Viisi miljoonaa

Yleinen lätinä jä kitinä
elco

Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja elco »

Mitä tekisit, jos saisit omaksesi 5 miljoonaa euroa?

Käyttäytyistkö eri tavalla, jos olisit ansainnut rahat tai jos ne vain putoaisivat syliin?

---

Itse lopettaisin työt siltä istumalta. En tekisi töitä ainakaan nykymuodossaan. Matkustelisin talvet ja viettäisin Suomessa elämisen arvoisen ajan juhannuksesta elokuun puoliväliin. Ostaisin erinäisiä polttomoottorivälineitä mukaan lukien ainakin äärimmäinen urheiluauto, muskelivene ja moottoripyöriä.

Rahan tulotavalla ei olisi minulle merkitystä.
NegaDuck

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Hmm, viisi miljoonaa ei nyt niin kauhean paljoa ole, ei sillä loppuelämää voisi eläköidä ellei sitä sijoittaisi wiisahasti.

Ihan ens alkuun nyt ainakin maksaisin asuntolainan pois. Muutama kymppitonni vois hurahtaa vimpaimiin (isoa telkkaria, videotykkiä, tietsikkaa sun muuta semmoista junou). Sen jälkeen varmaan kökkisin kotona kunnes hukun sappeeni. Muutamaa sapattivuotta voisi harkita, tosin siinä voisi mieli veltostua aika pahasti ellei osaa Elää (eli käydä rokkifestareilla ja kaukomailla).

Ansaittu raha tuntuisi paremmalta kuin saatu, mutta en tiedä paljonko sillä on viime kädessä merkitystä. Saadullekin rahalle voi aina keksiä jonkun moraalisen "olen ansainnut tämän kyllä hyvitykseksi siitäjasiitä" -tekosyyselityksen.
aimohaiku

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Ehkä irtisanoutuisin, ainakin pitäisin pitkän loman. Ostaisin isomman asunnon ja hankkisin auton. Ja matkustaisin paljon. Nauttisin varallisuuden suomista uusista mahdollisuuksista nauttia elämästä, mutta tuskin kuitenkaan eläisin poikkeuksellisen leveästi.

Jakaisin rahat heti käytettävään ja sijoitettavaan varallisuuteen, jotta voisin varmistaa omaisuuteni pysyvyyden. Tulevaisuudessa voisin ehkä perustaa pienen kahvilan/ravintolan (non-profit) jonnekin päin maailmaa.

Olennaisempi kysymys rahan kertymisen kannalta lienee se, kertyisikö summa vähitellen vai kaikki kerralla. Vähitellen kertyvään varallisuuteen tottuu, äkkirikastuminen varmasti johtaisi jonkinlaiseen tuhlailuun.
elco

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja elco »

NegaDuck kirjoitti:Hmm, viisi miljoonaa ei nyt niin kauhean paljoa ole, ei sillä loppuelämää voisi eläköidä ellei sitä sijoittaisi wiisahasti.
Häh? Jos tuosta miljoonan hummaa heti ja sijoittaa neljä miljoonaa niin vaikkapa verraten konservatiivisella 4% tuotto-odotuksella tulee karvan olle 10000e nettona kännyyn kuussa. Jos polttaa tuoton ts. pääoma kutistuu inflaation verran niin luulisi tuolla elävän iloisesti loppuelämänsä.

Vai etkö pärjäisi 10000 eurolla kuussa netto, jos olisi velattomat lelut ja asunto?
NegaDuck

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

^ No kyl maar. I stand corrected.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tiputtaisin viikkotyötunnit jonnekkin kahteenkymmeneen ja työviikot kolmeenkymmeneen, kokonaan en lopettaisi tai luultavasti tilttaisin.

Ostaisin jonkun vanhan paskan mökin ja alkaisin laittamaan siitä kartanoa itselleni.

Sitten ostaisin vihreän kumipallon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Pyry-Matias

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

elco kirjoitti:Käyttäytyistkö eri tavalla, jos olisit ansainnut rahat tai jos ne vain putoaisivat syliin?
Jos olisit ansainnut? Niinku millä duunilla? Arvoni ja päämääräni eivät mahdollista viiden miljuunan ansaitsemista. Jos olisin kovin rahaa tuovan menestyksen perään, olisin joku toinen ja suhtautuisin koko asiaan eri lailla.

