Jos olisi mahdollista...

Yleinen lätinä jä kitinä

Miten on?

ryhmäkasvatuksen puolesta!
12
63%
kotikasvatus kunniaan!
7
37%
 
Ääniä yhteensä: 19

Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

...soisitko lapsesi kasvavan mielummin ryhmähoitopaikassa, kuten kerho tahi tarha vai olisiko kasvun ja kehityksen kannalta parempi hoitaa muksu omassa poterossa? Oletetaan, että taloudellinen vaikutin on poistettu.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Onslow

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:...soisitko lapsesi kasvavan mielummin..
Kuinka vanhaksi?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Onslow kirjoitti:Kuinka vanhaksi?
Kouluikäiseksi asti.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Onslow

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Onslow kirjoitti:Kuinka vanhaksi?
Kouluikäiseksi asti.
Ei pysty sit äänestämään, joten vastaan et parivuotiaaksi himassa ja sit tarhaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^Tuo = ryhmäkasvatus.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Fcuk

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

^ Siispä joudun vastaamaan ryhmis. En ois halunnu! Mokoma! 8)
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja nexie »

Ei nyt ainakaan koti-/perhepäivähoitoa esikouluikään saakka. Saatanallisen itsekkäitä ja näsäviisaita räkänokkia niistä silloin muokkaantuu. Eivätkä edes sairasta kunnolla lastentauteja, kuten vesirokkoa yms.

Nim. "Kokemusta on"
Don't Panic!
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja saira »

Ryhmäkasvatuksen puolesta olen minäkin näiden vastausvaihtoehtojen puitteissa. Likka oli kotona kunnes täytti kolme, siitä lähtien ollut perhepäivähoidossa. Selkeästi kaipasi muiden lasten seuraa, ainoana lapsena, ja puheen kehitys nopeutui huomattavasti hoitoon päästyään, mutta sopeutuu edelleen paremmin pieniin ryhmiin kuin suuriin.

Esikouluun sitten ennen koulua, siihen asti jatketaan perhepäivähoidolla.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kasvatusalan ammattilaiset ovat yleisesti ottaen sitä mieltä, että noin kolmivuotiaaksi koti tai perhepäivähoito on parempi kuin tarha. Monet tarhat eivät otakaan alle kolmivuotiaita. Enpä tästä silti liikaa stressiä repisi, varmaan kehityksen kannalta monet muut seikat ovat tärkeämpiä kuin hoitomuoto. Hyvä tarha on parempi kuin huono koti.

YLermille tiedoksi, että kerho on sellainen jossa käydään joitain kertoja viikossa yleensä muutama tunti kerrallaan. Kerhossa käyvät siis yleensä kotihoidossa olevat.

Omani vein tarhaan 2,5- vuotiaana. Jälkiviisaana olisin venaillut sinne kolmeen vuoteen. Eskarin(vika tarhavuosi ennen kouluunmenoa, sisältyy monenlaista "esiopetuksellista" juttua) kannalla olen siksi, että kouluunmeno on suurempi muutos niille, jotka tulevat suoraan kotoa. Eskarissa lapsi oppii älyttömästi sellaista, mikä on koulumaailmassa tärkeää, hakee mm. paikkaansa ja vahvuuksiaan ryhmässä.
Prepare for the worstest.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Täytyy sanoa, että oma pää ei kyllä kestäisi seitsenvuotista koti-isyyttä. Ei millään. Uskon olevani parempi vanhempi, kun käyn samalla töissä ja vietän monipuolisempaa elämää. Tarha sounds like a plan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Rouva Pupu

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Omalla kohdalla tuo kotona kolmivuotiaaksi ja sitten tarhaan kuulostaa parhaimmalta ja kun sen onnekkaasti pystyy toteuttamaan niin sillä mennään vaikka luulemma, että kaipaan nopeasti ja useinkin työn pariin. Onneksi on tuo opiskelu kuitenkin. Mies lupasi jäädä kotiin jos tienaan sitä paremmin, ainakin puolella :D
Fcuk

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Vaola kirjoitti:Tässä muuten juttua yhteen päivähoitoon liittyvistä ikuisuuskysymyksistä. Menee vähän asian vierestä, mutta ajattelin kuitenkin postata tähän ketjuun...

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/P%C ... 5244577230
Mies laittokin ton just sähköpostiini, varmaan taas nostaakseen alhaista verenpainettani. :]

Hitto, nimenomaan ikuisuusjuttuja nuo. Tavallaan samaa mieltä, toisaalta en. Mahtuu ystäviin kuitenkin pari sellaistakin, joille työttömyys-masennus-yksinhuoltajuus -kombo tarvitsee sen Oikeuden tarhapaikkaan. Tai voisihan se hieman petrattu kerhotoimintakin riittää, mutta kyllä muutama arkipäivä viikossa ja useampi tunti kerrallaan. Ehdottomasti. Ja sitten minä itsekäs! Mieshän on nyt jäänyt kotiin ja omien sanojensa mukaan kotona myös viihtyy pitkään. Poika vasta 1,5v. Hän ehdotti, että tytön voisi ottaa pois tarhasta (viemästä paikkaa tarvitsevilta) mutta minä vastustin paistinpannut ilmassa. Ei ei ei, sitten se ei pääse sinne enää ikinä! Se viihtyy siellä ja haluaa juuri ne kaverinsa! Hitto on meillä Oikeus siihen ihanaan paikkaan ja juuri niihin hoitajiin, älä mieti aina muita!

