Kitkat vai nastat?

Yleinen lätinä jä kitinä

Nastat/kitkat

Nastat
16
76%
Kitkat
5
24%
 
Ääniä yhteensä: 21

PerttiMakimaa

Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Ajattelin tuoda tämän ikuisuusaiheen tännekin.

Areena on vapaa.

Itselläni ovat nastat, mutta olen kitka-curious.

Entäpä rengasmerkit?
Vihtahousu

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Nastat on, kitkoillakin vois mennä, mutta edellinen omistaja ei ilmeisesti treella pärjännyt ilma nastoja.

Pertsa lukee TM:ää tai jotain muuta samantyylistä lehteä, niissä on paljon rengasvertailuja.
Bliss

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Tänä talvena nastat - siksi kun olivat auton mukana :P
Viime talven ajoin kitkoilla (koska ne oli hienoilla vanteilla ja vähän vanhemmat kuin nuo nastat). Merkistä ei tietoa. Auto pitää varmaan vaihtaa ennen ensi talvea ettei joudu ostamaan uusia talvirenkaita...
Mulli75

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Nastoilla mennyt kohta 4 talvea, sitä ennen ajelin nastoilla tai kitkoilla. Saa nähdä kun seuraavasta autosta pitää tehdä tilaus kummat otan.

Ei merkillä niin väliä kunhan löytyy riittävästi pitoa ja on hiljaiset sekä ajo-ominaisuuksiltaan hyvät.
Hermann Hoth

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

Molemmilla ajellut. Omassa autossa kitkat ja hyvin olen toimeen tullut. Tietysti jää nastoille, kun on täysin sileä jää alla. Ottaen kuitenkin tämänkin talven huomioon, niin ei ole tainnut vielä kertaakaan olla sellaisia kelejä.

Ja voin nastoillakin ajaa. Jotkut sanoo, että kitkat ovat hiljaisemmat, mutta tiedä nyt sitten niin jos se "rapina" haittaakaan ... Vähän mielipidejuttu tämäkin kumpia käyttää.

Merkeistä tullut lähinnä ostettua Contimentaalia tai Nokian ...
Näissä kestää nastat tosi hyvin. Eivät katkeile tai irtoa. Tosin Hakkapeliitta 2 vs 4 näytti olevan selkeä ero, eli kakkosista irtoavat helpommin. Myös runkorakenne ja sitä myöden kantokyky ei ole kakkosissa nelosten luokkaa.
Viimeksi muokannut Hermann Hoth, 10.01.2008 8:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nastamiehiä ollut koko autoiluikäni ja niissä pysytään. Tällä hetkellä hakkapeliitta kakkoset, mutta pakko kai vaihtaa ensi talveksi kun tuskin menevät katsastuksesta läpi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Vihtahousu kirjoitti:Pertsa lukee TM:ää tai jotain muuta samantyylistä lehteä, niissä on paljon rengasvertailuja.
Olen lukenut ja tehnyt vertailujen perusteella hyviä hankintoja (Gislavedit) ja katastrofaalisia valintoja (Michelinin X-Ice Northit). Ei testeihin täysin voi luottaa.

Tällä hetkellä alla ovat kotimaiset edellisen sukupolven nastat.

Himottaisi siirtyä joko Contin kitkoihin tai sitten Gislavedin NF5:siin. Jälkimmäinen tuntuisi kokemuksien perusteella paremmalta valinnalta.
Vihtahousu

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Vihtahousu kirjoitti:Pertsa lukee TM:ää tai jotain muuta samantyylistä lehteä, niissä on paljon rengasvertailuja.
Ei testeihin täysin voi luottaa.
Tietty yhteen lähteeseen luottaminen on aika dorkaa. Eri lehdissä samat renkaat ovat muuten saaneet eri tuomiot :shock: Teknarin ja Autobildin tilaajana tierän tämänkin. Ens talvena taitaa olla ajankohtaista mulla miettiä uusia talvirenkaita, jossen vaiha kiesiä ennen sitä.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Nastat tälläkertaa, kitkat on olleet alla monta vuotta mutta nyt kun saattaa joutua ajelemaan talvella pidemmälle harvemmin kuljetuilla teillä niin katsoin aiheelliseksi hommata nastat.

