Influenssarokote

Yleinen lätinä jä kitinä
HoundDog

Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

Tarjoutuipa tuossa taas mahdollisuus ottaa influenssarokotus työpaikan piikkiin, joten mikäs siinä. Piikki käteen ja toivon mukaan flunssat jäävät vähemmälle. Kiire kun oli, en huomannut tarkemmin kysellä mitä se siihen käsivarteen tuuppas. Tuli vain kysytyksi, että ’saako urheilla?’. Vastaus oli; ’jos tulee flunssan oireita ja jopa kuumetta, niin eihän silloin saa’. Eli otatin itselleni rokotteen flunssaa vastaan, joka aiheuttaa flunssan oireita. Ja penteles! Se piti paikkansa. Ilta ja yö oli levotonta, kun lihaksia kolotti, kurkkua särki ja nenä vuosi. Vielä näin aamustakin on tukkoinen olo.

Siis mitä myrkkyä on influenssarokote? Tuupattiinko minuun putkilollinen viruksia?
Suomessa käytössä olevat influenssarokotteet ovat lihakseen annettavia rokotteita, jotka sisältävät inaktivoituja viruksen osia. Ne eivät siis sisällä infektiokykyisiä kokonaisia viruksia eivätkä siten voi aiheuttaa influenssaa.
Flunssan kaltaisia oireita tosin, toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

Onko tuosta rokotteesta osoitettu olevan riittävästi hyötyä, jotta esimerkiksi työnantaja saa sen avulla niin sanotusti ’rahansa takaisin korkojen kera’?
Työikäisillä rokotteen antama suoja oireista influenssaa vastaan vaihtelee 70 - 90 %, jos rokotevirukset vastaavat väestössä kiertäviä epideemisiä influenssaviruksia.
Onkos tämä nyt sitten huuhaata? Oletteko ottaneet? Kannattaako mielestänne ylipäätään ottaa? Aiotteko ottaa?

Minä otin, kun oli ilmaista.
gullible

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja gullible »

HoundDog kirjoitti:Eli otatin itselleni rokotteen flunssaa vastaan, joka aiheuttaa flunssan oireita.
Minä mikään lääkäri ole, mutta tässä menevät nyt kyllä pöpöt sekaisin: Flunssa on viruksen aiheuttama nuhakuume tjsp, jonka oireita ovat pari päivää kestävä kevyt kurkkukipu, nuha, kevyt kuume, lihaskivut, yskä ja lima ja vielä mitä. Influenssa on kertaluokkaa kovempi tauti, joka ainakin minut veti pois pelistä totaalisesti viikoksi ja toiseksi viikoksi ainoastaan työkyvyttömäksi.

Kokeile niin huomaat eron. Influenssarokotuksesta voisin oma-aloitteisesti maksaa, jollei sitä tuupattaisi duunin puolesta ilmaiseksi kännyyn.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

En ole koskaan ottanut, tuskin tulen ottamaankaan. Minuun ei juuri taudit ole ikinä iskeneet.. kopkop. Periaatteessa olen vastaan ylenmääräistä rokottelua, ja antibioottikuurikin saa jo kauhun valtaan. Joskus tietenkin on vaan pakko, hyväksyn sen, pitkin hampain.
SingleMalt

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

HoundDog kirjoitti:Onkos tämä nyt sitten huuhaata? Oletteko ottaneet? Kannattaako mielestänne ylipäätään ottaa? Aiotteko ottaa?.
On, en ole, ei, en aio ottaa.
HoundDog

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

gullible kirjoitti:pöpöt sekaisin
Olet oikeassa. Flunssa ja influenssa ovat eri asioita. Huonosti muotoiltu oli tekstini.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja Melnais »

HoundDog kirjoitti: Siis mitä myrkkyä on influenssarokote?
No siis. Influenssarokote sisältää heikennettyjä viruksenosia, jotka pystyvät laukaisemaan elimistön puolustusmekanismit, jotta oma kroppa tuottaa vasta-aineita ja immuniteetin kyseiselle virukselle. Virukset muuntuvat matkatessaan, eikä mistään etukäteen täysin tiedetä millainen virustyyppi (tai millaiset, niitä voi tulla useampiakin) Suomeen iskee. Tämän vuoksi rokotteelle ei voida taata täyttä menestystä, se suojaa senkaltaista influenssaa vastaan kuin millaisesta se on laadittu.

Sama pätee lintuinfluenssaan. Rokotetta on kehitetty, mutta tautimuotoa joka tarttuu ihmisestä ihmiseen ei ole vielä edes olemassa, joten täsmälääkettä on mahdotonta saada aikaan. Sitten kun virus on olemassa, ei ole enää aikaa, joten on pakko tyytyä taudin voimaa heikentävään rokotteeseen jotta väestöstä edes välttämättömiin tehtäviin tarvittava osa pysyy toimintakykyisenä.