Huoh, minä väärinkäyttäjä...

edit: Itseasiassa siirryttiin kuitenkin jo aiemmin puolipäiväseen esikoisen kanssa, mutta en ole kuullut vielä uudesta tulokkaasta (hoitajan rivien välistä -mielipide oli, että jatkettais 7-tuntisella niin ei tulisi lisähoidokkeja mut mies halus tuon välttämättä noin).
Viimeksi muokannut Fcuk, 25.03.2009 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onslow

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Saako muuten työttömänä jäädä kotiin hoitamaan lasta, vai menettääkö siinä työttömyyskorvaukset?
Fcuk

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

^ En tiiä mitään noista mut eiköhän se kotihoidontuki kumoais työttömyyskorvaukset? (jolloin tietty kotihoidontuki jätetään hakematta, vai?)
Rouva Pupu

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

^Kui jotenkin funtsin et työttömänä olo (lasta kotona hoitaen eli ei kuitenkaan hae kotihoidon tukea) voisi olla hiukan hankalampaa, taloudellisempaa kyllä sen jonkun euron. Kun pitää hakea aktiivisesti töitä ym.
Onslow

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Rouva Pupu kirjoitti:^Kui jotenkin funtsin et työttömänä olo (lasta kotona hoitaen eli ei kuitenkaan hae kotihoidon tukea) voisi olla hiukan hankalampaa, taloudellisempaa kyllä sen jonkun euron. Kun pitää hakea aktiivisesti töitä ym.
Tuumailin vaan, et jos joutuisin työttömäksi, meillä tulot nousisi huomattavasti nussun mennessä takas töihin ja mun jäädessä kotiin 500 päivän päivärahoilla..
Onslow

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Onslow »

exPertti kirjoitti:Hmm, synkkiä ajatuksia yhteistoimintaan liittyen?
YT:t meni jo ja pesti säilyi. Kuhan muuten vaan päissäni pähkailen..
Fcuk

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Tuol Hesarin linkissä on muuten just se mainittu (monenkin näpeistä), että työttömänä, siis työtä etsivänä, on aika mahdoton hoitaa lasta kotona. Hoitopaikkaahan ei varmasti alle sen 4kk saa ja noissa työkkäripesteissätuissa karenssinsa yms yms. Aika moni varmaan pitää tarhapaikan jäätyään työttömäks koska pelkää, ettei paikkaa myöhemmin niin vaan saakaan.

En siis olekaan ihan yksin, tosin pelkoni kohdistuu lähinnä miehen haluun olla kotona pitkään...

Mut jotain on kyllä vähän pielessä. Really. Eiks oo hassua, että tarhatäti vie aamulla omat lapsensa hoitoon ja lähtee sitten töihin hoitamaan muiden lapsia? Kun ei rahat muuten riitä? :roll:
Viimeksi muokannut Fcuk, 25.03.2009 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fcuk

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Vaola kirjoitti:Olin vähän käsittävinäni rankimman arvostelun kohdistuvan juuri näihin äiteihin, jotka hoitavat nuorempaa sisarusta/sisaruksia kotona, vanhimman/vanhimpien käydessä päivähoidossa.
Noin toki minäkin tulkitsin...

Meidän tuossa pienessä ryhmässä tämä Oikeasti menee niin, että perheen isompi muksu on hoidossa silloin kun haluaa. Äiti tai iskä on pikkusisaruksen kanssa kotosalla, eikä todellakaan väkisin raahaa esikoistaan hoitoon. Voi jäädä kotiinkin! Ja on upeaa kun on mahdollisuus tähän. Hoitopaikasta ei uskalleta luopua koska a) lapsi haluaa melkein joka aamu sinne innolla lähteä (ärsyttävästi tuolla keskustelussa hoetaan, että äiti hylkää isomman lapsensa ja vähemmästäkin lapsi ahdistuu ja masentuu), b) paikkaa ei saisi takaisin sitten kun äitiä tai iskää kutsuu työelämä.