Vähän on kyllä surettanut alkutalvesta kun on joutuut jymistämään puhtaan asfaltin päällä jossa olisi jopa kesärengas ollut parempi mutta kaippa tämä tästä talveksi etenee, toisaalta johan tätä lunta on tälle talvelle tarpeeksi näknytkin että voisi olla jo keväään aika.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja ak »

Nastat. Olisi kyllä varmaan pitänyt valita kitkat, kun nämä talvet on nykyisin mitä on.
BettyB.

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Nastat. Asun maalla.
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

BettyB. kirjoitti:Nastat. Asun maalla.
Nastat. Asun ruuhkasuomessa, joten en halua pidempää jarrutusmatkaa kuin edelläajavallani on.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

masa kirjoitti:Nastat. Asun ruuhkasuomessa, joten en halua pidempää jarrutusmatkaa kuin edelläajavallani on.
Ja takanatulijasta viis. Ihvi auttaa. :)
Rouva Pupu

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Minähän perustan mielipiteeni edelleen vain kahteen kokemukseen, jonka vuoksi haluan autossamme olevan nastat.

Liukkaankelin harjoituksissa ei kukaan saanut pysäytettyä silloista autoa, jossa oli leveät kitkat alla. Ympyrää mentiin niin, että pelti olisi joka kerta rytissyt kunnolla.

Yhden kerran olen ollut ulosajossa mukana, kitkat silloin alla. Lähti niin täydellisen pölösti lapasista ettei mitään rajaa.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Rouva Pupu kirjoitti:Minähän perustan mielipiteeni edelleen vain kahteen kokemukseen, jonka vuoksi haluan autossamme olevan nastat.

Liukkaankelin harjoituksissa ei kukaan saanut pysäytettyä silloista autoa, jossa oli leveät kitkat alla. Ympyrää mentiin niin, että pelti olisi joka kerta rytissyt kunnolla.

Yhden kerran olen ollut ulosajossa mukana, kitkat silloin alla. Lähti niin täydellisen pölösti lapasista ettei mitään rajaa.
Itse olen muutaman kehnon kokemuksen jälkeen vaatinut, että autossa on ajonvakautusjärjestelmä. Ja siitä pidän kiinni.
Vihtahousu

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

PerttiMakimaa kirjoitti:Itse olen muutaman kehnon kokemuksen jälkeen vaatinut, että autossa on ajonvakautusjärjestelmä. Ja siitä pidän kiinni.
Siinä on vaan semmoinen puolikin että saattaapi sitten luottaa liian sokeasti tekniikan pelastavan jos antautuu täysin ESP:n armoille.
En kyllä ole vielä keksinyt syytä miksi semmoinen TÄYTYISI olla henkilöautossa, mutta sulla pertsa on ilmeisesti kokemusta miksi semmoinen pitää olla?
Avatar
Solidarity
Kitinä paheena
Viestit: 34
Liittynyt: 28.11.2007 21:05

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Solidarity »

Uuh testoa uuh, jotenkin niin 1900-lukulaista pullistella jollain autonomistajuudella.. Kasa ympäristöä kuormittavaa turhaa rautaa ja vihannes ratissa :lol:

Mihin pk-seudulla asuva muka tarvitsee autoa? Minä käytän vain hkl:ää ja suosittelen samaa teillekin :)
A true revolutionary is guided by a great feeling of love
masa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja masa »

Solidarity kirjoitti: Mihin pk-seudulla asuva muka tarvitsee autoa? Minä käytän vain hkl:ää ja suosittelen samaa teillekin :)
Tervetuloa vaan kokeilemaan Järvenpää - Karaportti - Järvenpää väliä. Et tarvitse kuin 8 kertaa erillisen kulkuneuvon vaihdon.
Sundance Kid

