Takaisin luontoon

Yleinen lätinä jä kitinä
Bliss

Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Tunnistatko eläin- ja kasvilajeja ilman opaskirjoja? Erotatko lehtipuut toisistaan? Entä muut kasvit, vai luokitteletko vain tyyliin Heinä ja Kukka? Tunnetko lintuja ulkonäöltä/äänestä?

Ja miksi et? :D

Oma taito alkaa olla ruosteessa, tars reenata.
Pentuna tutkittiin kaikenmailman hyönteisiä, hämähäkkejä ja kasveja ja se oli jopa kivaa.
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Vieläkin bravuurina on linnut, tosin parhaista ajoista on tultu rytinällä alas. Parhaat ajat tosin oli joskus yläasteella, silloihan sitä vasta hottis olikin kun keksivät, että yks kyttää lintuja. Nyttemmin kun sain vihdoinkin aloitettua kuva-arkiston hakusanoituksen, niin osa linnuista jäi tunnistamatta. :roll:

Kasvit puolestaan on ehkä aina ollu se heikoin puoli kalojen ohella. Varsinkin puiden kanssa on suorastaan jokseenkin noloa, kun hädin tuskin männyn ja petäjän erottaa toisistaan. Veikkaisin niiden vain jääneen lintujen jalkoihin silloin aikoinaan.
BettyB.

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Väittäisin olevani keskivertoa parempi tässä, ainoa heikkous lienee lintulajit joista en ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut. Kasvoin lapsuuden ja nuoruuden luonnon helmassa ja yleisin leikkikenttä oli lähimetsät. Koulussa bilsa kuului lempiaineisiini ja olipa aika lähellä etten aikanaan opiskellut alaakin.

Kun seuraa vierestä siskon lasten puuhasteluja, olen oikeastaan aika huolissani. Meininki kun on luokkaa "maito tulee kaupasta". Jotenkin pidän tiettyä luontotuntemusta kuitenkin ihan osana yleissivistystä.
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

BettyB. kirjoitti:ainoa heikkous lienee lintulajit
Me ollaan niin luotu toisillemme :h:
BettyB.

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

pikkuego kirjoitti:Linnut, kasvit, kalat
Ollaan kyllä taas niin vastakohtia että! :D

t. nimim. Kalastusseuran jäsenyys jo vuodesta -76 & luokan laajin kasvisto.
BettyB.

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Ja tultiinkin samaan aikaan! :h:
Mulli75

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Sivistyksessä on aina aukkoja luontoon liittyen, kasvien tunnistamisessa varmaan eniten. Jotkut asiat oli silloin nuorempana paremmin muistissa kuin nyt. Metsästyskorttikin tulli suoritettua teini-iän alussa, tenttiin kuului lintujen ym. metsän eläinten tunnistamistehtäviä.

Kuva-arvoitus, nimeä viljalajit vasemmalta oikealle ?

http://www.energian.net/images/vilja.gif
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

BettyB. kirjoitti:
pikkuego kirjoitti:Linnut, kasvit, kalat
Ollaan kyllä taas niin vastakohtia että! :D

t. nimim. Kalastusseuran jäsenyys jo vuodesta -76 & luokan laajin kasvisto.
Muahan ei oo kovinkaan hankala puhua mukaan kalaan, pentuna varsinkin enojen kanssa tullu käytyy kelissä kuin kelissä järvellä, mut edellisestä reissusta on... ööö... 15 vuotta? Siinä samalla voi kouluttaa sitten kalastusoppaalle äkkiä ne yleisimmät lokit ja sen yhden tiiran haltuun. :gee:

Ja pahoittelen, että tulin nyt vähän myöhässä :wink:
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Mulli75 kirjoitti:Kuva-arvoitus, nimeä viljalajit vasemmalta oikealle ?
Ohra, ruis, vehnä, kaura?
Mulli75

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

pikkuego kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:Kuva-arvoitus, nimeä viljalajit vasemmalta oikealle ?
Ohra, ruis, vehnä, kaura?
Bingo !

pikkuegolle taas yksi sulka hattuun oikeasta vastauksesta.
Bliss

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mulli75 kirjoitti: Kuva-arvoitus, nimeä viljalajit vasemmalta oikealle ?

http://www.energian.net/images/vilja.gif
Äh. Toi oli helppo. Ekstrapisteitä saa jos tunnistaa viljat oraspellosta :wink:
BettyB.

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

pikkuego kirjoitti:Ja pahoittelen, että tulin nyt vähän myöhässä :wink:
No mutta pääasia että tulit, muuten saattaisin epäillä taitojani!

Voi muuten olla jopa niin että mulla on ihan kohtuullinen tietämys noista veden äärellä viihtyvistä linnuista, niitä kun on tullut rannalta ja veneen perästä kytättyä aika monta tuntia... Mutta pikkulinnut, en erota pikkulintuja!! No just ehkä pari tiaista, västäräkin ja punatulkun.