Vvvväää, ajatus katkeilee ja kirjoitus ontuu, mutta pienenä pointtina se, että tarhapaikkaa käytetään jo nyt kuin kerhoa, tosin siitä maksetaan se ~ 200e / kk (kerhot kai ilmaisia). Saa nähä millasia ratkasuja päättäjät vielä meidän aikanamme tuunailee.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Rouva Pupu kirjoitti:^Kui jotenkin funtsin et työttömänä olo (lasta kotona hoitaen eli ei kuitenkaan hae kotihoidon tukea) voisi olla hiukan hankalampaa, taloudellisempaa kyllä sen jonkun euron. Kun pitää hakea aktiivisesti töitä ym.
Kaverilla juuri tämän tilanne. Vanhempainvapaa loppui eilen, jolloin ilmoittautui työttömäksi työnhakijaksi (työstä irtisanottiin vanhempainvapaan aikana "toiminnan loppumisen vuoksi", eli ei laiton irtisanominen) että saa liitosta ansiosidonnaista päivärahaa. Noooh, joutuukin heti alkuun kuukauden kestävään koulutukseen jne. ja joutuu myöskin käymään KAIKISSA haastatteluissa, mitä työkkäri tarjoaa. Hoida siinä sitten kotona lasta.
Ansiotyön ajatteli aloittaa syksyllä - siihen asti jotenkin venkoilee työtarjouksista ja yrittää hoitajien avulla selvitä kursseista.

Sinänsä tyhmää, koska lähes sama kuin poika olisi jo perhepäivähoidossa... Tämähän oli juuri oma ongelma: ei työtä - irtisanouduin itse - kotihoidontuki mitätön - mahdoton olla työtön työnhakija ja saada työttömyyskorvaus ja hoitaa lapsi samalla.
The great club outshines the individual, always and forever.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Piti vielä laittaa tähän osa tekstistä IS:n sivuilta:

- Lapsen varhaiskasvatuksen näkökulmasta 3-5-vuotiaalle sopisi esimerkiksi 5-15 tuntia viikossa kerhotoimintaa ikäistensä seurassa. Alle kolmivuotiaat eivät ryhmätoimintaa tarvitse, toteaa Pokki.

Njahas, mun mielestä niin kovin väärin.
The great club outshines the individual, always and forever.
Fcuk

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

^ Mut muista, että lapsikohtaistahan se on... Ite oon henkkoht huomannu / antanu itteni ymmärtää muita seuraamalla, että se ikäraja on häilyvä mutta enemmän 3:een kuin 2:een kallellaan. Nuoremmillekin pari tuntia päivässä muiden lasten seurassa on ehdottomasti plussaa mutta ne on niitä hiekkalaatikkoleikkejä ja muiden seuraamista. Ei varsinaista ryhmätoimintaa (kai) siis.

Jahas, se onkin varhaiskasvatussuunnitelma meillä huomenna hoitopaikassa, hitto tietysti unohdin ja sovin muuta (paskana äitinä omia hupeja, ei edes töitä)...
Rouva Pupu

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

^Jep, juuri tuon takia ajattelinkin sen olevan hankalaa. Tänne kun muutin aikoinaan ja ilmottaiduin työttömäksi työnhakijaksi niin alta viikossa sain paikan juuri jonnekin kurssille ja sen jälkeen jatkoin suoraan kurssilta saamaani työharjoittelupaikkaan. Olihan se mukavaa, että niin nopeaan edes jotain toimintaa. Kun tuo pesti loppui meni kaksi viikkoa kun sain työpaikan. Ja siinä kahdessa viikossa oli jos minkälaista työkkäritoimintaa ja tapaamisia. Nyt kun irtisanouduin viime vuonna ja saatiin tietää raskaudesta tehtiin se päätös että en ilmottaudu työkkäriin ollenkaan eli ei tipu rahaa yhtikäs mistään, mutta voin käydä opiskelut mahdollisimman pitkälle mikä tietysti helppaa sitten asioita tulevaisuudessa. Joten hankalalta tuo kuulostaa, jos kotona ajattelisi hoitaa lasta työttömänä haluamatta töitä. Saman suuntaista olen kuullut kyllä muulta suunnaltakin, joten siinä lienee perää.
Avatar
Madonna
Elämätön Kitisijä
Viestit: 276
Liittynyt: 11.09.2008 10:18

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja Madonna »

Kotona olen nuo hoitanut ja huolehdin yläasteen yli (ei tarvihe enää sillai hoitaa mutta huolehtia kyl).
Yhteinen päätös ollut aikoinaan ja lapsia kun katsoo niin heille on ollut toimiva kuvio tämä 8)
Näin tekisin kaikista koetuista hankaluuksista huolimatta uudestaankin jos pitäis tämmösistä päättää.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Jos olisi mahdollista...

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Kotihoito kouluikään saakka ainakin omalla kohdallani toimi aika hyvin. Mahdollisella lapsella todennäköiseti tulisi olemaan 4-5v asti kotihoito ja sen jälkeen katotaan ryhmähoitoa / esikoulun tyypistä ratkaisua.
Ellei tietysti toinen päättävä osapuoli sitä ennen välttämättä tahdo takaisin työelämään.
Vastaa Viestiin