Kitkat vai nastat?

Yleinen lätinä jä kitinä

Nastat/kitkat

Nastat
16
76%
Kitkat
5
24%
 
Ääniä yhteensä: 21

Zeb

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Ja ABS-jarruista vielä. Jos autossasi ovat ne niin ensiliukkailla niitä on PAKKO käyttää. Järjestelmä voi vikautua jos sitä ei käytetä. Itse aina ensiliukkailla vedän rauhallisessa liukkaassa paikassa pari jarrutusta täydellä voimalla, että ruksutus alkaa kuulua.
Jos et ylläolevasta vielä saanut selville, niin kyllä ne käytössä on mullakin, mutta en ole tarvinnut niitä, koska ei ole samanaikaisesti esiintynyt ohjaustarvetta.

Muuhun löpinääsi ei muuta, kuin että hyvin kiertelit ja kaartelit sitä faktaa, että varovaisella ja ennakoivalla ajotavalla välttyy onnettomuuksilta huomattavasti tehokkaammin kuin luottamalla auton tekniikkaan. Ainahan sitä toki voi vaikka tippua kuuma kivi päähän.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Ja ABS-jarruista vielä. Jos autossasi ovat ne niin ensiliukkailla niitä on PAKKO käyttää. Järjestelmä voi vikautua jos sitä ei käytetä. Itse aina ensiliukkailla vedän rauhallisessa liukkaassa paikassa pari jarrutusta täydellä voimalla, että ruksutus alkaa kuulua.
Jos et ylläolevasta vielä saanut selville, niin kyllä ne käytössä on mullakin, mutta en ole tarvinnut niitä, koska ei ole samanaikaisesti esiintynyt ohjaustarvetta.

Muuhun löpinääsi ei muuta, kuin että hyvin kiertelit ja kaartelit sitä faktaa, että varovaisella ja ennakoivalla ajotavalla välttyy onnettomuuksilta huomattavasti tehokkaammin kuin luottamalla auton tekniikkaan. Ainahan sitä toki voi vaikka tippua kuuma kivi päähän.
ABS-jarrut ovat toki tarkoitettu siihen, että auton ohjattavuus säilyy jarrutuksessa. Mutta talvella niillä on tärkeämpänä tehtävänä pitää typerä autoilija poissa jarrujen pumppaamisesta.

Totta kai ennakoivalla ajolla pysyy paremmin tiellä. Mutta löpinäsi ei muuta sitä tosiasiaa, että sinun vaikutusmahdollisuutesi äkkitilanteessa kuten väistössä tai vastaantulijan törttöillessä olisivat paljon paremmat ajonhallintaelektroniikalla. Toivon ettet koskaan konkreettisen esimerkin kautta joudu muuttamaan tätä ylimielistä ajattelutapaasi.
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

Zeb kirjoitti:faktaa, että varovaisella ja ennakoivalla ajotavalla välttyy onnettomuuksilta huomattavasti tehokkaammin kuin luottamalla auton tekniikkaan. Ainahan sitä toki voi vaikka tippua kuuma kivi päähän.
Sinusta tulee mielen radio cityyn soittanut naiskuuntelija, joka perusteli vilkun käyttämättäjättöä sillä, että oli ajanut samaa reittiä töihin jo monta vuotta. Miksi enää pitäisi vilkkua käyttää?
Zeb

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:ABS-jarrut ovat toki tarkoitettu siihen, että auton ohjattavuus säilyy jarrutuksessa. Mutta talvella niillä on tärkeämpänä tehtävänä pitää typerä autoilija poissa jarrujen pumppaamisesta.
:?: Ihanko totta?
Zeb

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

masa kirjoitti:
Zeb kirjoitti:faktaa, että varovaisella ja ennakoivalla ajotavalla välttyy onnettomuuksilta huomattavasti tehokkaammin kuin luottamalla auton tekniikkaan. Ainahan sitä toki voi vaikka tippua kuuma kivi päähän.
Sinusta tulee mielen radio cityyn soittanut naiskuuntelija, joka perusteli vilkun käyttämättäjättöä sillä, että oli ajanut samaa reittiä töihin jo monta vuotta. Miksi enää pitäisi vilkkua käyttää?
Sori mut en tajuu. Eikö vilkun käyttö kuulukaan varovaiseen ja ennakoivaan ajotapaan?
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti::?: Ihanko totta?
Kun tämä ei ole pa*kanjauhannassa oletan ettet provoile.

