Tarpeitani vastaava omakotitalo

Yleinen lätinä jä kitinä
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti: Haastan sinut masa esittämään merkittävästi paremman näköisen avaimet käteen valmistalon kuin vaikka tämä alvsbyn malli:

Haasta nyt vaikka mummosi kädenvääntöön jos haluat. En ole missään kohtaa väittänyt että joku muu valmistalo olisi halvempi tai komeampi kuin ällistystalo. Olen vaan sanonut että se on ruma ja huonoista sekä halvoista materiaaleista tehty.

Itse en ikinä moista laittaisi, vaan rakentaisin taloni itse omin pikku kätösin miltei samalla hinnalla, kuin autotallimaisen ällitystalon.
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

* äh. olkoot :D
Viimeksi muokannut masa, 16.04.2008 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:Itse en ikinä moista laittaisi, vaan rakentaisin taloni itse omin pikku kätösin miltei samalla hinnalla, kuin autotallimaisen ällitystalon.
Ok, soitan sinulle kun haluan talon.
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti:
masa kirjoitti:Itse en ikinä moista laittaisi, vaan rakentaisin taloni itse omin pikku kätösin miltei samalla hinnalla, kuin autotallimaisen ällitystalon.
Ok, soitan sinulle kun haluan talon.
Ok. Numero on 0400-SIKAKALLIS
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Puliveivari kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Itse en ole kyllä ymmärrä mikä ihmeen palatsinhimo suomalaisiin omakotitalon ostajiin on iskenyt.
En minä himoa sinänsä ihmettele. Sen sijaan kummastuttaa, miksi asuntoihin ollaan halukkaita sijoittamaan helvetillisiä summia, vaikka maksukyky ei kummoinen olisikaan.
Minä ihmettelen himoa wannabe-kartanoihin. Suomalaisesta designista puhutaan, mutta taloista halutaan levottoman näköisiä häkkyröitä.

Tässä esimerkki selkeälinjaisesta ja helposti rakennettavasta talosta, Flatpak House:

Kuva

Täältä löytyy lisää:
http://www.dwell.com/homes/prefab

Ja ruotsalaiset osaavat tehdä muutakin kuin älvaria, arkitekthus.se:
Kuva
Herra Manala

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:Menkääs nyt joskus katsomaan niitä hienoja ällistyspyllistystaloja. Huomatte kyllä millaisia ne ovat. Kuin autotalleja useammalla ikkunalla ja muovimatoilla varustettuna.
Oletko mahdollisesti kuullut, että niitä ikkunojen kokoja ja määriä, sekä laminaatteja, parketteja, kaakelilaattoja, väliseiniä, erkkereitä, parvekkeita, terasseja, takkoja ym. saa kyllä älsvölsbylsbytaloihinkin ruksata ihan kohtuuhinnalla lisävarustelistalta? Onko se senkin jälkeen vielä huono talo? Miksi?
Olen vaan sanonut että se on ruma ja huonoista sekä halvoista materiaaleista tehty.
Olisko sulla heittää pointtereita näihin materiaalien huonouksiin? Jos tarkoitat ihan runkorakenteita, selventäisitkö mikä niissä on erityisen huonoa? Jos tarkoitat pinta- ja viimeistelymateriaaleja, kerrotko miksi niitä ei voisi vaihtaa tilausvaiheessa sellaisiin materiaaleihin, jotka täyttävät omat laatustandardit?

Ja bonuskysymys: Mikä esimerkiksi näissä allaolevissa taloissa on sitä uskomattoman rumaa, mistä jatkuvasti meuhkaat?

Kuva

Kuva

Ei mitään kaikkein hulppeinta yliammuttua bling blingiä, ei, mutta tuskin mä silti joutuisin aamuisin ensimmäisenä ampumaan itseäni polveen siitä vitutuksesta että omistan noinkin ruman talon.

Onhan nää kerroksittaiset betonikuutiot toki kauneudeltaan ihan eri luokkaa, mistä suurimmalle osalle meistä on tämä ihana oma karsinanpalanen ontelolaatoilla eristetty...
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja aasi »

sivustahuutaja kirjoitti:Minä ihmettelen himoa wannabe-kartanoihin. Suomalaisesta designista puhutaan, mutta taloista halutaan levottoman näköisiä häkkyröitä.

Tässä esimerkki selkeälinjaisesta ja helposti rakennettavasta talosta, Flatpak House:
Kuva
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriDaavid

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

IKEA:sta.

Ingvar Kamprad on maailman seitsemänneksi rikkain mies ja hän on tehnyt omaisuutensa myymällä huonekaluja.

Huonekalujen myynnissä on valtava määrä kilpailijoita. Siinä ei myöskään ole mahdollista lukita asiakkaita.

