Tekeekö raha onnelliseksi

Yleinen lätinä jä kitinä

Tekeekö raha onnellisemmaksi

Juu
20
74%
Ei
7
26%
 
Ääniä yhteensä: 27

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Jos muistan oikein niin onnellisuustutkimuksissa (jotain mitä lie kyselytutkimuksia, ei ollut ees antureita päässä!) ainoat kaksi selkeästi onnellisuuteen positiivisesti korreloivaa tekijää olivat pysyvä parisuhde/avioliitto ja uskonnollisuus.
Joo, mutta avioliiton kesto taas korreloi melko hyvin talousvaikeuksien puuttumiseen.. kuten totesin, yleisimmät riidanaiheet ovat raha ja seksi.
Noista rahaan auttaa raha ja seksiin tuo Zebin uskonnollisuus -> onnellisuuden tuottavaan kolminaisuuteen tarvitaan siis rahaa, parisuhde ja uskonnollisuutta.

Vadim jo heittikin kausaliteetin peliin. Todetaan kuitenkin nimenomaan rahan _lisääntymisen_ lisäävän onnellisuutta. Pelkkä rahan olemassaolo ei tee samaa. Kertapotin ilo saattaa sulaa nopeastikin, mutta tasaisesti lisääntyvä materia auttaa pysymään onnellisuuden lisäämisessä. Mikäli materia ei havaittavasti lisäänny, materia alkaa vähitellen menettää onnelliuutta tuottavaa vaikutustaa. Tämä selittää miksi tasaisen rikkaat tai äkkirikkaat voivat olla hyvinkin onnettomia. Kannattaa siis tähdätä tasaisesti kasvavaan kulutukseen.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja aasi »

Ehdottomasti kyllä. Jos minulla olisi runsaasti enemmän rahaa käytettävissä, pystyisin käyttämään huomattavasti enemmän energiaa Maslowin tarvehierarkian korkeimman tason tarpeiden tyydyttämiseksi. Tavoitemallina voisin pitää eksentristä 1800-luvun englantilaista loordia, jolla hyvin toimiva palveluskunta ja muutama nätti piika.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Jos mulla olis sen verran rahaa että saisi nykyisellä elintasolla maksettua kaikki laskut, ostettua ruokaa ja bensaa tekemättä helvetisti ylitöitä selvitäkseen niin väittäisin että raha olennaisesti vähentäisi mun stressiä, parantaisi jaksamista ja antaisi enemmän vapaa-aikaa. Olisin onnellisempi.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
prosessi

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Raha ei tee minua onnelliseksi. Kunhan rahaa on ollut sen verran, että on edes jotenkuten pärjännyt, olen rakentanut onneni aivan muilla välineillä. Mutta onnellisuus onkin taitolaji. Jos sitä ei osaa, ei rahastakaan ole mitään iloa. Jos taas osaa, rahan avulla voi monipuolistaa onnellisuuttaan.
Tsaari

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Tsaari »

BettyB. kirjoitti:Vanha klassikkovastaus: Ei se onnelliseksi tee, mutta itken mielummin Jaguarissa kuin Toyotassa...
Mit vit, olenko siis köyhä...
Edith

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Edith »

Johonkin rajaan asti. Mä muistelen semmosia tutkimuksia, että kohtuullisesti toimeentulevat on onnellisempia kuin köyhät, mutta että kohtuullisesti toimeentulevien ja rikkaiden välillä ei enää olis mainittavaa eroa.
Geep

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Geep »

prosessi kirjoitti:Mutta onnellisuus onkin taitolaji. Jos sitä ei osaa, ei rahastakaan ole mitään iloa. Jos taas osaa, rahan avulla voi monipuolistaa onnellisuuttaan.
Kirjoittihan joku sen oikein, kiitos. Käytän tätä.
NuoriDaavid

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Zeb kirjoitti:Jos muistan oikein niin onnellisuustutkimuksissa (jotain mitä lie kyselytutkimuksia, ei ollut ees antureita päässä!) ainoat kaksi selkeästi onnellisuuteen positiivisesti korreloivaa tekijää ---uskonnollisuus.
:( Tämä tieto teki minut onnettomaksi. Käsittämätöntä, miten joku mielikuvitusolentoihin uskominen lisäisi ihmisen onnellisuutta.

