Ymmärtääkö joku verotuksesta..?

Yleinen lätinä jä kitinä
kyyppo

Re: Ymmärtääkö joku verotuksesta..?

Viesti Kirjoittaja kyyppo »

Olettaen, että et kuulu kirkkoon, sen kai pitäisi mennä jotakuinkin näin:

Verotettava ansiotulo 1500€
- ennakonpidätys 19,5% = 292,50€
- TEL-maksu 4,6% = 69,00€
- työttömyysvakuutusmaksu 0,5% = 7,50€

Veronalaisesta tulosta käteen jää 1131,00€

Siihen päälle verottomat päivärahat 15x30€ = 450€

Eli tilille pitäisi lävähtää 1581€.

Mikä sulla on kuukausittainen tuloraja tuolle 19,5%:lle? Nimittäin jos tulot ovat ylittäneet sen rajan, niin ylimenevästä osastahan toimitetaan ennakonpidätys lisäprosentin mukaan, joka on todennäköisesti jotain päälle 30% luokkaa..

EDIT: Toisaalta tuo verotettavasta palkasta käteenjäävä 1131,- on aika lähellä tuota mitä sait, eli voihan olla että palkanlaskija on ystävällisesti vähentänyt päivärahojen osuuden bruttopalkastasi mutta jättänyt ne maksamatta sinulle.
SikaMika

Re: Ymmärtääkö joku verotuksesta..?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

kyyppo kirjoitti:
EDIT: Toisaalta tuo verotettavasta palkasta käteenjäävä 1131,- on aika lähellä tuota mitä sait, eli voihan olla että palkanlaskija on ystävällisesti vähentänyt päivärahojen osuuden bruttopalkastasi mutta jättänyt ne maksamatta sinulle.
Jepjep. Olisiko niin, että lisät maksetaan erikseen esim. seuraavan kuun palkan yhteydessä? Joissain paikoissahan toimitaan näin. Kysäiseppä palkanlaskijaltasi, kyllähän se on velvollinen kertomaan palkanmaksuperusteet.
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 363
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ymmärtääkö joku verotuksesta..?

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Vaola kirjoitti:Minulla oli oikeus päivärahaan viideltätoista päivältä, mutta olimme sopineet että mahdolliset päivärahat sisältyvät palkkaan.
Osa- vai kokopäivärahaan? Osapäiväraha on 14 euroa, joten 15*14=210 ja 1131+210=1341 eli aika lähellä sitä, mitä sulle maksettiin. Kokopäiväraha maksetaan yli kymmenestä tunnista, tsekkaa http://www.rahatieto.fi/paivar3.htm . Tässä mun arvaus.
nypari

Re: Ymmärtääkö joku verotuksesta..?

Viesti Kirjoittaja nypari »

SikaMika kirjoitti:
Kysäiseppä palkanlaskijaltasi, kyllähän se on velvollinen kertomaan palkanmaksuperusteet.
Minä, kuten monet muutkin joutuvat vähän väliä hankalan palkanmuodostuksen vuoksi ottamaan selvyyttä palkka-asioissa firmamme kamreerilta tai usein muualla palkanlaskija-nimiseltä henkilöltä. Turhia liikaa itse murehdit, kysymällähän se selkiää. Esimerkiksi määrävuotiskorvaukset tai erityyppiset taannehtuvasti tulevat korvaukset ja korotukset tuppaavat aiheuttamaan päänvaivaa.
Vastaa Viestiin