Autoilufiilistutkimus

Yleinen lätinä jä kitinä

Se on sitä jos siltä tuntuu:

Autoilijat ovat entistä reikäpäisempiä koska valvonta puuttuu
3
33%
Autoilijat ovat rauhallisempia koska on valvontaa
0
Ei ääniä
Autoilijat ovat entistä reikäpäisempiä vaikka valvonta parantunut
3
33%
Autoilijat ovat rauhallisempia vaikkei perään katsotakaan
2
22%
EVVK
1
11%
 
Ääniä yhteensä: 9

masa

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja masa »

Oman auton malli vaikuttaa omiin asenteisiin eniten. Kun on norminopeuksiin suunniteltu auto, ei tule hurjasteltuakaan. Silti ohituskaistalla tulee ajeltua 90%:sti vauhdin ollessa noin 5-10 kilsaa/h normaalia suurempi. Taajamissa taasen nopeusrajoitusten mukaan aina.

Eniten liikenteessä vituttavat lähestulkoon satasta ajavat rekat, jakeluatot ja hiekka-autot. Miten vitussa on mahdollista että ne edes kulkevat noin lujaa? Onko aikoinaan kovalla kohulla asennetut piirturi/rajoitin-härpäkket ohitettu?

..ja päivittäin tulee ajoa työmatkalla 105 kilsaa.
masa

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:
Yksi selitys on, että kulkevat oikeaa 90 km/h eikä mittarivirheistä sellaista.
En tiedä, mutta koitappa perkele ajaa kehäkolmosella oikeata kaistaa letkan mukana, niin vasenta kaistaa vetää hiekka-autoja junana ohi hiekkapilvi pölisten perässä. Veikkaan että nuo läskipäät kasettivehkeineen aiheuttavat kehällä 10 kertaa enemmän vaaratilanteita, kuin normi duunimatkaajat.

Pitäis saada laki, että raskas kalusto ei saa ajaa ohituskaistaa lainkaan, ja että työkoneilla ei saa ajaa kehäteillä lainkaan 6-20 välisenä aikana. 8)
Rouva Pupu

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Rekkojen seassa ajeluun ei kyllä totu koskaan. Niin paljon vaarallisia ohitustilanteita, nopeusrajoittimista tietoakaan, rajan toiselta puolelta tuleva kalusto pelottavan huonokuntoisen näköistä. Muttereita lentelee. Näkyvyys huono kun kuutisen rekkaa edessä, pari normi autoa ja taas kolme rekkaa jne. Me don't like.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Minähän olen se paljon kaivattu keskimääräistä huonompi autoilija - ja olenpa vielä niin huono, että se selittänee sen, miten 90% autoilijoista voi olla keskimääräistä parempia. Niinpä minulla ei oikein ole tähän aiheeseen varaa sanoa paljoakaan. Ajan vähän ja huonosti, ja mahdollisuuksien mukaan aina liikennesääntöjen mukaan (no, maantiellä voi ylinopeutta olla n. 5km/h). Viimeaikoina olen syystä tai toisesta ajanut aika paljon tietä, jossa nopeusrajoitus vaihtelee 80 ja 100:n välillä. Jostain syystä koko tie on täynnä tyyppejä, jotka reagoivat moiseen vaihteluun ajamalla koko ajan tasaista n. 92 km/h vauhtia. Todella ärsyttävää. Vaikka silti liikenteen pahin epäkohta lieneekin Stockmannilla asioivat minkkiturkkimummot, jotka pysähtyvät liukuportaiden päähän arpomaan ikuisuuksiksi, kääntyisivätkö portaista oikealle vai vasemmalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Herra Manala

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Ei oikein löytynyt oikeaa vaihtoehtoa. Minun mielestäni ns. vaaralliset nysvärit ovat määrällisesti kasvaneet viime aikoina aika huomattavastikin. Ajellaan 20km/h alinopeuksia, varoittamatta pistetään jarrut kiinni keskellä risteystä vaikka mistään ei tulisi ketään, pysähdytään keskelle risteysaluetta lukemaan karttaa jne. Näitä on nyt tullut viimeisen kuukauden aikana ihan tolkuttomasti vastaan.