Toivon, että hihhulit vain valehtelevat. EIvät uskalla myöntää olevansa onnettomia, ettei Jumala iske salamalla.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:Kyse on käsitteenmäärittelystä, kuten yleensäkin.
Nääh. Kyse on, kuten yleensäkin, siitä, että paitsi sotket selvää asiaa venkoilulla niin myös pistät vielä paremmaksi briljeeraamalla pseudo-akateemisilla heitoilla - jotka vain sattuvat menemään täsmälleen väärin tukien juuri sitä kantaa, jota koetat vastustaa. Itse asiastahan olen vaihteeksi kanssasi varmaan aika samaa mieltä. Ajattelin vain huomauttaa keisarin uusista vaatteista ennen kuin joku piruparka oikeasti vaikuttuu höpinöistäsi koskien kausaaliväitteiden statusta. "Raha tekee onnelliseksi" on vähän samankaltainen kausaaliväite kuin "tupakointi aiheuttaa keuhkosyöpää" tai "kuiva keli ehkäisee liikenneonnettomuuksia".
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Tix

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Toivon, että hihhulit vain valehtelevat. EIvät uskalla myöntää olevansa onnettomia, ettei Jumala iske salamalla.
Tuntemissani uskovaisissa on kahta sorttia. Niitä jotka ovat onnellisia ja kiittävät aidosti sydämestään jumalaa vaikkapa perheestä jne. ja sitten on niitä karmeimpia lastensuojelutapauksia, henkisen väkivallan uhreja ja mielenterveysongelmaisia.

Mutta esim. moni vanki joka tulee uskoon, muuttuu oikeasti toisenlaiseksi. Jonkinlaisen sisäisen rauhan löytäminen, vaikka se perustuisi satuolentoihin, on varmasti onnellisuutta lisäävä tekijä.
Zeb

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Zeb »

NuoriDaavid kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Jos muistan oikein niin onnellisuustutkimuksissa (jotain mitä lie kyselytutkimuksia, ei ollut ees antureita päässä!) ainoat kaksi selkeästi onnellisuuteen positiivisesti korreloivaa tekijää ---uskonnollisuus.
:( Tämä tieto teki minut onnettomaksi. Käsittämätöntä, miten joku mielikuvitusolentoihin uskominen lisäisi ihmisen onnellisuutta.

Toivon, että hihhulit vain valehtelevat. EIvät uskalla myöntää olevansa onnettomia, ettei Jumala iske salamalla.
Tämähän onkin ollut juuri se argumentti, jolla tuo onnellisuustutkimusten tulos on pyritty kumoamaan: Uskovat eivät katso sopivaksi myöntää olevansa onnettomia uskovaisuudestaan huolimatta. Mene ja tiedä, onnellisuutta on kai vaikeaa mitata objektiivisesti.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja nexie »

Sovellan tähän kaksifaktoriteoriaa; raha on ns. hygieniatekijä, jonka puute voi aiheuttaa tyytymättömyyttä, mutta tämän puutteen poistaminen/poissaolo ei sellaisenaan saa aikaan onnellisuutta. Ja toisaalta, mitä enemmän rahaa jollakin on, sitä vähemmän sen lisäyksestä on asianomaiselle iloa. Tätä kautta saatiinkin sitten linkki sinne Maslowin tarvehierarkian korkeamman asteisiin tarpeisiin.
Don't Panic!
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Gat »

Zeb kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Zeb kirjoitti:Jos muistan oikein niin onnellisuustutkimuksissa (jotain mitä lie kyselytutkimuksia, ei ollut ees antureita päässä!) ainoat kaksi selkeästi onnellisuuteen positiivisesti korreloivaa tekijää ---uskonnollisuus.
:( Tämä tieto teki minut onnettomaksi. Käsittämätöntä, miten joku mielikuvitusolentoihin uskominen lisäisi ihmisen onnellisuutta.