Mutta kuten jo totesin, ihminen lähtökohtaisesti suhtautuu omaisuuteensa eri lailla riippuen miten on sen saanut tai hankkinut. Äkkirikastuminen on nimen omaan sellaiselle, joka ei ole rahaan tai ylellisyyteen tottunut, täynnä riskejä.

Jos viisi milliä esmes perintönä syliini tupsahtaisi, "pakollisten" kivemman kämpän, auton yms. jälkeen en juurikaan muuttaisi elämäntyyliäni tai kulutustottumuksiani. Jatkaisin nykyisessä työssä. Jo nykyisellään koen rahani riittävän kaikkeen sellaiseen, jolla koen olevan olellista merkitystä elämänlaadulleni.
milli

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja milli »

Jos se viisi miljoonaa tupsahtaisi jotenkin, niin tulisi maksettua asuntolaina pois ja hankkisin itselleni/meille kivan omakotitalon tai rivaripätkän läheltä nykyistä kotia. (Vanhan koti tietty pitää pitää, sen voisi laittaa vaikka vuokralle). Uuteen kotiin täysremppa. Poikaystävälle auto.. hmm.. ja paljon matkustelua, paljon viikonloppumatkoja. Mä varmaan huristelisin silti jonkin aikaa mun ihQlla Puntolla. Ai niin ja tahtoisin myös kesämökin.

Jos perheenjäsenillä olisi jotain lainoja, niin sitten varmasti maksaisin ne myös pois.

Työntekoa en todellakaan lopettaisi, mutta vähentäisin sitä kyllä radikaalisti, eli luopuisin toisesta työpaikasta :P
NuoriDaavid

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:Mitä tekisit, jos saisit omaksesi 5 miljoonaa euroa?

Käyttäytyistkö eri tavalla, jos olisit ansainnut rahat tai jos ne vain putoaisivat syliin?
.
Kuten olen monta kertaa kertonut ennenkin, jos rahat putoaisivat syliini esim. loton takia, niin kokisin sen onnettomuudeksi, koska sen jälkeen työnteossa ei olisi järkeä, mutta en kokisi mitään iloa ansiottomasti, esim. lottoamalla tulleista rahoista. En siis voisi tehdä töitä (koska siinä ei olisi järkeä, mutta en myöskään kokisi mitään iloa rahoista). Siksi en koskaan lottoa.

Jos tienaisin 5 miljoonaa esim. pörssisijoituksilla (ainoa käytännössä realistinen mahdollisuus), niin ostaisin kalliin auton, veneen ja kesämökin ja matkustelisin paljon. Tekisin vähemmän töitä.

Elämä ei kuitenkaan oleellisesti muuttuisi nykyisestä. En olisi sen onnelisempi kuin nytkään.
masa

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti:Mitä tekisit, jos saisit omaksesi 5 miljoonaa euroa?
Ostaisin omakotitalon, kesämökin ja kaluston veneestä autoihin. Tällä hetkellä en lopettaisi duunia koska viihdyn siinä hyvin. Kävisin duunissa harrastepohjalta 3pv viikossa ja kulkisin erällä loput viikosta. Suomesta en lähtisi kovin kesken pois, kuin satunnaisille lämpömatkoille.

Ja en muuttuisi sen leuhkemmaksi kuin olen nytkään.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä olen aika tylsä peruslottovoittaja rahan suhteen. Viidellä miljoonalla maksaisin asuntolainan pois, ostaisin sen omakotitalotontin (tai helkkari, molemmat) Tikkurilan keskustasta, jota miehen vanhemmat meille tarjoaa, ja rakennuttaisin mukavan mutta pröystäilemättömän ok-talon. Miehen laittaisin autokouluun ja ostaisin pienehkön auton. Loput neljä miljuunaa pitäisi sitten sijoittaa kohtuullisen turvatusti johonkin, jotta rahaa riittää loppuelämäksi mukavasti. Sen jälkeen alkaisi armoton tuhlaus: kenkiä, vaatteita, kirjoja ja hyväntekeväisyyttä.