Terve ihminen ei tavalliseen influenssaan kuole jos malttaa itseään hoitaa, mutta kuten qullible totesi, se on järeämpää tekoa kuin mikään nuha. Oma kuume nousi horkalla puolessa tunnissa kolmeenkymmeneenyhdeksään pysyen siellä viikon, lihaskivut saivat itkemään ja sairaslomalla viruin yli kaksi viikkoa. Pieni vaara kurkunkarheuteen ja niiskuttamiseen rokotuksen jälkeen ovat olleet sen jälkeen valintani joka vuosi.

Rokotuksen yleisimmät sivuvaikutukset ovat juuri pienen flunssatuntemukset sekä paikallisoiret pistokohdassa. Kukin harkitsee riskin itse, itse suosittelisin.
Elämä kantaa, jos sen antaa
HoundDog

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

gullible kirjoitti:Influenssa on kertaluokkaa kovempi tauti, joka ainakin minut veti pois pelistä totaalisesti viikoksi ja toiseksi viikoksi ainoastaan työkyvyttömäksi.

Kokeile niin huomaat eron. Influenssarokotuksesta voisin oma-aloitteisesti maksaa, jollei sitä tuupattaisi duunin puolesta ilmaiseksi kännyyn.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin roketteet annetaan näin syksyllä, kun taas varsinainen influenssavirus rantautuu maahamme tuossa talvikuukausien aikana. Ja viruksethan ovat muuntaumiskykyisiä. Eli onko tässä nyt kyse puhtaasti arvausleikistä? Kuten ylle lainasin, niin suoja on olemassa jos roketivirukset vastaavat tulevaa influenssavirusta.
gullible

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja gullible »

HoundDog kirjoitti: Jos olen oikein ymmärtänyt, niin roketteet annetaan näin syksyllä, kun taas varsinainen influenssavirus rantautuu maahamme tuossa talvikuukausien aikana. Ja viruksethan ovat muuntaumiskykyisiä. Eli onko tässä nyt kyse puhtaasti arvausleikistä? Kuten ylle lainasin, niin suoja on olemassa jos roketivirukset vastaavat tulevaa influenssavirusta.
No näin. Ilmeisesti siinä rokotteessa on joku cocktail, joka vastaa paria olemassaolevaa kantaa. Se että pääseekö immuunijärjestelmän läpi tästä huolimatta sama tai eri kanta on varmasti monista seikoista kiinni. Rokotuksen lisäksi kannattaa pestä kädet monta kertaa päivässä ja olla tunkematta niitä ruumiin onkaloihin.

En ole koskaan ollut niin sairas: Solisluun sirpalointi neljään erilliseen palaseen oli kuin parhaat bileet influenssaan verrattuna. Jos rokotus on tarjolla niin kehotan ehdottomasti sen ottamaan.
gullible

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja gullible »

SingleMalt kirjoitti: On, en ole, ei, en aio ottaa.
Kyllä! Jos päätä särkee niin sitten särkee: ei siinä mitään lääkkeitä tarvita. Suomalainen Mies ei perkele lääkäriin mene ennenq on pää irti ja kranaatinsirpale pakissa ja silloinkin vain vaimon pakottamana. Ihme puoskarit - vähän vattumehua ja kossua niin kyllä se siitä.

Ovatko antibiootit kans huuhaata? Ja kipsi kädessä?
WanhaPervo

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Influenssa on tosiaan kova tauti. Esim. Espanjan tauti 1900-luvun alussa tappoi enemmän ihmisiä, kuin ensimmäinen maailman sota.

Influenssassa ei pysty lähtemään töihin, oli motivaatio kuinka kova tahansa.

Influenssarokotteen suoja on muistamani mukaan n 70%:n luokkaa. Ehdoton takuu se siis ei ole. Ilman muuta se kannattaa ottaa, jos sellaisen ilmaiseksi saa.
SingleMalt

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

gullible kirjoitti:Kyllä!
Ottakaa vaan te, joihin pöpöt iskevät. Mä olen viimeisen 20v aikana ollut kerran kuumeessa. Vittujakos siinä vaiheessa alkaa itteensä höpöhöpöpiikkejä tunkemaan.
WanhaPervo

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

SingleMalt kirjoitti:
gullible kirjoitti:Kyllä!
Ottaka vaan te, joihin pöpöt iskevät. Mä olen viimeisen 20v aikana ollut kerran kuumeessa. Vittujakos siinä vaiheessa alkaa itteensä höpöhöpöpiikkejä tunkemaan.
Kuuluisat viimeiset sanat...
gullible

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja gullible »

SingleMalt kirjoitti:
Ottakaa vaan te, joihin pöpöt iskevät.
Panet sitten ilmeisesti paljaalla, vaikkei mitään varsinaista yliyön kestävää suhdetta olisikaan?
SingleMalt

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Ai hitto. Pakko kai se on sitten juosta höpöhöpöpiikki ottamaan, kun niin puolustelijat suuttuvat. Saako lintuinfluenssa rokotteenkin samalla?
gullible

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja gullible »

SingleMalt kirjoitti:Ai hitto. Pakko kai se on sitten juosta höpöhöpöpiikki ottamaan, kun niin puolustelijat suuttuvat. Saako lintuinfluenssa rokotteenkin samalla?
Lintu influenssa rokotus ei olevalmis vielä. Sinun tautisi eivät vähimmässäkään määrin ole ongelmani. Tuo perustelemattoman paskan talikointi vain pisti pienen rankaisumoodin päälle.
SingleMalt

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

gullible kirjoitti:. Tuo perustelematoman paskan talikointi vain pisti pienen rankaisumoodin päälle.
Jos jotakuta ei kiinnista höpöhöpölääkkeet, niin vittujakos siitä herneilet? Minulle on ihan sama vaikka tunkisit itseesi glygolia valtimon kautta. Mun ei siihen tarvitse lähteä.

