Allergiasi?

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

http://tinyurl.com/3rc4s6

Tänä aamuna ihmettelin jokin aika sitten pestyn autoni pinnassa olevan siitepölyn suurta määrää. Samaa hienoa jauhoa oli eilisiltana myös parvekkeeni lattia täynnänsä.


Väitetään että altistuminen lapsena kotieläimille ja liiallisen hygieenisyyden välttäminen vähentäisi taipumusta allergioihin koska se vahvistaa luontaista vastustuskykyä.

No niin nyt faktaa kehiin. Vastaa pariin kysymykseen:

1. Asusteliko lapsuudenkodissasi pidemmän aikaa hilseilevä piski, katti tai muu näihin verrattavissa oleva olento, ja pidettiinkö lapsuudenkotiasi ylisiistinä?

2. Mitä allergioita tai yliherkkyyksiä sinulla on (todettu/epäilet)?

Koska tämä kysely ei ole paskanjauhannassa, jätetään sitten ne muka-hauskat "Olen allerginen sinun kirjoituksillesi" tai muka-seksikkäät "Minulla on isot tizzit!"-kommentit pois, kiitos.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 02.05.2008 13:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

1. Meillä oli kissa koko lapsuusaikani, ja olin lähes päivittäin sen kanssa kosketuksissa. Olin muutenkin lapsena aika sottapytty, saatoin tunkea suuhuni ulkoa löytämiäni ikivanhoja purukumeja yms. heti kun silmä vältti.

2. Kaksi yliherkkyyttä tiedossa:

- Lievä laktoosi-intoleranssi, mikä tarkoittaa jotta tavallisen (ei HYLA tai laktoositon) maitolasin juominen aiheuttaa vatsaväänteitä, mutta muuten voin käyttää maitotuotteita varsin vapaasti.

- Yliherkkyys viskille, eli yksi viskipaukku riittää aiheuttamaan julmettoman päänsäryn tunnin tai parin kuluttua nauttimisesta. En ole todennut vastaavaa muiden alkoholijuomien kanssa.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 02.05.2008 13:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Bliss

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

1. Asusti sekä koira että epälukuinen määrä kissoja ja lisäksi vielä hevonen. Koti oli yleissiisti, ei ylisiisti.

2. Ei allergioita. Lievä laktoosi-intoleranssi kyllä mutta ei se ole allergia!!!1 Lisäksi pahimpaan siitepölyaikaan saattaa vähän silmät punoittaa, mutta testit silti negatiivisia.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Bliss kirjoitti:Lievä laktoosi-intoleranssi kyllä mutta ei se ole allergia!!!1
Allergian määritelmän takia ajattelinkin että voi mainita yleisestikin yliherkkyyksistään eri ruoka-aineille tms.

Unohdin listaltani yhden: minua aivastuttaa hetken aikaa aina pirusti kun menen sisätiloista ulos kirkkaaseen auringonvaloon.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Kymmenvuotiaasta eteenpäin meillä on ollut kissoja ym. karvaläjiä alkukotona. Ylisiistiksi ei voi kotia kuvailla.

Kerran on penisilliinistä tullut ihottumaa, jonka jälkeen olen asiasta aina maininnut, eikä toiste ole kokeiltu.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

1. Kotona oli lapsuudessa kaikkia mahdollisia: syntyessäni 4 saksanpaimenkoiraa lemmikkeinä, lapsena marsuja, gerbiilejä, undulaatteja, pupuja ulkona, kissoja, koiria aina. Koti oli normaali omakotitalo saaressa, eli joskus siisti, joskus kaaos. ÄIti piti huolen perussiisteydestä :)

2. Morfiini-allergia todettu leikkauksen jälkitilassa. Ei muita allergioita. Veljellä on rasitusastma, joka diagnosoitu 12-vuotiaana, helpotti jo 18-vuotiaana. Nyt ei oireita. Muilla perheenjäsenillä ei mitään allergioita/yliherkkyyksiä.
The great club outshines the individual, always and forever.
ninnithequeen

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

1. Asusteliko lapsuudenkodissasi pidemmän aikaa hilseilevä piski, katti tai muu näihin verrattavissa oleva olento, ja pidettiinkö lapsuudenkotiasi ylisiistinä?
- kissa oli siihen asti, kun pikkuveli sai astman (kissa oli silloin 14, pikkuveli 2) ja jossain välissä meillä oli kanikin.

