Allergia

Yleinen lätinä jä kitinä
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Allergia

Viesti Kirjoittaja Leila »

Kaipaan vertaistukea Kitinän allergikoilta. Itselläni alkoi iho oireilla viime syksynä, ja työterveyslääkäri arveli sen olevan työperäistä allergiaa. Allergiatestit on kesäkuussa, ja vasta sitten saan varmuuden asiaa. Joka tapauksessa ihottuma vain pahenee. Pahimpina päivinä naytän ihan suohirviöltä. Asioille lähtiessäni joudun pakkeloimaan kasvoni huolella, sillä en halua kerätä katseita ihottumalaikuillani. Saakohan Joe Balscon vähentää verotuksessa? Minulla on käytössä kortisonivoide, allergialääkkeet ja rasvainen perusvoide. Kortisonia käyttäessäni iho rauhoittuu ja on ihan kohtalaisen ok, mutta kun sitäkään ei voi jatkuvasti käyttää. Alan olla jo pirun kyllästynyt tähän kutinaan ja kirvelyyn, mutta ilmeisesti muuta vaihtoehtoa ei ole kuin koittaa kestää.

Onko sinulla allergioita? Oireiletko pahasti? Tarvitsetko lääkityksen? Haittaako allergia normaalia elämää?
Rouva Pupu

Re: Allergia

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Löytyyhän niitä. Homeallergia ja muut pölyallergiat löytyy myös (huonepöly, paperipöly, meikkipöly, siitepöly, eläinpöly, tuoksut, hiekkapöly ym.). Lääkitystä löytyy paljon; suun kautta otettavia neljä kappaletta ja suihkeina saman verran. Niitä sitten oman maun ja tarpeen mukaan otan ja yhdistelen. Jatkuva kuumeilu, päänsärky, flunssaisuus, kudoskivut ovat niitä hallitsevimpia oireita. Onneksi niitä terveitäkin hetkiä mahtuu joukkoon. Monenlaiset työt ovat pannassa, joutuu ihan miettimään mitä sitä sitten tekisi jos nykyistä työtä ei jossain vaiheessa enää olisi mahdollista tehdä. Vähiin jäävät vaihtoehdot. Onhan se aikamoista opettelua sen suhteen mitä ei voi tehdä ihan normaalissa elämässä, ne opitaan sitten kantapään kautta kokeilemalla.

Jännää sinänsä, etten itseäni pidä "sairaana" ihmisena, enkä useinkaan tätä murehdi. Sen kanssa pitää vain oppia elämään. Olen kuitenkin päässyt paljon helpommalla oireitteni kanssa kuin useat muut tuntemani homeallergikot.
1108

Re: Allergia

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Pujo ainakin ja oisko koivu toinen.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Allergia

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Olen allerginen ainakin pölylle, koivulle. voikukille ja joillekin ruoka-aineille. En yleensä oireile pahasti. Joskus keväisin täytyy kyllä hankkia antihistamiinia.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Allergia

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Rouva Pupu kirjoitti:paperipöly
Sama täällä. Mitta täynnä jatkuvasta nuhaflunssailusta.
Noo, vaihdan hommia ja ehkä alaakin. Eipä paljoo puristele.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Allergia

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Onko ihottumatyyppi selvillä? Siis ettei vain ole nokkosrokkoa tmv. Itse olen myös ihottumainen (etenkin nokkorokko kiusaa turhan usein plus iho on atooppinen), mutta antihistamiineilla (mm. Zyrtec) kuureittain se pysyy kurissa. Myös liian rasvainen voide voi pahentaa ihottumaa. Kannattaa kokeilla mietoa lotionia, jonka päälle sivelee pahimpiin paikkoihin hydrokortisonia.
Rouva Pupu

Re: Allergia

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Lapitii kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:paperipöly
Sama täällä. Mitta täynnä jatkuvasta nuhaflunssailusta.
Noo, vaihdan hommia ja ehkä alaakin. Eipä paljoo puristele.
Kyllä. Itse olen suhteellisen vähän onneksi tekemisissä paperin kanssa, tai sanotaanko tietyn tyyppisen paperin kanssa. Pitää unohtaa sihteerin hommat ilmeisestikin.

Opin kantapään kautta tämänkin, puhelinluettelon pläräämisen seurauksena olin viikon kuumeessa. Pakkohan se oli testata senkin jälkeen ja ah taas sama homma. Sanomalehdet on myös pannassa, onneksi on tämä internetti.
Aava

Re: Allergia

Viesti Kirjoittaja Aava »

Leila kirjoitti: Minulla on käytössä kortisonivoide, allergialääkkeet ja rasvainen perusvoide. Kortisonia käyttäessäni iho rauhoittuu ja on ihan kohtalaisen ok, mutta kun sitäkään ei voi jatkuvasti käyttää. Alan olla jo pirun kyllästynyt tähän kutinaan ja kirvelyyn, mutta ilmeisesti muuta vaihtoehtoa ei ole kuin koittaa kestää.