Edit: Töitä en lopettaisi, jos tämä nyt ei ihan mahdottomaksi pelleilyksi muutu.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
elco

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja elco »

Tehän ootte ihan Gattacoja kaikki!
Tix

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

Itse lopettaisin työt siltä istumalta. En tekisi töitä kuin satunnaisesti oman konsulttifirman kautta, vain kiintoisia rahakkaita profiilicaseja. Matkustelisin talvet ja viettäisin Suomessa elämisen arvoisen ajan toukokuusta lokakuun puoliväliin. (Syksy on kiva.) Ostaisin erinäisiä polttomoottorivälineitä mukaan lukien ainakin äärimmäinen urheiluauto, muskelivene ja moottoripyöriä, lapinmökki + kilpakelkka ja mielellään kokonaisen pikkusaaren Tammisaaren edustalta tai Turun saaristosta.

Rahan tulotavalla ei olisi minulle merkitystä, kunhan se ei olisi rikoksella hankittua.
masa

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti:Tehän ootte ihan Gattacoja kaikki!

Paitsi että me saadaan piparia.

Edit.

Ottaisin mä vuoden sapattivapaan, jä lähtisin kiertelemään vuodeksi toisen maailmansodan aikaisia sotatantereita, museoita jne. Aloittaisin retkeni sakemannien sukellusvenetukikohdista ja päätyisin ties minne.
Viimeksi muokannut masa, 05.09.2008 9:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriDaavid

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:

Rahan tulotavalla ei olisi minulle merkitystä, kunhan se ei olisi rikoksella hankittua.
Vastaa nyt ihan niin rehellisesti kuin pystyt, eikö rahan tulotavalla olisi sinulle mitään merkitystä? Olisi ihan sama, saisitko 5 miljoonaa lottoamalla vai esim. pörssisijoituksilla tai olemalla osakas tuottoisassa asianajotoimistossa?
NuoriDaavid

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
Rahan tulotavalla ei olisi minulle merkitystä.
Sama kysymys kuin Tixille:

Vastaa nyt ihan niin rehellisesti kuin pystyt, eikö rahan tulotavalla olisi sinulle mitään merkitystä? Olisi ihan sama, saisitko 5 miljoonaa lottoamalla vai esim. pörssisijoituksilla tai olemalla osakas tuottoisassa firmassa?
masa

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Sama kysymys kuin Tixille:
Mitä vitun väliä sillä on miten se tulee? Raha on rahaa, vaikka se tulisi kivestä puristamalla.
Tix

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Vastaa nyt ihan niin rehellisesti kuin pystyt, eikö rahan tulotavalla olisi sinulle mitään merkitystä? Olisi ihan sama, saisitko 5 miljoonaa lottoamalla vai esim. pörssisijoituksilla tai olemalla osakas tuottoisassa asianajotoimistossa?
Olisi sillä sillä tapaa merkitystä, että mitä vähemmällä työnteolla ja vaivannäöllä se tulisi, sen enemmän naureskelisin matkalla pankkiin ja sen mukavampaa sitä olisi laittaa haisemaan. Omalla työllä ansaittua rahaa tuppaa arvostamaan joskus liikaakin. Sitä jää hautomaan helpommin kuin easy come -rahaa.

Saattaisin esim. jättää vetten vanteiden timanttiupotukset ottamatta, jos raha olisi itse ansaittua.
Theodore Taylor

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja Theodore Taylor »

elco kirjoitti:Jos tuosta miljoonan hummaa heti ja sijoittaa neljä miljoonaa niin vaikkapa verraten konservatiivisella 4% tuotto-odotuksella tulee karvan olle 10000e nettona kännyyn kuussa. Jos polttaa tuoton ts. pääoma kutistuu inflaation verran niin luulisi tuolla elävän iloisesti loppuelämänsä.
Suurin piirtein jotain tällaista. Lähtökohtahan on se, että mullahan on kaikkea mitä ikääntyvä ihminen tarvitsee. Tuskin iskisi mikään hullun kiilto silmiin ja siinä samassa ryntäisin autokauppaan tai soittaisin Jämerällä, että pankaas pojat linna pystyyn mulle. Voi olla että lopettaisin tämän toisten renkinä työskentelyn ja alkaisin todelliseksi toteuttajaksi, eli täyspäiväiseksi yksityisyrittäjäksi. MMmmm... Edellinen lause maistui mukavalta. Ihan hyvä starttiraha.
NuoriDaavid

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Sama kysymys kuin Tixille:
Mitä vitun väliä sillä on miten se tulee? Raha on rahaa, vaikka se tulisi kivestä puristamalla.
Ihmiset on erilaisia. Jos tienaisin 5 miljoonaa lottoamalla, niin se ei merkitsisi mulle mitään. Kuka tahansa voi laittaa rastit oikeaan lottoruutuun.