Eniten liikenteessä vituttaa ne pikkupoliisit, jotka haluavat estää ohituksesi esimerkiksi länsiväylällä ajaen rinnakkain mittarin neula näyttäen tasan 75-80km/h, 80km/h alueella. Tästä usein vielä se 5-10km/h todellista nopeutta pois mittarivirheen vuoksi. Monesti itselle mm. töissä tullut kiire itsestä riippumattomista syistä ja pitäisi lentää paikasta toiseen ajaen mielellään sen 10-15km/h ylinopeutta saadakseen aikataulua edes vähän kiinni niin eiköhän siellä keulilla ole joku seitsemääkymppiä ajava pertti roikkumassa ohituskaistalla kilometrikaupalla toisen rinnalla ja heiluttelemassa etusormeaan pahoille kaahailijoille.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Liikennemäärien kasvun myötä alle nopeusrajoituksen ajajista on tullut omasta mielestäni yhä häiritsevimpiä. Tavallisella kaksikaistatiellä ohittaminen on hankalaa lähes yhtäjaksoisen vastaan tulevan liikenteen takia. Ja toisaalta, kun tulee ohitusmahdollisuus, eivät sitten PRKL jonon keulilla olevat lähde ohittamaan. Siinä sitten punnerrat puolen kilsan jonon hänniltä ohi. Ylinopeuttakaan ei viitsisi paljoa ohittaessa ottaa, mutta 100km/h alueella reilu 110 km/h on ok. Siitä on sitten helppo himmata, kun suoran toisessa päässä tulee näkyviin seepra transportteri, tai siviilin näköinen Skoda tai muu arvatenkin poliisiauto. Viime sunnuntaina poimivat takana tulevan ohittajan, oma nopeuteni 107km/h todellista, toisella ehkä 10km/h enemmän (ohitettava ajoi 78 km/h). No, joskus saattaa kaasupoljin jumittaa lattiaan pitkäksi aikaa ohituksissa.

Toisalta ärsyttää motarilla tai kehällä ajaessa se, että vasemmalla kaistalla ohittaessa alle nopeusrajoituksen ajavaa oikean kaistan jonoa tulee joku krpäotsa roikkumaan takapuskuriin ja pistää valoshovn pystyyn. Ei sitten riitä 10km/h (todellinen nopeus, ei mittarinopeus) yli rajoituksen ajaminen ja ohitettavia yli 15km/h suurempi nopeus. Saavat kyllä odotaa siellä takana kunnes oikealla on taas tilaa. Toisaalta leveäkaistateillä tunkeminen idioottimaisissa paikoissa ohi - nimimerkki: pari kertaa 5 rinnakkain.

Ja lisää tulee. Mikä v****u on hätänä kun taivaalta läjähtää tuulilasiin pari vesipisaraa, niin pitää tiputtaa ajonopeutta 10-20km/h. Jos et osaa ajaa, niin ota taksi. Tai laita autosi siihen kuntoon, että sillä pystyy ajamaan. Sama pätee talvella lumisateeseen.

Normalisti ajan 4-7 km/h yli rajoituksen, todellista nopeutta siis. Taajamissa yritän pitäytyä rajoituksen mukaisessa nopeudessa.

edit: ettei -> että
Viimeksi muokannut Pulkannaru, 03.09.2008 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mitäs veikkaatte, montako vuotta sitä vielä voi ajella miten sattuu? Itse veikkaan, että alle kymmenen vuoden sisään autoja aletaan varustaa törmäyksenestoilla, alkolukoilla ja automaattisella nopeudenvalvonnalla. Toisaalta kameratolpat alkavat pian mittailla myös keskinopeuksia tolppien välillä, joten ehkä peltipoliisien verkko riittää nopeudenvalvontaan.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Jonkinlaisia peräänajonesto-laitteita on jo (kai) olemassa. Muistaakseni ainakin Volvon XC60 on varustettu sellaisella, toimiko vain taajamissa vai maantielläkin - en muista. Ko. mallissa taisi olla myös ajokaistalla pysymistä vartioiva laitteisto. Citikalla taitaa löytyä vastaava, voi olla että on muitakin.

Keskinopeutta mittaavat kameratolpat ovat kyllä todellista isoveli-valvoo meinikiä. Periaatteessa ajoneuvosi likkeet ovat siis viranomaisen tiedossa. Ainakin valvotuilla tieosuuksilla.

Samoin vakuutusyhtiön, olikohan Pohjola, kaavailu ottaa käyttöön paikannukseen (miten, missä ja paljonko kilsoja) perustuva vakuutusmaksu. Taidan omalta osaltani pitäytyä tämän hetken kaltaisessa vakuutusmaksun määräytymisperusteessa. Jos on valinnan mahdollisuus. En mielelläni anna millekkään taholle tietoa kaikesta liikumisestani. Joku myy tiedon kuitenkin jossain vaiheessa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pulkannaru kirjoitti:Keskinopeutta mittaavat kameratolpat ovat kyllä todellista isoveli-valvoo meinikiä. Periaatteessa ajoneuvosi likkeet ovat siis viranomaisen tiedossa. Ainakin valvotuilla tieosuuksilla.
Noita valvottuja tieosuuksia tulevat olemaan kaikki isot väylät kun alkuun on päästy. Peltipoliisit ovat olleet sellainen rahasampo muissa maissa, että systeemin tulojen pumppaaminen takaisin valvontaan nostaa verkon nopeasti tiheäksi.

