Kitkat vai nastat?

Yleinen lätinä jä kitinä

Nastat/kitkat

Nastat
16
76%
Kitkat
5
24%
 
Ääniä yhteensä: 21

Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Solidarity:
Krrhhmmm. Minä tästedes suosin vain nelivetoja, siitäkin syystä että se assosioituu minulla nimenomaan luontohenkisyyteen ja villiin luontoon. Afrikan savannit, vuoristotiet, joka vitun elukkatutkija.. nelkkuja...

Sori vaan sitten jos jopa mun mielestä huonolla tavalla viherpiipertäjät uikuttaa, että maasturit ja kitymaasturit on pahoja. Liikaa yrttiteetä jossain urbaaniviherkommuunissa? Ei tule koskaan mieleen, että luonnollisuuteen ja aitoon luonnollisuuteen eli villi-ihmismäisyyteen kuuluu ajella myös luonnossa eikä vain töölöössä?
Rouva Pupu

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

masa kirjoitti: Toivottavasti hyvin harvoin vaatii. Mikään ei näet ole vittumaisempaa, kuin alinopeutta ajava urpo, jonka takia jengi ryhtyy tekemään vituunnuksissaan uhkarohkeita ja typeriä ohituksia.
Olen samoilla linjoilla. Sen verran täällä päässä ajellaan pitkiä matkoja ja nämä teiden tukot on aina niitä vaaratilanteiden aiheuttajia = ohittelutilanteet ja letkat takana. Yhtälailla kuin ylinopeudesta meuhkataan niin mielestäni alinopeudestakin voisi metakkaa pitää. Kesäinen kaunis päivä, satasen alue ja just 80km/h ajava letkansynnyttäjä, upeeta.
Zeb

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Rouva Pupu kirjoitti:Yhtälailla kuin ylinopeudesta meuhkataan niin mielestäni alinopeudestakin voisi metakkaa pitää. Kesäinen kaunis päivä, satasen alue ja just 80km/h ajava letkansynnyttäjä, upeeta.
Pitää paikkansa. Kuvaamissasi ajo-oloissa toki pitää ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta (ainakin :P ). Itseäkin vituttaa turhanhidastelijat. Itse aiemmassa tarkoitin kuitenkin nimen omaan huonoja oloja, jolloin ideaalinopeus tuskin on todellakaan se suurin sallittu. Jos sitä pitää aina ja oloista riippumatta painaa, niin ei siinä paljoa ne absit ja pupsit ja upsitkaan auta. Tai sit voi tietty todeta että oli yllättävän liukasta ja yllättävän kova sade ja yllättävän huono näkyvyys. Jos on vielä toteamiskunnossa.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Herra Manala kirjoitti:Nykyään ei vaivauduta edes auraamaan teitä lumisateen jälkeen, kunhan kylvetään suolaa päälle. Lopputuloksena on ihanaa syövyttävää ruskeanharmaata moskaa, joka völlyy teillä päiväkausia ja tekee jalankulusta mahdotonta tien pientareilla. Suola pitäisi kieltää lailla.
PerttiMakimaa kirjoitti:autossa on ajonvakautusjärjestelmä. Ja siitä pidän kiinni.
Hohoho. N00b. Tuntuu kun ajaisi turvavöissä.

Sen sijaan että autot tungetaan täyteen pamperointijärjestelmiä, pitäisi ihmiset opettaa ajamaan. Pamperointijärjestelmät ainoastaan luovat valheellisen turvallisuudentunnun jotka pahimmillaan nostavat nopeuksia, mutteivät korjaa fysiikan lakeja, ja pahentavat hartialukkoja. Sitten kun rytisee, rytisee ainoastaan entistä kovemmin.
Onko Teillä merkitystä Euro NCAP tuloksilla autoa hankkiessa?
Ei helvetissä, joutuisi vielä pahimmassa tapauksessa ostamaan jonkun ranskalaisen.
Tuo auraamattomuus on juuri se syy miksi kaipaan autoon "kättä pitempää". Turvavöissä ja turvavöissä. Oliko sinulla edelleen Skoda? En ole VAG-konsernin espin säädöillä ajanutkaan. Ilmeisesti aika paimentava ote? Jokainen valmistajahan säätää espin sellaiseksi kuin haluaa. Ranskalaisissa se on myös aika tiukka paimen. Joissakin merkeissä taas esp toimii niin, että tee mitä lystäät. Puutun peliin kun suunnittelen silmiesi sulkemista. :)

Tiedostan kyllä ESC:n pulmat. Jotkut autoilijat tuntuvat nykyään ottavan aika isoja riskejä talviliikenteessä. Taitavat luottaa turhan paljon auton järjestelmiin.


