Eläinten Vaisto

Yleinen lätinä jä kitinä
ninnithequeen

Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Uskotteko eläimellä olevan joku kuudes aisti asioitten suhteen?

Mie TIEDÄN että on. Aina kun on riita mulla ja miehellä ja mökötetään, toinen kateista murisee, sähisee, ja ryntää äkkiä mun viereen kylkeen kiinni sänkyyn, tuijotellen miestä hädissään. Ja ei, mieheni ei lyö, kissa ei ole tätä nähnyt. Se vaan jotenkin vaistoaa. Joudun rauhoitteleen kattia siinä että heiheihei, ei isi tee pahaa.

Lapsen edessä emme tappele. Kissat vaan vaistoavat sanattomat mulkaukset ja ajatukset.
Quinevere

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Ei siinä mitään kuudetta aistia tarvita. Ne vaan haistaa tunnelmat herkästi. Etkö muuten muka itse?
Bliss

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mä taidan sitten olla eläin. Mulla on yliviritetty fiilisaisti.
posteljaana

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja posteljaana »

Eläimet ja lapset aistii sen. Itsekin sen tuntee nimellä pelko; ja siihen reagoi joko vihalla tai pakenemalla. Kaikki sen on kokeneet ja kokemuksista kumpuaa uusi reaktio aikaisempaan vastaavaan tilanteeseen. Ja mitä vanhemmaksi oma elämä menee, sen vaikeampi varmaan on elää.

Täydennän tätä; ei välttämättä, vaan noi tilanteet on tarpeellisia, jotta elämä jatkuisi ja kasvaisi, eikä kukaan alistuisi tai luovuttaisi. Riitely on tarpeellista, jotta palat asettuvat paikoilleen.
ninnithequeen

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Toi nyt oli vaan yks esimerkki. Näitä ny on miljuuna semmosta, vastaavia kaipasin.


Vanha, rakas hoitohevonen teki parhaan. Muutenkaan ei antanut koskea itseensä, niin eräs teinilikka, , halusi itse satuloida ja suitsia. Hihittelin (itekki teinilikka) että no koita onnees. Ei kauaa kestäny ku tultiin ulos karsinasta. Satula ja suitset edelleen kädessä. Suitsin ja satuloin arvon Rouvan. Ilman onkelmia. Loistava hevonen. "No mä ainaki talutan sen ulos". Joojoo, no sen se antaa tehä. Menin tärkeenä kirjottelee tallipäiväkirjaan ku tultiin hakemaan että Tania ei suostu lähtee karsinasta ulos. Voi Luoja. Näin sitte ihan itse, se seisoi juurtuneena boksiinsa ja katsoi mua pää katossa kun revittiin silmät muljahdellen että "Kuinka sä voit tehdä tän mulle???" Menin ottamaan suitsista kiinni ja Rouva Hevonen laski pään alas olkapäälleni ja käveli kiltisti mun kanssa ulos.

Toisen kerran ratsastuksenopettaja (ihan kuuluisakin vielä) ei saanut satulaa Tanialle selkään ja pyysi minua tulemaan joka päivä. Kaikilla muilla hevosilla oli 3 hoitajaa, Tanialla silloin vain yksi. Sen 4 vuotta jonka penskana katselin mammaa.

Sama hevonen muuten pyyhki turvallaan mun kyyneleitä kerran, kun istahdin itkemään karsinaan. Vaikka olis ollut kauraa ja heinää edessä. Ja se on jo aika hyvin siltä ahneelta paskalta! :D

Kyyneleiden syy: Rouva Hevosta haukuttiin vanhaksi tyhmäksi tuntsariksi. Jota hän ei ollut, vaan vanha periyttäjä.
Turhaanko se niitä Saksaan myytyjä vauvoja teki?


Se oli suuri vihainen ja äkäinen, mutta jotain se vaistosi. Ja niin vaistoaa nää kissatkin. Toinen, mulle ehkä rakkaampi varsinkin. Se vaan AINA tajuaa heti, jos mielialat on down. Uskomatonta.
Viimeksi muokannut ninnithequeen, 08.08.2008 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
posteljaana

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja posteljaana »

Hevonen on aika vaativa juttu. Nykyisin olen korkeintaan hiiri.

Hiirikin voi pelästyttää hevosen, ja se sun hevonen pelästyttää mut.
ninnithequeen

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Niin mä taisin unohtaa mainita että tämä hevonen puri ja potki kaikkia? Paitsi minua.

Minä en lyönyt häntä kertaakaan, hän ei potkinut/purrut minua kertaakaan. Meil oli diili vissiin, loppuun asti ;D

Päivää ennen hevosen lopettamista kävelin Hänen mahan altaan, eikä mithään, vähä kiukutti et anna mun nyt syödä. Ois se voinu kyl olla luimistelematta ku hullu ku toinen tulee itkun kanssa viimestä kertaa kattomaan toist puolt Suomee.