Tietoja ei muuten tarvitse tuollaisessa systeemissä tallentaa pysyvästi, vaan riittää että tiedot säilytetään jokaisesta tolpasta suunnilleen sen aikaa, mitä valvotun liikenteen kulku seuraavalle tolpalle kestää. Eli yhden tolpan kohdalta saatettaisiin tallentaa vain tunnin, parin tiedot tai vähemmänkin.
Herra Manala

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

exPertti kirjoitti:"On pakko itsestä riippumattomista syistä ajaa ylinopeutta". Minusta tämä kuulostaa kyllä, että sinä olet osasyy tämän kyselyn perustamiseen. Jos olet ryssinyt aikataulusi ei se ole kenenkään vika, ei edes sen fredriksson hattuisen "nuoren", joka ajaa Auriksella. :D
En oikein ymmärrä että jos olen itsestäni riippumattomista syistä myöhässä aikataulustani, miten olen silloin ryssinyt itse aikatauluni?
Mulli75

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

masa kirjoitti:Eniten liikenteessä vituttavat lähestulkoon satasta ajavat rekat, jakeluatot ja hiekka-autot. Miten vitussa on mahdollista että ne edes kulkevat noin lujaa? Onko aikoinaan kovalla kohulla asennetut piirturi/rajoitin-härpäkket ohitettu?
Kyllä niitä nopeudenrajoittimia ohitetaan, sitten on niitä kuorma-autoja jotka ovat sen verran vanhaa vuosimallia joissa nopeudenrajoitin ei ole pakollinen. Eräs tuttuni sai piirtureiden ja nopeudenrajoittimien korjaus- ja tarkastusluvat 90-luvulla. Hän perusti yrityksen jossa myy korjaa ja asentaa piirtureita ja nopeudenrajoittimia. Kaveri kertoi että moni kuski on kysynyt mikä on se oikea piuha johon voi laittaa katkaisijan jos haluaa nopeudenrajoittimen pois päältä haluttaessa. Kaveri ei kertonut piuhan oikeaa väriä mutta varoitti että koko auto voi karata käsistä jos menee sattumanvaraisesti kokeilemaan. Piirturin lähes joka ruuvi sinetöidään viimeisimmän asentajan tunnuksilla, jonka avulla esim. katsastusasemat voivat nähdä mikä yritys on viimeksi korjannut ko. laitteen.
exPertti kirjoitti:Yksi selitys on, että kulkevat oikeaa 90 km/h eikä mittarivirheistä sellaista. Mutta se ei takuulla selitä kaikkien vauhtia. Kuulin, että alamäessä joitakin noista vehkeistä on saanut kulkemaan siten, että 90 km/h kaasu katkeaa ja 95 km/h rullatessa mäkeen vedot palautuvat. Tosi laillista.
Näin se vaan on että autoilija voi esittää toivomuksen siitä mihin nopeuteen rajoitin ohjelmoidaan. Kuorma-auton suurin sallittu nopeus 80 km/h ja rajoittimet on säädetty n. 85 km/h koska aina jää jalkoihin kun tulee ylämäki ja vauhti laskee hiukan. "Mittavirheet" on tietoisesti valittu ja säädetty nopeudenrajoittimen avulla. Se mitä sähköinen tai mekaaninen ajopiirturi oikeasti näyttää nopeudeksi pitää olla mahdollisimman tarkka. Piirturin voi mitata mittaradalla ja sitten säätää näyttö kohdalleen huomioiden auton ja piirturin yhteensopivuus.
NegaDuck

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Tälleen muuten vaan kysyn, että miksei täällä Suomessa lähdetä vihreän valon koittaessa yhtaikaa liikkeelle kuten Lontoossa tehdään, vaan autot nytkähtävät liikkeelle yksi kerrallaan? Huomattavasti useampi auto ehtisi liikennevaloista läpi jos kaikki lähtisivät varovasti kiihdyttäen yhtaikaa liikkeelle.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NegaDuck kirjoitti:Tälleen muuten vaan kysyn, että miksei täällä Suomessa lähdetä vihreän valon koittaessa yhtaikaa liikkeelle kuten Lontoossa tehdään, vaan autot nytkähtävät liikkeelle yksi kerrallaan?
No täällähän puhuttiin aiemmin siitä että kannattaa laittaa valoissa vaihde vapaalle sen sijaan että pitää ykkösellä ja kytkin pohjassa, koska jälkimmäinen tapa kuluttaa suotta lipputangon nuppia vai mikä se nyt oli. Onhan selvä että kun koko jono rupeaa runkslaamaan ykköstä silmään valojen vaihtuessa, tulee jojo-ilmiö kun eivät kaikki sitä kuitenkaan samalla hetkellä onnistu vaihtamaan.

