Oma roolisi yhteiskunnassa?

Yleinen lätinä jä kitinä
NuoriD

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Ei sota yhtä miestä kaipaa. Jos yht'äkkiä katoaisin, ihmiskunta jatkaisi ennallaan.

En haaveile suuremmasta roolista. Toki joskus tulee mieleen, että pitäisikö pyrkiä politiikkaan. Olen vasta 41, jos nyt aloittain määrätietoisen pyrkyryyden, niin ehkä olisi ministeri kahdessakymmenessä vuodessa. Mutta ei jaksa, ministerin tuntipalkka on paljon huonompi kuin omani ja ei saa olla rauhassa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Olen tärkeä veronmaksaja.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:Jos ei puhuta Pertistä niin puhutaan samassa ammattiryhmässä olevista. Me teemme yleensä töitä vientiteollisuudelle, joka on suomalaisen hyvinvoinnin pääasiallinen takuumies.

Teemme kansainvälisesti katsoen surkealla palkalla ja olemattomalla irtisanomissuojalla todella hyvää tulosta, josta valtio nappaa ison osan jaettavaksi muualta tulevan rahan näkökulmasta tuottamatonta työtä tekeville.
En missään tapauksessa väheksy vientiteollisuutta. Haluan kuitenkin korjata tuon usein esiin tulevan virheen siitä, että nimenomaan vientiteollisuus olisi se, mikä toisi rahaa ja kaikki muu vain kuluttaa.

Yleisesti ottaen on niin, että mitä rikkaampi maa, sitä suurempi palvelusektori.

Ei se, että vientiteollisuus tuo rahaa ulkomailta, ole mitenkään oleellista hyvinvoinnin kannalta. Työ on työtä ja (lähes) kaikki työ kasvattaa hyvinvointia.

Ei ole eroa siinä, tekeekö insinööri työtä vientiteollisuudessa vai kotimarkkinateollisuudessa.

Jos rakennusmies rakentaa talon kotimarkkinoilla, se luo hyvinvointia yhtähyvin. Samoin kauppias, joka myy rakennusmiehelle ruoan ja naulat ja opettaja joka on opettanut rakennusmiehen lukemaan ja päivähoitaja, joka on hoitanut rakennusmiestä lapsena.

On hyvin naiivi käsitys, että vientiteollisuus olisi jotenkin erityisasemassa. Toki suomalaiset on aivopesty näin uskomaan, eihän kotimarkkinoita olisi muuten saatu aikoinaan devalvaatioita maksamaan.
NuoriD

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
Mutta kokonaan uutta rahaa järjestelmään syntyy vain myymällä tuotteita tai palveluita maamme rajojen ulkopuolelle. Tai esimerkiksi alkutuotannossa maa- ja metsätaloudessa jne.
.

Tehdäänpä ajatuskoe: jos maailmaa suomen rajojen ulkopuolella ei olisi olemassa ollenkaan, niin eikö meillä olisi lainkaan palvelusektoria? Tuskin olet tuota mieltä?

Vaikka suomi olisi maailman ainoa maa, meillä olisi silloinkin palvelusektori. Meillä olisi opettajia, kauppiaita, lääkäreitä jne silloinkin.

Ei se, että vientiteollisuuden raha tulee suomen ulkopuolelta muuta sitä mitenkään. Samaa rahaa se on.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Kyllä mä Daven pointin sikäli ymmärrän että ainakaan isommissa maissa vienti ulkomaille ei liene yhtä tärkeää, jos ja kun sisämarkkinat toimivat. Toisaalta Suomi on pienenä ja luonnonrikkauksista vapaana maana kovin riippuvainen ulkomaista (esim. energian, monien raaka-aineiden ja jopa elintarvikkeiden suhteen) että vientiteollisuuden merkitys meillä korostuu enemmän kuin jollain Venäjällä tai Yhdysvalloilla.

Olen kokenut jonkinasteista ylpeyttä toimimisestani vientialalla joka tuo Suomeen tätä kaivattua rahaa jolla sitten ostaa tänne raaka-aineita, tuotteita ja palveluita ulkomailta, mutta kokemuksesta tiedän että kunhan tunnen tekemäni työn olevan sellaista mitä jonkun pitää tehdä, voi siitä kokea ammattiylpeyttä. Tämä päti jo puotipuksuna toimiessani.