Eli vaihtoehdoksi jää, että koet sukupuolesi kautta alemmuudentuntoa liikenteessä. Lohduttaudu sillä, että minä koen lähinnä pelkoa kun seuraan hulluimpien menoa. Pakettiautokuskit taitavat olla tällä hetkellä vähiten tietoisia fysiikan laeista. Tai vaihtoehtoisesti piittaamattomampia muitten hengestä.
Zeb

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Zeb kirjoitti::?: Ihanko totta?
Kun tämä ei ole pa*kanjauhannassa oletan ettet provoile.

Eli vaihtoehdoksi jää, että koet sukupuolesi kautta alemmuudentuntoa liikenteessä.
:?:

Googletin muuten tuon ABS-homman, vaikutus jarrutusmatkaan voi olla joko negatiivinen tai positiivinen, pinnasta riippuen.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:Googletin muuten tuon ABS-homman, vaikutus jarrutusmatkaan voi olla joko negatiivinen tai positiivinen, pinnasta riippuen.
Negatiivisuus tulee kai lähinnä irtosorasta ja ketjuun palatakseni kitkarenkaista jäällä.

Muuten niistä on kyllä pelkkää apua.
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

Moniko palstan naiskuskeista on muuten ihan oikeasti treenannut liukkaan kelin ajoa. Siis että minne suuntaan sitä rattia pitikään kääntää, kun auton perä lähtee alta?
BettyB.

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

masa kirjoitti:Moniko palstan naiskuskeista on muuten ihan oikeasti treenannut liukkaan kelin ajoa. Siis että minne suuntaan sitä rattia pitikään kääntää, kun auton perä lähtee alta?
Mä ainakin olen, sekä kontrolloidussa tilanteessa että jokusen kerran ihan tielläkin. Mun ajotyyli on karsea ja se aiheuttaa tasaseen tahtiin "pikku" tilanteita. Mutta ojaan en oo ajantu *kop kop* vielä koskaan.
Zeb

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Havaitsen tässä ketjussa jännittäviä oletuksia sukupuolen ja ajotaidon yhteydestä nimeltä ja sukupuolelta mainitsemattomilla kahdella henkilöllä :D Viimeinen miehisyyden saareke?
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

masa kirjoitti:Moniko palstan naiskuskeista on muuten ihan oikeasti treenannut liukkaan kelin ajoa. Siis että minne suuntaan sitä rattia pitikään kääntää, kun auton perä lähtee alta?
Puhumattakaan siitä, että se ratin asento riippuu onko ESC autossa vai ei. Ilman ESC:tä - vastaohjaus, ESC:n kanssa osoitetaan renkailla haluttuun suuntaan.

Disclaimer: ESC ei oikein hyvin hanskaa puskemista, joten silloin saattaa joutua itsekin tekemään jotakin.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Zeb kirjoitti:Havaitsen tässä ketjussa jännittäviä oletuksia sukupuolen ja ajotaidon yhteydestä nimeltä ja sukupuolelta mainitsemattomilla kahdella henkilöllä :D Viimeinen miehisyyden saareke?
Tätä juuri tarkoitin tuossa ylempänä, kun arvelin tässä olevan joku sukupuolikysymys. Minulla ei tee vaikeata sanoa, että olen niin huono kuski että hyväpitoiset talvirenkaat ja ajoelektroniikka on minulle tarpeen. Siitähän tämä rengasketju lähti liikkeelle.
Zeb

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

PerttiMakimaa kirjoitti:Tätä juuri tarkoitin tuossa ylempänä, kun arvelin tässä olevan joku sukupuolikysymys. Minulla ei tee vaikeata sanoa, että olen niin huono kuski että hyväpitoiset talvirenkaat ja ajoelektroniikka on minulle tarpeen. Siitähän tämä rengasketju lähti liikkeelle.
Juu no minulle oli itsestään selvää, että tämä ei ole sukupuolikysymys. Siksi en itse ottaisi moista oletusta edes esiin tämän tyyppisessä keskustelussa.

Enkä minä väitä olevani mikään rallikuski. Tiedän vain omat rajani ja osaan sovittaa ajoni sen mukaan.
Pyry-Matias

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Zeb kirjoitti:Havaitsen tässä ketjussa jännittäviä oletuksia sukupuolen ja ajotaidon yhteydestä nimeltä ja sukupuolelta mainitsemattomilla kahdella henkilöllä :D Viimeinen miehisyyden saareke?
Määritelkää ajotaito. Älkää, älkää määritelkökään. Sillä media määrittelee sen meidän puolesta ja se on onnettomuuksien määrä sukupuolta kohden. Tulkinnanvaraa ei ole. Ei vaikka muuttujia on monta.

Mutta sitä ei kai kukaan kiistä, että keskimäärin miehet ovat taitavampia auton käsittelijöitä kuin naiset. Tässä tarkoitan auton hallittua käsittelyä, johon myös ääritilanteet lukeutuvat.
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

PerttiMakimaa kirjoitti: Tätä juuri tarkoitin tuossa ylempänä, kun arvelin tässä olevan joku sukupuolikysymys. Minulla ei tee vaikeata sanoa, että olen niin huono kuski että hyväpitoiset talvirenkaat ja ajoelektroniikka on minulle tarpeen.

