Turhan tiedon ketju
Turhan tiedon ketju
Kaikkihan tietävät että Finnairin MD 82/83 koneen siiven kohdalla oleva varauloskäynnin ovi painaa 18 kg, mutta tiesittekös tätä:
**
Harmittaako joskus, kun törmäät tilanteeseen, jossa muutokset kaatuvat sanoihin "näin on aina tehty"? Älä huoli, paljon suuremmatkin asiat saattavat olla kiinni vanhoista toimintatavoista.
Yhdysvalloissa rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5 tuumaa.(4'8.5"). Aika outo luku, eikö vain? Miksi näin siis on?
No tietenkin siksi, että Englannin rautatiekiskot ovat samalla välillä ja Amerikan rautatierakentajat olivat lähtöisin Englannista.
Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä epämääräinen mitta Englannin rautateillä?
Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä hevoskärryjen tekijöitä ja he luonnollisesti käyttivät samaa raidevälimittaa kuin hevoskärryissäkin.
Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin?
Jos hevoskärryjen raideväli olisi erilainen olisi riski pyörän särkymisestä ollut suuri, sillä vanhojen tiepohjien urat olivat juuri tuolla välillä.
Ja ketkä rakensivat Englannin vanhan päätieverkon urineen päivineen?
Tietenkin Roomalaiset, jotka rakensivat teitä pitkin Eurooppa legiooniensa käyttöön. Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat, joita toisten tienkäyttäjien oli seurattava välttääkseen pyörärikot. Koska sotavaunut rakennettiin Rooman keisarikunnassa olivat ne kaikki tietenkin keskenään samanlaisia ja raidevälistä muodostui näin ollen Euroopan laajuinen standardi.
Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis saanut alkunsa Rooman valtakunnan sotavaunuista.Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio ja mieleesi nousee kysymys "mistähän hevon perseestä tämäkin mitta on peräisin" muista, että Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin leveydeltään sellaisiksi, että niiden aisojen väliin mahtuu juuri kaksi keskiverto vetohevosta.
Vaan ei tämä tähän pääty.
Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija olisi halunnut tehdä niistä hieman paksummat paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi.
Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja laukaisupaikan välisellä rautatiellä on tunneli, johon rakettien oli mahduttava. Tunnelin läpi kulkee vain yksi kiskopari ja kustannusten vuoksi tunnelista oli tehty vain hieman kiskoja leveämpi ja kuten nyt tiedämme tuo mitta on aika liki kahden hevosen takamusten yhteen laskettua leveyttä.
Joten yksi avaruussukkulan, erään maailman kehittyneimmän kuljetusvälineen, päämitoista on itse asiassa peräisin kahden vuosituhannen takaisten vetohevosten takamusten leveydestä.
On siis aivan turha tulla väittämään, etteikö hevosen perseellä olisi yhtään mitään merkitystä.
**
**
Harmittaako joskus, kun törmäät tilanteeseen, jossa muutokset kaatuvat sanoihin "näin on aina tehty"? Älä huoli, paljon suuremmatkin asiat saattavat olla kiinni vanhoista toimintatavoista.
Yhdysvalloissa rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5 tuumaa.(4'8.5"). Aika outo luku, eikö vain? Miksi näin siis on?
No tietenkin siksi, että Englannin rautatiekiskot ovat samalla välillä ja Amerikan rautatierakentajat olivat lähtöisin Englannista.
Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä epämääräinen mitta Englannin rautateillä?
Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä hevoskärryjen tekijöitä ja he luonnollisesti käyttivät samaa raidevälimittaa kuin hevoskärryissäkin.
Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin?
Jos hevoskärryjen raideväli olisi erilainen olisi riski pyörän särkymisestä ollut suuri, sillä vanhojen tiepohjien urat olivat juuri tuolla välillä.
Ja ketkä rakensivat Englannin vanhan päätieverkon urineen päivineen?
