Sikainfluenssa

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja huima »

RP kirjoitti:Mulla ei nyt ole parempaa tekemistä, se on vissi se.
Mites se Supernatural-boksi?
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

huima kirjoitti:
RP kirjoitti:Mulla ei nyt ole parempaa tekemistä, se on vissi se.
Mites se Supernatural-boksi?
En voi katsoa kun tytsä on olkkarissa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/default.stm

Huomaatteko mitään? Missä on sikainfluenssahype? Työkaveri puheli että koko Britanniaan olisi hankittu saman verran rokotteita kuin Suomeen..
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

aasi kirjoitti:http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/default.stm

Huomaatteko mitään? Missä on sikainfluenssahype? Työkaveri puheli että koko Britanniaan olisi hankittu saman verran rokotteita kuin Suomeen..
Englannissa taisi epidemia olla jo kesällä, eli tämänhetkinen uutisointi ei välttämättä kerro hypestä tai sen puuttumisesta.

edit:

http://www.nhs.uk/news/2009/04April/pag ... atest.aspx

"UK swine flu cases have fallen for the first time since August, " eli kun pahin on ohi, niin luonnollista, että otsikoita ei enää revitä.
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:Kävin illalla juniorille Tamifluta viiden päivän kuurin.
Miten se on mahdollista, vaikka systeemi ei toimi :wink:
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^ Se on CRP (c-reaktiivinen proteiini). *nussii*
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Kai Nalo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Nonni. Poika sai piikin tunti sitten normaalin neuvolakäynnin yhteydessä..
NuoriD

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:Kävin illalla juniorille Tamifluta viiden päivän kuurin.
Kiinnostaa tuo tamiflu-mikstuuran saatavuus. Löytyikö apteekista mikstuuraa vai oliko hoito kapselimuodossa?
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Joo, se on harmi ettei labratestein enää varmisteta mikä on. Meillä meni niin, että kaikki joiden kanssa tekemisissä (paitsi mies ja tytsä) sairastui korkeaan kuumeeseen ja yskään. Rokotetuille ei tullut oireita. Tästä oli laskettava 1+1 = todennäköisyys. Tulehdusarvo oli alle kahdessa päivässä sen 130 eli nopeaan kehittyi keuhkokuume vaikka sitä ei silloin todettu, mutta antibiootit sain varalta. Olen silti erittäin tarkka käsihygieniasta ja vältän ihmismassoja, koska 100% varmuutta ei ole.

Muuten Tyhmä Karpela ihmettelee Iltalehdessä kun imetys ei tehonnut = estänyt sikainfluenssan tarttumista lapseen. Saatana, olen aika hiljainen tämän tietämättömyyden edessä. Onko tämä kovinkin yleinen luulo imettäjien keskuudessa?

Tarttis olla niitä vasta-aineita ja niitä tulee a)kun olet sairastanut tai b)sairastat tautia. Tällöin imettämisestä on hyötyä, jos on ollakseen.
Kai Nalo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

RP kirjoitti:Saatana, olen aika hiljainen tämän tietämättömyyden edessä. Onko tämä kovinkin yleinen luulo imettäjien keskuudessa?
No tuota rintaruokinnan suojaavuuttahan toitotettiin joka tuutista vielä pari kk sitten.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Kai Nalo kirjoitti:
RP kirjoitti:Saatana, olen aika hiljainen tämän tietämättömyyden edessä. Onko tämä kovinkin yleinen luulo imettäjien keskuudessa?
No tuota rintaruokinnan suojaavuuttahan toitotettiin joka tuutista vielä pari kk sitten.
Joo, kun sairastut. Toim.huom. Vasta-aineet ei synny tyhjästä.
Kai Nalo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

RP kirjoitti: Joo, kun sairastut.

No nyt en ymmärrä. Rintaruokinta suojaa, kun äiti on sairastunut?

Vai mitä oikien ajat takaa?
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Juuri niin. Kun äiti sairastaa, on sairastunut tai on viruksen kantaja. Silloin äidillä on elimistössään vasta-aineita. Ei vasta-aineita elimistössä ole ellet ole taudille altistunut.
Kai Nalo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

RP kirjoitti:Juuri niin. Kun äiti sairastaa, on sairastunut tai on viruksen kantaja. Silloin äidillä on elimistössään vasta-aineita. Ei vasta-aineita elimistössä ole ellet ole taudille altistunut.
Jaha. No minulle ainakin tämä oli ihan uutta tietoa.

Ainakaan minulle ei ole sattunut silmiin mitään muuta mainintaa asiasta kuin se, että imetys antaa suojaa possuflunssalle. Mitään viittauksi äidin tartuntoihin ei ole tullut yhdessäkään jutussa vastaan..
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 17.11.2009 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Kai Nalo kirjoitti:
RP kirjoitti:Juuri niin. Kun äiti sairastaa, on sairastunut tai on viruksen kantaja. Silloin äidillä on elimistössään vasta-aineita. Ei vasta-aineita elimistössä ole ellet ole taudille altistunut.
Jaha. No minulle ainakin tämä oli ihan uutta tietoa.
Ahaa. No juuri tuon vasta-aineiden puuttumisen takia tauti leviää kuin ripuli pöntössä. Normi influenssaa vastaan kun monella taas on vasta-aineita + rokotteet niin taudin leviäminen ei ole samaa luokkaa.