Pari juttua tuli mieleen, jotka toivottavasti sulle vois jotain helpotusta tarjota...

Kortisonivoiteita tosiaan käytetään vain kuuriluontoisena. Apteekista ilman reseptiä saatavat kortisonivoiteet (kortisonia 0.5-2.0%) ovat kuitenkin aika mietoja vielä. (Reseptillä saatavat vahvemmat kortisonivoiteet ovatkin sitten aivan eri juttu.) Jos kortisonin kuuriluontoinen käyttö (max. 2 vkoa kerrallaan, välissä 1-2 kk tauko) ei hillitse tulehdusta, kortisonivoidetta voi käyttää tauon aikana 1-2 krt vkossa ikäänkuin ylläpitona. Tällainen menettely on käytössä joissain tapauksissa. En nyt osaa sanoa, olisiko se aiheen ja hyödyllistä myös sinun tapauksessa, mutta jos ilman reseptiä saatavat kortisonivoiteet pitäisivät sun ihottuman kurissa, en usko, että tällaisesta menettelystä niillä käyttämilläsi miedoilla voiteilla olisi sulle haittaakaan. Kortisonivoiteiden käytössä olennaista on toki myös se, kuinka laajoilla alueilla joudut kortisonia käyttämään.

Kutinaan on eräs vanha lääke nimeltään Atarax (tabletit). Se kuuluu vanhoihin antihistamiineihin, eli saattaa väsyttää (toisin kuin siis nämä uudet, kuten Zyrtec, Heinix jne). Sitä käytetään kyllä vieläkin hankalan kutinan hoitoon. Sitä tosin saa vain reseptillä.

Niin, ja perusvoiteista...
Tiesitkö, että niillä voi myös pestä ihoa suihkussa käydessä? Monille herkkäihoiselle ne sopivat kaupan vaihtoehtoja (joissa voi olla ihoa kuivattavaa saippuaa) paljon paremmin. Jos suihkussa käydessään pesee ihonsa perusvoiteella, sen jälkeen ihoa ei välttämättä tarvitse rasvata enää.

Atooppisen ihon hoitoon käytetään myös UV-valohoitoja, jotka tosin on keskitetty lähinnä yksityis- ja erikoissairaanhoitopuolelle. En tiedä, miten herkästi niitä tänä päivänä käytetään, mutta sellaista kannattaa miettiä.

Mutta kaikista ensimmäisenä pitäisi tietenkin tosiaan selvittää, että mikä/mitkä sulla on ne varsinaiset allergisen ihon aiheuttajat ja vasta sen jälkeen suunnitella yksityiskohtaisempi hoito siihen. Tietysti jos kyse on ammattitaudista eli työperäisen altistumisen aiheuttamasta oireistosta, välttämättömin "hoitomuoto" on työolojen saneeraus.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Allergia

Viesti Kirjoittaja Mida »

Penisilliinistä mainitsen aina terveydenhuoltohenkilökunnalle, kun lukioaikana penisilliinikuurin aikana tuli yömyöhälle valvottanut nokkosrokkoreaktio. Varmuuden vuoksi.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Allergia

Viesti Kirjoittaja Leila »

Kiitos vastauksista.
Aavalle: minulla on käytössä lääkärin määrämä Emovat 0,05% kortisoni ja Lipolan perusvoiteena. Kasvoilla käytän ilman reseptiä saatavaa Hydrocortisonia 1%. Käytän voiteita viikon pätkissä, viikon verran kortisonivoidetta ja sitten pitäisi viikko pärjätä pelkällä Lipolanilla. Ihottuma on vaivannut jo niin kauan, että myös kasvojen iho on paikoin kovettunut ilmeisesti raapimisen takia.

Niin, työoloja on nyt tässä vaiheessa vielä vaikea yrittää muuttaa, kun ei tiedä mikä tämän ihottuman aiheuttaa. Työskentelen eläinten parissa, meillä on lypsykarja. Jos tämä minun ogelmani ei tästä korjaannu ja osoittautuu, että se on työperäistä, joudumme mahdollisesti muuttamaan tuotantosuuntaa ja laittamaan lehmät pois. Nämä asiat nyt ovat vielä ihan arvailuja ja ajatuksen tasolla, eikä vielä haluaisi edes ajatella noin pitkälle. Aika näyttää miten käy, nyt olisi tarkoitus selvitä ensi viikkoon, silloin voin taas käyttää kortisonia.
Vastaa Viestiin