Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Yleinen lätinä jä kitinä

Oletko alkoholin suurkuluttaja?

Gattaca (asteikon yläpuolella).
3
7%
Olen suurkuluttaja.
3
7%
En osaa sanoa, sillä rajalla ehkä?
9
22%
En ole suurkuluttaja vaan kohtuukäyttäjä.
19
46%
BrianW (en käytä, menen sekaisin yhdestäkin tipasta).
5
12%
Niba.
2
5%
 
Ääniä yhteensä: 41

Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Kun useimmilla kunnon kansalaisilla alkaa olla kesälomat lusittu, onkin hyvä taas kartoittaa Kitinän tenutilanne. Katsotko olevasi alkoholin suurkuluttaja? Laitoin asteikon kulkemaan välillä Gattaca - BrianW, useimmat meistä osunevat näiden kahden ääripään välille.

Puolivirallinen määritelmä suurkuluttajalle lienee miehillä keskimäärin 24 alkoholiannosta viikossa, ja naisilla 16. Mutta tämä on vain suuntaa-antava määritelmä, kyllähän jokainen itse tietää juoko liikaa, vai mitä? Tekstiosiossa saa sanallisesti paljastaa omia juomatapojaan, kuinka humalahakuista se on, miksi ja millaisissa tilanteissa yleensäkään juot jne.

Minulle oli kuitenkin jonkinmoinen yllätys että suomalaisista jopa 10% on alkoholin suurkuluttajia. Kuulostaa melko suurelta määrältä. Sen on pakko tarkoittaa että Kitinässäkin tällaisia olisi pakostakin useampia. Menetkö usein töihin tai treeneihin krapulassa?

Samassa yhteydessä mainittiin että alkoholi on selvästi pahempi kuolemantuottaja ja kansanterveydellinen ongelma kuin esim. liikalihavuus. Miesten kohdalla viina tappaa eniten (ja tilastot rumenevat entisestään jos otetaan huomioon että 3. ja 4. sijoilla olevat itsemurhat ja tapaturmat liittyvät monesti alkoholiin), ja suomalaisilla naisilla vain rintasyöpä tappaa enemmän populaa kuin alkoholi.

Tässä vielä aihetta sivuava linkki: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/98242.shtml
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 30.07.2008 9:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Chap

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Chap »

Alkoholin suurkuluttaja on henkisesti laiska. Itse olen nykyään Menestyjä(tm) ja kohtuukäyttäjä.
NegaDuck

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Jotakin vaihtoehtojen "kohtuukäyttäjä" ja "en käytä" välillä, vaikken menekään sekaisin yhdestä tipasta. Pari kertaa kuussa otan ryypyn, jos sitäkään. Joskus toki äidyn ottamaan kunnon kännit, viimeksi juhannuksena Keski-Suomessa kaverien kanssa, tarjosivat stolichnayaa ja salmaria. En kyllä silloinkaan juonut niin paljon että olisi tullut edes kankkunen.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

NegaDuck kirjoitti:Jotakin vaihtoehtojen "kohtuukäyttäjä" ja "en käytä" välillä, vaikken menekään sekaisin yhdestä tipasta. Pari kertaa kuussa otan ryypyn, jos sitäkään. Joskus toki äidyn ottamaan kunnon kännit, viimeksi juhannuksena Keski-Suomessa kaverien kanssa, tarjosivat stolichnayaa ja salmaria. En kyllä silloinkaan juonut niin paljon että olisi tullut edes kankkunen.
Kunnon kännit eikä kankkusta... MyötähäpeääKÖ ystäväväsi tunsivat? Mites selkä jaksaa?
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
BettyB.