Painoi turvan poskeeni kyllä, kun viimeisen kerran lähin. Lämpimästi henkäisi ja ehkä tarkoitti, että anna olla, mulla on selkä kipee?

Vaan katsokaas miten hieno poika hänellä onkaan. Ja ihan on äitinsä näkönen ja värinen: http://www.sukuposti.net/galleria.php?r ... mage=67667
posteljaana

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja posteljaana »

Minä en ole osannut koskaan peilata omaa elämääni eläimiin. Se on harmi. Muistan erään lapsellisen tapauksen samanhenkisen lapsuuden kaverini kanssa, kun päätettiin, että ruvetaan tykkään koirista. Aloimme keräämään koiran(pennun) kuvia.

Mulla on nykyisin tuo hiiri kotona, se oli vahinko, mutta kannan siitä kyllä vastuun.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Koirat, ja miksei muutkin eläimet, vaistoavat hyvän ihmisen. Toki nekin erehtyvät.
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 03.11.2013 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ninnithequeen

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Huu. Enoni rottis meinas käydä mun kimppuun, kun törmättiin joskus uimahallilla. Vahti kato autoa. Hampaat paljasti mutta muisti mut kesiltä joten nuoli ihmeissään huuliaan. Sama rontti raahas meitä pentuja järvestä kun ei oltais saatu uida...pelasti siis, omasta mielestään.
Herra Manala

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

ninnithequeen kirjoitti:Aina kun on riita mulla ja miehellä ja mökötetään, toinen kateista murisee, sähisee, ja ryntää äkkiä mun viereen kylkeen kiinni sänkyyn, tuijotellen miestä hädissään. Ja ei, mieheni ei lyö, kissa ei ole tätä nähnyt. Se vaan jotenkin vaistoaa.
Tä? Kissa ei ole nähnyt kun ukko vetää sua pataan, joten mies ei sillon lyö, mutta kissa vaan jotenkin vaistoaa sen silti että se vetää sua pataan?
NegaDuck

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Aina kun hölkkään lenkillä, koirat maagisesti vaistoavat että haluan vain juosta enkä antaa niille huomiota - ja tulevat siihen eteen hössöttämään tai aloittavat haukuntakohtauksen saadakseen minulta sitä huomiota vaikka väkisin.

Käänteinen psykologia on erinomainen osoitus tietoisesta toiminnasta. Tämän määritelmän mukaan myös ostoskassi joka ei millään suostu seisomaan lattialla pystyssä vaan kaatuu läikyttäen sisältönsä lattialle vaikka miten sitä yrittää pystyttää, on myös tietoinen.
NegaDuck

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Mulla on yleensä aurinkolasit joten eivät ne näe mihin katseeni on kohdistettu. Ne vaistoavat liikkeeni. Haistavat varautuneisuuteni. Niiq tiätsä. Ja jos kyttään naista ja koira sattuu olemaan koiras niin sehän tulee siitä vaan mustasukkaiseksi.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Clay »

Koirat tulee aina nuolemaan pallejani, kun runkkaan - sen on pakko olla jotain ylimaallista, tai siltä se ainakin tuntuu.
Nyt penikseni on fantastinen!
ninnithequeen

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Herra Manala kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Aina kun on riita mulla ja miehellä ja mökötetään, toinen kateista murisee, sähisee, ja ryntää äkkiä mun viereen kylkeen kiinni sänkyyn, tuijotellen miestä hädissään. Ja ei, mieheni ei lyö, kissa ei ole tätä nähnyt. Se vaan jotenkin vaistoaa.
Tä? Kissa ei ole nähnyt kun ukko vetää sua pataan, joten mies ei sillon lyö, mutta kissa vaan jotenkin vaistoaa sen silti että se vetää sua pataan?
Siis se kissa vaan vaistoaa kun meillä on riitaa, ymmärrätsä. Vaikkei puhuta ja riidellä hänen (kissan) kuullen. Se tietää muutenkin aina heti kun mulla on paha mieli.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Eiköhän suurimman osan käyttäytymisestä selitä se, että eläimet vaistoavat pelon/arkuuden ja sen, että tutun ihmisen kanssa on jo kehitetty tietty käyttäytymissuhde.

Mä yritän aina rationalisoida kaiken. Esim. ninnin hevosjuttu- hevonen oli pidemmän aikaa jo ollut Ninnin kanssa tekemisissä, tiesi täysin mitä tuleman piti, molemminpuolinen kunnioitus oli jo taattu.