Mistä muuten johtuu, että meillakin duunissa ovat eniten poissa ne, jotka noita lääkkeitä eniten myös vetävät? Taas ovat tänäkin syksynä viikon pois töistä ne, jotka käyvät kyseisen piikin ottamassa. Me jotka emme ota, teemme sitten heidänkin työt sillä välin.

Juo viinaa ja syö valkosipulia. Pysyy pöpöt poissa.
gullible

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja gullible »

SingleMalt kirjoitti: Juo viinaa ja syö valkosipulia. Pysyy pöpöt poissa.
Ei vittu. Jollet huomannut niin sanoin tämän jo.

Eli tämä keskustelu on siis tulkittava niin, että kun panet niitä maksullisia liettualaisia vaimokandidaattejasi, joiden kanssa voit järjestää juuri sellaiset häät kuin haluat, niin et käytä kondomia?
SingleMalt

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

gullible kirjoitti:niin et käytä kondomia?
Wrong. Minä en usko kaikkea humpuukia. Sinä taas uskot.

Kondomin käyttö on hivenen eri asia, kuin höpöhöpörokote.
nypari

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja nypari »

Olen ottanut influensssarokotteen vuosittain noin 5 egen hintaan työpaikkani terkkarilla. Tosin tuo eri kantojen lukumäärä(noin 10 muistaakseni) ja rokotteen vaikutus vain yhteen kantaan, maustettuna kaikkien kantojen yhtäläiseen mahdollisuuteen rantautua maahamme tekee piikkipäätöksestäni ehdollisen.
Yönmustaritari

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

HoundDog kirjoitti: Aiotteko ottaa?
Vuosittaista vakiokamaa sikälimikäli dialyysihoidoista aikaa liikenee.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

En ota, vaikka minullakin on mahdollisuus siihen. En ole, kop kop, muistaakseni tuollaisia pahempia räkätauteja juuri sairastanut, joten enpä jaksa turhaan ottaa tuollaista rokotetta. Jos tauti tulee, luulisin oman vastustuskykyni vain siitä paranevan. Luin Annasta eilen, että terve, työikäinen ihminen ei tarvitse tuollaista rokotusta. Riskiryhmät, kuten astmaatikot, diabeetikot ja niin poispäin, ovat tietenkin eri juttu.
Kikkelis kokkelis.
HoundDog

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja HoundDog »

Keikaus kirjoitti:Jos tauti tulee, luulisin oman vastustuskykyni vain siitä paranevan. Luin Annasta eilen, että terve, työikäinen ihminen ei tarvitse tuollaista rokotusta.
Paranee sen viruskannan suhteen joka kulloinkin riehuu. Lueskelin tuossa Kansanterveyslaitoksen sivuilta aiheesta ja tulin vakuuttuneeksi.

Ei terve työikäinen _tarvitsekkaan_ rokotusta, mutta ne jotka ovat sen ottaneet parhaassa tapauksessa välttyvät koko epidemialta. Huonossakin tapauksessa selvinnevät gulliblen kuvailemasta kahden viikon helvetistä ehkä muutaman päivän lievemmällä oireilulla. KTL väittää rokotteen hinnaksi noin 8 euroa jos sen hakee omalla kustannuksella (v2004 hinta). Peräti kohtuullista mielestäni. Aion jatkossakin 'nauttia' rokotteen aiheuttamista noin puolen vuorokauden mittaisista lievistä flunssan oireista.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja nexie »

Ikinä en ole ottanut. Enkä ota. Ei muhun tuollainen perussheitti taida edes tarttua, mä harrastan vain erikoisempia tauteja :roll:
Don't Panic!
Mulli75

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Kerran olen ottanut tämän höpöhöpö-rokotteen.

Ilmankin olen tullut toimeen ja ollut terve kuin pukki.

Muita rokotteita olen ottanut ja päivittänyt jos aihetta.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Influenssarokote

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Minä vastustan henkilökohtaisella tasolla kaikkia ylimääräisiä rokotteita. Epäilen, että ne saattavat vain aiheuttaa muuntautumiskykyisiä bakteereja ja viruksia, ja siirtää ongelmaa omalla tavalla eteenpäin.
Samaten kun liian herkästi määrätyt antibiootit, ylisteriili ympäristö ja muut sellaiset.
En ottaisi, ellen sitten kuuluisi johonkin riskiryhmään.

Ja todellakin valitettavaa on tuo harhaluulo, että influenssarokote suojaa flunssalta...
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Vastaa Viestiin