Terveyshörhöilyketju

Yleinen lätinä jä kitinä
Duck

Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Duck »

Joo, taas tämmönen ketju, täällä voi lätistä kaikkee terveyshörhöilyyn liittyvää vitamiineista mutakylpyjen kautta terveysjalkineisiin.

Lyön pöydälle ekana mainosten mukaan Himalajalla kasvavat goji-marjat (aka wolfberry). Siitä on liikkunut netissä hurjia huhuja miten se sisältää about viisinkertaisesti antioksidantteja lähimpiin vertaismarjoihin verrattuna. Toisaalta sen kanssa on sorruttu myös harhaanjohtavaan markkinointiin ja sen vitamiinipitoisuutta on väitetty poikkeuksellisen korkeaksi vaikka se taas on ihan samaa luokkaa vaikkapa appelsiinien kanssa. Ja on väitetty että se parantaa syövät (no pun intended) ja elät 252-vuotiaaksi syömällä niitä. Mutta ne antioksidanttilukemat pitävät kyllä ihan paikkansa.

Joka tapauksessa ne ovat ihan hyvä lisä vaikkapa aamiaismysliin, jos haluaa antioksidantteja nielemättä pillereitä. Mulle ei sinänsä väliä onko pillereitä vai marjoja, sillä lähinnä vituttaa sanan "LUONNOLLINEN!!!1" ylikäyttö kaikessa mahdollisessa mainonnassa - mutta marjat sisältävät kuitenkin laajan kirjon fytokemikaaleja joista kaikkia ei ole edes tutkittu, ja joista voi olla yllättäviä hyötyjä. (Tai sitten haittoja, kun kasvit kehittelevät kaiken maailman myrkkyjä suojautuakseen pöpöiltä ja ötököiltä)

Makuelämyksenä mieto, hieman pähkinäinen maku. Jonkin verran makeutta ja ihan pieni sipaisu puolukkamaista kirpeyttä.

En löytäny näitä lähikaupasta, tilasin omani täältä. Maahantuoja on tää.
Chevilyn

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Chevilyn »

Mielenkiintoista.

Edit: Tilasin pari pussia kokeilumielessä.
Viimeksi muokannut Chevilyn, 20.12.2008 13:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Duck kirjoitti:Lyön pöydälle ekana mainosten mukaan Himalajalla kasvavat goji-marjat
... Siitä on liikkunut netissä hurjia huhuja miten se sisältää about viisinkertaisesti antioksidantteja lähimpiin vertaismarjoihin verrattuna.
...
En löytäny näitä lähikaupasta, tilasin omani täältä. Maahantuoja on tää.
Goji.marjat maksavat 22,80e/kg. Eli ydinkysymys kuuluu: saako goji-marjoista hintaansa nähden kilpailukykyisen määrän terveyshörhöaineita ja maistuvatko ne riittävän hyvälle. Muistaako joku mitä esim. pakastetut mustikat kustantavat?
Chevilyn

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Chevilyn »

sivustahuutaja kirjoitti:Muistaako joku mitä esim. pakastetut mustikat kustantavat?
Lähikaupassani ovat ainakin 200g/1,95 eur.

Editoin taas, koska en jaksa postata uutta viestiä. Enemmänkin arveluttaa Goji-marjojen maku kuin hinta-laatu-terveellisyys-suhde.
Viimeksi muokannut Chevilyn, 20.12.2008 13:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Duck

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Duck »

Mustikoiden kilohinta on siis €9,75. Goji-marjat ovat siis vähän yli kaksi kertaa kalliimpia.

Sadassa grammassa mustikoita on tuon goji-mythbuster -taulukon mukaan antioksidantteja 2400 yksikköä (mitä yksikköä sitten lieneekään, milligrammoja? Mikrogrammoja? IU?), kun taas goji-marjoissa 25 300 yksikköä. Eli vähän yli kymmenkertainen määrä.

Ainakin tällä tavalla laskettuna gojit lienevät siis edullisempia. Noiden kahden koostumust ja hörhöaineiden keskinäiset suhteet ovat toki erilaiset. Ja mustikat maistuvat mielestäni paremmilta. Gojit ovat aika mietoja, ja siinä mielessä niitä voi kyllä laittaa about mihin vaan. Ei kannata kuitenkaan kuumentaa (esim. sekoittaa glögiin) sillä jotkut ravintoaineet voivat hajota.
bliss

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja bliss »

Oot sekaisin. :nuts:

Yhtäkkiä kehität tarpeen johonkin, jota et tiennyt olevan olemassakaan joitakin aikoja sitten. Mut hei, omatpa ovat rahasi :roll:
Chap

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Chap »

Itse terveyshörhöilen vetämällä joka ilta smoothien, jossa on 2-4 hedelmää, 2-3 eri marjaa, 7-8 erilaista pähkinää, maitoa ja joskus siemeniä. Koostumusta vähän vaihtelemalla saanen aika paljon ja monipuolisesti antioksidantteja. Voisi kai noita goji-marjojakin kokeilla.
Duck