Koirat taas aistivat ihmisen käyttäytymisestä, elekielestä ja äänensävystä sen, kuka niitä pelkää tai arkailee, ja kuka ei. Käyttäytyvätkin sitten sen mukaan, mastermanipuloijia koko sakki! Mäkin joudun töissä joskus laulamaan "hämähämähäkkiä" etten eleilläni viestitä koiralle että jännittäisin tilannetta. Tämä toimii yleensä juuri näihin kaukaasian paimenkoiriin jotka vahtivat jo valmiiksi mustamaijan takakonttia hampaat irvessä kun ovet aukaistaan tai jo valmiiksi muutoksen tuomasta stressistä peloissaan olevaan koiraan, joka on itse epävarmempi kuin sinä itse. Pelkoaan ne koirat yleisimmin purevat, ei agressiivisuuttaan.

Kissat, samoin kuin monet muut kotieläimet, vaistoaa elekielestä mielialan. Tottakai, jos omistajan käytös yhtäkkiä muuttuu, niin eläin sen vaistoaa. En kutsuisi tätä kuudenneksi aistiksi.

Lähempänä ns. kuudetta aistia ovat nämä tornadon ennustavat, epilepsiakohtauksesta varoittavat ja aivoverenvuotoja ennakoivat ym. elukat.
The great club outshines the individual, always and forever.
ninnithequeen

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elppis kirjoitti:Lähempänä ns. kuudetta aistia ovat nämä tornadon ennustavat, epilepsiakohtauksesta varoittavat ja aivoverenvuotoja ennakoivat ym. elukat.
Tosta aiheesta tuli hyvä dokkari vähän aikaa sitten Faktalta. Tosin osa niistä eläintensä aisteista kertovista olivat suoraan sanottuna hihhuleita...
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Elppis »

ninnithequeen kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Lähempänä ns. kuudetta aistia ovat nämä tornadon ennustavat, epilepsiakohtauksesta varoittavat ja aivoverenvuotoja ennakoivat ym. elukat.
Tosta aiheesta tuli hyvä dokkari vähän aikaa sitten Faktalta. Tosin osa niistä eläintensä aisteista kertovista olivat suoraan sanottuna hihhuleita...
Niin, ja kuten yllä mainitsin, niin perustuvat ympärillä olevien ihmisten käyttäytymisen muuttumiseen :)
The great club outshines the individual, always and forever.
NegaDuck

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Elppis kirjoitti:mastermanipuloijia koko sakki!
Yhdyntä tähän. Mutta ihmiset ovat kyllä ihan samanlaisia...
Bliss

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Bliss »

NegaDuck kirjoitti:
Elppis kirjoitti:mastermanipuloijia koko sakki!
...ihmiset ovat kyllä ihan samanlaisia...
Tavallaan. Johtunee siitä, että jotkut muut ihmiset vaan ovat helposti manipuloitavissa :roll:
NegaDuck

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Bliss kirjoitti:Tavallaan. Johtunee siitä, että jotkut muut ihmiset vaan ovat helposti manipuloitavissa :roll:
Ei pelkästään siitä, sillä ihmisellä on myös moraali joka voi estää manipuloimasta vaikka siihen pystyisikin.
Bliss

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Taidan olla lievien eläimellisten piirteitteni lisäksi myös moraaliton törkysäkki. Manipulointi-osaston osalta ainakin.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Mutta kuinka paljon teillä on jäljellä eläinten tai muita vastaavia vaistoja?

Havahdutteko kun joku katsoo (tuijottaa?) teitä sen hetkisen katseenne suunnan ja näkökentän ulkopuolelta?

Monilla aikuisilla tuo tuijotuksen huomaamisen vaisto on hävinnyt, lapsilla ja nuorilla usein vielä tallella. Kuten itsellänikin. Esim erään kerran metsällä ollessani vaivasi jonkun tuijotus, pari minuuttia paikallani ollen ja katseellani etsittyäni huomasin ilveksen puussa n 40m päässä takaoikealla ylhäällä kalliorinteellä. En ampunut, katseltiin toisiamme muutaman minuutin. Kamera oli tietty autossa. Oli komea otus.
Quinevere

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Clay kirjoitti:Koirat tulee aina nuolemaan pallejani, kun runkkaan - sen on pakko olla jotain ylimaallista, tai siltä se ainakin tuntuu.
Hyi malaga!
Herra Manala

Re: Eläinten Vaisto

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Quinevere kirjoitti:
Clay kirjoitti:Koirat tulee aina nuolemaan pallejani, kun runkkaan - sen on pakko olla jotain ylimaallista, tai siltä se ainakin tuntuu.
Hyi malaga!
Hiljaa pajero.
Vastaa Viestiin