Kyllä sillä kriteerillä muunkinmaalaisen saa. Alfan 159, Audin A6, nykytuotannon Saabit. Uusi Freelander sai viisi tähteä.

http://www.euroncap.com/carsearch.aspx

Äh, etsin linkkiä siihen millaiseen kuntoon kolmen tähden auto menee. Siinä A-pilari murtui jo vähän ja jarrupoljin paukahti moloosi.

Testimenetelmää on moitittu siitä, että eri painoluokan autot olisivat vertailukelvottomia. Eli pelkkä massa tekisi testeistä turhia. Ohessa kokeillaan miten käy kun Volvo 940 kartanomalli ajetaan Moduksen kanssa keulat vastakkain. Kumpi voittaa?

http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

PerttiMakimaa kirjoitti: Kumpi voittaa?
'


Seinä voittaa:

http://uk.youtube.com/watch?v=TPpU5azjCB8
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

masa kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti: Kumpi voittaa?
'


Seinä voittaa:

http://uk.youtube.com/watch?v=TPpU5azjCB8
No huh. Kivi voittaa paperin. :)
Herra Manala

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

PerttiMakimaa kirjoitti:Tuo auraamattomuus on juuri se syy miksi kaipaan autoon "kättä pitempää". Turvavöissä ja turvavöissä. Oliko sinulla edelleen Skoda? En ole VAG-konsernin espin säädöillä ajanutkaan. Ilmeisesti aika paimentava ote? Jokainen valmistajahan säätää espin sellaiseksi kuin haluaa. Ranskalaisissa se on myös aika tiukka paimen. Joissakin merkeissä taas esp toimii niin, että tee mitä lystäät. Puutun peliin kun suunnittelen silmiesi sulkemista. :)
Auraamattomuus taas on se syy, miksi itse kaipaan ennemminkin jatkuvaa nelivetoa. Tasapainottaa auton kulkua reilusti paremmin kuin ESP. On mulla Skoda, muttei siinä ole ESPiä. Sen sijaan virman volkkarissa kyllä on, muttei se ole normaaliajossa mulla tainnut juuri estoille asti rutista. Kolmio kyllä välillä vilkkuu enemmänkin, mutta yleensä sutimiseneston eikä luistonhallinnan vuoksi. Mun ajotyyli on vuosien saatossa tainnut karaistua toimimaan kelien mukaan sillä tavalla, ettei siinä ole paljoa elektroniikallakaan moitittavaa, ellen sitten oikeasti halua. Sen sijaan liukkaalla kelillä en monesti jaksa toimia itse sutimisenestona, vaan painan tallan lattiaan ja annan elektroniikan hoitaa loput. Ja elektroniikka kyllä hoitaa sen homman huonommin Skodassa kuin hyvin viritetty kaasujalka ilman ASR:ää. Esimerkiksi liukkaat+jyrkät mäet menen monesti ylös ASR poiskytkettynä, itse kaasua annostellen.
Kyllä sillä kriteerillä muunkinmaalaisen saa. Alfan 159, Audin A6, nykytuotannon Saabit. Uusi Freelander sai viisi tähteä.
No saa kyllä, vitsinähän mä sen heitin. Mutta kyllä mä uuden auton ostan muilla kriteereillä. Lähinnä ajotuntuman ja -asennon + moottorin ominaisuuksien perusteella. Sen jälkeen katsellaan niitä tiloja ja muita. Ymmärtääkseni mikään suurempi autovalmistaja ei juurikaan ole pukluttanut hihnaltaan henkilöautoja enää moneen vuoteen, jotka alittaisivat neljä ncap-tähteä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Jos tykkäisin jostain autosta, mutta se olisi saanut kolaritesteissä vain 3 tähteä, sitten ne tähdet voisivat alkaa vaikuttamaankin ostopäätökseen, varsinkin jos joku lähes-yhtä-kiva kilpailija olisi yltänyt viiteen tähteen. Noi tähdet kun ovat ymmärtääkseni loppupeleistä aika pienestä kiinni tyyliin 5 tähteä ja selviät ilman laastaria, 4 tähteä ja saattaa tulla pintanaarmu.
Ohessa kokeillaan miten käy kun Volvo 940 kartanomalli ajetaan Moduksen kanssa keulat vastakkain. Kumpi voittaa?
Oon mää fifth gearini opiskellut.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Herra Manala kirjoitti:Auraamattomuus taas on se syy, miksi itse kaipaan ennemminkin jatkuvaa nelivetoa. Tasapainottaa auton kulkua reilusti paremmin kuin ESP. On mulla Skoda, muttei siinä ole ESPiä. Sen sijaan virman volkkarissa kyllä on, muttei se ole normaaliajossa mulla tainnut juuri estoille asti rutista. Kolmio kyllä välillä vilkkuu enemmänkin, mutta yleensä sutimiseneston eikä luistonhallinnan vuoksi. Mun ajotyyli on vuosien saatossa tainnut karaistua toimimaan kelien mukaan sillä tavalla, ettei siinä ole paljoa elektroniikallakaan moitittavaa, ellen sitten oikeasti halua. Sen sijaan liukkaalla kelillä en monesti jaksa toimia itse sutimisenestona, vaan painan tallan lattiaan ja annan elektroniikan hoitaa loput. Ja elektroniikka kyllä hoitaa sen homman huonommin Skodassa kuin hyvin viritetty kaasujalka ilman ASR:ää. Esimerkiksi liukkaat+jyrkät mäet menen monesti ylös ASR poiskytkettynä, itse kaasua annostellen.