Mielestäni tästä seuraa, että IKEA:n myymissä tavaroissa täytyy olla jotain muuta parempaa.

Uskoakseni se on hinta/laatu suhde.
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Uskoakseni se on hinta/laatu suhde.
Paremminkin trendikkyys ja halpuus. Kerskakulutusyhteiskunnan roinaa, jota uusitaan parin vuoden välein.
NuoriDaavid

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Uskoakseni se on hinta/laatu suhde.
Paremminkin trendikkyys ja halpuus. Kerskakulutusyhteiskunnan roinaa, jota uusitaan parin vuoden välein.
Ei kai Ikea ole kenenkään mielestä trendikäs?

Halpuus ei sulje pois muita parempaa hinta/laatu suhdetta

Varmastikin Bentley on parempi auto kuin Skoda, mutta onko se 20-30 kertaa parempi? Skodallakin pääsee paikasta A paikkaan B ja takaisin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Ei kai Ikea ole kenenkään mielestä trendikäs?
Ikeahan nimenomaan on trendikäs ja tasan tarkkaan ainoa massoille tarkoitettu huonekalukauppa, jonka kamat poseeraavat säännöllisesti kansainvälisten design-lehtien sivuilla.

Suomalaisissa sisustuslehdissä Ikeaa harvemmin mainitaan, mutta ikean kamaa näkyy kuvissa taustalla säännöllisesti kun tehdään juttua jonkun design-kodista. Sotkaa, Maskua, Iskua, Marimekon unikkoa ja mäntyisiä pirttikalusteita ei näy.
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Ei kai Ikea ole kenenkään mielestä trendikäs?

Halpuus ei sulje pois muita parempaa hinta/laatu suhdetta
.
No eikö Ikea nimenomaan ole trendikäs paikka? Ikean halpuus heidän mukaansa perustuu pitkälti siihen, että asiakas kasaa itse mööpelinsä. Olisiko tuo hinta sitten miten iso, jos mööpelit olisivat monien kilpailijoidensa lailla valmiiksi kasattuja, en tiedä.

Itse olen viimeksi ostanut ruokapöydän puusepältä, tuolit siihen antiikkiliikkeestä, sohvapöydän antiikkiliikkeestä, kirjavitriinit antiikkiliikkeestä, tv-tason Ikeasta, vaatekaapit Ikeasta. Antiikkiliikkeen tavarat ovat 1900-1950 luvulta, Ikeat pari vuotta vanhoja. Antiikkikamat olivat saman hintaisia kuin Ikean vastaavat olisivat olleet.

Viimeksi lähti Tv-taso kiertoon, kun vittuunnuin se olemattoman heikkoo rakenteeseen ja viilutuksen irtilähtemiseen. Seuraavaksi lähtee kiertoon vaatekaapit, kun saan puusepältä uudet. Antiikkiliikkeen mööpelit täyspuusta valmistettuina jatkavat sen sijaan eloaan varmasti vielä seuraavatkin 50-100 vuotta. En jaksa uskoa, että Ikean mööpelit enää tuon ikäisenä ovat hengissä mualla, kuin jossain retromuseossa.
NuoriDaavid

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ei kai Ikea ole kenenkään mielestä trendikäs?
Ikeahan nimenomaan on trendikäs ja tasan tarkkaan ainoa massoille tarkoitettu huonekalukauppa, jonka kamat poseeraavat säännöllisesti kansainvälisten design-lehtien sivuilla.

Suomalaisissa sisustuslehdissä Ikeaa harvemmin mainitaan, mutta ikean kamaa näkyy kuvissa taustalla säännöllisesti kun tehdään juttua jonkun design-kodista. Sotkaa, Maskua, Iskua, Marimekon unikkoa ja mäntyisiä pirttikalusteita ei näy.
:sir:

En ymmärrä trendikkyydestä enempää kuin sika pohjantähdestä.
Avatar
Puliveivari
Kitinä paheena
Viestit: 36
Liittynyt: 14.02.2008 17:36

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja Puliveivari »

masa kirjoitti:Antiikkiliikkeen mööpelit täyspuusta valmistettuina jatkavat sen sijaan eloaan varmasti vielä seuraavatkin 50-100 vuotta.
Näin uskon tapahtuvan myös täyspuisille Ikean pöydille ja tuoleille. Omani eivät ainakaan osoita taantumisen merkkejä. Myös Ikeasta ostetulla TV-pöydälläni lienee vielä pitkä ikä edessä.