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Sundance Kid »

Solidarity kirjoitti:Mihin pk-seudulla asuva muka tarvitsee autoa? Minä käytän vain hkl:ää ja suosittelen samaa teillekin :)
Uuuhhh… Ja koita sukkuloida pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteessä julkisella siten, että voit tehdä normi työpäivää ja sen lisäksi ehdit toimittamaan ja poimimaan pikku-ihmisen hoitopaikasta ajoissa. Puhumattakaan siitä, että työnantaja velvoittaa autoilemaan ja on siksi antanut japanilaisen alleni.

Itse aihe aiheutti deja vuuuuuuuuta niin paljon etten saa sanaa suusta. Nää asiat on puitu halki, poikki ja pinoon jo monen vuoden aikana. Useaan kertaan. Toistuvasti.
sanctus

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Solidarity kirjoitti:Mihin pk-seudulla asuva muka tarvitsee autoa? Minä käytän vain hkl:ää ja suosittelen samaa teillekin :)
No ainakin Tool ja Charles Mingus kuulostavat paremmalta autossa kuin mukana kuljettamissani kuulokkeissa. Se on tietenkin totta, että vihanneksen ja henkilöautoilijan yhteys Helsingissä on henkisen kyvykkyyden osalta niin ilmeinen, ettemme voi siitä edes erimielistyä. Tätä yhteyttö ehkä alleviivaa esim. auton käyttäminen liikkuvana musiikinkuuntelutilana.

Suosittelen muuten kaikkia autoharrastajia kokeilemaan Hakamäentien risteystä pimeällä ja ruuhka-aikaan. Risteys on remontoitu sellaiseen tilaan, että siinä tiivistyy mielestäni hyvin se, miten moottoriajoneuvoilla liikkuville kannattaa vittuilla tehokkaasti.
SaintJohnPerse

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja SaintJohnPerse »

masa kirjoitti:
Solidarity kirjoitti: Mihin pk-seudulla asuva muka tarvitsee autoa? Minä käytän vain hkl:ää ja suosittelen samaa teillekin :)
Tervetuloa vaan kokeilemaan Järvenpää - Karaportti - Järvenpää väliä. Et tarvitse kuin 8 kertaa erillisen kulkuneuvon vaihdon.
Se on kato, niin ettei sitä autoa niinq tarvita, kun kalliosta/kumpulasta pääsee hyvin yliopistolle. Spåra ja metro kulkee. Autot vaan häiritsevät MINUA... miksi niitten pahojen Espoolaisten yksityisautoilijoiden pitää tulla tänne?!?
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Vihtahousu kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Itse olen muutaman kehnon kokemuksen jälkeen vaatinut, että autossa on ajonvakautusjärjestelmä. Ja siitä pidän kiinni.
Siinä on vaan semmoinen puolikin että saattaapi sitten luottaa liian sokeasti tekniikan pelastavan jos antautuu täysin ESP:n armoille.
En kyllä ole vielä keksinyt syytä miksi semmoinen TÄYTYISI olla henkilöautossa, mutta sulla pertsa on ilmeisesti kokemusta miksi semmoinen pitää olla?
Käytännön elämässä se on vain mukavuusvaruste. Luistonestopuoli auttaa liukkailla liikkeellelähdöissä mukavasti. Mutta kun tulee tiukka paikka pieni mikrosiru osaa ajatella paljon ihmistä nopeammin. On huomattavasti hauskempi huomata keskellä ohituskaistaa varoitusvalon vilkkuminen kuin holtiton sivuluisu. Tai peräpidon kadotessa kuulla pientä jarrujen rutinaa takakulmasta kuin kokeilla saisiko vastaohjauksella homman hanskaan.