Jos tykkäisin jostain autosta, mutta se olisi saanut kolaritesteissä vain 3 tähteä, sitten ne tähdet voisivat alkaa vaikuttamaankin ostopäätökseen, varsinkin jos joku lähes-yhtä-kiva kilpailija olisi yltänyt viiteen tähteen. Noi tähdet kun ovat ymmärtääkseni loppupeleistä aika pienestä kiinni tyyliin 5 tähteä ja selviät ilman laastaria, 4 tähteä ja saattaa tulla pintanaarmu.
Ohessa kokeillaan miten käy kun Volvo 940 kartanomalli ajetaan Moduksen kanssa keulat vastakkain. Kumpi voittaa?
Oon mää fifth gearini opiskellut.
Ajoin sattuneesta syystä paskatilla tuossa viime liukkailla (tosin oli se edellinen koppa) ja siinä ei tuntenut tarvetta koko espille. Se oli sellainen perinteinen VW. Traktori. Vetopyörien luistoneston siihen olisi voinut laittaa.

Omassa autossani tuo ASR puoli ärsyttää kanssa. Talon toisessa autossa se antaa kuskilla valtaa "puolisutia" jos vaan haluat ja järjestelmä on muutenkin melko loistavasti säädetty pidon rajan ulkopuolelle. Tämä omani rakuttaa kaikki tehot pois jääkelillä vaikka on neliönastat alla. Käytännössä pitää vaan löysätä kaasua ja järjestelmä antaa lisätehoja. Nurinkurista.

Sen tiedän, että kolmen ja neljän tähden välillä voi olla isojakin eroja. Ymmärtääkseni neljä tähteä saa jos kori alkaa jo siinä testinopeudessa näyttää pieniä hajoamisen merkkejä. Viisitähtisissä ohjaamo pysyy suhteellisen muuttumattomana. Siitä voi olla tositilanteessa ja vauhdeissa apua.