2. Mitä allergioita tai yliherkkyyksiä sinulla on (todettu/epäilet)?
- ei mitään koskaan, ei myöskään ukolla tai tyttärellämme ole sitten mitään allergioita *kopkop*
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Lapsuudenkodissa oli normisiistiä ja hygienian kanssa ei oltu mitenkään hysteerisiä. Kissa tuli vasta kun olin teini-iässä, siihen saakka siedätin itseäni isovanhempien navetassa pienestä pitäen ja toinen pappa poltti tupakkaa sisällä.

Koivun siitepölyallergia puhkesi joskus myöhäisessä teini-iässä, mutta ei ole kovin paha enää. Muita allergioita ei ole ja vastustuskykyni tuntuu olevan jokseenkin rautainen kaikille pöpöille. Syön mitä tahansa epämääräistä, vatsa ei inahda eikä korahda, eikä mitään oksu-paskatauteja ole ollut vuosikausiin. Flunssa tulee joskus.
Pyry-Matias

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Just nyt tuntuu, että alkoholiallergia. Kevyt kenttäkuumotus päällänsä.
ninnithequeen

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Niijoo, mutsi ja faija poltti sisällä kans siihen asti ku pikkuveli syntyi. Eli ei musta niin väliä, mutta broidista :D (nojoo, sillon ku mä olin pieni, lähes joka kodissa poltettiin sisällä).
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

1. Keskellä metsää noita kaikenlaisia nelijalkaisia juoksi pihapiirissä kokoajan ja välillä ne eksyi tupaankin. Siisteydestä ei hurjasti voi puhua puulämmityksen ja vesakonraivuuseen hurahtaneen ukon kanssa. Kaupunkiin muuton jälkeen oli sitten lemmikkeinä kissoja ja marsuja.

2. Huonokäytöksiset ihmiset saa aikaan ihottumaa. Jotkut lääkeaineet on pakko jättää välistä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
NegaDuck

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Ei mitään voimakkaampia allergioita. Pöly saa nenän hieman tukkoon, ja koirat myös, mutta ei sen pahempaa.
NegaDuck

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Ai juu, unohdin vastata ykköskysymykseen. Isosiskollani oli akvaario, marsu ja kani, tuossa järjestyksessä. Itselläni oli seeprapeippoja, mutta kun ne alkoivat lisääntyä ja häkki käydä pieneksi, möin ne tutulle jolla oli talvipuutarha, saivat linnut tilaa.

Kotonamme ei oltu mitenkään erityisen siistejä. Perussiivous hoidettiin mutta kukaan ei ollut varsinaisesti bakteerikammoinen eikä pintoja puunattu pieteetillä.

Kellään perheestämme ei ollut mitään allergiaan viittaavaa silloinkaan.

Legendojen mukaan myös vauvojen pulloruokinta vs. imetys vaikuttavat siihen tuleeko allergioita vaiko ei?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

NegaDuck kirjoitti:
Legendojen mukaan myös vauvojen pulloruokinta vs. imetys vaikuttavat siihen tuleeko allergioita vaiko ei?
Muistaakseni tuo väite on jo kumottu.



Minulla on kissa-astma. Kissojen seurassa voin olla muutamia tunteja ilman pahempia oireita, mutta jos tietää olevansa pidempään kissapaikassa, niin sitten otan lääkkeet. Lääkkeet auttavat hengittämään, mutta ne eivät poista silmienkirvelyä ja kutinaa. Mutta pidän kisuista ja aion jatkossakin vierailla mirrien luona.

Lisäksi minulla on atooppinen iho. Olen sen takia "saanut" rampata ihotautilääkärillä ja allergiatesteissä. Muita allergioita ei todettu. Atooppinen ihohan ei ole allergia, mutta kai sitä voi pitää tavallaan yliherkkyytenä kuten laktoosi-intoleranssiakin (jota minulla ei ole).
Mulli75

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

1. Joskus minun teini-iän alussa meillä oli piski, joka ei aiheuttanut mitään oireita, kissojakin oli pari kappaletta, niidenkin kanssa tuli toimeen siedettävästi. Koti oli normisiisti muttei ylisiisti.

2. Heinä, koivu, pujo, paju, kissa siinä pahimmat järjestyksessä.

En muista milloin viimeksi on ollut näin paha kevät kuin nyt on.

Viikon verran on tuntunut silmissä lievää kutinaa, nenä vuotaa kuin Imatrankoski, jos ei vuoda niin on tukossa ja joka tapauksessa kutisee välillä niin perkeleesti. Silmät ei vielä punoita kovinkaan pahasti.

