Sikainfluenssa

Yleinen lätinä jä kitinä
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

prosessi kirjoitti:
Tuo jäi minulle lievänä päälle, sellainen astmaattisen kuiva yskä. Sopisi sinänsä sikainfluenssan jälkitauteihin, jos kerran sikis sotkee muutenkin immuunijärjestelmää.
Oliko kauankin (vielä)? Mulla ei ole yskää. On paine ja kipu rinnassa, ajoittain tuntuu että paremminkin voisi happea saada. Mutta ne on hetkittäisiä tuntemuksia. Siitä kai tuo astma pohdinta lähti liikkeelle. Onhan tuota nuorempana epäilty ja tutkittukin. Taudinkulku oli kuitenkin niin raju, jotta toipuminen ei kovin nopeaan tapahdu, että voi kuulemma olla ihan sitäkin.

No ainakaan vielä ei ole puhelin soinut.

Pertsa, kannattaa viedä näytille jos siltä tuntuu.

Pakko vielä sanoa, että tähän asti hoito on ollut erinomaista täällä päässä. Mitään oireita ei ole sivuutettu. Itseäni ainakin helpottaa kun ei tarvi sängyssä maata ja pohtia mistä mikäkin johtuu ja korjaako kuolo pois :) Pahintahan olisi tuntea olonsa epänormaaliksi eikä mitään tapahtuisi vaan sivuutettaisiin tuosta vaan. En kuitenkaan huvin ja urheilun vuoksi tuolla ole juossut.
prosessi

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RP kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Tuo jäi minulle lievänä päälle, sellainen astmaattisen kuiva yskä. Sopisi sinänsä sikainfluenssan jälkitauteihin, jos kerran sikis sotkee muutenkin immuunijärjestelmää.
Oliko kauankin (vielä)?
Jatkuu edelleen.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

prosessi kirjoitti:
RP kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Tuo jäi minulle lievänä päälle, sellainen astmaattisen kuiva yskä. Sopisi sinänsä sikainfluenssan jälkitauteihin, jos kerran sikis sotkee muutenkin immuunijärjestelmää.
Oliko kauankin (vielä)?
Jatkuu edelleen.
Ahaa. Koska itse sairastit, oliko miten rajuna? Kaverilla ja isällään kaikki jo normaalisti. Viikon sairastivat ja se oli siinä.
prosessi

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RP kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
RP kirjoitti:
Oliko kauankin (vielä)?
Jatkuu edelleen.
Ahaa. Koska itse sairastit, oliko miten rajuna? Kaverilla ja isällään kaikki jo normaalisti. Viikon sairastivat ja se oli siinä.
Sairastin muutama viikko sitten, kesti kaksi viikkoa. Olin lähes sängynpohjakunnossa koko ajan, vaikka mukelo, jolta tartunnan sain, oli vain vähän sairas. Ehkä kolmisen viikkoa sen jälkeen jatkunut nyt tämä, mutta todettakoon, että historiastani löytyy teininä oireillut rasitusastma.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

^On ikävää, toivottavasti poistuu!

Keuhkokuvat oli ok eli jälkitilasta on kyse. Eilisestä illasta ollut lämpö normaali. Josko tämä tässä nyt olisi sitten.

Taudinkuva:

- Altistus keskiviikkona (tämän määritän siitä kuka sairastunut ja milloin, muutoin en ole toisia sairastuneita tavannut)
- Perjantai iltana lämpö 37.5
- Lauantaina kuume 38 - 39.6 ja lievää yskää. Kuume ei laske kuumelääkkeillä. Helvetin kuuma. Paine ja kipu rinnassa.
- Sunnuntaina kuume 39, lääkitys alkaa, pientä nuhaa, kurkkukipua ja korvat ihan helvetin kipeät. Kaikki kuitenkin puhtaat, ei ärtymystä havaittavissa. Helvetin kylmä.
- Maanantaina kuume 38.
- Tiistaina lämpö max. 37.5
- Keskiviikkona kuume pois, lihassärkyä. Paine ja kipu rinnassa.
- Torstai - Keskiviikko lämpö 37.2. Paine ja kipu rinnassa.

Kolmella muulla sairastaneella kuume hiukan päälle 38, todella kovalla yskällä, myös veriysköksiä joillakin. Lienee johtuen kovasta yskimisestä. Viikossa ohi ja olo normaali.

Raportoitu.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Suvinen kirjoitti:Jokohan pahin alkaa olla ohi? Oltiin viikko poissa maasta, niin ainakin lehdistä näyttävät kolmisivuiset flunssa-spesiaalit kadonneen.
Eiköhän me eletä nyt epidemian huippua (tosin nyt kun ilmat kylmenee niin voi olla, että noustaa uudelle tasolle taas), mutta aihe ei ole enää niin mediaseksikäs. Toista aaltoa odotellessa, toivottavasti silloin jo rokotettuna. Pientä kasvua näyttäisi olevan kuolleisuus luvuissa maailmalla. Ja tietysti mutaatiot ja eläimiin tarttumiset.

