Tarpeitani vastaava omakotitalo

Yleinen lätinä jä kitinä
Tix

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja Tix »

ninnithequeen kirjoitti:Kyllä mun omakotitalossa kuuluis olla keittiön, olohuoneen ja kahden makuuhuoneen lisäksi tietokonehuone, kodinhoitohuone, takka/baarihuone ja huone mun nukkekodeille. Noin niinku vähintään. Tää meijän 100 neliötä käy nyt jo kolmelle ahtaaksi.
Pese enemmän pyykkiä, niin likaiset vaatteet ei tuki nurkkia.
ninnithequeen

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tix kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Kyllä mun omakotitalossa kuuluis olla keittiön, olohuoneen ja kahden makuuhuoneen lisäksi tietokonehuone, kodinhoitohuone, takka/baarihuone ja huone mun nukkekodeille. Noin niinku vähintään. Tää meijän 100 neliötä käy nyt jo kolmelle ahtaaksi.
Pese enemmän pyykkiä, niin likaiset vaatteet ei tuki nurkkia.
:lol:

Oisko vähän unelmaa ihan oma, iso kodinhoitohuone, NUUUH! Nyt mulla on tässä tietsikkahuoneessa pyykinkuivaustelineet ja nukkekotiaherrukset kaikki sikin sokin, ku muualle ei mahu. Vaikka alunperin tästä piti tulla ukon baarihuone, niin mä omin tän ihan omiin tarpeisiini.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21358
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Suostuisitko jakamaan viisauttasi? Itse olen ollut tavalla tai toisella tyytymätön kaikkeen Ikeasta ostamaani lukuunottamatta erästä hyvin simppeliä peiliä. Missä tuoteryhmissä huippulaadukkaita kamoja löytyy?
Kaikki sellainen, jonka rakenteen kestävyys ylittää käytön vaatimukset. Ainoa ongelmahan ikean kamoissa on, että ne saattavat hajota mikäli on tullut ostettua jotain rakenteellisesti heikkoa.

Omassa kämpässä on paljon Ikean valaisimia Koskisen Blockin ja muun desing-hömpän seassa. Ikean sängyt ovat testatusti kovaa kamaa vielä 5-6 kertaa kalliimpiinkin verrattuna. Kenkätelineet ovat toimineet aivan täydellisesti, ei mitään valittamista. En edes pysty kuvittelemaan, kuinka kenkätelineeni voisi olla merkittävästi laadukkaampi? Vaatekaappisysteemi on tasan niin hyvä kuin haluan ja merkittävästi parempi kuin mitä esim. 1,5 kertaa kalliimmalla olisi saanut. Ikean lasitavara sopii hyvin käyttöön Franckien ja Wirkkaloiden oheen. Laseista säästyneillä rahoilla voin metsästää oikean väristä Prismaa. Wirkkalan Prismasta kun ei paljon maljakko parane, siinä on kanssa laatua.

Ikean tuolien ja pöytien kanssa olisin hyvin varovainen. Samoin tekstiilit ovat aikamoista kuraa.

Yleensä Ikeaa pitävät laaduttomana ihmiset, jotka eivät voi ymmärtää miten toyota voi olla maailman laadukkain autonvalmistaja mersun inssien mielestä.
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti: Ikean sängyt ovat testatusti kovaa kamaa vielä 5-6 kertaa kalliimpiinkin verrattuna..
Puhut ilmeisesti runkopatjoista, sillä Ikean sängyt ovat juurikin niin paskoja, mitä lastulevyn kestävyydeltä voi odottaa.

Itse testasin Ikean runkopatjat, ja testeistä huolimatta en jaa kyllä samaa mielipidettä hyvästä tuotteesta. Satasen kalliimpi sänky Iskusta oli het paljon parempi koemaattuna, eikä ollut pompottava ja vetelä.
BettyB.