Jos ostat Ikeasta, niin katso, mitä ostat. Kyllähän ostettavasta tuotteesta päällepäinkin suunnilleen näkyy, mitä se on syönyt ja miten se tulee kestämään.
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Oletko mahdollisesti kuullut,
Oletko mahdollisesti tajunnut, että silloin se ei ole enää halpa talo, eikä enää puhuta tämän topikin aloituksen mukaisista halvoista taloista? Vaihdahan ikkunat isoimmiksi, niin saat laskea koko rakennuksen kantavuudet uusiksi, muuttaa runkorakenteita ja nostaa seinäkorkeutta jne Ei toki mahdotonta, mutta ihan helvetin järjetöntä.
Olisko sulla heittää pointtereita näihin materiaalien huonouksiin?
Joo. Ällistystalossa on esimerkiksi helvetin paljon lastulevyä. Mm. väliseinät ovat lastulevyä, eikä niissä ole välissä eristeitä lainkaan. Tällöin mm äänieristys on luokaton. Nykyaikana tavataan käyttää kipsilevyä, juurikin sen äänieristävyyden takia. Myös äänisillat ovat huonosti katkaistu, joten ääni pääsee liikkumaan rakenteissa suht vapaasti. Lastulevyllä on myös tapana muuttaa kokoansa jatkuvasti, jolloin seinät ovat jatkuvasti "halki" joko tapetissa tai maalissa.

Ällitsystaloissa on myös rossipohja, joka on tämän päivän talorakentamisessa vanhaa tekniikkaa. Ei toki huonoa oikein rakennettuna, mutta vaan vanhaa. Numba tai kikkarapää varmaan osaa kertoa tarkemmin, miten hyvin lattialämmitys onnistuu rossipohjan kanssa. Onnistuu varmaan joten kuten, mutta onko kuinka pitkäikäinen ja uskaltaako tehdä.

Kuuleman mukaan myös ulkoseinän tuuletus on toteutettu siten, ettei sitä ole. Saa nähdä millaista homepommeja nuo tulevat olemaan joskus. Suoraan seinälevyn päälle ulkovuorauksen tekeminen kun kuulostaa 70-80 lukujen suurilta rakennusvirheiltä.

Lisäksi putkistoista puuttuvat suojaputket ja väliovet ovat halvimpia mahdollisia laakaovia.

Kyllä tuosta varmaan nuuka rakennustaidoton Hemmo itselleen talon saa, jos sellaisen haluaa. Mene nyt kuitenkin ihmeessä juttelemaan rakennusalan ammattilaisten kanssa ällistytalosta, niin kuulet heidän mielipiteensä kyseisestä Ikea-talosta. Aika karua kommenttia on luvassa ja heti kuulet tukun parempia vaihtoehtoja, joista yksi esimerkki olisi vaikka Omatalon talot.
Herra Manala kirjoitti:Ja bonuskysymys: Mikä esimerkiksi näissä allaolevissa taloissa on sitä uskomattoman rumaa, mistä jatkuvasti meuhkaat?
No se vaan on todella ruma ja persoonaton. Rumat pienet ikkunat, liian matala huonekorkeus, järkyttävän ruma pömpeli katolla ja olemattoman korkuinen kivijalka. En ampuisi itseäni tuollaisen omistamisesta, mutta on se vähä saatanan ruma kyllä.


kokemuksia
Viimeksi muokannut masa, 17.04.2008 11:45. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ikeassa on kaiken lisäksi kahden euron aamupala, jolla oikeasti lähtee nälkä! Minusta Ikea niinku sellaisena kolossina joka se on, on hyvin suunniteltu lapsiperheiden tarpeisiin. Myös niiden kalusteista ainakin ne, joita itse olen hankkinut. Kirjahyllyiltä en odota että kestäisivät 50 vuotta mutta hei, tähän elämänvaiheeseen ovat varsin sopivia. Osa on sitten epäfunktionaalista paskaa, mutta sen voi jättää suosiolla ostamatta. Monissa tuotteissa sitä toimivuutta on ihan oikeasti ajateltu, ja that makes me smile. Vaikka periaatteessa vastustankin design-tuotteiden halpakopiointia, en voi sitä ideana täysin tyrmätäkään. Kaikki eivät pysty tai halua maksaa hyvännäköisestä huonekalusta viittäsataa, jos sen voi saada myös viidellä kympillä.

Täytyy myöntää, että välillä se laaduttomuus oikein puskee läpi niistä huonekalujen näyttelykappaleesta, mutta eipä kukaan niitä pakota ostamaan.

Itse tulen toki puhtaasta Artek-kodista.

