Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

urpiainen kirjoitti:En tiedä, onko tämä ongelma
Ei taida olla ongelma, sen verran luotan FB:n yksityisyysasetuksiin. Nimi ja naama ei näy jos ei ole kaveri.
prosessi

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

aasi kirjoitti:Olettakaamme, että löysit prosessin ja muut heidän mukanaan.
Ei pitäisi olla mahdollista, tietääkseni vain ystäväni näkevät ystäväni. Onkohan jokin asetus jossain kohden pielessä, ainakaan en rinnakkaisnikillä omia turvallisuusasetuksiani testatessani ole päässyt käsiksi edes oikean nikkini ystävien nimiin.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja aasi »

prosessi kirjoitti: Ei pitäisi olla mahdollista, tietääkseni vain ystäväni näkevät ystäväni. Onkohan jokin asetus jossain kohden pielessä, ainakaan en rinnakkaisnikillä omia turvallisuusasetuksiani testatessani ole päässyt käsiksi edes oikean nikkini ystävien nimiin.
Toi oli lähinnä heitto silmiinpistävän avatarin ja kirjoitustiheyden perusteella, mutta kokeilepa kuitenkin Googlettaa nimesi ja kirjautumatta Facebookin tarkastella mitä Facebook silloin näyttää. Minä näen vajaan listan kavereita, tosin voi olla että heillä taas tiedot ovat niin julkisia että ne voi tavallaan näyttää.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
prosessi

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

aasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Ei pitäisi olla mahdollista, tietääkseni vain ystäväni näkevät ystäväni. Onkohan jokin asetus jossain kohden pielessä, ainakaan en rinnakkaisnikillä omia turvallisuusasetuksiani testatessani ole päässyt käsiksi edes oikean nikkini ystävien nimiin.
Toi oli lähinnä heitto silmiinpistävän avatarin ja kirjoitustiheyden perusteella, mutta kokeilepa kuitenkin Googlettaa nimesi ja kirjautumatta Facebookin tarkastella mitä Facebook silloin näyttää. Minä näen vajaan listan kavereita, tosin voi olla että heillä taas tiedot ovat niin julkisia että ne voi tavallaan näyttää.
Niin vähän kun täällä ihmiset käyttävät omia kuviaan avatarina, ei vaihtoehtoja ole kovinkaan paljoa. EWn facebook-profiili ei vissiin edes löydy Googlen kautta. Mutta joo, kirjautumattomana stalkkaaminen näköjään paljastaa muutamia ystäviä, toisin kuin kirjautuneena stalkkaaminen, jolloin ainoastaan paljastuu, että pidän sixthellosta, olen testintekijän mielestä samaa maata Husserlin ja Derridan kanssa, sekä jotain kirja- ja elokuvasuosikkeja, joiden listaamista olen jostain syystä pitänyt aiheellisena. Hmmm...
prosessi

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:En tiedä, onko tämä ongelma, mutta olisihan se ikävää, jos näin kävisi todellisuudessa kovin usein - ja vielä pahemmalle stalkkerille kuin tässä tarinassa kuviteltu etsijä. Ensiavuksi voisi harkita vaikka sitä, että ei käyttäisi täsmälleen samaa kuvaa omalla nimellä varustetussa Facebookissa kuin pissa-kakka-Kitinässä.
Samasta kuvasta on haittaa ainoastaan, jos suhtautuu epäluuloisesti muihin kitinäläisiin. Eihän kukaan Kitinää lukematon osaa yhdistää kuvaa yhtään mihinkään. Minä en jaksa uskoa, että kukaan kitinäläinen viitsisi tosissaan ryhtyä stalkkaamaan ketään meistä, vaan kyseessä ovat juuri mainitsemasi kaltaiset "mitään ajattelematta" -sattumat. Eikä nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä, vai miten se menikään?

Itse olen pitänyt facebookin friend finderia epäilyttävämpänä kuin tuollaista summanmutikassa tapahtuvaa vahinkobongailua, koska se ehdottelee umpimähkää tutuiksi ihmisiä, joilla on vähintään kaksi yhteistä ystävää itsen kanssa. Sitä kautta olen itse törmännyt useampaankin kitinäläiseen, joista osa ei ole esim. Kitinän facebook -ryhmässä eikä pidä omakuvia Kitinässä, eli haluavat todennäköisesti pitää henkilöllisyytensä salassa. Ihmisiä on kuitenkin turhankin helppoa tunnistaa jo ihan Kitinässä kerrotun perusteella, ei siihen valokuvia tarvita.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16630
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:En tiedä, onko tämä ongelma, mutta olisihan se ikävää, jos näin kävisi todellisuudessa kovin usein - ja vielä pahemmalle stalkkerille kuin tässä tarinassa kuviteltu etsijä. Ensiavuksi voisi harkita vaikka sitä, että ei käyttäisi täsmälleen samaa kuvaa omalla nimellä varustetussa Facebookissa kuin pissa-kakka-Kitinässä.
Samasta kuvasta on haittaa ainoastaan, jos suhtautuu epäluuloisesti muihin kitinäläisiin. Eihän kukaan Kitinää lukematon osaa yhdistää kuvaa yhtään mihinkään.
Joo. Voisi kai ajatella, että tässä tämä tunnistamisen suunta kulkee ikäänkuin turvalliseen suuntaan. Tai siis kenellekään on tuskin kovin kamalan nolo asia, jos yht'äkkiä paljastuu, että eriteseikkailuistaan tiivisti raportoivalla Kitinän nimimerkki X:llä onkin myös oikea nimi, ammatti ja kunniallinen elämä. Aloittamalla Kitinästä ja laajentamalla muihin piireihin voisi kai ajatella, että kiusallisten asioiden määrä jos jotain niin vain pienenee.