Harvastapa täysin turhasta työstä maksetaan palkkaa. Tosin en tiedä kokisinko ammattiylpeyttä jos ansaitsisin toimeentuloni tupakkateollisuuden tai spämmereiden leivissä. Puhelinmyyntikin voisi olla vähän niin ja näin, mutta ehkä niissäkin kokisin ylpeyttä jos tulisin taitavaksi alallani.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Koko maapallohan on suljettu systeemi, eihän tänne ulkoa tule muuta kuin auringonvaloa.

Silti täällä ihmisiä elää, vaikka emme käykään kauppaa avaruusolentojen kanssa (tai minä käyn, mutta en halua kertoa siitä tarkemmin).

Mutta vaihtotaseen ulkomaille täytynee pitkän päälle pysyä tasapainossa, eli tietysti tarvitsemme rahaa ulkomailta maksaaksemme ulkomailta tulevan tuonnin. Yritän kuitenkin sanoa, että ei se ole niin, että vain vientiteollisuus tuottaa jotain, ja kaikki muut sitten elävät sen siivellä.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Koko maapallohan on suljettu systeemi, eihän tänne ulkoa tule muuta kuin auringonvaloa.
Valitettavasti tänne Suomeen sitäkin tulee suuren osan vuodesta aika vähän.

Tosiasia on että maailma on täynnä juttuja ja asioita joita mekin haluamme, mutta emme pysty itse valmistamaan tai ottamaan omasta maaperästämme. Suomen kaltaisilla luontaisesti köyhillä pikkumailla osaamiseen perustuvan vientiteollisuuden merkitys kasvaa.

Eipä silti, kai Suomessa oli elämää ennen vientiteollisuuden syntymistä, täällä kasvatettiin poroja ja syötiin juuria maasta. Emme välttämättä kuitenkaan haluaisi enää elää tuota vientivapaata aikakautta.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Pilasitte taas heti koko ketjun.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mutta Pertin alkuperäiseen viestiin:

Kyllä minäkin ihmettelen, miksi suomessa maksetaan kaikille akateemisen koulutuksen saaneilla ihmisille niin huonosti. Sitähän olen kysellyt ihan oman ketjunkin verran:

http://kitina.net/viewtopic.php?t=6072

Asiaa voi tutkia myös gini-indeksin kautta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Gini-indeksi
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:Olen vasta 41.
:shock: Luulin sua kyynisyytesi perusteella 10-20 vuotta vanhemmaksi.
elco

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja elco »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Olen vasta 41.
:shock: Luulin sua kyynisyytesi perusteella 10-20 vuotta vanhemmaksi.
No joo, ei se kyllä mikään nuorekas 41:nen ole.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:En missään tapauksessa väheksy vientiteollisuutta. Haluan kuitenkin korjata tuon usein esiin tulevan virheen siitä, että nimenomaan vientiteollisuus olisi se, mikä toisi rahaa ja kaikki muu vain kuluttaa.
Vientiteollisuuden korostamisessa nostaa usein päätään vanha kunnon merkantilismin nollasummapeli. Eli viennillä muka saisimme jotenkin kaapattua hyvinvointia muilta mailta.

Tosiaasiassa kaikki kauppa lisää hyvinvointia. Se, että osa kaupasta tapahtuu rajojen yli, on pelkkä detalji.

En ole makromiehiä, mutta suuri viennin osuus lisännee talouden heilahteluja verrattuna kotimarkkinoihin. Kun suhdanteet saavat viennin lentoon, niin tuntuu mukavalta ja kun itä-vienti loppuu, niin vituttaa sitäkin ankarammin. Toisaalta vientivetoisuus on etu, koska menetettyjä kotimarkkinoita on todennäköisesti vaikeampi korvata kuin johonkin maahan menetettyä vientiä.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Leila »

elco kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Olen vasta 41.
:shock: Luulin sua kyynisyytesi perusteella 10-20 vuotta vanhemmaksi.
No joo, ei se kyllä mikään nuorekas 41:nen ole.
Jaa, minä olen luullut että Dave on kyyninen kolmekymppinen.