Jatkuva lääkitys ollut päällä huhtikuun alusta. Yöllä herään kun on nenä tukossa ja suu kuivunut hengityksestä. Suihketta nenään jolla pääsee taas muutaman tunnin eteen päin röörit auki.

Vituttaa pussata nenä tukossa. Sataisipa vettä niin helpottaisi vähän.
Viimeksi muokannut Mulli75, 02.05.2008 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edith

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Edith »

Mulli75 kirjoitti: En muista milloin viimeksi on ollut näin paha kevät kuin nyt on.
Mulla on ilmeisesti iän myötä helpottanut, kun ihmeekseni tää kevät on ollut mulla helpoin ikinä ja tablettientarvekin alkoi vasta vajaa viikko sitten. Koivuallergia vaivaa siis, lepästä selvisin aika lailla oireitta. Jotkin heinät ovat aiemmin kesäisin vaivanneet, varsinkin jos olen yksien serkkujen luona ihan maalla vieraillut, mutta saa nähdä, huomaanko niitäkään tänä kesänä.

Lapsuudenkodissani ei oltu siivouksen suhteen yliherkkiä, mutta täytettiin varmaan kumminkin jotkin 80-lukulaiset väljät yleissiisteysnormit ja oltiin siten varmasti siistimpiä kuin keskivertokodeissa sata vuotta aiemmin. Eläimiä ei ollut.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Kreitsu kirjoitti:
NegaDuck kirjoitti:
Legendojen mukaan myös vauvojen pulloruokinta vs. imetys vaikuttavat siihen tuleeko allergioita vaiko ei?
Muistaakseni tuo väite on jo kumottu.
Itse asiassa 6kk täysimetys vauvoille on suositeltavaa allergiariskien minimoimisen kannalta. Sitä lyhempi sekä sitä pidempi täysimetys lisäävät allergiariskiä. Noin imetykselle yleensäkin WHO suosittaa 2 vuoden ikään jatkumista, tai pidempään. Ensin 6kk pelkkää äidinmaitoa, sitten äidinmaitoa kiinteiden ohella. Lehmänmaitoa olisi hyvä välttää yhden vuoden ikään asti.

Että ei se nyt suoraan mitään välttämättä aiheuta, jos ei suositusten mukaan mene, mutta riskiä se lisää mm. allergioiden puhkeamiseen.
Avatar
Eden
Kitinäaddikti
Viestit: 62
Liittynyt: 19.04.2008 8:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Eden »

1. Ei ollut mitään eläintä kotona kun olin lapsi, sukulaisilla jokunen ja naapureitten koiria kävin lenkittämässä jonkin verran. En kuitenkaan voi sanoa, että olisi mitenkään siedätettävässä määrin ollut eläinkontakteja. Koti oli siisti, mutta ei mitään neuroottista steriilisyyttä. Ensimmäinen koira tuli kun olin 11 vuotias.

2. En ole (tietääkseni) yhdellekään eläimelle allerginen, omistan kolme koiraa, aiemmin on ollut kissoja, rottia ja kani. Työni puolesta olen ollut kaikennäköisten eläinten kanssa tekemisissä, hevosista ja naudoista aina norsuun saakka, plus linnut. Koivun siitepöly on ainoa jolle olen allerginen (ja jokunen ruoka).
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Kiitos, Mida, oikaisusta. Näitä imetystutkimuksia putkahtelee esille aina silloin tällöin ja asioista ollaan tutkijoidenkin kesken joskus eri mieltä. Jos lapsella on alttius allergoioihin, niin varmaan imetyksellä on suurempi merkitys.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Kreitsu kirjoitti:Kiitos, Mida, oikaisusta. Näitä imetystutkimuksia putkahtelee esille aina silloin tällöin ja asioista ollaan tutkijoidenkin kesken joskus eri mieltä. Jos lapsella on alttius allergoioihin, niin varmaan imetyksellä on suurempi merkitys.
Kyl, näin se varmaan on.

Off-topic - ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta mun mielestä yli 2-vuotiaan imetys on irvokkaan näköistä. Rintamaidon antaminen pullosta on eri asia, mutta että jo 2-vuotias puhuva ja juokseva lapsi imee vielä rintaa, menee mun mielikuvituksella jo pedofilian rajoilla. Anteeksi.