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

masa kirjoitti:pompottava ja vetelä.
Huoh, story of my life.
Tix

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:Kaikki sellainen, jonka rakenteen kestävyys ylittää käytön vaatimukset. Ainoa ongelmahan ikean kamoissa on, että ne saattavat hajota mikäli on tullut ostettua jotain rakenteellisesti heikkoa.
Niinhän sitä luulisi. Mutta kun kyse on ennen muuta siitä, että ovat niin huonosti viimeisteltyjä tai halpaa materiaalia, että kuluva pinta kuluu ihan ennätystahtia. Koskee ainakin huonekaluja, astioita ja tekstiilejä. Ex-avokki tykkäsi kaikenlaisesta Ikea-kamasta, ja vieläkin on nurkissa jonkin verran vaikka suurin osa jäikin hänelle.

Koriste-esineet eivät tietysti kulu, joten niiden osalta ei ole ongelmaa jos niitä harrastaa. Ihan ok puisia perushenkareita sieltä saa kaappien sisälle ja seinällä rauhassa riippuva peili ei tietysti ole kulunut. Mikään muu tuote, jonka olen Ikeasta ulos kantanut, ei ole kestänyt joko rakenteeltaan tai pinnaltaan minkäänmoista käyttöä > 2 vuotta.
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:Mikään muu tuote, jonka olen Ikeasta ulos kantanut, ei ole kestänyt joko rakenteeltaan tai pinnaltaan minkäänmoista käyttöä > 2 vuotta.
Sama vika. Kaikki mikä Ikeassa on lastuvevyä, on totaalista rahan hukkaa.
BettyB.

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Joskus nuorna tyttönä mulla oli paljonkin Ikeaa, asustelihan kyseisen putiikin lähiympäristössä. Sittemmin huomasin tavaran luokattoman paskaksi ja vaihdoin tavarantoimittajaa. Ei köyhällä ole varaa ostaa halpaa.
ninnithequeen

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

masa kirjoitti:
Tix kirjoitti:Mikään muu tuote, jonka olen Ikeasta ulos kantanut, ei ole kestänyt joko rakenteeltaan tai pinnaltaan minkäänmoista käyttöä > 2 vuotta.
Sama vika. Kaikki mikä Ikeassa on lastuvevyä, on totaalista rahan hukkaa.
Me ostettiin sieltä samaa sarjaa vitriini-kukkapöytä ja TV-kaappi, ihan kunnon puuta ovat, todella hyvät. Enkä tosiaan tajua, kuka niitä lastulevyhyllyjä sieltä kympillä ostaa edes?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21358
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Niinhän sitä luulisi. Mutta kun kyse on ennen muuta siitä, että ovat niin huonosti viimeisteltyjä tai halpaa materiaalia, että kuluva pinta kuluu ihan ennätystahtia. Koskee ainakin huonekaluja, astioita ja tekstiilejä.
Ei Ikeasta saa juuri mitään kovaa kulutusta kestävää pintaa. Massiivipuu, käsittelemätön lasi sun muut ovat poikkeuksia. Tuosta syystä ruokaryhmämme onkin japanista, nojatuoli saksasta, tekstiilit muualta kuin ikeasta, jne. Esim. vaatekaapin pinnat taas eivät altistu kulumiselle, joten sen pystyi ostamaan ikeasta. Samoin valaisimien pinnat tuntuvat kestävän mainiosti.

Ei kukaan voi olettaakaan, että jokin mikrometrin paksuinen mitättömästi lakattu viilu kestäisi kuin massiivipuinen boknäs. Seuraavaksi joku tulee valittamaan kuinka Inseran maastopyörä ei kestänyt downhill-kisassa...

Ei laatu ole sitä, että tehdään turhaan kalliilla pomminkestävää.
Tix

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:Massiivipuu
Jostain syystä Ikeasta ostettu sohvapöytä (massiivipuinen) on pinnaltaan niin mahdottoman paska, että se ottaa jäljen mistä tahansa. Puulaaduilla ja niiden pintakäsittelytavoillakin on näemmä aikamoisia eroja.
Esim. vaatekaapin pinnat taas eivät altistu kulumiselle, joten sen pystyi ostamaan ikeasta.


