Murteesi/aksenttisi?

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Murteesi/aksenttisi?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Edith kirjoitti: Osaako kukaan muuten arvella, mistä tuo johtuu, että helsinkiläisen puheen nuotti tulkitaan ylimieliseksi? Mä en nimittäin tajua. Mutta varmaan munkin puheestani jotain sellaista oli nuo asiakkaat tulkitsevinaan.
Kun se vaan on.
En osaa määritellä ihan varmasti.
Ehkä se ei ole pelkästään nenään puhuminen ja sihahtavat ässät. Vaan ennenminkin ylhäältä alas äärimmäisen tietäväisenä sanoisinko "luetteleva" puhetyyli (siis ei "keskusteleva").. alentuvalla ja tympääntyneellä äänensävyllä. Usein jokainen lause henkii sellaista: "Minä, joka olen helvetin kovalla treenillä ja siis ansaitusti paljon parempi kuin sinä, kerron nyt sinulle miten asia on". Voi tietysti olla, että käyttävät tuota vain meihin juntteihin, joiden ääntämyksestä landesyntyperän heti havaitsevat. Ikävä, että tuota tapaa myös asiakaspalvelussa.
Leila kirjoitti:En kyllä usko että kimitän, oikeastaan olen ollut siinä luulossa, että ääneni on matala.
Meillä on ollut tänä kesänä virolainen työntekijä, joka puhuu savoa virolaisella aksentilla. Se on hauskaa.
Se kimittäminen (ei falsetti vaan tietty "imelyys") kuuluu vain savolaisUKOILLA. "Ootteko työ aatolla? No tulleeko kallaa? Onko hyviä pottuja?"

Minulla oli koulussa luokkatoveri, joka oli ruotsinkielinen ja USA:ssa kasvanut. Yliopistossa myöhemmin kerran tapasin, ja kuulin miten kaverinsa nauroivat että ruotsinkielinen melkein-jenkki puhuu suomeksi savoa. Selitti että kun suomen Savossa oppi.

Äitini kotiseudulla Orimattilassa puhutaan sellaista "Ihka konu punai hevoi" (Ihan kummallinen punainen hevonen)-kieltä. Jota en osaa jäljitellä, vaikka äitini vaihtaa siihen sujuvasti. Orimattilalaiset miehet puhuvat myös järjettömän KOVAA. Siinä ei kuulolaitetta tarvita, kun orimattilalainen Äijä puhuu. Ovat Isoja Isäntiä. Toisin kuin vaikka tamperelaiset, joista mielestäni vieläkin kuuluu voitettujen punikkien nöyryys :D Valitettavasti minullakin taitaa olla vain kaksi äänenvoimakkuutta: Liian hiljainen ja liian kova.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Murteesi/aksenttisi?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Mulla on suomalainen aksentti, kännissä norjalainen.
Avatar
VakavaSami
Kitisijä
Viestit: 11
Liittynyt: 10.07.2008 20:13
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Murteesi/aksenttisi?

Viesti Kirjoittaja VakavaSami »

Taitanee olla melko neutraali puhekieli, mutta savolaisuus ja satakuntalaisuus puskee hienovaraisen tasaisesti läpi perimän johdosta. Which is nice.
Männöökö tämä pönttö Pölökille?
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Murteesi/aksenttisi?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Lapissa syntynyt ja siellä kielen oppinut, niin kai se H-päältä / muu lappiaksentti vielä kuuluu läpi, vaikka tovin jo pk-seudulla asustanut. Kyllä se aina tarttuu kun siel käy kääntymässä tai istuu vierailevan natiivin kassa iltaa.

Suomi- lappi- helsinki hybridimurre lienee lähimpänä:P
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Vihtahousu

Re: Murteesi/aksenttisi?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Ääkköset tuppaa unohtuu kun oon vauhdissa.
Vastaa Viestiin