Tietystikään imetyssuoja ei ole mikään tae taudilta välttymiselle, mutta kyllä sitä kannattaa jatkaa jos vaan pystyy. Itsellä olisi imetys jo lääkkeiden takia tyssännyt yhteen päivään. Ehkä max. noin kolme päivää olisi vasta-aineita vauveli saanut.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Kai Nalo kirjoitti: Ainakaan minulle ei ole sattunut silmiin mitään muuta mainintaa asiasta kuin se, että imetys antaa suojaa possuflunssalle. Mitään viittauksi äidin tartuntoihin ei ole tullut yhdessäkään jutussa vastaan..
Ehkä äidin jumalallisuus on sellainen faktori mikä saa vasta-aineet syntymään pyhästä hengestä ;)
Kai Nalo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

RP kirjoitti: Ehkä äidin jumalallisuus on sellainen faktori mikä saa vasta-aineet syntymään pyhästä hengestä ;)

No, sekä mikä sinulle on itsestäänselvää, on minulle näemmä hepreaa ja päivälehtien spekulaatiota ilman tarkempaa tietoa.

Mutta hyvä että tuli selväksi vaikka karpelan kanssa samaan typerysporukkaa sitten näemmä kuulunkin. :cry:
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Imetyshän antaa suojaa ja on suositeltavaa, sitä ei kukaan kiellä. Mutta se, että luullaan ettei tartuntoja imetyksen takia tulisi on aika hirveää. Se on fifti-sixti. Mä esim olen oikein infektiopesäke ollut koko ikäni ja mua sentäs imetettiin yli 1.5v. Se riippuu mist roikkuu.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Melnais »

No nyt ne potilasrokotukset viimein alkaa! Harkitsin hetken tuodako jäännöserä kotiin miehelle mutta en halua ottaa isomman rokotusreaktion riskiä. Ei vaan tohdi joulukuun alkuun lomaa vahvistaa jos toinen kuitenkin poimii influenssan juuri pari päivää ennen lähtöä. Pikkupulmia, näiden kanssa varsin elelee.

Jaksamista sairastaville ja perheellisille, mahtaa viedä mehut. :(
Elämä kantaa, jos sen antaa
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Ainakin meillä ohjeistetaan: kun siltä tuntuu eli vanhempien vaisto. Tamiflu ei välttömättä ole mikään autuaaksi tekevä lääke, oireet voivat olla lievempiä ja kesto lyhyempi tyyliin päivällä. Ei välttämättä tee samaa efektiä kuin antibiootti tulehdustauteihin = olo alkaa heti helpottamaan.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Joko geepsu kävitte piikillä? Mä en tänään ehtiny, ja huomennakin poitsun treenit ajaa piikin edelle. Oonpas rela, mutta ei oikeestui huvita jonottaa tunteja, ja terveysaseman sivut ei toiminu kun yritin ettiä oliko jotain ikäsuosituksia et kolme-neljävuotiaat vaikka ensin...
Prepare for the worstest.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

nowaysis kirjoitti:Joko geepsu kävitte piikillä? Mä en tänään ehtiny, ja huomennakin poitsun treenit ajaa piikin edelle. Oonpas rela, mutta ei oikeestui huvita jonottaa tunteja, ja terveysaseman sivut ei toiminu kun yritin ettiä oliko jotain ikäsuosituksia et kolme-neljävuotiaat vaikka ensin...
Me saatiin jo aiemmin...... Molemmat oli lämpösinä seuraavana päivänä, that's it. Nyt me isot varmaan tuotiin sikis ulkomailta ja koko rokotus siis ihan turha. Miten niin oon pessimisti. 8)
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Jaksui Pertsan pikkaselle :paijaa:
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja RP »

Voimia Pertsan perheeseen!! <3

Kävin tänään seurannassa. Tulehdusarvot normaalit, lämpöä edelleen. Ohjasivat lääkärille joka passitti varmuuden vuoksi keuhkokuvilla. Jos jotain akuuttia niin soittavat perään, muutoin saan tulokset huomenna puhelimitse. Sain myös avaavaa suihketta jos hengenahdistusta ilmenee. Jotain oli puhetta astmasta. Josko olisi infektioastmaa. Hmm.
prosessi

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RP kirjoitti:Voimia Pertsan perheeseen!! <3

Kävin tänään seurannassa. Tulehdusarvot normaalit, lämpöä edelleen. Ohjasivat lääkärille joka passitti varmuuden vuoksi keuhkokuvilla. Jos jotain akuuttia niin soittavat perään, muutoin saan tulokset huomenna puhelimitse. Sain myös avaavaa suihketta jos hengenahdistusta ilmenee. Jotain oli puhetta astmasta. Josko olisi infektioastmaa. Hmm.
Tuo jäi minulle lievänä päälle, sellainen astmaattisen kuiva yskä. Sopisi sinänsä sikainfluenssan jälkitauteihin, jos kerran sikis sotkee muutenkin immuunijärjestelmää.
Vastaa Viestiin