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Olen humalahakuinen kohtuukäyttäjä. En siis dokaa viikolla vaan ainoastaan hyvästä syystä ja silloin sitten (ylensä) kunnon humalaan asti.
NegaDuck

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Crowbar kirjoitti:Kunnon kännit eikä kankkusta... MyötähäpeääKÖ ystäväväsi tunsivat? Mites selkä jaksaa?
Tunnen myötähäpeää sinun maneerista mesoamistasi kohtaan.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

NegaDuck kirjoitti:
Crowbar kirjoitti:Kunnon kännit eikä kankkusta... MyötähäpeääKÖ ystäväväsi tunsivat? Mites selkä jaksaa?
Tunnen myötähäpeää sinun maneerista mesoamistasi kohtaan.
Mä tunnen myötähäpeää kun sä kirjoitat miehistä ja naisista. Mites, alkaako se sikspäkki rehottaa jo, että saat ne naisasiat kuntoon?
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Avatar
Newton
Elämätön Kitisijä
Viestit: 271
Liittynyt: 16.07.2008 15:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Newton »

Oon ollunna kaikkea suurkuluttajasta siihen, että otan muutaman kerran vuodessa ollenkaan.

Suurkulutus ei ollu hyvä idea.
When I'm not lying I'm the most honorable man you'll know
NegaDuck

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Crowbar kirjoitti:Mites, alkaako se sikspäkki rehottaa jo, että saat ne naisasiat kuntoon?
Ei oo ollu sixpäkkiä talossani kertaakaan. Eiku kerran yksi vieras toi muassaan ja vei sen sitten mennessään. Kerro toki mitä tekemistä oluen monipakkauksella on naisasioiden kuntoon saattamisen kanssa. Mallasjuomastahan nyt on oltava kyse kun tässä ketjussa ollaan.

Kuvittelet nyt varmaan etten tajua mitä tarkoitat. Tajuan kyllä, mutten todellakaan jaksa vääntää kanssasi. Painu uhoamaan jollekin toiselle, saatanan apina. Meinaan, mitä helvetin hyötyä sinulle, minulle tai kenellekään täällä on siitä että tanssit uggabuggaa ja viskot multapaakkuja edessäni?
bedlam

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Taitaa vaihdella kausiluonteisesti. Kesälomalla saatan hyvinkin suurkuluttaa, neljät lärvit viikossa menee heleposti. Toisaalta talvella en ota juurikaan, paria perjantaiolutta lukuunottamatta. Että mutta kuitenkin toisaalta voidaan ajatella, että mulla on kyllä toudella surkea viinapää. Että niitä annoksia nyt ei montaakymmentä tule kuitenkaan vaikka aamuun asti röpöttelis.
ninnithequeen

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tissuttelija. Vaan osaanpa vetää perslärvitkin.

Kotona tissutan ykköstä ja viikonloppusin punaviiniä, perslärvimenoissa jossain ihan muualla alas menee mikä vaan :D
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Alkoholia alle 1 kerta viikossa. Varsin kohtuullista.
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 03.11.2013 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Tietysti olen kohtuukäyttäjä. Joskus saatan olla kuukausia juomatta tippaakaan alkoholia, joskus on parin viikon kausia jolloin saatan avata yhden tölkin joka ilta jos jääkaappiin on eksynyt jostain juotavaa (esim. ylijäämiä mökiltä), ja joskus harvoin tulee otettua kerralla ronskemmin jos seura on väärä kuten Kitinä- ja City-miitit. Kesällä myös tulee tilanteita jolloin tuntuu että pitää ottaa jonkin verran, kuten mökillä grillaillessa. Juomistani rajoittanee se etten kuitenkaan hakeudu niin usein tällaisiin tilanteisiin.

Sinänsä ärtsyä että välillä tuntuu kuinka yleinen asenne Suomessa yrittäisi ohjata juomiseen. Aikaisemmin kerroin alkaneeni käydä ravintoloissa juomatta ollenkaan alkoholia, johon päätökseen vaikutti mm. se että olin autolla liikenteessä. Kun tilailin alkoholittomia oluita ja vissyvesiä, ihmettelivät tuntemattomatkin baaritiskillä olijat sitä avoimesti, ja baarimikkokin huokaili ja pudisteli päätään ärsyyntyneenä kuullessaan tilaukseni, ikäänkuin minun olisi pitänyt tilata alkoholia. Myyntilupa vittu pois tuollaisilta paikoilta! Kyseessä oli Hotelli Vantaa joka veloittaa jo pelkästä kraanavesituopillisestakin muistaakseni pari euroa, joten ei luulisi heidän valittavan.