Elukoihin liittyen, mulla oli ammottava aukko bongauksissa, olin nimittäin törmännyt supikoiriin ainoastaan niiden "levätessä" tienpientareilla. Alkukodissa käydessäni päätin sitten toissailtana tavata sellaisin ja aloitin stalkkauksen lihapullilla ruokkimalla. Ja tulostahan se tuotti, voinen siis lisätä viivan kirjanpitooni. Söpöjä turreja :h:
1108

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja 1108 »

BettyB. kirjoitti:Söpöjä turreja :h:
On tullut muuten pyydettyä niitä 18kpl loukulla kakarana (mutsi halusi turkin).
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Bliss kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti: Kuva-arvoitus, nimeä viljalajit vasemmalta oikealle ?

http://www.energian.net/images/vilja.gif
Äh. Toi oli helppo. Ekstrapisteitä saa jos tunnistaa viljat oraspellosta :wink:
Saako pisteitä jos on kylväny viljaa käsin? :wink:
BettyB.

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

No oho, nyt täällä jo pistetään siementä vakoon! :oops:
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

BettyB. kirjoitti:No oho, nyt täällä jo pistetään siementä vakoon! :oops:
Etkä huomannu sitä ennenkuin sanoin?? Nyt mä alan epäillä omia taitojani :oops:
NegaDuck

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Pienenä olin ihan lintuhullu ja osasin joskus 6-7 -vuotiaana kaikki Valittujen Palojen Lintukirjan linnut ulkoa. Sienetkin latelin aika hyvin. Taisi alkaa nuo daatat hiipumaan jo yläasteella. Kirja on toki edelleen hyllyssä jos joskus iskee tarve opetella linnut uusix.
BettyB.

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

pikkuego kirjoitti:Etkä huomannu sitä ennenkuin sanoin?? Nyt mä alan epäillä omia taitojani :oops:
Väärä vako kultaseni, väärä vako!!11
SikaMika

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Mulla oli biologia kymppi todistuksessa, lällällää! Siitä voi jo suoraan päätellä, etten tiedä heinistä juuri hittojakaan, erotan nippa nappa varpusen ja päivankakkaran toisistaan.
BettyB.

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

SikaMika kirjoitti:etten tiedä heinistä juuri hittojakaan
No kohan höpöheinän timoteistä?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vaikka olen luonnon- ja eläinsuojeluhippi, on metsästyskortti, elukka-ja kasvintunnistusopinnot yliopiston biologiasta, maatalouskoulu ja nyt taidan ollakin "maanviljelijä" ja "metsätilallinen", niin täytyypä tunnustaa, etten tunnista hittojakaan. Isommat nisäkäslajit kyllä ja pienemmistä ehkä onko hiiri vai myyrä vai päästäinen. Varis, harakka, riistalinnut ym isommat kuten kotka (erittelemättä) haukka (samoin) ja joutsenet. Pikkulinnuista kaikki näyttää minusta samalta, varpusta ja talitiaista lukuun ottamatta. Ötököistä en juuri tunnista kuin kärpäsen ja mehiläisen, leppäkertun ja sääsken, perhoslajeista ei tietoakaan. Kaloista tunnistan tuskin kuin hauen ja ahvenan ja sären. Puulajeista just männyt, kuusen ja koivun, haavan ja lepän ja vaahteran.. mutten koivun alalajeja. Kukkaset on vain kukkia ja loput heiniä tai koiranputkea tai nokkosta. Voikukka tunnistettavin. Hädintuskin erotan viljantähkät, mutta en oraasta, tai kaukaa katsoen tai pelkästä jyvästä. Ei oo vaan kiinnostanut. :oops:
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Rouva Pupu

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Linnut vahvin laji, sitten kalat ja kasvit. Olen luonnossa viihtyvää tyyppiä, siihen kasvanut. Nyt mökillä oli kyllä niin hyvää matskua linnuista, että jää luontodokkarit pahasti kakkoseksi :h:
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja Leila »

Sanotaan näin, että tunnistan riittävästi. Koska olen maalta kotoisin, niin lapsena tuli vietettyä paljon aikaa pihalla kaikenlaisia koppakuoriaisia ja kasveja tarkkaillen. Opiskeluaikaan tein ison kasvion ja opin tunnistamaan viljat. Ihan hyvin olen pärjäillyt, ja jos lisätietoa haluan, niin onhan noita kirjoja.
Tämän kevään hauskin tuttavuus on ollut kaulushaikara, ääni (tööt, tööt, tööt) kuuluu vaan lintua ei näy. Onneksi on jo nyt hiljentynyt, on vissiin saanut munat pesään.
BettyB.

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Leila kirjoitti:Onneksi on jo nyt hiljentynyt, on vissiin saanut munat pesään.
Hmm... Silläkös sitä sitten...
Mulli75

Re: Takaisin luontoon

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

SikaMika kirjoitti:Mulla oli biologia kymppi todistuksessa, lällällää! Siitä voi jo suoraan päätellä, etten tiedä heinistä juuri hittojakaan, erotan nippa nappa varpusen ja päivankakkaran toisistaan.
PiNpistä puhumattakaan. :wink:
Vastaa Viestiin