Toivon, että hihhulit vain valehtelevat. EIvät uskalla myöntää olevansa onnettomia, ettei Jumala iske salamalla.
Tämähän onkin ollut juuri se argumentti, jolla tuo onnellisuustutkimusten tulos on pyritty kumoamaan: Uskovat eivät katso sopivaksi myöntää olevansa onnettomia uskovaisuudestaan huolimatta. Mene ja tiedä, onnellisuutta on kai vaikeaa mitata objektiivisesti.
Luulisin, että osa uskovaisista on ihan tyytyväisiä, kun eivät muuta ymmärrä. Nykyään vähemmistökulttuuri, mutta kuitenkin niin iso, että sinne voi upottautua muuta maailmaa näkemättäkään. Ainakin jos on niihin piireihin syntynyt ja siellä kasvatettu. Uskovaissukujen ulkopuolelta aikuisena uskoon tulijoita en oikein ymmärrä. Lyhyesti sanoen puuttuu yleissivistys, rehellinen uteliaisuus maailmasta ja omaksuttavan maailmankuvan moraalin miettiminen.

On kyllä paljon uskiskotiin syntyneitä, jotka alkavat kipuilla uskonnon takia pahasti. Kenties ovat samoista geeneistä huolimatta sittenkin vanhempiansa fiksumpia tai avarakatseisempia ihan luonnostaan? Sitten eivät jaksa.
Esmes. Huitsinnevadassa näkee niitä juttuja.

Vaikka tämä:
http://huitsinnevada.info/foorumi/index ... pic=3750.0
Huitsinnevadan uskontotopicit tässä:
http://huitsinnevada.info/foorumi/index.php?board=7.0
NeitiNegatiivi
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 196
Liittynyt: 19.02.2008 0:15
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja NeitiNegatiivi »

Jos joku antaisi mulle nyt rahaa niin aika onnellinen olisin. Tai hieman vain harmittais se, että vaate- tms.kaupat on tänään enää puol tuntia auki..
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Kyse on käsitteenmäärittelystä, kuten yleensäkin.
Nääh. Kyse on, kuten yleensäkin, siitä, että paitsi sotket selvää asiaa venkoilulla niin myös pistät vielä paremmaksi briljeeraamalla pseudo-akateemisilla heitoilla - jotka vain sattuvat menemään täsmälleen väärin tukien juuri sitä kantaa, jota koetat vastustaa.
Nyt tajusin vielä aiempaakin paremmin, mikä ongelma tässä meidän kommunikaatiossamme on: sinä selvästi oletat minun pyrkivän luomaan itsestäni jotenkin "akateemista" kuvaa - ehkä siksi, että sinun maailmankuvasi mukaan se on jotakin kaikkien ihmisten mielestä oletusarvoisesti tavoiteltavaa (tai sitten jostain aivan muusta syystä). Ja kun minä tosiasiassa pyrin valitsemaan kansantajuisen esitystavan akateemisen yli milloin suinkin mahdollista, seuraa tällaisia söpöjä väärinkäsityksiä.

Raha tekee onnellisemmaksi on minulle enisijaisesti arkikielen lause, sinulle tieteellinen tutkimusväittämä. Minä käsittelen sitä arkikielen lauseena (aukikirjoitettuna kuten jo aiemmin esitin), ja huomautan ettei raha itsessään oikeastaan takaa mitään. Sinä taas, kuvitellessasi minun lausunnollani loukkaavan edustamasi Väärinymmärretyn Akateemisen Tutkijaeliitin käsienheilutteluja (sitä ainoaa, joka sinulle näyttäisi olevan pyhää - ja kuinkas muuten olisivat pienet uskontovertaukset tähän kohtaan, pannaanko pakettiin?), ryntäät paikalle käyttämään hyväksesi oivan tilaisuuden korostaa kuinka paljon enemmän lukeneisuuspointseja sinulla itselläsi oikein olikaan.