*poistuu takavasemmalle*
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Joo ja sit on näitä jotka imettää vielä kuusvuotiasta. Ei IMO millään mittareilla tervettä eikä luonnonmukaista. Eräs tuttava imetti nelivuotiaaksi, enkä voi pitää häntä yleisestä mukavuudesta huolimatta ihan täyspäisenä. Kiinnostais tietää, miten tämmöset vaikuttaa lapsen seksuaaliseen kehitykseen ja äitikuvaan ja minäkuvaan. Ja vaikka ei vaikuttaiskaan, niin mun mielestä kans vaan perwoo ja liian vaan liikaa. Nää on yleensä niitä vanhoja vanhempia jotka ei halua päästää irti "vauvastaan", sano.

*odottaa höykytystä Midalta* ;-)

siis oikeesti. Jos nelivuotias imee äitin tissejä, niin samallahan sen vois opettaa imemään isin pippeliä. Eihän hei siinäkään oo mitään pahaa, jos se on molemmista kivaa, eikö? Ja jos kukaan ei sano että tää on muuten tosi harvinaista eikä muissa perheissä tehdä näin, lapsi ei tajua sen olevan poikkeavaa käytöstä vaan pitää sitä ihan normaalina.

Turvallisuushakuiselle lapselle vois etsiä muita keinoja tarjota sitä läheisyyttä, ja samoin äidille! Huomionsa ansaitsee toki myös isin pippeli, mutta ei edellä mainitulta taholta, jos jollekin jäi epäselväksi! Tissien pariinkin saa palata sitten aikanaan, jos kiinnostaa!1
Viimeksi muokannut nowaysis, 03.05.2008 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Prepare for the worstest.
Yönmustaritari

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Frederik Krueger kirjoitti:http://tinyurl.com/3rc4s6
Väitetään että altistuminen lapsena kotieläimille ja liiallisen hygieenisyyden välttäminen vähentäisi taipumusta allergioihin koska se vahvistaa luontaista vastustuskykyä.
Sillähän se vastustuskyky parannetaan tosiaan kun pannaan pojat kuplaan asumaan. Hiton pellet.

Jus tuo allergia on juma kyllä niin kaupungilaisten juttu, ettei mitään rajaa. Ei voida hemmetti lähikuppilasta lähteä nurmikkoja leikkaamaa ilman repullista antihistamiineja ja nenäsumutteita.

Vituttaa koko porukka. Työlle ne on allergisia sano.
Frederik Krueger kirjoitti:
No niin nyt faktaa kehiin. Vastaa pariin kysymykseen:

1. Asusteliko lapsuudenkodissasi pidemmän aikaa hilseilevä piski, katti tai muu näihin verrattavissa oleva olento, ja pidettiinkö lapsuudenkotiasi ylisiistinä?

2. Mitä allergioita tai yliherkkyyksiä sinulla on (todettu/epäilet)?
1. Lapsuusvuosien aikana tuli oltua tekemisisssä liki kaikkien yleiseen maalaisuuteen liittyvien eläinten kanssa lintuja lukuunottamatta. Sittemmin varhaisnuorena tekemisissä lähinnä kissojen parissa. Myöhemmällä iällä enää lampaiden.

2. Ei mitään allergioita. Pienempänä muistelin olevani epäilyn alla jollekin tomaatille tms. mutta nyttemmin alkaa tuntumaan, että sekin taisi olla vain unta.

Enkä oikein muista koko lapsuuden tuttavapiirissä olevan allergioita sairastavia. Muuta kuin pari kaupunkilaista, jotka vierailivat vain talvisin, koska alkoi luonto niin kovasti aivastuttamaan.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

1. Meillä oli varmasti ylisiistiä eikä lemmikkejäkään saatu koska "isi oli allerginen" eli inhos koirankarvoja. Oman lapsen vauva-aikana oli kaks koiraa, joiden seassa se mönki pienestä asti, eikä taatusti ollu liian puhdasta missään vaiheessa. Siis koti, vauvan vaipat kyllä vaihdettiin joka viikko!11

2. Mulle on kahden kk:n iässä syötetty appelsiinimehua, ja sille olin allerginen lapsena ja vielä nuorenakin. Myös kaakao(suklaa), tomaatti, kissa, kiwi on aiheuttanut oireita lapsena, parikymppisenä myös koivu. Raskausaikana hävis kaikki allergiaoireilut.