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Duck »

bliss kirjoitti:Yhtäkkiä kehität tarpeen johonkin, jota et tiennyt olevan olemassakaan joitakin aikoja sitten.
Et kai nyt vaan väitä ettet ole kuullut käsitteestä "uteliaisuus"? Kokeilen luontaistuotteita ja lisäravinteita silloin tällöin. Jotkut jäävät kokeiluksi, joistakin tulee tapoja. Sou not.
Chap

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Chap »

bliss kirjoitti:Oot sekaisin. :nuts:

Yhtäkkiä kehität tarpeen johonkin, jota et tiennyt olevan olemassakaan joitakin aikoja sitten. Mut hei, omatpa ovat rahasi :roll:
Onhan antioksidanttien positiivisesta vaikutuksesta terveyteen vahvoja tieteellisiä näyttöjä, esim. tässä artikkelissa yksi mielenkiintoinen näkökulma. Toki antioksidantteja saa muistakin lähteistä kuin Goji-marjoista...
Duck

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Duck »

^ Bliss on nyt vaan pahalla tuulella. Anna sen märistä rauhassa, mä voin seli-seli-selitellä ja mennä hämilleni jotta hän saa tyydytyksensä.
bliss

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja bliss »

Duck kirjoitti: Et kai nyt vaan väitä ettet ole kuullut käsitteestä "uteliaisuus"?
Toki. Mun uteliaisuus vaan ei ulotu omituisiin lisäravinteisiin ja luontaistuotteisiin koska olen aika pitkälti sitä mieltä, että ne nimenomaan ovat rahat pois uteliailta ja hyväuskoisilta -kamaa.
Terveellisellä ja tasapainoisella ruokavaliolla on ihan tasan samat vaikutukset. Et ole merkittävästi terveempi noita käyttämällä etkä takuulla ratkaisevasti sairaampi jättämällä omituisuudet kauppaan :D
bliss

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja bliss »

Chap kirjoitti:Toki antioksidantteja saa muistakin lähteistä kuin Goji-marjoista...
Niin, edellisessä vastauksessani viittasin normaaliin, terveelliseen ruokavalioon. En mä ole kiistämässä antioksidanttien terveysvaikutuksia, vaan jotain ihan muuta.
Duck

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Duck »

bliss kirjoitti:Terveellisellä ja tasapainoisella ruokavaliolla
bliss kirjoitti:viittasin normaaliin, terveelliseen ruokavalioon.
Hö. Olet vain toisinpäin hörhö.

Mikä se "normaali, terveellinen ruokavalio" mielestäsi sitten on, mitä siinä saa olla niin ettei se vielä ole hörhöilyä? Saako siinä olla Intiasta ja Afrikasta tuotuja mausteita (esim. suolaa ja pippuria)? Saako siinä olla Latinalaisesta Amerikasta kauan sitten tuotuja ruokakasveja (peruna ja maissi)?
bliss

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja bliss »

Duck kirjoitti: Mikä se "normaali, terveellinen ruokavalio" mielestäsi sitten on
Tavallista ruokaa.
Vihanneksia, hedelmiä, marjoja, viljatuotteita, lihaa, kalaa, ehkä maitotuotteita, ei liikaa suolaa tai kovia rasvoja.
Mikä tässä on niin vaikeaa? :D

Tavalliset taapertajat (kuten minä ja sinä) saavat kaikki tarvitsemansa ihan tavallisesta ruuasta.
Duck

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Duck »

bliss kirjoitti:... marjoja ...
Mikä tässä on niin vaikeaa? :D
Ilmeisesti hahmottaa että goji on myös marja, vaikka Kiinasta asti tuotu onkin?
Chap

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Chap »

bliss kirjoitti:
Chap kirjoitti:Toki antioksidantteja saa muistakin lähteistä kuin Goji-marjoista...
Niin, edellisessä vastauksessani viittasin normaaliin, terveelliseen ruokavalioon. En mä ole kiistämässä antioksidanttien terveysvaikutuksia, vaan jotain ihan muuta.
"Normaali, terveellinen" ruokavalio on varmasti ok, mutta se ei välttämättä ole erityisen antioksidanttirikas tai taakaa, että saa tarpeeksi esim. omega3:sta. Tai jos takaa, se todennäköisesti ei ole erityisen normaali, vaan sisältää erittäin monipuolisesti hedelmiä, marjoja, kalaa, vihanneksia jne.
bliss

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja bliss »