En tiedä onko Briteissä automaatit yleisempiä kuin Suomessa, se voisi myös selittää sujuvampia lähtöjä.

Aika usein saa herätellä äänimerkillä edessäolevaa joka mietiskelee omiaan vaikka valo on jo vihreänä. Sitten heille tulee joku ihme paniikki ja ajavat parikymmentä metriä satasta 40 alueella, ilmeisesti yrittäen ottaa kiinni hidasteluaan valoissa. Joskus harvoin minäkin mokailen valolähdöissä siten että jostain oudosta syystä vaihdekepukka on unohtunut kakkoselle vaikka pitäisi olla valmiina ykkösellä. Hukkaantuu useita sekunnin kymmenysosia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NegaDuck

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Frederik Krueger kirjoitti:Onhan selvä että kun koko jono rupeaa runkslaamaan ykköstä silmään valojen vaihtuessa, tulee jojo-ilmiö kun eivät kaikki sitä kuitenkaan samalla hetkellä onnistu vaihtamaan.
Tulisi kuitenkin vähemmän jojoa kun nyt, kun vaikuttaa siltä että perässä olija alkaa vasta harkita vaihdekeppiin koskemista siinä vaiheessa kun edellinen on jo lähtenyt liikkeelle.
Pyry-Matias

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Lähinnä oikeaa on vaihtoehto: tämä on ikuisuusaihe, kuten nuorison pilaantuminenkin eli en ole huomannut muutosta. Toki voi olla, ettei minua vaan kiinnosta tarpeeksi huomatakseni.
Herra Manala

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

exPertti kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:En oikein ymmärrä että jos olen itsestäni riippumattomista syistä myöhässä aikataulustani, miten olen silloin ryssinyt itse aikatauluni?
Jos se on jo housuissa niin miksi koettaa korjata asia lakia rikkomalla?

Ei kenenkään hermot kestä aikataulun kirimistä kaupunkialueella.
En minä kaupunkialueesta puhunutkaan vaan lähinnä nelikaistaisista väylistä kuten kehätiet ja moottoritiet. Kaupunkialueella/kaupunkiajolla käsitän kyllä tällaiset taajamanopeutta tai sitä alhaisemmilla rajoituksilla ajot. Siellä nyt ei kannatakaan rypistellä.

Mutta kun kilometrejä on parhaimmillaan tullut yli 600 mittariin vuorokauden aikana, niin kyllä sillä todellakin on aikataulun kannalta merkitystä ajaako 70km/h vai 90km/h. Tuossa tapauksessa tasan kaksi tuntia. Se on sen verran merkittävä ero, että sillä voi joko ryssiä aikataulunsa iltaa kohden täydellisesti, tai sitten olla varsin hyvin ajoissa.

Jos se ei poliisin mielestä ole tarpeeksi merkittävää lain rikkomista, kannattaako tässä asiassa mieluummin tosiaan kuunnella sinua ja fuck-upata mieluummin ne aikataulunsa jonkun toisen takia ja kärsiä siitä mahdolliset reklamoinnit ja vahingonkorvausvaatimukset itse? Kyllä mä edelleenkin ajan sen kympin yli jos aikataulu sitä vaatii, sanot sinä mitä tahansa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:
McJanne kirjoitti:Hoho, eilen räpsähti eka kertaa kaksvitosella kamera. 80kmh alueella oli navigaattorin mukaan 82kmh nopeutta :>
On kyllä aikamoista resurssien haaskausta tuollainen räpsiminen.
Ei se salama niin paljoa sähköä kuluta. Noita kuvia räpsitään varmuuden vuoksi ja joka räpsystä ei seuraa sakkoa.
masa

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:
Kameravalvonnasta eivät hyödy kuin kameroitten ja tolppien valmistajat.
Kuuleman mukaan nuo tolpat ovat pystytetty vaarapaikoille, joten voivat nuo hyvällä säkällä muutaman hirvikolarinkin estää. Ja toisekseen, pitäähän motoristeilläkin ollla jotain hauskaa, kun saa vetää 30 kertaa perätysten 200 km/h kameraan saamatta sakkoja :D
masa

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Joku hirvi voi törmätä tolppaan ennen tien ylitystä? :lol:
Porolta tuota voisi jopa odottaakkin.