Omalla lapsella ei oikeastaan mitään. Sen olen huomannut, että isot määrät tai jatkuvalla käytöllä kiwi ja appelsiinimehu vähän aiheuttaa punotusta suupielissä, mutta tuo on kai ihan normaalia/tosi yleistä.

Ilmeisesti tuo altistuminen tietyssä ikävaiheessa mahdollisimman monille mahdollisille allergeeneille on ihan hyödyllistä. Jonkun tutkimuksen mukaan pari ensimmäistä elinviikkoa määrittää sen, tuleeko olemaan allergiataipumusta vai ei. Luonnollista vastustuskykyä saa sieltä mistä miehet sitä myöhemminkin osaavat etsiä, eli alatiesynnytys altistaa hyville bakteereille ;-)
Prepare for the worstest.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Mida »

nowaysis kirjoitti:Joo ja sit on näitä jotka imettää vielä kuusvuotiasta. Ei IMO millään mittareilla tervettä eikä luonnonmukaista. Eräs tuttava imetti nelivuotiaaksi, enkä voi pitää häntä yleisestä mukavuudesta huolimatta ihan täyspäisenä. Kiinnostais tietää, miten tämmöset vaikuttaa lapsen seksuaaliseen kehitykseen ja äitikuvaan ja minäkuvaan. Ja vaikka ei vaikuttaiskaan, niin mun mielestä kans vaan perwoo ja liian vaan liikaa. Nää on yleensä niitä vanhoja vanhempia jotka ei halua päästää irti "vauvastaan", sano.

*odottaa höykytystä Midalta* ;-)

siis oikeesti. Jos nelivuotias imee äitin tissejä, niin samallahan sen vois opettaa imemään isin pippeliä. Eihän hei siinäkään oo mitään pahaa, jos se on molemmista kivaa, eikö? Ja jos kukaan ei sano että tää on muuten tosi harvinaista eikä muissa perheissä tehdä näin, lapsi ei tajua sen olevan poikkeavaa käytöstä vaan pitää sitä ihan normaalina.

Turvallisuushakuiselle lapselle vois etsiä muita keinoja tarjota sitä läheisyyttä, ja samoin äidille! Huomionsa ansaitsee toki myös isin pippeli, mutta ei edellä mainitulta taholta, jos jollekin jäi epäselväksi! Tissien pariinkin saa palata sitten aikanaan, jos kiinnostaa!1
Täytyy vähän höykyttää sitte :lol:

Meinaan nää pervousjutut täysmittaisen imetyksen suhteen (eli lapsi vieroittuu rinnalta omaan tahtiinsa, toiset aiemmin, toiset myöhemmin, viimeistään siinä 7-8v iässä on tutkittu että lopettavat luonnostaan) syntyvät siellä katsojan päässä. Kulttuurilla on paljon tekoa. Nimenomaan niin, että koska pitkä imetys on harvinaista, siinä nähdään helposti jotain outoa. Ja kun aikuinen, jolle ei ole päässyt syntymään käsitystä asian luonnollisuudesta kokemuksen kautta (oman tai lähipiirin toimintaa seuraamalla), alkaa miettiä asiaa aikuisen näkökulmasta, jolloin rinnat ovat jo pitkälti mielessä seksualisoituneet, niin ihmekös jos sitä helposti erehtyy pitämään asiaa pervona tms.

Että jos tällaisia mielikuvia syntyy ja kokee vahvasti pervona ison lapsen imetyksen, niin ensisijaisesti kannattaa katsella peiliin, että mistäs se johtuukaan.

Pitkää imetystä koskevat tutkimukset muuten löytävät lapselle aivan päinvastaisia seurauksia kuin yllä on arveltu. Siitä ei ole meinaan löydettty olevan mitään haittaa. Sen sijaan hyötyjä sekä fyysiselle, että psyykkiselle kehitykselle. Ja julkista paheksuntaa ja ennakkoluuloisuuttakin on helppo isomman lapsen kanssa välttää, kun lapsen kanssa voi sopia, että maitohuikkaa saa vain kotona. Ei tule sitten traumoja sieltäkään taholta.

Monta naista inhottaa ennalta esimerkiksi yli yksivuotiaan imetys, mutta sitten kun sen aika tulee, vain ajautuvat jatkamaan imetystä, kun se on lapselle tärkeää (ja hyväksi!), eikä se yksivuotias tunnukaan enää mitenkään hirveän isolta eikä imetyksen luonnollinen jatkuminen mitenkään pervolta. Sitäpaitsi mitä isompi lapsi, sitä vähemmän imetyshetkiä vuorokauteen yleensä mahtuu.