Duck kirjoitti:
bliss kirjoitti:... marjoja ...
Mikä tässä on niin vaikeaa? :D
Ilmeisesti hahmottaa että goji on myös marja, vaikka Kiinasta asti tuotu onkin?
Joo. Kotimaisetkin riittävät.
Mutta kuten sanoin, kukin tavallaan - ihan vapaasti saatte syödä vaikka kuusta tuotuja juttuja.
Chap kirjoitti:...todennäköisesti ei ole erityisen normaali, vaan sisältää erittäin monipuolisesti hedelmiä, marjoja, kalaa, vihanneksia jne.
No toi on mulle normaali, ja aika monelle tuntemalleni myös.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

bliss kirjoitti:Oot sekaisin. :nuts:

Yhtäkkiä kehität tarpeen johonkin, jota et tiennyt olevan olemassakaan joitakin aikoja sitten. Mut hei, omatpa ovat rahasi :roll:
Mielenkiintoisin kysymys lienee, miksi ns. terveyshörhöilyt herättävät monissa epätavallisen voimakkaita negatiivisia reaktioita, toisinkuin muut hörhöilyt kuten naisille ominainen kenkien ja vaatteiden ylenpalttinen ostaminen, monien epätavallisen voimakas kiinnostus musiikkia kohtaan jne.?

Olen kehittänyt teorian, joka siis on minun teoriani, koska olen kehittänyt sen, ja se menee näin: näille ihmisille toisten terveysintoilut ovat piikki omassa lihassa muistuttamassa kuinka ei pystynytkään pysymään viime vuonna lupaamassaan laihdutusdieetissä, tupakkalakossa, viinalakossa tai mikä sitten sillä kertaa olikaan. Tämä saa nämä henkilöt mahdollisesti tuntemaan alemmuudentunnetta, aivan suotta.

Samanlainen voimakas reaktio ilmenee joillakin myös kuntoiluintoilijoita kohtaan luultavasti ihan samasta syystä, mutta tämä on useilla kytköksissä yleiseen terveysintoiluun. Vaikka kaikessa voi mennä överiksi, onneksi terveysintoilu kuitenkin on yksi kaikkein vähiten yksilölle ja ympäristölle haitallisista hörhöilyistä, eikä se myöskään ole hörhöilyistä niitä kaikkein kalleimpiakaan. Ihminen on utelias luonne joka ilmenee tiedonhakuna eri asioista, joillakin terveysasioihin.

Omat hörhöilyini tällä saralla rajoittuvat tällä hetkellä lähinnä siihen että muistan edelleen ottaa D-vitamiinitablettini aamuisin. Pakastemarjoja sotken aamusafkan sekaan silloin tällöin.

En tiedä tulenko elämään tällä tavoin yhtään kauempaa ja olisinko onnellisempi esim. ketjupolttajana, mutta oh well. Ehkä 50-60 luvuilla tupakasta kieltäytyviä pidettiin hulluina terveyshörhöinä ja itsensäkieltäjinä.

Joka tapauksessa, pääasia että tuntee olevansa onnellinen elämänvalinnoissaan, vaikka se nyt joitakin sivustaseuraajia hieman kismittäisikin.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 20.12.2008 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

bliss kirjoitti:Mutta kuten sanoin, kukin tavallaan - ihan vapaasti saatte syödä vaikka kuusta tuotuja juttuja.
Negatiivinen alkuparahduksesi antoi aivan toisenlaisen kuvan, mutta hyvä jos olet tuota mieltä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

bliss kirjoitti:Tavalliset taapertajat (kuten minä ja sinä) saavat kaikki tarvitsemansa ihan tavallisesta ruuasta.
Paskapuhetta ainakin D-vitamiinin osalta, ellet sitten syö lohta, nahkiaisia tai siikaa suunnilleen joka päivä. Useimmat eivät syö. Juuri ja juuri minimisuositusrajojen yli saattaa päästä juomalla vaikka litra tai kaksi D-vitamiinirikastettua maitoa joka päivä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bliss

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja bliss »

Frederik Krueger kirjoitti:hyvä jos olet tuota mieltä.
Se ei estä mua toisinaan ihmettelemästä ääneen :)
Duck

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Duck »

bliss kirjoitti:Se ei estä mua toisinaan ihmettelemästä ääneen :)
Kohteliaisuus estää minua yleensä ihmettelemästä ääneen vaikka mieli tekisikin.
bliss

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja bliss »

Duck kirjoitti:
bliss kirjoitti:Se ei estä mua toisinaan ihmettelemästä ääneen :)
Kohteliaisuus estää minua yleensä ihmettelemästä ääneen vaikka mieli tekisikin.
Kohteliaisuus + internet = ???
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kiniini auttaa kipuun, kai.

GinTonic kurkusta alas siis vilahtaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Duck

Re: Terveyshörhöilyketju

Viesti Kirjoittaja Duck »

Chevilyn kirjoitti:Enemmänkin arveluttaa Goji-marjojen maku kuin hinta-laatu-terveellisyys-suhde.
Eivät ne makuelämyksenä kovin ihmeellisiä ole, ainakaan nämä kuivatut. Toisaalta ovat niin mietoja että niitä voi laittaa about mihin vain eikä se häiritse makua.
Vastaa Viestiin