan kuolonkolareista 86,6 prosenttia nastarenkain ja 13,4 prosenttia kitkarenkain.
Erot nasta- ja kitkarenkaiden välillä käyvät ilmi vasta silloin, kun katsotaan rengasriskien esiintymistä talvikelionnettomuuksissa. Rengasriskionnettomuuksista ajettiin nastarenkain 70,3 ja kitkarenkain 29,7 prosenttia.
Re: Kitkat vai nastat?
Kitkarenkaat ovat toimiakseen vaativampia oikeiden rengaspaineiden, pyöränkulmien, rengaskokojen ja kumin tuoreuden suhteen.ak kirjoitti:Voisko joku suomentaa?
3 vuotta vanha nastarengas on peruskauraa, 3 vuotta vanha kitkarengas on deathwish. Nastarengasta ei kummoisesti renkaan yli- tai alipaineet kiinnosta toimiakseen edes jotenkin, sen sijaan kitkarenkaan ominaisuudet niillä saa totaalisen pilattua.
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 593
- Liittynyt: 14.08.2005 21:20
Re: Kitkat vai nastat?
^ Ok, Kiitos. Kuulostaa ihan järkeenkäypältä.
Ihmettelen silti miksi sitten kuolonkolareita ajetaan nastoilla samassa suhteessa niiden käyttöasteeseen.
Ihmettelen silti miksi sitten kuolonkolareita ajetaan nastoilla samassa suhteessa niiden käyttöasteeseen.