Sama ajatus täälläkin. Pääkaupunkiseudun liikenneruuhkissa on melkoisen hölmöä kuvitella, että kun itse ajaa varovasti, ei onnettomuuksia tai vaaratilanteita pääse syntymään.

Ennen joulua meinasi sivuunkirjoittanut liittyä hiippakuntaan, tai ainakin käydä lähellä sitä.

Ajelin Järvenpäässä sipoontietä keskustan suuntaan 50:n nopeusalueella, kun oikealta kolmion takaa tuli monikymmentonninen nosturiauto suoraan tien yli jarruttamatta.

Itse huomasin nosturiauton (jonka myös ignoorasin samantein kolmion vuoksi.) jo hyvissä ajoissa ennen risteysaluetta jossa minulla oli etuajo-oikeus, mutta nosturiauton kuski oli joko juovuksissa, sairaskohtauksessa, ilman jarruja tai sitten se ei huomannut risteystä.

Ehdin nipinnapin heittää vastaantulevan kaistan puolelle keskellä risteysalutta ja koukata liikenteenjakajan väärältä puolelta takaisin omalle kaistalle, ennekuin nosturiauto olisi ruhjonut minut, tai olisin törmännyt vastaantulevaan autoon. Onneksi ei tullut hartialukkoa, kun edes jalka en ehtinyt jarrulle siirtää. Onneksi tuo vastaantuleva auto omalla kaistallaan ehti tekemään totaalisen paniikkijarrutuksen.

Jos olisi ollut kännykkä korvalla, käsi soittimella tai liukas keli, olisin puskemassa horsmaa tai polilla kipsissä. 1400 kg painavan auton kun ei kannata lähteä 40-60 tonnisen nosturiauton kanssa tatamille.

Nosturikuskista ei ole tarkempaa hajua. Auto pyyhki suoraa risteyalueen yli, enkä ehtinyt rekkaria saamaan. Peräänkään en siinä paskahalvauksen kourissa tajunnut lähteä. :roll:
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

BettyB. kirjoitti: Mä ainakin olen, sekä kontrolloidussa tilanteessa että jokusen kerran ihan tielläkin.
Näin pitäisikin. Miehiltä tuota linee turha kysyä, koska jokainen jannu on jossain vaiheessa leiponut käppärikäännöksiä siellä urheilukentän parkiksella tai kaupan pihassa.

Oma morsioni tai mutsini taasen jäätyvät totaalisesti jos auton perä lähtee alta. Hyvä etteivät nosta käsiä silmiille ja huuda apuaa tilanteessa.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

masa kirjoitti:Miehiltä tuota linee turha kysyä, koska jokainen jannu on jossain vaiheessa leiponut käppärikäännöksiä siellä urheilukentän parkiksella tai kaupan pihassa.
Ainakin minulla pitää ottaa espi pois päältä ennen kässärikäännöstä tai voit varatua pieneen yllätykseen.
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

PerttiMakimaa kirjoitti: Ainakin minulla pitää ottaa espi pois päältä ennen kässärikäännöstä tai voit varatua pieneen yllätykseen.
Seatissa ei moista ole, mutta sähköisen ohjaustehostimen kanssa on melko hankala edes leikkiä käkkärin kanssa, koska yksi käsi ei riitä ratin pyörittämiseen.
BettyB.

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

PerttiMakimaa kirjoitti:Ainakin minulla pitää ottaa espi pois päältä ennen kässärikäännöstä tai voit varatua pieneen yllätykseen.
No niin pitääkin. Mutta toimii! :]
Hermann Hoth

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

masa kirjoitti:... huuda apuaa tilanteessa.
Tämän minä olen nähnyt. Eikä kaukana ollut, että ne kädet olisivat ratista irronneet. Sinänsä voi vaikuttaa hauskalta, kun joku huutaa äitiä pelastamaan tilanteen, mutta siinä kohtaa ei naurattanut. Noh, kutsuimme häntä muutenkin "Ralli-Kirsiksi" ajotyyliin liittyen. :wink:
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Tekisi mennä hieman off topicciin tavallaan polveutuen aloituksesta.

Onko Teillä merkitystä Euro NCAP tuloksilla autoa hankkiessa?

TV. nimim viisi tähteä.
Zeb

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Pyry-Matias kirjoitti:Mutta sitä ei kai kukaan kiistä, että keskimäärin miehet ovat taitavampia auton käsittelijöitä kuin naiset. Tässä tarkoitan auton hallittua käsittelyä, johon myös ääritilanteet lukeutuvat.
Keskimäärin kyllä näin lienee.