Harmi vain, että - aivan kuten jo linkittämässäsi ketjussakin taisin mainita - meistä ainoa joka tuota lukeneisuuden, sivistyneisyyden ja akateemisuuden ylivertaisuusajatukselle perustuvaa röyhentelytanssia tanssii, olet sinä itse.
Ajattelin vain huomauttaa keisarin uusista vaatteista ennen kuin joku piruparka oikeasti vaikuttuu höpinöistäsi koskien kausaaliväitteiden statusta. "Raha tekee onnelliseksi" on vähän samankaltainen kausaaliväite kuin "tupakointi aiheuttaa keuhkosyöpää" tai "kuiva keli ehkäisee liikenneonnettomuuksia".
Äsken vielä rinnastit sen fysiikan lakeihin, vieläpä samassa postauksessa jossa yritit käydä briljeeraamaan ajattelusi akateemisuudella.

No, tämä meni jo hieman paremmin, mutta ei kuitenkaan osu maaliin ainakaan oman näkemykseni mukaan. Jos yritän yksinkertaistaa, niin osatakseen olla onnellinen ihmisellä tulisi olla ominaisuusrypäs A. Kun ihminen, jolla A on, saa riittävän määrän rahaa, se saattaa tiettyyn rajaan asti mahdollistaa hänen tulemisensa aiempaa onnellisemmaksi. Mutta jos ihminen, jolta puuttuu A, saa rahaa, se ei mahdollista oikeastaan muuta kuin lyhytaikaisen mielihyväntunteen, tai kuluttamisen kautta näiden sarjan, joka kuitenkin omassa sanakirjassani on onnellisuuteen verrattuna varsin erilainen juttu. A myös vaikuttaa siihen keinovalikoimaan, jota henkilö on taipuvainen hyödyntämään rahaa saadakseen. Niinpä veikkaan, että tietyillä tavoilla rikastuneet eivät ole kokeneet olettamaasi rahan onnea tuovaa vaikutusta, mutta saattavat toisaalta olla taipuvaisia viestimään ympäristöönsä päinvastaista, kun taas toisilla tavoilla rikastuneet saattaisivat sanoa olleensa onnellisia ennen rikastumistakin. Ja sitten on se osa ihmisistä, jonka elämänlaatu on noussut rahan tasaisen lisääntymisen seurauksena, mikä ei varsinaisesti pitkäkestoisesta onnellisuudesta kerro mitään, mutta on kuitenkin omiaan kallistamaan ihmisten määritelmiä oman onnellisuutensa tasosta myönteiseen suuntaan (tietysti tuokin tunne voidaan määritellä onnellisuudeksi, mutta itse en sitä määritelmää allekirjoita). Lopputuloksena, jos asiaa tutkitaan muuttujina yksinomaan rahan määrä ja itse ilmoitettu onnellisuus, saadaan sekavaa puuroa joka ei kerro mistään mitään.

Liikenneonnettomuusriskiä sen sijaan voivat ihan kaikenlaiset ihmiset vähentää samalla tavalla, ja keuhkosyöpäriskiä samoin (siis vaikka lähtökohtaisissa riskitasoissa onkin eroja).
aimohaiku

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Koska rahapula varmasti tekee onnettomaksi, vastasin kyllä.
BettyB.

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

En tiedä tekeekö raha onnelliseksi mutta kyllä se hyvin turruttaa tuskaa.
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

Rahan kuluttaminen tekee ainakin onnelliseksi. Esimerkkinä tulee mieleeni eräs hyvä ystäväni, joka kerta toisensa jälkeen tuntuu olevan onnesta soikeana jos shoppaillessa on tarttunut mukaan uudet kengät tai vaikkapa käsilaukku. :wink:
Älä löi! En ole hurrit!
BettyB.