Alkoholittomassa oluessa (Nikolai?) tosin oli se ongelma että se sai vatsani kipeäksi ja lopulta pieretti kovasti. En tiedä miksi, normaali olut ei aiheuta samaa.

Viimeisimmät uutiset Ranskasta väittävät olevan trendikkäämpää juoda ruoan kanssa vissyvettä viinin sijasta. Saa nähdä onko tuolla todellista vaikutusta ranskalaisten viininkulutukseen, mutta kuulemma ainakin Ranskan maksakirroosiluvut ovat laskeneet hurjasti samalla kun Suomessa ne ovat nousseet ihan siis ältsisti.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Pyry-Matias

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Olen vasta ensimmäisellä askelmalla eli kiistän.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Tuolla FK:n mainitsemalla määritelmällä olen kyllä suurkuluttaja. Itse en kuitenkaan koe olevani liikakäyttäjä. Se on vaan niin että kun on paljon elopainoa täytyy myös juoda enemmän jos haluaa vetää ns. lärvit. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Vastasin hieman yläkanttiin, eli kohtuukäyttäjä. Aika marginaalista on alkoholinkäyttö nykyään.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kesän villein viikko alkoholokaustinkulutuksen kannalta oli edellisviikko: (merkitsin myös nauttimiskontekstin, jotta saatte tietää hieman enemmän elämästäni)

pe: 1 siideri minigolfatessa( ei olla oikea golffarihurri, älä vaimo löi!11)
la: noin desi viiniä, kaksi lasia skumppaa piknikillä, illallisella ja buarissa
su: kolmisen lasia skumppaa illalliseksi venähtäneillä päivällisilllä
Prepare for the worstest.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Homeboy65 kirjoitti:Tuolla FK:n mainitsemalla määritelmällä olen kyllä suurkuluttaja. Itse en kuitenkaan koe olevani liikakäyttäjä. Se on vaan niin että kun on paljon elopainoa täytyy myös juoda enemmän jos haluaa vetää ns. lärvit. :wink:
Tossahan on sulle hyvä se, että vedät niitä lärvejä niin usein, ettet seuraavana päivänä muista mitä aiempana päivänä teit, joten joka päivä tulet tulokseen "tänään voisin vetää lärvit! Pitkästä aikaa.." :)
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Crowbar kirjoitti:Kunnon kännit eikä kankkusta...
Muutaman vuoden takaisessa Kitinä-puistomiitissä sammuin ja oksensin koska yliarvioin viinansietokykyni yrittäessäni tuhota mukaan ottamaani pienehköä kossupulloa, jota lantrasin vissyllä. Tuo täyttänee kunnon kännin määritelmän, vai? Ainakin Negaduck ja BettyB voivat todistaa tapahtuneen koska ensimmäinen kuvasi ilkeyksissään toisen oksentamiskertani, ja jälkimmäisen viltti sai hieman oksennusroiskeita koska olin "nukahtanut" viltin päälle.