Mä olisin tuon esikoisen antanut imeä kauemmankin, mutta vieroittui itse tän raskauden myötä (maidontulo väheni ja loppui ja makukin muuttui. Äitiinsä tullu tollanen nirso :lol: ) jossain tossa 1v7kk tienoilla. Uutta raskautta ei ole nyt muutamaan vuoteen suunnitelmissa, joten jos mitään ikäviä esteitä ei tämän toisen imetykselle tule, niin toivottavasti päästään ainakin siihen 2v ikään ja sitten ties miten pitkään sen jälkeen.

Mulle imetys ei antanut sitten oikein mitään seksuaalisia kiksejä. Päinvastoin. Imetys vei nänneistä tunnon hyvin tehokkaasti ja muutenkin ne olivat imetysajan lähinnä lasta varten olemassa. Mies niitä saattoi myös kosketella, mutta itselleni ei sitte mitään vaikutusta. Ne vaan oli olemassa. Vähän sääli. Normaalitilassa kun ovat oikein käyttökelpoiset pelit seksin kannalta.

Onhan se tietty mahdollista, että joku pitkään imettävä äiti saa imetyshetkistä jotain seksuaalistakin mielihyvää, mutta uskoisin sen olevan harvinaista. Lapsi taas itse ei ennen murrosiän tienoota näe rintoja seksuaalisina (tai ehkä joku ihan liian varhain liian perusteellisesti "valistettu" lapsi?), joten lapsen kannalta kyse on lähinnä läheisyydestä, turvallisuudesta ja myös ravinnosta.

Vähän samaan voinee verrata mun sormen imemistä lapsuudessa. Moni aikuinen yritti sitä saada loppumaan, mutta se jatkui vaan loppuakseen luonnostaan siinä ekaluokan tienoilla, kun tarve hävisi. Sormen imemisestä voi olla purennalle haittaa, imetyksestä ei. Ihmisten paheksunnasta ja painostuksesta lopettaa voi olla haittaa lapsen psyykkiselle kehitykselle, imetyksestä ei (eikä siitä sormen imemisestäkään. Samoja tarkoituksia se palveli, joskaan ei ravintoa tai vasta-aineboostia tarjonnut).

Eli kannattaa miettiä jos onkin tällaisia pervousajatuksia, että ei niillä rankaise pitkään imettäviä äitejä ja vielä vähemmän pitkään imevää lasta.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Allergiasi?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Omaan kommenttiini viitaten halusin lisätä, että en ajattele että äiti saa imetyksestä minkäänlaista seksuaalista mielihyvää. Tottakai saatan muuttaa mieleni kun itse aloitan imetyksen (jos onnistuu), mutta tällä hetkellä olen vahvasti sitä mieltä että vauvaa imetetään (ainakin nykyajalla), taaperoikäiselle taas on mahdollista antaa 100% ruokavalio kiinteistä ja normaaleista ruuista.

Tottakai äidinmaito on terveellistä, mutta niin on myös kurkku, tölkkimaito ja pähkinä. Äidinmaitohan on tarpeellista nimenomaan 0-12kk iässä lapsen kehityksen/kasvun kannalta, sen jälkeenhän sen tarpeellisuus on enemmän siinä fyysisessä kontaktissa. Kyllä lapsen (ja äidin) tulee pystyä pitämään sama "bondi" ilman rintaruokintaa. Jos tällainen ei onnistu, on suhteessa jotain vikana.

Yli 2-vuotiaan tulee olla jollain tasolla jo itsenäinen lapsi; tissin imeminen (ainakin näin amatööripsykologin miettein) hidastaisi itsenäistymistä ja lapsen itseluottamusta.

Prove me wrong.

EDIT: Mä en tiedä mitä kirjallisuutta Mida lukee ja jättää lukematta, mutta noi teoriat kuulosti näin vielä jälkeenpäinkin ajatellusti todella VÄÄRISTYNEILTÄ. Kuvittelin mielessäni Mikko 7v. aamupalalla, TISSILLÄ, ja siitä ekaluokkalaisten sekaan kouluun. Kyllä sen terve järkikin sanoo, että vaikka kotona vaan saisi tissiä äidiltä, niin sekaisinhan se lapsi menee. Eikö? Argh - ehkä mä en sano enempää, mulla ei ole "kokemusta".
The great club outshines the individual, always and forever.
Vastaa Viestiin