Kyllä minä kannatan ennemmin liikenteenvalvontatolppia teiden varsilla, kuin poliiseja hukkaamassa resurssejaan pikkusakkoja jaellen.
Tix

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Tix »

exPertti kirjoitti:- Pienempi riski saada sakot (tietty ei puhu turvallisuuden puolesta)
POI. Eihän tästä ole kauankaan kun oli ihan tutkittu, että tolpat parantavat onnettomuustilastoja ja laskevat keskinopeuksia. Tietysti on idiootteja, jotka kiihdyttelevät ja jarruttelevat tolppien välit silmä kovana gps:n kameravaroituksia tiiraillen, mutta suurin osa vain mukautuu ja ajaa suht koht rajoitusten mukaan. Ajelin yhden tolppapätkän tuossa edestakas pari päivää sitten, ja oikein pisti silmään miten tasaista nopeutta liikenne eteni. Harmoniaa pilasi vain yksi BMW-jarruttelijakiihdyttelijäohittelija.

Eiköhän se kuitenkin ole nyt ja jatkossakin niin, että tolpat ovat oma valvontamuotonsa ja poliisin sakkorysät omansa. Molempi parempi, kun suuri osa kuskeista ei kuitenkaan osaa ajaa ihmisiksi.
masa

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja masa »

Veikkaan että seuraava askel on saada autoon signaali suoraan sateliitista tai jopa tien varrella olevasta nopeustaululähettimestä, joka kertoo autolle suoraan että tällä kohtaa on nopeusrajoitus 80km/h ja lujempaa et pääse vaikka kuinka painaisit kaasua. Auto tottelee lähettimestä saatua nopeusrajoitusta.

Mitä veikkaatte, kauanko tuohon menee?
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

masa kirjoitti:Veikkaan että seuraava askel on saada autoon signaali suoraan sateliitista tai jopa tien varrella olevasta nopeustaululähettimestä, joka kertoo autolle suoraan että tällä kohtaa on nopeusrajoitus 80km/h ja lujempaa et pääse vaikka kuinka painaisit kaasua. Auto tottelee lähettimestä saatua nopeusrajoitusta.

Mitä veikkaatte, kauanko tuohon menee?
Samantyylinen järjestelmä oli jo testikäytössä Otaniemen ympäristössä muutama vuosi sitten. Ei toiminut sateliittien kautta vaan paikallisten lähettimien avulla. Telkkarista tuli joku dokumentti tästä aiheesta silloin.
Älä löi! En ole hurrit!
Tix

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Tix »

masa kirjoitti:Mitä veikkaatte, kauanko tuohon menee?
Korkeintaan yhtä kauan kun ryhdytään valmistamaan automallikohtaisia rajoittimen ohitinpiirejä.
Pyry-Matias

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Suuresta ja kasvavasta tolppasakkomäärästä johtuen meidänkin toimistoon on jo hyvän aikaa sitten perustettu ns. tolpparyhmä. Alun parivaljakko on paisunut kahdeksan hengen yksiköksi. Eli kyllä vaan nuo tolpatkin työllistävät, eivät kuitenkaan tietenkään yhtä paljon kuin ratsiat vastaavalla "tuloksella".

Mutta kaiken kaikkiaan tolpat ovat monella tapaa ollut suksee. Kannatan. Ihmisen ovat, kuten Tix totesi, oppineet ja omaksuneet jouhevamman liikkumisen tolppateillä.
Tix

Re: Autoilufiilistutkimus

Viesti Kirjoittaja Tix »

exPertti kirjoitti:Tutkimuksessa hieman häiritsi se, että samaa tietä on tolppien lisäksi levennettu ja päällystetty. Laitettu kymmeniä kilometrejä tuplakeltaista ja rajoituksia tiputettu samaan aikaan. Mutta tolppien ansiotahan tuo.
Tuo oli se viimeisin ja pitkäaikaisin seuranta, kaikki aiemmatkin ovat antaneet samaa tulosta. Tässä esimerkki 4 vuoden takaa.

http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article31570.ece

"Kansainvälisten kokemusten perusteella automaattinen nopeusvalvonta vähentää noin 20 prosenttia liikenneonnettomuuksia ja lieventää onnettomuuksien seurauksia."

Eli voit laskea mikä osuus on parannuksien ja mikä osuus kameroiden ansiota.
Vastaa Viestiin