Asiaan. Koen olevani tällä hetkellä tärkeä yhteiskunnan jäsen, sillä olen ruoantuottaja. Tosin kukaan muu tätä asiaa ei nykyään enää arvostakaan kuin me jyväjemmarit itse. Eikä mekään kovin korkealle. Maksan kuitenkin veroja yhteiseksi hyväksi.
Äiti ei tiedä
NuoriD

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Olen vasta 41.
:shock: Luulin sua kyynisyytesi perusteella 10-20 vuotta vanhemmaksi.
No joo, ei se kyllä mikään nuorekas 41:nen ole.
Mulla on sentään hiukset päässä ;)
Avatar
Kazarm
Kitinäaddikti
Viestit: 60
Liittynyt: 07.04.2009 11:40
Paikkakunta: TurQ

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Kazarm »

Ei sota yhtä miestä kaipaa. Jos yht'äkkiä katoaisin, ihmiskunta jatkaisi ennallaan.

^ noin ajattelen minäkin
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:Vientiteollisuuden korostamisessa nostaa usein päätään vanha kunnon merkantilismin nollasummapeli. Eli viennillä muka saisimme jotenkin kaapattua hyvinvointia muilta mailta.
Niinhän se juuri on. Tällä hetkellä esim. Kiina ja Intia kaappaavat länsimailta hyvinvointia itselleen kaappaamalla niiden vientiteollisuutta työpaikkoineen itselleen.
Tosiaasiassa kaikki kauppa lisää hyvinvointia. Se, että osa kaupasta tapahtuu rajojen yli, on pelkkä detalji.
Melkoisen tärkeä detalji pienille maille jotka eivät ole omavaraisia niinkin keskeisissä asioissa kuten energia, ruoka ja tärkeät raaka-aineet. Jos haluamme ostaa noita muilta mailta, kai meillä pitää olla vastavuoroisesti tarjota heille jotain tilalle korvaukseksi (noin niinku yksinkertaistettuna)?

Venäjän ja Yhdysvaltojen kaltaiset isot ja luonnonrikkaat maat pystyisivät halutessaan toteuttamaan paremmin omavaraisuutta. Ehkä Suomikin pystyisi, mutta ei lähelläkään nykyistä elintasoa. Ehkä dramaattisin esimerkki vienti"teollisuuden" merkityksestä paikalliselle taloudelle ovat öljytuloillaan rikastuneet Lähi-idän maat.

Tosin, vientiteollisuus ole ainoa tapa saada ulkomaista vaurautta maahan, onhan myös esim. turismi. Mikä tahansa tapa millä saa ulkomaalaisia kuluttamaan rahaa Suomeen on erityisen hyväksi Suomelle.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

exPertti kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Olen vasta 41.
:shock: Luulin sua kyynisyytesi perusteella 10-20 vuotta vanhemmaksi.
Onko kyynisyys automaattisesti iän mukana tuleva ilmiö?

AEG(=Aus Erfahrung Gut)? :)
Ei. Mutta tuon tyyppistä kyynisyyttä, jota Dave edustaa, esiintyy suurissa ikäluokissa selvästi enemmän kuin nuoremmissa.
NuoriD

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: :shock: Luulin sua kyynisyytesi perusteella 10-20 vuotta vanhemmaksi.
Onko kyynisyys automaattisesti iän mukana tuleva ilmiö?

AEG(=Aus Erfahrung Gut)? :)
Ei. Mutta tuon tyyppistä kyynisyyttä, jota Dave edustaa, esiintyy suurissa ikäluokissa selvästi enemmän kuin nuoremmissa.
Jos jaksat, niin voisitko laatia pienen yhteenvedon edustamastani kyynisyyden lajista.

Ps. En edes tiedä olenko kyyninen vai romanttinen hupakko, joka yrittää olla kyyninen suojellakseen mimosan herkkä sisintää, mutta eniveis kiinnostaa.
elco

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti: Jos jaksat, niin voisitko laatia pienen yhteenvedon edustamastani kyynisyyden lajista.
Haluatko siis "pienen", pienen, pienen vai pienen? Määrittele pienen?
Nehemiah James

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Jos kyynisyys on sama asia kuin realiteettien tunnustaminen?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:Jos jaksat, niin voisitko laatia pienen yhteenvedon edustamastani kyynisyyden lajista.
Meinasin jo kysellä miksi sinut mainitaan silloin tällöin erityisen kyynisenä ihmisenä. Et sinä nähdäkseni ole mitenkään erikoisen kyyninen ihminen palstan yleiseen tasoon verrattuna, vaikka varmasti sinulla on kyyniseksikin luokiteltavia mielipiteitä.