No joka tapauksessa pointtini oli että seuraavana aamuna ei ollut darrasta tietoakaan eikä filmikään ollut mennyt poikki, olin freesi kuin vastalypsetty karitsa. Joihinkin meistä kankkunen ei vain tunnu tarttuvan. En siis pidä ainakaan itseni kohdalla kankkusen voimakkuutta hyvänä mittarina siitä kuinka paljon tuli edellisenä tai toissailtana otettua.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Pyry-Matias

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Frederik Krueger kirjoitti:Joihinkin meistä kankkunen ei vain tunnu tarttuvan.
1/4 ei juuri krapulasta kärsi. Tutkittu juttu. Tämä ylväs neljännes on toisaalta alttiimpi alkoholismille. Vähän semmonen win-lose-win-tilanne.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Pyry-Matias kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Joihinkin meistä kankkunen ei vain tunnu tarttuvan.
1/4 ei juuri krapulasta kärsi. Tutkittu juttu. Tämä ylväs neljännes on toisaalta alttiimpi alkoholismille. Vähän semmonen win-lose-win-tilanne.
Toi 25% on se 18-23 vuotiaat. Ei mulla ainakaan sillon ollut krapulaa, tai jos oli, niin meni ohi laskuhumalan aikana.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Newton
Elämätön Kitisijä
Viestit: 271
Liittynyt: 16.07.2008 15:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Newton »

Elppis kirjoitti:Toi 25% on se 18-23 vuotiaat. Ei mulla ainakaan sillon ollut krapulaa, tai jos oli, niin meni ohi laskuhumalan aikana.
Mun iskä ei tiettävästi ole 18-23-vuotias, mutta sille ei tule edelleenkään koskaan krapulaa.
When I'm not lying I'm the most honorable man you'll know
Pyry-Matias

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Newton kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Toi 25% on se 18-23 vuotiaat. Ei mulla ainakaan sillon ollut krapulaa, tai jos oli, niin meni ohi laskuhumalan aikana.
Mun iskä ei tiettävästi ole 18-23-vuotias, mutta sille ei tule edelleenkään koskaan krapulaa.
Töllöstä tuli just haastis, jossa joku asiantuntija kertoi tuon luvun koskevan koko väestöämme. Ei tuo ikähaarukka sitä kata.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Pyry-Matias kirjoitti:
Newton kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Toi 25% on se 18-23 vuotiaat. Ei mulla ainakaan sillon ollut krapulaa, tai jos oli, niin meni ohi laskuhumalan aikana.
Mun iskä ei tiettävästi ole 18-23-vuotias, mutta sille ei tule edelleenkään koskaan krapulaa.
Töllöstä tuli just haastis, jossa joku asiantuntija kertoi tuon luvun koskevan koko väestöämme. Ei tuo ikähaarukka sitä kata.
Eli ns. vitsi meni ihan ohi.. tarkoitukseni oli vain sanoa, että tuolloin harvoilla meistä vanhoista raihnoista oli krapulaa, kun nykyään täristään vielä seuraavalla viikollakin...
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Oletko (mielestäsi) alkoholin suurkuluttaja?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Pyry-Matias kirjoitti:1/4 ei juuri krapulasta kärsi. Tutkittu juttu. Tämä ylväs neljännes on toisaalta alttiimpi alkoholismille.
Sitä odotellessa...

Mainittiinko muuten onko tuo taipumus perinnöllistä (kummankaan osalta)? Molemmat vanhempani olivat raivoraittiita ilman alkoholistitaustaa, sisarukseni ovat enintään kohtuullisia juojia, enkä muista suvussamme muutenkaan olleen alkoholismia vaikka kaikenlaista muuta sälää voikin olla ollut. Heidän krapulaherkkyydestään en tiedä.

Unohdin mainita että saatoin kotiinpäästyäni juoda ison mukin vettä juuri ennen nukkumaanmenoa, joka kai osaltaan loiventaa krapulaa. Toisaalta jos krapulan välttäminen olisi vain vesituopista kiinni, luulisi kaikkien juovan sellaisen automaattisesti raskaan juomisen jälkeen.

En ollut tapahtumahetkellä 18-23 vuotias, enkä huomannut tuossa tapauksessa krapulaherkkyydessäni mitään erityistä eroa armeija-aikaiseen vastaavaan tapaukseen, jolloin puolestaan osuin tuohon ikähaarukkaan.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 30.07.2008 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Vastaa Viestiin