Jännää, mies oli kuitenkin epidemia-alueella palloilemassa kahteen otteeseen parin viikon ajan eikä tuonnut kotiin tautia. Sitten itse saan sen jostain pikkupaikasta :/

Suosittelen kyllä (ja asiantuntijatkin), että jos tuliaisina toitte taudin niin eristätte sairaan ja pidätte huolta tarkasta käsihygieniasta. En oikein keksi muuta syytä miten mies tai tytsä välttyi tartunnalta kuin se että tosiaan olin eri huoneessa 24/7 vessaa lukuunottamatta. Teki kuitenkin tartunnoissa semmosen ketjun lähipiirissä, että tartuttavuutta löytyy. Tai voihan olla että olivat hekin kipeinä mutta niin lievästi ettei huomannut.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Täällä on aika monta vauvatuttua rokotettu, samoin tytsä. Pientä lämpöä ollut kaikilla seuraavana päivänä, mutta ei muuta. Muutoinkin usealla sairastuneella tutun tutulla lapset päässeet aika vähällä, vanhemmilla sitten ollut hiukan rajumpana.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Meillä alkaa tänään terveiden aikuisten rokottominen. Mies hakee tänään, minä ensi viikolla. Ei kehtaa samaan aikaan hakea jos tulee häiritseviä sivuoireita. Yksi toimintakykyinen pitää taloudessa olla. Ja kun itse sen todennäköisyydellä sairastin niin voinen viikon odottaa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kävin hakemassa rokotuksen. Meni ilman mitään jonotuksia, senkuin vain käveli sisään, kelakortti esiin ja ilmoittautumisesta piikille. Piikityksen jälkeen paikanpäällä mahdollisia sivuoireita odotellessa satuin vielä bongaamaan pari vanhaa kaveria, joten operaatio oli varsin rattoisa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
SikaMika

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

aasi kirjoitti:Kävin hakemassa rokotuksen. Meni ilman mitään jonotuksia, senkuin vain käveli sisään, kelakortti esiin ja ilmoittautumisesta piikille. Piikityksen jälkeen paikanpäällä mahdollisia sivuoireita odotellessa satuin vielä bongaamaan pari vanhaa kaveria, joten operaatio oli varsin rattoisa.
Joo, kätevästi kävi mullakin. Nyt vain on piikitetty käsi kipeä ja olo kuumeinen. Otin tarkoituksella viikonloppua vasten ettei tarvitse olla poissa mahdollisista töistä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Vesper »

When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Manaaja

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Ja yllättyneitä olivat...
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

^Ikävää. Tuo on kuitenkin yleisempää infektioiden seurauksena. Mikään, huom. mikään rokote ei ole turvallinen vaan kaikissa on vakaviakin sivuvaikutuksia olemassa jos huonosti sattuupi reakoimaan.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja annepa »

RP kirjoitti:Mikään, huom. mikään rokote ei ole turvallinen vaan kaikissa on vakaviakin sivuvaikutuksia olemassa jos huonosti sattuupi reakoimaan.
Ja huom, mikään rokote ei ole 100% estämään sairautta. Just yhen kaverin muksu sairastu rota-virukseen ja sitä ne sitten ihmetteli kun muksu oli kuitenkin rokotettu rotaa vastaan. Piti vähän valistaa....
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

annepa kirjoitti:
RP kirjoitti:Mikään, huom. mikään rokote ei ole turvallinen vaan kaikissa on vakaviakin sivuvaikutuksia olemassa jos huonosti sattuupi reakoimaan.
Ja huom, mikään rokote ei ole 100% estämään sairautta. Just yhen kaverin muksu sairastu rota-virukseen ja sitä ne sitten ihmetteli kun muksu oli kuitenkin rokotettu rotaa vastaan. Piti vähän valistaa....
Ei ole, ei. Yleensä taudin sairastaa lievempänä, mikä toki on aina plussaa. Tytsän takia myös me otettiin rokotteet. On suurin mahdollinen suoja tautia vastaan mitä on saatavissa.

Rokotehaittoista tehdään haittailmoituksia vuosittain, ihan näistä monta vuotta käytössä olleista. Ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että ne on vaarattomia. Kyse on kuitenkin hyöty-haittasuhteesta. Esim. tämä tubirokotehan poistu ohjelmasta kun haitat oli suurempia hyötyyn nähden. Nythän vauva saa sen jos läheisellä on, on ollut tai on asunut tubialueella.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Niba »

Toivottavasti Ninni ja lapsi rokotetaan?
Varmaan on jo rokotettu..
Vastaa Viestiin