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Kimmen kirjoitti:Rahan kuluttaminen tekee ainakin onnelliseksi. Esimerkkinä tulee mieleeni eräs hyvä ystäväni, joka kerta toisensa jälkeen tuntuu olevan onnesta soikeana jos shoppaillessa on tarttunut mukaan uudet kengät tai vaikkapa käsilaukku. :wink:
:oops:

Ps. ostin eilen laukun, olen siis onnellinen!
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

BettyB. kirjoitti:
Kimmen kirjoitti:Rahan kuluttaminen tekee ainakin onnelliseksi. Esimerkkinä tulee mieleeni eräs hyvä ystäväni, joka kerta toisensa jälkeen tuntuu olevan onnesta soikeana jos shoppaillessa on tarttunut mukaan uudet kengät tai vaikkapa käsilaukku. :wink:
:oops:

Ps. ostin eilen laukun, olen siis onnellinen!
Olen onnellinen puolestasi, eikä se maksanut minulle mitään. Eli toistenkin raha voi tehdä onnellliseksi.
Älä löi! En ole hurrit!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:ryntäät paikalle käyttämään hyväksesi oivan tilaisuuden korostaa kuinka paljon enemmän lukeneisuuspointseja sinulla itselläsi oikein olikaan. (...) meistä ainoa joka tuota lukeneisuuden, sivistyneisyyden ja akateemisuuden ylivertaisuusajatukselle perustuvaa röyhentelytanssia tanssii, olet sinä itse. (...) yritit käydä briljeeraamaan ajattelusi akateemisuudella.
Ymmärrän toki, että nettikeskusteluissa perimmäisenä maalina on - johdonmukaisuudesta, perusteluista tai muustakaan tylsästä välittämättä - tyrmätä kanssakeskustelijan kanta mahdollisimman syvälle maanrakoon siten, että kanssakeskustelijan koko persoona ja henkilö, eikä vain yksittäinen mielipide, pyritään saattamaan maksimaalisen naurettavaan ja typerään valoon. Tätä maalia ilkeilysi toki palvelee osuvasti. Olen vain lievästi huolissani puolestasi, ettei vain oma retoriikkasi viettelisi sinua itseäsi jopa uskomaan noihin juttuihisi. Luoja tietää, että todellisuudentajusi on muutenkin kovalla koetuksella altistuttuaan itsensätuntemishömpälle enemmän kuin lääkäri määrää.

Voisiko olla niin, että et tosiaan näe tätä sekä tässä että linkittämässäni ketjussa aika selvänä toistuvaa kuviota: Esität väitteen, jonka joku kyseenalaistaa kysellen perusteluja. Koska perusteluja ei ole muuta kuin oma fiiliksesi, keität kokoon jonkun puolivillaisen sopan viitaten akateemisiin auktoriteetteihin à la Popper tai teknisen vakuuttavilta kuulostaviin termeihin tyyliin "kausaaliväitteiden kumoutumisen" ehdot. Tässä vaiheessa puutun keskusteluun huomauttaen (tässäkin vailla mitään name-droppauksia tai muita teknisempiä asioita), että itse asiassa olet ymmärtänyt auktoriteettisi täysin väärin ja viittaamasi asia tarkalleen ottaen tukee opponenttisi kantaa. Ja tästä seuraa purkaus siitä, kuinka minä haluan briljeerata lukeneisuudella, oppineisuudella, tehdä vaikutuksen kanssakirjoittelijoihin jne.

Siis: Taas kerran, Urpiainen huomauttaa, että EW:n yritys vaientaa erimielisyydet pseudo-akateemisella kikkailulla perustuu alkeelliseen väärinymmärrykseen EW:n taholta. Johtopäätös: Urpiainen haluaa briljeerata akateemisuudella ja lukeneisuudella. Luulen, että moni paatunut, teflon-pintainen poliitikkokin olisi kateellinen tuollaisesta kyvystä sysiä omia syntejään toisten niskoille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:Olen vain lievästi huolissani puolestasi.
Voisin käsitellä postauksesi läpi kohta kohdalta, mutta kokeilen ensin yksinkertaisempaa tapaa.

