Työsi ja työnkuvasi

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Työsi ja työnkuvasi

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Ai tähänkö tää menikin?

Luovin tiedon valtaväylillä kartoittaen globaaleja riskitekijöitä jotka kyseenalaistavat olemassaolomme oikeutusta sekä uhkaavat sidosryhmien välistä harmoniaa. Etsiessäni päivittäin vastauksia meitä kaikkia vaivaaviin elämän peruskysymyksiin kuten "Mitä tänään on lounaaksi?" tuon myös julki uusimmat havaintoni kilpailijoittemme valitsemista primääritoimintatavoista.

Vapaalla ollessani katselen BB:tä ja syön kynttilöitä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Työsi ja työnkuvasi

Viesti Kirjoittaja Leila »

Työskentelen lypsykarjatilalla. Aamunavetalla olen vimeistään klo 4.30. ja aloitan päiväni valmistelemalla lypsyn eli laitan luutut sankoihin, vedinsprayn suihkepulloon ja viritän lpsykoneen toimintakuntoon. Jos on ihan pieniä tuttipulloikäisiä vasikoita lämmitän niille maidon ja juotan ne. Ruokintapöydällä käyn työntelemässä yöllä syömättä jääneet säilörehut lehmien eteen ja samalla vilkuilen, että kaikki (eläimet ja koneet eli rehunjakorobotti, juottorobotti ja ilmastointi) on ok.
Sitten seuraa "lempityöni" eli ritilöiden puhdistus. Lantakolalla työntelen lehmien sontaläjät ritilälle ja puhdistan parret. Ajan ritilät puhtaaksi harjakoneella ja kuivitan parret purulla.
Samaan aikaan isäntä touhuaa ruokintapöydällä ja ruokkii eläimet.
Tämän jälkeen onkin lypsyn vuoro eli ensin lypsyssä olevien lehmien utareet pyyhitään lämpimällä märällä luutulla puhtaaksi, otetaan alkusuihkeet ja sitten kiinnitetään lypsykone. Meillä on käytössä automaattiset irrottajat eli kone irtoaa itse kun maito utareesta loppuu.
Lypsyn jälkeen laitan likaiset luutut pesukoneeseen ja lypsykoneen pesuun. Järjestelen paikat maitohuoneessa. Käyn vielä navetan puolella ja yritän huomata kiimaiset eläimet.
Lisäksi töihin kuuluu säännöllisen epäsäännölisesti sairaiden eläinten hoito, poikimiset ja niin valvonta, navetan siivoukset ja pesut ym.
100% konkreettista ja paskanhajuista.
Äiti ei tiedä
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Työsi ja työnkuvasi

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Leila kirjoitti: Aamunavetalla olen vimeistään klo 4.30
:shock: yönavetaksi kutsuttaisiin täällä. Koska sä meet sit nukkumaan?
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Työsi ja työnkuvasi

Viesti Kirjoittaja Leila »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Leila kirjoitti: Aamunavetalla olen vimeistään klo 4.30
:shock: yönavetaksi kutsuttaisiin täällä. Koska sä meet sit nukkumaan?
:D Siinä kymmenen jälkeen olen petissä. Pienet päiväunet otan aina kun se on mahdollista. Jotkut tissinkoittajat eli lehmätilalliset menevät navetalle vielä aikaisemmin.

Unohdin selostuksestani, että samat työt toistuvat iltapäivällä klo 15-18, ja että navettatyöt tehdään joka ikinen päivä ympäri vuoden.
Äiti ei tiedä
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Työsi ja työnkuvasi

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Leila kirjoitti:navettatyöt tehdään joka ikinen päivä ympäri vuoden.
Kai teillä lomittajat käy? Paljonko sulla on lomaa vuodessa? *on kyselyiässä*
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Työsi ja työnkuvasi

Viesti Kirjoittaja Leila »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Leila kirjoitti:navettatyöt tehdään joka ikinen päivä ympäri vuoden.
Kai teillä lomittajat käy? Paljonko sulla on lomaa vuodessa? *on kyselyiässä*
Vuosiloma on 25 päivää ja silloin tosiaan lomittaja tulee tuuraamaan minua. Jos sairastuu tai esim. jää äitiyslomalle niin silloinkin saa lomittajan, se on maksullista sijaisapulomitusta. Lisäksi on mahdollista saada vielä jonkin verran maksullisia lomia, niistä en tiedä tarkemmin kun meillä ei ole niitä käytetty. Lomat kannattaa suunnitella hyvissä ajoin etukäteen, että varmasti saa hyvän lomittajan. Tosin tästä huolimatta minun kesäloma tyistyi viidestä päivästä 1,5 päivään... No mä pidän sen myöhemmin.
Äiti ei tiedä
Vastaa Viestiin