ESC:n pulma on, että sillä pitää ajaa erilailla kuin ilman sitä. Pitää vaan ohjata sinne minne haluaa mennä eikä yrittää vastaohjata. Silloinhan järjestelmä järkeilee, että tuonnehan kuski haluaakin mennä. :)

Toisena pulmana voisi joku pitää, että jotkut takuulla ulosmittaavat tämä featuren täysimääräisesti lisääntyneenä nopeutena.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Solidarity kirjoitti:Uuh testoa uuh, jotenkin niin 1900-lukulaista pullistella jollain autonomistajuudella.. Kasa ympäristöä kuormittavaa turhaa rautaa ja vihannes ratissa :lol:

Mihin pk-seudulla asuva muka tarvitsee autoa?
Pullistella? Kas, provonikki palasi taas. :)

Niin ensinnäkin kaikki eivät (ehkä hämmästykseksesi) asukaan pk-seudulla ja toiseksi tässähän keskustellaan tärkeistä turvallisuusvarusteista (ts. renkaat) eikä auton omistajuudesta.
Vihtahousu

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

PerttiMakimaa kirjoitti:Luistonestopuoli auttaa liukkailla liikkeellelähdöissä mukavasti. Mutta kun tulee tiukka paikka pieni mikrosiru osaa ajatella paljon ihmistä nopeammin. On huomattavasti hauskempi huomata keskellä ohituskaistaa varoitusvalon vilkkuminen kuin holtiton sivuluisu. Tai peräpidon kadotessa kuulla pientä jarrujen rutinaa takakulmasta kuin kokeilla saisiko vastaohjauksella homman hanskaan.
Luistoneston saa myös ilman ajonvakautusta, tosi kätsä ominaisuus jos haluu säästää nastojaan :) Perää en ole saanut vielä kertaakaan lähtemään luisuun tahtomattani ja etuvetoisella olen 8 vuotta ajellut keskimäärin sen 20tkm/v. En sano ettei varmasti joskus voisi lähteä ja toki toivon silloin että mulla olisi ajonvakautusjärjestelmä, mutta kyllä se syy auton näpeistä karkaamiseen johtuu melkein aina ratin ja penkin välistä.
PerttiMakimaa kirjoitti: ESC:n pulma on, että sillä pitää ajaa erilailla kuin ilman sitä. Pitää vaan ohjata sinne minne haluaa mennä eikä yrittää vastaohjata. Silloinhan järjestelmä järkeilee, että tuonnehan kuski haluaakin mennä. :)
Toisena pulmana voisi joku pitää, että jotkut takuulla ulosmittaavat tämä featuren täysimääräisesti lisääntyneenä nopeutena.
Jep, ei se ESC kuiteskaan nopeammin pysäytä sitä autoa vaikka hallinnassa pysyisikin ennen jarrutusta.
PerttiMakimaa

Re: Kitkat vai nastat?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Vihtahousu kirjoitti:Luistoneston saa myös ilman ajonvakautusta, tosi kätsä ominaisuus jos haluu säästää nastojaan :) Perää en ole saanut vielä kertaakaan lähtemään luisuun tahtomattani ja etuvetoisella olen 8 vuotta ajellut keskimäärin sen 20tkm/v. En sano ettei varmasti joskus voisi lähteä ja toki toivon silloin että mulla olisi ajonvakautusjärjestelmä, mutta kyllä se syy auton näpeistä karkaamiseen johtuu melkein aina ratin ja penkin välistä.
Saa, mutta nykyään saa samaan hintaan ajonvakautuksen. Se vain uinuu siellä taustalla kunnes jotakin riittävän mielenkiintoista tapahtuu.

Ja ennen varmasti olisikin voinut olla niin, että auton käsistä karkaaminen on pelkästään kuskin syy. Nyt taas on ollut sellaisia talvia, että keli vaihtelee tosi oudosti. Ja samalla tienhoito on korvattu suolaa kylvämällä. Ilman ESC:iä ei tahdo enää päästä moottoritien ramppejakin läpi. Kiitokset säästöistä. Seuraava vaihe lienee heikentää tienhoito maasturitasolle.
Vastaa Viestiin