Katselin muuten tilastoja tuossa ja suosikkipikkualfani 147:n huono tulos oli kyllä pettymys.
Avatar
NomenNescio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 334
Liittynyt: 02.09.2005 15:44

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja NomenNescio »

masa kirjoitti:
BettyB. kirjoitti: Mä ainakin olen, sekä kontrolloidussa tilanteessa että jokusen kerran ihan tielläkin.
Näin pitäisikin. Miehiltä tuota linee turha kysyä, koska jokainen jannu on jossain vaiheessa leiponut käppärikäännöksiä siellä urheilukentän parkiksella tai kaupan pihassa.


Minun jokavuotinen huvini ... ainoita iloja mitä lumesta on.. on lähteä isolle parkkipaikalle tekemään käsijarrukäännöksiä ja heittämään autoa kaikenlaisiin sivuluisuihin a 60 km/h.. Kuinka pienessä tilassa saakaan auton menemään silmukoita.. =)
Kun on puoli tankillista sillä tavalla tuhonnut, on olkapäät kipeät.. mutta on ollut helvetin hauskaa =), ja jälleen muistaa miten lumessa pitää ajaa.

Tänä vuonna se ei ole vielä onnistunut, lunta on tullut sellaisina päivinä jolloin olen joko ollut flunssassa tai ylitöissä tai alueella, jossa parkkipaikat ilman ylimääräisiä tolppia eivät ole riittävän suuria että nopeutta saisi riittämiin ja voisi hyvällä omatunnolla vain tehdä rinkuloita. Olen unohtanut miten sai tehtyä kässärikäännöksen peruuttamalla.. pitää kysyä neuvoa serkulta seuraavan lumentulon yhteydessä.

Niin joo ja kysymyksenä varsinaiseen asiaan, käytän kitkoja koska ne olivat auton mukana, aiemmin käytin nastoja ja periaatteessa pidän niistä edelleen enemmän.
Ajomatkaa tulee usein viikossa noin 700-900 km akselilla Hki - Tampere - Pohjanmaa.
Yleinen mielipide = Ei miljoona kärpästä voi olla väärässä; p**** on hyvää... =D
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Niba »

YTV:n tutkimuksissa ilmapuhtaudesta on todettu että kitkarenkaat aiheuttavat ilman hiukkaspitoisuuden lisääntymistä ja pilaantumista kaikkein eniten! Jos ajattelet lähimmäisiäsi jätät kitkat kauppaan ja ajat nastarenkailla, jotka ovat jäisellä teillä ainoa varma tapa edetä.
Viimeksi muokannut Niba, 16.01.2008 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Herra Manala

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

PerttiMakimaa kirjoitti:Omassa autossani tuo ASR puoli ärsyttää kanssa. Talon toisessa autossa se antaa kuskilla valtaa "puolisutia" jos vaan haluat ja järjestelmä on muutenkin melko loistavasti säädetty pidon rajan ulkopuolelle. Tämä omani rakuttaa kaikki tehot pois jääkelillä vaikka on neliönastat alla. Käytännössä pitää vaan löysätä kaasua ja järjestelmä antaa lisätehoja. Nurinkurista.
Mikäs se sun omasi sitten on? Skodassa yhtenä ongelmana ASR:n kannalta lienee se, että moottori on turboahdettu. Kun voimantuottoa sitten lähdetään ensin rajoittamaan elektroniikan puolesta ja sitten palauttamaan, on moottorin vasteviiveet pidempiä, jolloin ASR:n toiminnasta tulee epätasaisempaa ja tehottomampaa. Esimerkiksi jyrkässä ylämäessä ASR saattaa mennä melkoiseen paniikkiin jos päästään pieniltä kierroksilta ahtoalueelle vähän suuremmalla kaasulla, ja sutiminen tavallaan "ehtii karkuun" enemmän kuin mitä ASR olisi ajatellut. Sitten rajotetaan voimaa oikein moukarilla ja vauhti saattaa tippua merkittävästi ellei ratkaisevasti mäen ylösnousemisen onnistumisen kannalta.
Sen tiedän, että kolmen ja neljän tähden välillä voi olla isojakin eroja. Ymmärtääkseni neljä tähteä saa jos kori alkaa jo siinä testinopeudessa näyttää pieniä hajoamisen merkkejä. Viisitähtisissä ohjaamo pysyy suhteellisen muuttumattomana. Siitä voi olla tositilanteessa ja vauhdeissa apua.
No siis joo ja ei. Se että kori alkaa näyttämään pieniä hajoamisen merkkejä voi tarkoittaa sitäkin että se sitoo törmäysenergian paremmin matkustajien ulkopuolelle, ja aiheuttaa siten vähemmän matkustajiin kohdistuvia vammauttavia voimia. Mitä joskus noita tuloksia tarkemmin tutkailin analyyttisesti, niin tuloksista löytyi sellaisia esimerkkejä, missä pienemmillä vammoilla matkustajansa säilyttäneet autot saivat vähemmän tähtiä kuin suuremmila vammoilla säilyttäneet. Syynä oli juurikin se, että vähemmän tähtiä saanut auto oli taipunut jostain kohti, vaikkakin matkustajilla oli parempi mahdollisuus kävellä ulos vammoitta.