Tietenkin Roomalaiset, jotka rakensivat teitä pitkin Eurooppa legiooniensa käyttöön. Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat, joita toisten tienkäyttäjien oli seurattava välttääkseen pyörärikot. Koska sotavaunut rakennettiin Rooman keisarikunnassa olivat ne kaikki tietenkin keskenään samanlaisia ja raidevälistä muodostui näin ollen Euroopan laajuinen standardi.
Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis saanut alkunsa Rooman valtakunnan sotavaunuista.Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio ja mieleesi nousee kysymys "mistähän hevon perseestä tämäkin mitta on peräisin" muista, että Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin leveydeltään sellaisiksi, että niiden aisojen väliin mahtuu juuri kaksi keskiverto vetohevosta.
Vaan ei tämä tähän pääty.
Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija olisi halunnut tehdä niistä hieman paksummat paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi.
Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja laukaisupaikan välisellä rautatiellä on tunneli, johon rakettien oli mahduttava. Tunnelin läpi kulkee vain yksi kiskopari ja kustannusten vuoksi tunnelista oli tehty vain hieman kiskoja leveämpi ja kuten nyt tiedämme tuo mitta on aika liki kahden hevosen takamusten yhteen laskettua leveyttä.
Joten yksi avaruussukkulan, erään maailman kehittyneimmän kuljetusvälineen, päämitoista on itse asiassa peräisin kahden vuosituhannen takaisten vetohevosten takamusten leveydestä.
On siis aivan turha tulla väittämään, etteikö hevosen perseellä olisi yhtään mitään merkitystä.
**
Re: Turhan tiedon ketju
Etupuolellehan ne aisat kiinnitetään. Eikö hevosen rinta ole kuitenkin levämpi kuin perse?
Re: Turhan tiedon ketju
Asiaa pitää kysyä palstan heppahöperöiltä. Minä en ole hevosta nähnyt viimeaikoina kuin leipäni päällä.Tuohipää kirjoitti:Etupuolellehan ne aisat kiinnitetään. Eikö hevosen rinta ole kuitenkin levämpi kuin perse?
Re: Turhan tiedon ketju
Ylimääräiset levennykset tuovat taasen lisäkustannuksia materiaaleihin. Miksi leveyttä olisi turhanpäiten hevoskäryyihin lisätty.Tuohipää kirjoitti:Etupuolellehan ne aisat kiinnitetään. Eikö hevosen rinta ole kuitenkin levämpi kuin perse?
Re: Turhan tiedon ketju
Kityn eukot tykkäävät varmasti ratsastaa, mutta eivät hevosilla...SingleMalt kirjoitti:Asiaa pitää kysyä palstan heppahöperöiltä. Minä en ole hevosta nähnyt viimeaikoina kuin leipäni päällä.Tuohipää kirjoitti:Etupuolellehan ne aisat kiinnitetään. Eikö hevosen rinta ole kuitenkin levämpi kuin perse?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Re: Turhan tiedon ketju
Ukkovarpaani ympärysmitta on 9.6cm
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Re: Turhan tiedon ketju
Etuosa on yleensä leveämpi, riippuu ihan rodusta ja lihasmassasta.SingleMalt kirjoitti:Asiaa pitää kysyä palstan heppahöperöiltä. Minä en ole hevosta nähnyt viimeaikoina kuin leipäni päällä.Tuohipää kirjoitti:Etupuolellehan ne aisat kiinnitetään. Eikö hevosen rinta ole kuitenkin levämpi kuin perse?
The great club outshines the individual, always and forever.
Re: Turhan tiedon ketju
On varmasti melkoisen uljas yksilö!Bluntly kirjoitti:Ukkovarpaani ympärysmitta on 9.6cm
Re: Turhan tiedon ketju
Hakisinkohan Snopes.com:sta selvityksen legendan urbaaniudesta... enpä taida nyt jaksaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.