Kauankos kaappi on ollut käytössä? Esim. ovien pinnoite joutuu varmasti ajan kanssa koetukselle.
Samoin valaisimien pinnat tuntuvat kestävän mainiosti.
Valaisimissa on melkoisen vähän kuluvia pintoja? Veikkaisin, että Ikeasta ostetun pöytälampun katkaisja sanoisi poks melko pian, jos varsi et vääntyisi ekasta kolhusta.
Ei laatu ole sitä, että tehdään turhaan kalliilla pomminkestävää.
Ehkä on. Hinta-laatusuhteeltaan Ikean kamat varmaan ovat ok, mutta lasken laatuun myös kulutuskestävyyden.
Avatar
Puliveivari
Kitinä paheena
Viestit: 36
Liittynyt: 14.02.2008 17:36

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja Puliveivari »

Ikean sänky on ollut paska.

Ikean sohva on ollut paska.

Ikean keittiötarpeet ovat olleet toimivia.

Ikean TV-pöytä ajaa hyvin asiansa ja on ihan siedettävän näköinen.

Ikean massiivipuinen ruokapöytä on ollut helvetin hyvä.

EDIT: Televisio ei kylläkään näy, koska meillä ei ole digiboksia.
NegaDuck

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Tix kirjoitti:Jostain syystä Ikeasta ostettu sohvapöytä (massiivipuinen) on pinnaltaan niin mahdottoman paska, että se ottaa jäljen mistä tahansa.
Yhdyn tähän, vaikkei se massiivipuinen olekaan. Mutta siinä oli niin kätevä irrotettava osa jonka voi nostaa ruokailutasoksi sohvan eteen, et se oli pakko silti ostaa.

Ehkä saan sen hiottua ja maalattua uusix joskus...
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja huima »

En tajua.

Minä olen löytänyt Ikeasta hyviä tuotteita käytettäväksi design-hömpän joukossa. Surkeat tuotteet olen jättänyt kauppaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Tix kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Ikean kama on ihan timanttia kun tietää mitä ostaa.
Suostuisitko jakamaan viisauttasi? Itse olen ollut tavalla tai toisella tyytymätön kaikkeen Ikeasta ostamaani lukuunottamatta erästä hyvin simppeliä peiliä. Missä tuoteryhmissä huippulaadukkaita kamoja löytyy?
Mulla on ollut Ikean keittiö nyt viitisen vuotta. Arvostan laatua, ja yhtenä tärkeänä laadun osa-alueena pidän toimivuutta (jokapäiväisen käytön helppous, muunneltavuus, jatkettavuus, sopivuus aiottuun tilaan, suunnittelun helppous jne.) - tietysti visuaalisuutta unohtamatta. Keittiötä hankkiessani kävin läpi aivan kaiken, mitä markkinoilla oli tarjolla. Näillä kriteereillä sellaista tarjontaa, jonka olisin laadun puolesta hyväksynyt, oli Ikean lisäksi sellaisilla valmistajilla, joilla on noin kymmenkertaiset hinnat. Ikean havaitsin siis laadukkaammaksi kuin järjestäen kaikki hieman kalliimmat vaihtoehdot. Merkitsevästi lisää laatua olisi saanut vasta vaihtamalla kämpän puolet pienempään, jotta saa keittiön joskus maksettua.