Se, että kori sitten antaa jostain periksi VOI toki tarkoittaa sitä, että jos lisätään nopeutta 20km/h, niin periksi annetaan jo niin paljon, että hazardit ovat suurempia kuin vertailtavalla autolla. Ja jos taas lisätään 20km/h nopeuteen niin kuppi voikin kääntyä jälleen ympäri. Ja jos töötti tuleekin vähän erilaisesta kulmasta niin... Kyse on loppuen lopuksi arpapelistä. Sen vuoksi mulle riittää että auto osoittaa hyvää perusturvallisuutta sillä tavalla, ettei esimerkiksi jalkatila muussaudu törmäystesteissä tai ratti tule rintakehästä sisään. Sen viimeisimmän tähden merkityksen suhteen olen sen sijaan hieman skeptisempi.
Herra Manala

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Niba kirjoitti:YTV:n utkimuksissa ilmapuhtaudesta on todettu että kitkarenkaat aiheuttavat ilman hiukkaspitoisuuden lisääntymistä ja pilaantumista kaikkein eniten! Jos ajattelet lähimmäisiäsi jätät kitkat kauppaan ja ajat nastarenkailla, jotka ovat jäisellä teillä ainoa varma tapa edetä.
Oisko sulla vaikka jonkinnäköistä referenssiä tarjota, vai heitteletkö hassuja hatusta? Ihmiset hengittää kilokaupalla suolan liuoittamaa ja nastojen irti repimää bitumia vuosittain.
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:
Niba kirjoitti:YTV:n utkimuksissa ilmapuhtaudesta on todettu että kitkarenkaat aiheuttavat ilman hiukkaspitoisuuden lisääntymistä ja pilaantumista kaikkein eniten! Jos ajattelet lähimmäisiäsi jätät kitkat kauppaan ja ajat nastarenkailla, jotka ovat jäisellä teillä ainoa varma tapa edetä.
Oisko sulla vaikka jonkinnäköistä referenssiä tarjota, vai heitteletkö hassuja hatusta? Ihmiset hengittää kilokaupalla suolan liuoittamaa ja nastojen irti repimää bitumia vuosittain.
http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/tutkim ... tupoly.htm

Nastarenkaiden käyttö synnytti selvästi enemmän hengitettävää pölyä kuin kitkarenkailla ajo. Kuitenkin kitkarenkaista on todennäköisesti muodostunut enemmän orgaanista kumipölyä kuin nastarenkaista.
Herra Manala

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/tutkim ... tupoly.htm
Nastarenkaiden käyttö synnytti selvästi enemmän hengitettävää pölyä kuin kitkarenkailla ajo. Kuitenkin kitkarenkaista on todennäköisesti muodostunut enemmän orgaanista kumipölyä kuin nastarenkaista.
Toi linkki ei jostain syystä toimi vaikka kopioisi manuaalisesti. Vissiin toi ä-kirjain jotenkin tökkii. Klikkaamalla katkaisee ä:hän ainakin.