Jos sen sijaan tienaisin 5 miljoonaa omalla työlläni (tai työllä ansaittuja rahoja sijoittamalla), niin olisin vitun kova jätkä.

Olisi hienoa olla vitun kova jätkä. Ei olisi hienoa olla tyyppi, joka sattumalta laittoi rastit oikeisiin lottoruutuihin.
elco

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti: Vastaa nyt ihan niin rehellisesti kuin pystyt, eikö rahan tulotavalla olisi sinulle mitään merkitystä? Olisi ihan sama, saisitko 5 miljoonaa lottoamalla vai esim. pörssisijoituksilla tai olemalla osakas tuottoisassa firmassa?
Mielellään mahdollisimman helposti.
masa

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Olisi hienoa olla vitun kova jätkä. Ei olisi hienoa olla tyyppi, joka sattumalta laittoi rastit oikeisiin lottoruutuihin.
Pikkurahalla palkkaat itsellesi psykiatrin joka poistaa tuo klikin nupistasi. Sen jälkeen oisit vaan onnekas mulkku, jolla on rahkeita olla kova jätkä jos haluaa.
Tix

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Olisi hienoa olla vitun kova jätkä. Ei olisi hienoa olla tyyppi, joka sattumalta laittoi rastit oikeisiin lottoruutuihin.
Onko vitun kovan jätkän merkki itse ansaittujen miljoonien määrä? Jos minun pitäisi valita että jäänkö historiaan mielummin 5 miljoonaa kovalla työllä tienanneena kuin kaverina, joka kävi mount everestillä, nussi viittä playmate of the yearia yhtäaikaa ja kuoli saappaat jalassa 83 vuoden ikäisenä myrkkykäärmeenpuremaan ammuttuaan viidakkoon paenneet Burman juntan viimeiset pahikset, niin ei olisi vaikea valita.
NuoriDaavid

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Olisi hienoa olla vitun kova jätkä. Ei olisi hienoa olla tyyppi, joka sattumalta laittoi rastit oikeisiin lottoruutuihin.
Onko vitun kovan jätkän merkki itse ansaittujen miljoonien määrä? Jos minun pitäisi valita että jäänkö historiaan mielummin 5 miljoonaa kovalla työllä tienanneena kuin kaverina, joka kävi mount everestillä, nussi viittä playmate of the yearia yhtäaikaa ja kuoli saappaat jalassa 83 vuoden ikäisenä myrkkykäärmeenpuremaan ammuttuaan viidakkoon paenneet Burman juntan viimeiset pahikset, niin ei olisi vaikea valita.
Kysymyksen asettelu ei kuitenkaan ollut, kumpi on kovempi jätkä, se joka tienaa 5 miljoonaa kovalla työllä, vai se, joka joka kävi mount everestillä, nussi viittä playmate of the yearia yhtäaikaa ja kuoli saappaat jalassa 83 vuoden ikäisenä myrkkykäärmeenpuremaan ammuttuaan viidakkoon paenneet Burman juntan viimeiset pahikset.

Kysymyksen asettelu oli, onko sillä merkitystä, miten rahat saat.

Kumpi on mielestäsi kovempi jätkä, se joka laittaa rastit oikeisiin lottoruutuihin, vai se, joka tienaa 5 miljoonaa kovalla työllä?

Jos olet rehellisesti sitä mieltä, että eo. asialla ei ole mitään merkitystä, niin sitten rahan tulotavalla ei ole sinulle mitään merkitystä.
Tix

Re: Viisi miljoonaa

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Kumpi on mielestäsi kovempi jätkä, se joka laittaa rastit oikeisiin lottoruutuihin, vai se, joka tienaa 5 miljoonaa kovalla työllä?
Ensimmäinen on varmaankin työelämässä kovempi jätkä. Mutta kun se on aika mitätön osa-alue. Asetetaan kysymys toisinpäin - kumpi on kovempi jätkä, se joka tekee 24/7 töitä saadakseen 5 miljoonaa vai sellainen joka vitut veisaten turvallisuudestaan kiipeää Mount Everestille tienaamatta latiakaan?
Vastaa Viestiin