Ei tarvinnut kartoituksen jälkeen monta sekuntia miettiä, mistä keittiö hankitaan, ja olen edelleen lopputulokseen aivan rakastunut. Joka kerta kun teen siellä jotakin, tulee hyvä mieli. Olen kiireisten projektien aikana kauhea sottapytty ja kohellan, mutta kiiltävät valkoiset kaapinovet ovat siitä huolimatta säilyneet toistaiseksi aivan edustavina. Laatikkojen ja ulosvedettävien kaappien mekanismit toimivat timangisti ja olivat helppoja koota. Ja kaikki on niin nättiä, myös sisäpuolelta! I :h: Ikea.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:Olen aina ihmetellyt miten näillä 'halpa on paskaa'-kavereilla menee aina pasmat sekaisin kun kysyvät meikäläiseltä, että 'mitä maksoi'. Yleensä on joko aivan liian halpaa tai aivan liian kallista, eli aivan liian hyvää ilmeisesti. Itse ostan aina sitä mitä tarvitsen oli hinta mitä tahansa.
:D :h:
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Mun tulevassa maailman ihanimmassa kodissa on joku 80 neliöö ja sit yläkerrassa saman verran jos jaksaa rakentaa.
Se nykyinen saunarakennus kyllä räjäytetään, haluun tilalle sellasen jossa on pukuhuoneen lisäks huone jossa vieraat voi yöpyä.
Sit on myös sellanen iso ulkorakennus johon tulee baari ja bilis.
Haluisin sellaset isot sivuttain liukuvat ovet niin kesällä se ois melkein ulkoilmabaari.
Siellä maalla vois pärjäillä toimeentulotuellaki ihan mainiosti, kun ei asuminen maksa paskaakaan ja kesällä kasvattais omat ruokansa, perunoita sun muita juureksia ois sit talvellaki vielä. Ja kalaa saa merestä.
300€/kk riittäis mulle ihan mainiosti. Tekis mieli lopettaa duunit tähän paikkaan ja lähtee sinne...
Bliss

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mäkin haluan huutaa osani Ikea-keskusteluun!!!

-Vaatekaappi on ollut erittäin hyvä, tosin se oli ihan v*tun kallis , eikä siinä ole levyä kuin takaseinä.
- Astiat ja keittiön pikkutavarat ovat ihan kelvollisia. Lisäksi kivan hintaisia (=halpoja)
-Halvin sohva on kestänyt ihan mallikkaasti jo kuusi vuotta. Nyt sai siirron juniorin huoneeseen, kun tuo tykkää siinä kiipeillä
- Uusi sohvakin on kotoisin Ikeasta. Mielummin 300 euron sohva irrotettavilla, pestävillä päällisillä kuin 2000 euron HIANO sohva. Yks tahmatassu pitää huolen siitä, että mitään kovin kallista/hankalasti puhdistettavaa ei meille tule...

Valaisimia, veitsiä ja kattiloita en suostu hankkimaan Ikeasta, kaikkea muuta kyllä. Ja pakkoko on niitä pahvi-/puukuitukalusteita ostaa :D
Herra Manala

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Kumma miten näissä aina suurimmassa äänessä on ne, jotka eivät ole vastaavaa kioskia koskaan livenä nähnytkään, mutta ovat kuulleet fakta-argumentteja kuitenkin joltain tinaajatimpureilta jotka ovat luokkaa "no ne nyt vaan on paskoja".
Montako sinä sitten olet nähnyt? Itse olen nähnyt muutaman kappaleen, ja ne ovat juuri niitä kaikkein rumimpia ja halvimmin materiaalein rakennettuja laatikoita, jotka roikkuvat etuovella ja oikotiella kauiten myynnissä.

Ilmeisesti sinä olet sitten perehtynyt asiaan tarkemminkin, ja oletan että tunnet laadukkaampia timpureita, kuin mainitsemasi tinaajatimpurit? Oletko jo tilannut ällistyspyllistystalon?
Joo ei ole pelkoa että olisin ostanut ällistyspyllistystaloja, ja luultavasti juuri siksi kyselin, koska mulla ei ole omakohtaista kokemusta?

Nää keskustelut on tosiaan ihan samanlaisia kuin kakskymppisten essonbaaripuheet automerkeistä, joissa esiintyy aina "joku tuttu kaveri joka laittaa niitä" ja on tietänyt kertoa että ne ovat aivan paskoja. Kun sitten yrittää kysyä jotain informaatioarvollisia argumentteja pöytään, vastaukset ovat linjaa "no kyllä mä ainaki luottaisin johonkin rasseli-penaan ennemmin" ja "no eihän nyt halvalla voi saada hyvää". Mikä vitun informaatioarvo noilla heitoilla on?