Jos näin hatusta heittäisin mitä luulen kyynisyydellä yleensä tarkoitettavan, ehkä kyynikot uskovat muita herkemmin (muiden) ihmisten pahantahtoisuuteen ja itsekeskeisyyteen/oman edun tavoitteluun. En jaksa wikipedittää oikeaa määritelmää.

EDIT: No Wikipeditin sittenkin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kyynisyys
Kyynikoihin yleisesti liitetyistä ominaisuuksista tulevat myös kaikki ne merkitykset, jotka liitetään nykyajan sanaan "kyynikko": siihen sisältyy epäilevä suhtautuminen yksilön todellisiin tarkoituksiin.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Gat »

exPertti kirjoitti:Millaiseksi koet oman roolisi yhteiskunnassa?

Onko sinulla merkitystä yhteiskunnalle? Huomaisiko joku poissaoloasi?

Haaveiletko muutoksesta roolissasi?
Ei minulla ole "roolia yhteiskunnassa". Yritän pysytellä yhteiskunnasta erillään. Ja paskat nakkaan miten kukin kuppikunta mut ja mun hyödyllisyyden omassa kulttuurissaan luokittelee.

Lisäksi mun näköön ei mitään yhtä yhteistä yhteiskuntaa ole eikä ole koskaan ollutkaan. Nuorempana minulla oli melkoinen maailmanparantamisen velvollisuuden tuntu eli messiaskompleksi. Ja katumus, kun en sitä jaksanut toteuttaa. Mutta sekään ei olisi ollut minkään määritellyn "yhteiskunnan" hyväksi, vaan paremminkin vastaan. Nyttemmin olen tajunnut, että sellainen vaatisi ihan liikaa sosiaalisuutta mun introvertin neurootikon puuhastella. Joten äh... elää kitkutan ja delaan... äh..
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Nehemiah James

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Onko kukaan ilmoittautunut vielä yhteiskunnan peruspilariksi? Minä ilmoittaudun. Liian kiltti barrikaadeille, liian kiltti veropetoksiin ja liian ahkera työttömäksi. Verottajan ja hallituksen unelmapelaaja - olosuhteissa kuin olosuhteissa repii pyyteettömästi kaiken irti selkänahastaan yhteisen hyvän nimissä aivan liian epäitsekkäästi.

Toisaalta ahkeruus ja pyyteettömyys antaa takaisin tasaisen varmasti, joten mikäs tässä on ollessa... Noin henkilökohtaisella tasolla.
Nehemiah James

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

exPertti kirjoitti:suuren autoilumäärän
Tuota teen noiden kahden muunkin edestä ja sellaisella autolla, jonka ajotietokoneen kertoma polttoaineen kulutus aiheuttaisi maailman tilasta huolestuneelle kansalaiselle hjärtslaagin. Kuolemaani en uskalla vielä ennustaa ja oman siittimen toimesta on maailmaan syntynyt vain yksi lapsi. Eli pitääkö tässä nyt huolestua yhteiskunnan tukipilareiden tilasta?

Edit: Ja sitäpaitsi!! Jos ylettömästi vetäisin röökiä ja häppää, niin sen seurauksena kuormittaisin ylettömästi terveydenhoitopalveluja!
NuoriD

Re: Oma roolisi yhteiskunnassa?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Nehemiah James kirjoitti:Jos kyynisyys on sama asia kuin realiteettien tunnustaminen?
Itse ajattelisin näin. En suinkaan epäile ihmisistä pahaa.

Pidän itseäni realistina.

AJ, sinua kaivataan! Mikä mielestäsi tekee minusta kyynikon?

(Toki pitäisi ensin määritellä kyynikko. Pidätän hengitystäni ja odotan vastaustasi)
Vastaa Viestiin