Jos elämöintisi tarkoituksena tosiaan on ensisijaisesti huolehtia minusta, miksi et vain yksinkertaisesti sano asiaasi (esim. tässä: kausaliteettia ei voi osoittaa olemattomaksi yhden poikkeaman nojalla)? Miksi näet sen vaivan, että piilottelet huolenpitoasi runsain sanankääntein muotoillun piikittelevän argumentaation sekaan? Olet ujo? Haluat kuitenkin (vastoin edellä implikoimaasi) röyhistellä lukeneisuudellasi? Joku muu, mikä?

Ilmeisesti et ole huomannut, että myönnän kyllä olevani väärässä (Popper) tai käyttäneeni epäselvää terminologiaa (tämä ketju) silloin kun siihen on syytä. Mistä siis tarkalleen ottaen olet huolissasi? Siitäkö, että ylipäänsä otin Popperin puheeksi, tai että ajauduin tässä keskustelussa häthätää puhumaan kausaliteetista Vadimin postausta kommentoidessani? Itse olen siinä uskossa, että jopa minä saisin välillä tehdä virheitä, ja että tärkeintä on ymmärtää myöntää ja korjata virheensä silloin kun niitä tulee. Ehkä sinä yksinkertaisesti odotat minulta liikaa?

Syytät piikittelystä minua, mutta rehellisellä tarkastelulla huomaisit olevasi lähes poikkeuksetta itse se ensimmäisen kiven heittäjä. Tietenkään en voi olla ylpeä siitä, että sorrun joskus (aluksi tosin en, nykyään jo useammin) antamaan samalla mitalla takaisin, mutta menisit nyt hyvä ihminen itseesi, jos katsot muka itselläsi olevan varaa valittaa. Lue vaikka tuo edellinen postauksesi läpi, ja mieti kuvaisiko se kuitenkin enemmän sinulle kuin minulle tunnusomaista käytöstä (vertaa sitä vaikka saman ketjun aiempiin kontribuutioihisi, niin saatat ymmärtää mistä puhun).
Luulen, että moni paatunut, teflon-pintainen poliitikkokin olisi kateellinen tuollaisesta kyvystä sysiä omia syntejään toisten niskoille.
Siltä varalta, että harkitset poliittista uraa, kerron sinulle salaisuuden. Tuo "kyky" toimii vain silloin, kun opponentti projisoi omia ominaisuuksiaan muihin (= luulee muiden tekevän samoin kuin itse tekee, ja pahimmassa tapauksessa ei edes huomaa omaa toimintaansa), eli kun väitetty toisen niskoilla oleva synti myös tosiaan on hänen niskoillaan. Jos yrittäisin väittää sinun olevan itsetuntemususkovainen (oma ominaisuuteni), kukaan ei uskoisi, koska et ole. Ei minulla siis tosiasiassa ole muuta kykyä kuin kenties se, että osaan rajoittaa tällaisten väittämien esittämisen lähinnä niihin tilanteisiin, joissa väite pitää paikkansa.

Em. pohjalta vihjaan, ihan näin sinusta huolehtiakseni, että sinun kannattaisi luopua minun suhteeni ainakin seuraavista väittämistä/implikaatioista: auktoriteettiuskoisuus, pyrkimys tehdä muihin vaikutus ja pyrkimys peitellä omia virheitä. Se auttaisi sinua ainakin askeleen verran kohti tämän maagisen "kyvyn" haltuunottoa!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:Olet ujo?
Joo.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tekeekö raha onnelliseksi

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

urpiainen kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Olet ujo?
Joo.
:h: :h: :h: :h: Tule niin halaan sua!!!
Vastaa Viestiin