Ajattelinkin vain, että moni on ymmärtääkseni "suhtautunut epäluuloisesti kitinäläisiin" (enkä tästä toki moitteen sijaa löydä) ja varjellut oikeaa henkilöllisyyttään täällä aika tarkkaan. Siksi saattaisi olla relevanttia muistaa, että samojen kuvien kautta henkilöllisyys voi kuitenkin Facebookin kautta selvitä. Nähdäkseni kannattaa muistaa sekin, että tällaisten kuvallisten ja nimellisten PetriFaceBook-yhteisöjen kautta henkilöllisyys voi levitä, vaikka itse olisikin aika epäluuloinen - jos FB-tutut eivät sitä samassa mittakaavassa ole.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
prosessi

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Nähdäkseni kannattaa muistaa sekin, että tällaisten kuvallisten ja nimellisten PetriFaceBook-yhteisöjen kautta henkilöllisyys voi levitä, vaikka itse olisikin aika epäluuloinen - jos FB-tutut eivät sitä samassa mittakaavassa ole.
Vaan juuri senhän kyllä voi estää niin halutessaan. Esim. kuka tahansa fb-ystävistäni voi asetuksistaan määritellä, ettei hänen profiilinsa saa missään muodossa näkyä facebookin ulkopuolelle, jolloin hän ei näkyisi myöskään googlen ystävärivissäni. Sen sijaan tuo mainitsemani friend finder -ohjelma kävelee kaikkien turvallisuusasetusten yli, mikä minusta on hyvinkin kyseenalaista.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16630
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Nähdäkseni kannattaa muistaa sekin, että tällaisten kuvallisten ja nimellisten PetriFaceBook-yhteisöjen kautta henkilöllisyys voi levitä, vaikka itse olisikin aika epäluuloinen - jos FB-tutut eivät sitä samassa mittakaavassa ole.
Vaan juuri senhän kyllä voi estää niin halutessaan. Esim. kuka tahansa fb-ystävistäni voi asetuksistaan määritellä, ettei hänen profiilinsa saa missään muodossa näkyä facebookin ulkopuolelle, jolloin hän ei näkyisi myöskään googlen ystävärivissäni.
Jep. Eikä siitä ystävärivistäkään varmaan tunnistaisi, jos siinä ei esiintyisi täsmälleen sama kuva kuin Kitinässä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
prosessi

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Ensiavuksi voisi harkita vaikka sitä, että ei käyttäisi täsmälleen samaa kuvaa omalla nimellä varustetussa Facebookissa kuin pissa-kakka-Kitinässä.
Havaitsin toimineeni epäjohdonmukaisesti, sillä enhän halunnut kertoa Kitinässä julkisesti blogini osoitetta, koska nimeni käy ilmi sieltä. Niinpä päädyin vaihtamaan facebook-kuvani, ja lisäksi tiukentamaan suojauksiakin hieman.
Rouva Pupu

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

^onko mahdollista päästä blogia lukemaan, vienosti kysyy hän?
prosessi

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Juu.
prosessi

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Ensiavuksi voisi harkita vaikka sitä, että ei käyttäisi täsmälleen samaa kuvaa omalla nimellä varustetussa Facebookissa kuin pissa-kakka-Kitinässä.
Havaitsin toimineeni epäjohdonmukaisesti, sillä enhän halunnut kertoa Kitinässä julkisesti blogini osoitetta, koska nimeni käy ilmi sieltä. Niinpä päädyin vaihtamaan facebook-kuvani, ja lisäksi tiukentamaan suojauksiakin hieman.
Ja siinä vaiheessa kun kävi ilmi, että nuo haluavat kuvani haastatteluun, nousi riski siitä, että ventovieraat tänne eksyneet tunnistavat minut sen verran suureksi, että päätin poistaa naamani täältä kokonaan. Mukelo toimii sijaisena.
Dumis

Re: Facebook: löytyykö ikäviä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Dumis »

En tiedä kirjotinko jo tänne, mutta nyt noi saakelin työkaverit keksivät mun feissarissa. Enää ei voi kirjoittaa statukseen "on kännikrapulassa töissä" =/
Vastaa Viestiin