Sanoisin kuitenkin myös, että tuosta ainakin lähipiirini miehet ovat maksaneet hintana muutaman tömäyksen ja voltin ja ruttaantunutta peltiä. Minä esimerkiksi en mitään näistä, koska olen nössö. Tottahan tuo, että jos välttää niitä auton tai ajotaitonsa tai fysiikan lakien rajoja, niin ei koskaan opi tietämään niin tarkasti missä raja kulkee, ja mitä silloin voi vielä tehdä. Ajoharjoitteluradalle pitäisi päästä useammin leikkimään. Huono homma vaan nuo tyypit, jotka käyttävät yleisiä teitä treeniinsä, siinä kun voi moni muukin osua eteen kun se raja tulikin vastaan aiemmin kuin kuvitteli.

Sivuraiteilla mennään edelleen, mutta pakko mainita tähän kohtaan, että minua kummastuttaa huomattavasti miten vähän ajonopeuteen vaikuttaa monilla (varsinkin miehillä) keli, valaistus ja vaikkapa hirvivaara-alue. Luulevat ressut, että satasen alueella täytyy aina ajaa (vähintään) sitä sataa vaikka taivaalta tulisi mitä ja sarvipäälaumat hyörivät tien laidassa. Itse ajan välillä kohtuullista ylinopeutta ja välillä sitten alinopeutta, jos tilanne niin mielestäni vaatii.
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

Zeb kirjoitti:välillä sitten alinopeutta, jos tilanne niin mielestäni vaatii.
Toivottavasti hyvin harvoin vaatii. Mikään ei näet ole vittumaisempaa, kuin alinopeutta ajava urpo, jonka takia jengi ryhtyy tekemään vituunnuksissaan uhkarohkeita ja typeriä ohituksia.

Jos ei uskalla ajaa nopeusrajoituksien ja muun liikenteen mukaan, kannattaa jäädä kotiin.
Herra Manala

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Nastat on alla. Edelleen uneksin tienkäyttäjän valkoisesta talvesta, niinkuin vielä 10v sitten. Nykyään ei vaivauduta edes auraamaan teitä lumisateen jälkeen, kunhan kylvetään suolaa päälle. Lopputuloksena on ihanaa syövyttävää ruskeanharmaata moskaa, joka völlyy teillä päiväkausia ja tekee jalankulusta mahdotonta tien pientareilla. Suola pitäisi kieltää lailla.
PerttiMakimaa kirjoitti:autossa on ajonvakautusjärjestelmä. Ja siitä pidän kiinni.
Hohoho. N00b. Tuntuu kun ajaisi turvavöissä.

Sen sijaan että autot tungetaan täyteen pamperointijärjestelmiä, pitäisi ihmiset opettaa ajamaan. Pamperointijärjestelmät ainoastaan luovat valheellisen turvallisuudentunnun jotka pahimmillaan nostavat nopeuksia, mutteivät korjaa fysiikan lakeja, ja pahentavat hartialukkoja. Sitten kun rytisee, rytisee ainoastaan entistä kovemmin.
Onko Teillä merkitystä Euro NCAP tuloksilla autoa hankkiessa?
Ei helvetissä, joutuisi vielä pahimmassa tapauksessa ostamaan jonkun ranskalaisen.

Solidarity kirjoitti:jotenkin niin 1900-lukulaista pullistella jollain autonomistajuudella.. Kasa ympäristöä kuormittavaa turhaa rautaa ja vihannes ratissa :lol:

Mihin pk-seudulla asuva muka tarvitsee autoa? Minä käytän vain hkl:ää ja suosittelen samaa teillekin :)
Jotenkin niin 1800-lukulaista pullistella sillä, ettei ole varaa kuin toivoa kommunistista tulevaisuutta. Kyllä siinä tietää olevansa muiden yläpuolella kun polkasee liikennevaloissa vähän kierroksia tehoputkistolla varustettuun V8:iin. Pelotellen kaiken maailman seepratietä käveleviä sossupummeja, pakoputkista raskasmetalleja ja dioksideja höyryten. Sitä ollaan silloin herroja, ja väistellään narreja, jos viitsitään. Bussipysäkit ovat sateella siitä kivoja, että niiden edessä on yleensä painauma, mihin kertyy mukavasti vettä. Urheilulliset autot ovat siitä kivoja, että yli 25cm leveät renkaat aiheuttavat maksimaalisen kaarimuotoisen vedensiirtymisen lammikoista tihkusateessa vossikkaa odottelevien päälle. Kyllä autoilu on sitten ihanaa.
Vastaa Viestiin