Kumma juttu, mutta äkkiseltään google löysi huomattavasti enemmän positiivisia kuin negatiivisia ällistyspyllistystalokokemuksia kun kirjoittajana olivat niissä asuvat ihmiset eikä essonbaarintutunkaverinrasselitimpurikaverit. Outoa, eikö, ottaen huomioon että negatiivisen käyttökokemuksen kirjoituskynnys on anonyymille keskustelupalstalle huomattavasti matalampi kuin positiivisen?
No halvalla vaan ei saa kuin paskaa. Osta sellainen Ikea-laatikko ja testaa.
Mulla on tällä hetkellä Ikeasta mm. keittiön ruokapöytä ja tuolit (massiivipuuta), seinähylly (massiivipuuta), sänky (terästä) ja vitriini+cd-hyllyt (lastulevyä) ja kaikki niistä tuotteista ajaa asiansa erinomaisesti ja olen niihin tyytyväinen. Minusta sain halvalla oikein toimivaa ja hinta/laatu-suhteeltaan erinomaista tavaraa. Näin ei varmaan kuitenkaan voisi olla ävsbysbösgösdösbuulaagetin elementtitalojen kanssa, koska...?
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja saira »

Ostin Ikeasta bioastian, todella nätti, kehtaa kyllä pitää tiskipöydällä. Ainoa vika on, että astia ruostui...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Näin ei varmaan kuitenkaan voisi olla ävsbysbösgösdösbuulaagetin elementtitalojen kanssa, koska...?
No ei mitään. Kyllähän Ladallakin tosiaan pääsee paikasta toiseen ja sillekin löytyy netistä varmaan omat tyytyväiset kehujat ja puolustajansa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21358
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:No ei mitään. Kyllähän Ladallakin tosiaan pääsee paikasta toiseen ja sillekin löytyy netistä varmaan omat tyytyväiset kehujat ja puolustajansa.
Itse en istu kuskin paikalla, mutta kaverini on tykännyt possuista ja ferrareista. Kummalla sinä ajat?
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti:
Itse en istu kuskin paikalla, mutta kaverini on tykännyt possuista ja ferrareista. Kummalla sinä ajat?
Ajan huihailla.

Menkääs nyt joskus katsomaan niitä hienoja ällistyspyllistystaloja. Huomatte kyllä millaisia ne ovat. Kuin autotalleja useammalla ikkunalla ja muovimatoilla varustettuna.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21358
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:Menkääs nyt joskus katsomaan niitä hienoja ällistyspyllistystaloja. Huomatte kyllä millaisia ne ovat. Kuin autotalleja useammalla ikkunalla ja muovimatoilla varustettuna.
Miten ne voisivat ollakaan erityisen hienoja kun niiden on tarkoitus olla halpoja? Jos on niin tyhmä, ettei ostaessaan tajua ostavansa vähemmän loisteliaan näköistä taloa, niin sitten ansaitsee kaiken mahdollisen morkkiksen. "Ai, tässä olikin muovimatto? Nyt kyllä harmittaa."

Itse en ole kyllä ymmärrä mikä ihmeen palatsinhimo suomalaisiin omakotitalon ostajiin on iskenyt. Pitää olla 200 neliötä pylvästä ja erkkeriä ja ulkoseinissä vähintään 12 kulmaa. Sitten ihmetellään hintaa.

Haastan sinut masa esittämään merkittävästi paremman näköisen avaimet käteen valmistalon kuin vaikka tämä alvsbyn malli:

Kuva
Avatar
Puliveivari
Kitinä paheena
Viestit: 36
Liittynyt: 14.02.2008 17:36

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja Puliveivari »

sivustahuutaja kirjoitti:Itse en ole kyllä ymmärrä mikä ihmeen palatsinhimo suomalaisiin omakotitalon ostajiin on iskenyt.
En minä himoa sinänsä ihmettele. Sen sijaan kummastuttaa, miksi asuntoihin ollaan halukkaita sijoittamaan helvetillisiä summia, vaikka maksukyky ei kummoinen olisikaan.
Vastaa Viestiin