Millähän toi on perusteltu että kitkarenkaista todennäköisesti muodostuu enemmän pölyä? Niiden kulumisesta vs. talvirenkaisiin? Jos kerran testit näyttävät yksiselitteisesti että nastat aiheuttavat enemmän hengitettävää pölyä niin...mitä sitten?
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti: Toi linkki ei jostain syystä toimi vaikka kopioisi manuaalisesti. Vissiin toi ä-kirjain jotenkin tökkii. Klikkaamalla katkaisee ä:hän ainakin.
Toimiii se, kun laitat vaan ä:n paikalleen urlissa. IE ja opera toimii. Tulikettu ei.

mee tota kautta:

http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/tutkim ... tusivu.htm

Oikea laita, alin otsikko.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Herra Manala kirjoitti:Mikäs se sun omasi sitten on? Skodassa yhtenä ongelmana ASR:n kannalta lienee se, että moottori on turboahdettu. Kun voimantuottoa sitten lähdetään ensin rajoittamaan elektroniikan puolesta ja sitten palauttamaan, on moottorin vasteviiveet pidempiä, jolloin ASR:n toiminnasta tulee epätasaisempaa ja tehottomampaa. Esimerkiksi jyrkässä ylämäessä ASR saattaa mennä melkoiseen paniikkiin jos päästään pieniltä kierroksilta ahtoalueelle vähän suuremmalla kaasulla, ja sutiminen tavallaan "ehtii karkuun" enemmän kuin mitä ASR olisi ajatellut. Sitten rajotetaan voimaa oikein moukarilla ja vauhti saattaa tippua merkittävästi ellei ratkaisevasti mäen ylösnousemisen onnistumisen kannalta.
Sen tiedän, että kolmen ja neljän tähden välillä voi olla isojakin eroja. Ymmärtääkseni neljä tähteä saa jos kori alkaa jo siinä testinopeudessa näyttää pieniä hajoamisen merkkejä. Viisitähtisissä ohjaamo pysyy suhteellisen muuttumattomana. Siitä voi olla tositilanteessa ja vauhdeissa apua.
No siis joo ja ei. Se että kori alkaa näyttämään pieniä hajoamisen merkkejä voi tarkoittaa sitäkin että se sitoo törmäysenergian paremmin matkustajien ulkopuolelle, ja aiheuttaa siten vähemmän matkustajiin kohdistuvia vammauttavia voimia. Mitä joskus noita tuloksia tarkemmin tutkailin analyyttisesti, niin tuloksista löytyi sellaisia esimerkkejä, missä pienemmillä vammoilla matkustajansa säilyttäneet autot saivat vähemmän tähtiä kuin suuremmila vammoilla säilyttäneet. Syynä oli juurikin se, että vähemmän tähtiä saanut auto oli taipunut jostain kohti, vaikkakin matkustajilla oli parempi mahdollisuus kävellä ulos vammoitta.

Se, että kori sitten antaa jostain periksi VOI toki tarkoittaa sitä, että jos lisätään nopeutta 20km/h, niin periksi annetaan jo niin paljon, että hazardit ovat suurempia kuin vertailtavalla autolla. Ja jos taas lisätään 20km/h nopeuteen niin kuppi voikin kääntyä jälleen ympäri. Ja jos töötti tuleekin vähän erilaisesta kulmasta niin... Kyse on loppuen lopuksi arpapelistä. Sen vuoksi mulle riittää että auto osoittaa hyvää perusturvallisuutta sillä tavalla, ettei esimerkiksi jalkatila muussaudu törmäystesteissä tai ratti tule rintakehästä sisään. Sen viimeisimmän tähden merkityksen suhteen olen sen sijaan hieman skeptisempi.
Olen ajellut n 85kW ranskanpullalla, jossa on Boschin 8 kehitystason esp, kuten muissakin nykyautoissa. Tuo panikoi todella liukkailla ja vie tehot kokonaan.