Nimim.Perintöä odotellessa
Prepare for the worstest.
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti: Itse tulen toki puhtaasta Artek-kodista.
Siinäpä mööpelimerkki, joka sopii varsin hyvin juhannuskokon täytteeksi :D
sanctus

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja sanctus »

masa kirjoitti:
nowaysis kirjoitti: Itse tulen toki puhtaasta Artek-kodista.
Siinäpä mööpelimerkki, joka sopii varsin hyvin juhannuskokon täytteeksi :D
No tottakai! Nehän ovat puusta! Elleivät ne ole metallista tai lasista. (Voivatko ne edes olla.)

Ikean mäntykalusteet kelpaavat muuten hyvin Kierrätyskeskukselle. Samoin kuin tanskalaiset mdf -härvelitkin.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Miksihän? No, makunsa kullakin. Minusta niistä useimmat ovat äärimmäisen kauniita, sulavalinjaisia sekä hemmetin kestäviä. Varmaan palaisivat kokossa komeasti monta viikkoa!1 Toki kautta linjan tuotteet ovat muuttuneet vuosikymmenien saatossa, mutta klassikkotuotteista en keksi mitään pahaa :think:
Prepare for the worstest.
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Miksihän? No, makunsa kullakin.
No joo. Kiusaan sua söpö. Kai niistä joku tykkää, mutta jotenkin en vaan ymmärrä niiden "kauneutta" ja järkyttävääkin järkyttävämpiä hintoja.. siis vanhoissa Artekin kaluissa.

On niillä helvetin hienojakin juttuja, kuten vaikkapa se nahalla verhoiltu vanerinojatuoli. Maksoi vain muistaakseni 5-7 tonnia ja siihen rahi pari tonnia ;D
masa

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja masa »

Puliveivari kirjoitti:
Näin uskon tapahtuvan myös täyspuisille Ikean pöydille ja tuoleille.
Miten noissa on liitokset toteutettu? Ruuveilla vai tapeilla ja liimalla?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

masa kirjoitti:Paremminkin trendikkyys ja halpuus. Kerskakulutusyhteiskunnan roinaa, jota uusitaan parin vuoden välein.
Katsotaanpa mitä olen hankkinut Ikeasta 5,5 vuotta sitten:
- keittiö,
- tietokonepöytä, jonka takareunan olen latonut täyteen kirjahyllyjä (ne myös Ikeasta) ja hyllyt ovat olleet koko ajan täynnä kirjoja,
- ruokapöytä,
- vaatekaapit ja siivouskomero,
- hanat keittiöön ja kylppäriin, irrotettu kerran putkiremontin yhteydessä ja asennettu takaisin,
- kylppärin käsienpesuallas,
- kylppärin kaapit,
- peili,
- valaisimia.

Varmasti jotain listalta unohtuikin. Minkään noista käyttöikä ei näyttäisi olevan lähiaikoina tulossa päättymään, ei muotoilun eikä sen enempää kunnon osalta. Jos olisin ostanut vaikkapa sen keittiön jostakin jonkun verran kalliimmasta paikasta, olisin todennäköisesti jo nyt varsin vittuuntunut, koska se olisi mielestäni ruma (siedettävienkään vaihtoehtojen muotoilu ei olisi kestänyt aikaa), kalusteet jättäisivät hukkatilaa ärsyttäviin kohtiin, ja käytännöllisyydessä olisi toivomisen varaa. Siinä tapauksessa voisin sortuakin vaihtamaan keittiötä ennenaikaisesti - kalusteiden fyysisestä kunnosta riippumatta. Ikean keittiön sen sijaan pidän takuulla sen lopulliseen hajoamiseen asti.

Siinä sulle parin vuoden välein uusittavaa kerskakulutusta.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Höpsykkä! :) Siis eihän toki kaikkien tarvi tykätä samasta tyylistä, mutta tämän tuotemerkin kohdalla uskon panostettaneen laatuun ihan tosissaan. Ainakin sen perusteella, että 40-vuotta vanhoja kalusteita liikkuu markkinoilla vielä suhteellisen paljon. Veikkaanpas, että ennen ihmiset ostivat sen perusteella, mikä oli hyvää ja kestävää eikä näyttänyt ihan hirvittävän järkyttävältä.
Prepare for the worstest.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:...otenkin en vaan ymmärrä niiden "kauneutta" ja järkyttävääkin järkyttävämpiä hintoja.. siis vanhoissa Artekin kaluissa.
Tulihan se sieltä.
NuoriDaavid

Re: Tarpeitani vastaava omakotitalo

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja kirjoitti:
masa kirjoitti:...otenkin en vaan ymmärrä niiden "kauneutta" ja järkyttävääkin järkyttävämpiä hintoja.. siis vanhoissa Artekin kaluissa.
Tulihan se sieltä.
Vaikea ostaa mitään, kun kaikki on liian kallista tai halpaa :)
Vastaa Viestiin