Öh, huomasin kirjoitettuani että piti kirjoittaa korin tilalle "matkustamo". Korin kuuluukin antaa periksi ja kuluttaa voimaa "crumble-zonen" murskaamiseen. Siksi yleisesti ottaen kaipaan autoja, joitten matkustamo ei sentään testiolosuhteissa ala muuttaa muotoaan.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Niba »

masa kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti: Toi linkki ei jostain syystä toimi vaikka kopioisi manuaalisesti. Vissiin toi ä-kirjain jotenkin tökkii. Klikkaamalla katkaisee ä:hän ainakin.
Toimiii se, kun laitat vaan ä:n paikalleen urlissa. IE ja opera toimii. Tulikettu ei.

mee tota kautta:

http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/tutkim ... tusivu.htm

Oikea laita, alin otsikko.
Joo hiukkasia mitattiin jollain hiukkasautolla joka mittasi liikkuessaan ilmanlaatua liikenteessä, valitettavasti on liian väsy että jaksaisi etsiä oikeaa tietoa tuosta.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Niba kirjoitti:
masa kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti: Toi linkki ei jostain syystä toimi vaikka kopioisi manuaalisesti. Vissiin toi ä-kirjain jotenkin tökkii. Klikkaamalla katkaisee ä:hän ainakin.
Toimiii se, kun laitat vaan ä:n paikalleen urlissa. IE ja opera toimii. Tulikettu ei.

mee tota kautta:

http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/tutkim ... tusivu.htm

Oikea laita, alin otsikko.
Joo hiukkasia mitattiin jollain hiukkasautolla joka mittasi liikkuessaan ilmanlaatua liikenteessä, valitettavasti on liian väsy että jaksaisi etsiä oikeaa tietoa tuosta.

EDIT: Ja tämän päivän Hesarissa oli asiasta oikein kuvan kanssa!
Hmm, onko kitinässä toimittajia jäseninä?? :twisted:
Kun Hesarikin heräsi rengasongelmaan??
Pyyhin Netikettiin..
Tix

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Tätä on taas kaiveltu.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tuore+ ... 5236786168

Kyllä tänä talvena etelässä nastat tuntui aika turhalta ostokselta.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja ak »

Tix kirjoitti:Tätä on taas kaiveltu.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tuore+ ... 5236786168

Kyllä tänä talvena etelässä nastat tuntui aika turhalta ostokselta.
No niin tuntui.
Hesari kirjoitti:Talvisin ajetaan nasta- ja kitkarenkailla suunnilleen yhtä paljon onnettomuuksia suhteessa niiden käyttöön. Talvikelillä ajettiin tutkimusajankohdan kuolonkolareista 86,6 prosenttia nastarenkain ja 13,4 prosenttia kitkarenkain.

Erot nasta- ja kitkarenkaiden välillä käyvät ilmi vasta silloin, kun katsotaan rengasriskien esiintymistä talvikelionnettomuuksissa. Rengasriskionnettomuuksista ajettiin nastarenkain 70,3 ja kitkarenkain 29,7 prosenttia.
Voisko joku suomentaa? Kitkoilla ja nastoilla ajetaan saman verran onnettumuuksia suhteessa käyttöasteeseen, mutta kitkojen kohdalla renkaita pidetään useammin onnettomuuteen johtaneena riskitekijänä. Suorastaan yllättävää, että nastoja valmistava yritys onnistuu tästä tutkimaan/tutkituttamaan, että kitkat ovat vaarallisemmat kuin nastat vaikka suhteessa saman verran onnettumuuksia sattuukin.
Herra Manala

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

ak kirjoitti:Voisko joku suomentaa?
Kitkarenkaat ovat toimiakseen vaativampia oikeiden rengaspaineiden, pyöränkulmien, rengaskokojen ja kumin tuoreuden suhteen.

3 vuotta vanha nastarengas on peruskauraa, 3 vuotta vanha kitkarengas on deathwish. Nastarengasta ei kummoisesti renkaan yli- tai alipaineet kiinnosta toimiakseen edes jotenkin, sen sijaan kitkarenkaan ominaisuudet niillä saa totaalisen pilattua.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja ak »

^ Ok, Kiitos. Kuulostaa ihan järkeenkäypältä.

Ihmettelen silti miksi sitten kuolonkolareita ajetaan nastoilla samassa suhteessa niiden käyttöasteeseen.
Vastaa Viestiin