Paskaduuni

Yleinen lätinä jä kitinä
NuoriD

Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mikä on ollut epämiellyttävin työ, jota olet tehnyt?

16-17 vuotiaana olin kaksi kesää ikkunatehtaalla. 8 tuntia päivässä kuulosuojaimet päässä katkoin kittilistoja. Yksinäistä, äärimmäisen kyllästyttävää työtä. Alkoi joka aamu kello 7.

Ruokatunnilla sai kuunnella juttuja, jotka pyörivät aiheissa pillu, viina ja autot, toki välillä kirottiin kapitalistia. Jos tuota tekisi koko ikänsä, niin se olisi hirveä kärsimys. Tosin aivotoiminta tod. näk. loppuisi jossain vaiheessa ja kärsimys loppuisi.
Dumis

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Raksalla appari/siivooja, olis voinut olla kivaakin jos olis päässyt johonkin kivaan firmaan, mutta ei. Työmaat vaihtui vähän väliä ja mesut oli vittumaisia vanhoja äijiä. Puolisen vuotta jaksoin ja sitten oli aika vaihtaa pois...
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Paperitehtaalla sähkäriharjoittelijana = paskimmat hommat junnulle.

Hallin katossa vaihtamassa loisteputkia korkeanpaikankammoisena ja alla pörisee paperimasiina. Tai ryömimässä puolen kilsan pituista limaista tunnelia läpi naru vyöllä kiinni. Kellarissa/katakombissa ryömimässä kun lattialla on palleihin asti öljyn ja selluloosan sekoitusta. Hajareisin höyryputken päällä asentelemassa piuhaa kouruun.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Onslow

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Onslow »

Kyllä se rekkakuskin duuni on se ylivoimaisesti paskin duuni mitä on tullut tehtyä.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mansikanpoiminta kesätyönä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja JoeB »

15 vuotiaana taimitarhalla, aluksi oli ihan mukavaa kun homma oli normi varastotyötä ja ihan mukavaakin mutta sitten jossain vaiheessa minut siirrettiin pellolle kitkemään penkkejä. Koko peltotyöajan tietysti satoi kaatamalla ja kaiken lisäksi ryhmänjohtaja tuppasi ahdistelemaan ruokatunnilta aikaisin takaisin töihin jolloin normi ruokatunti 60 min typistyi usein n45 minuuttiin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Olin lukion jälkeen vuonna 96 Aaltosen kenkätehtaalla puoli vuotta. Yksi työtehtävä linjalla oli nauhoitus. Joku 500 paria meni päivän aikana. Olin siis päässyt guuman kotimaisen kenkädesignin alkulähteelle, korvaamattomana lenkkinä ainutlaatuisessa valmistusprosessiketjussa. Siinä muutama viikko meni nauhoittaessa, palkka oli muuten 29mk/h. Hajotti, mutta tarvitsin ne rahat.

Ensimmäinen duunini oli muuten 14- tai 15-kesäisenä purkutyömaa Koukkuniemen vanhainkodissa. Kyseessä oli, jos vielä muistatte, Tienaa tonni-kampanja eli kahdessa viikossa sain 1000mk bruttona. Oli komeeta heiluttaa 10 kilon lekaa kahdeksan tuntia päivässä 12 markan tuntipalkalla. Työsuojeluvaltuutettukin olisi ilahtunut, ei tainnut olla ihan normien mukaista. Hajotti myös big time.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Tehdasompelija.

Mutta onneksi työt oli siinä ompelimossa järjestetty hyvin. Jokainen sai tehdä niitä monipuolisesti ja vaihtelevasti, sen sijaan että olisi koko ikänsä ommellut vain yhtä saumaa. Oli ihan motivoivaa, kun sai ommella yhden tuotteen alusta loppuun asti itse. Fyysisesti raskasta se työ oli, koska ommeltavat tuotteet olivat suuria ja painavia. Eniten ärsytti silmä kovana vahtaava työnjohtaja, jonka käytöksen johdosta tunsin huonoa omatuntoa vessassa käymisestäkin. Ruokatunnin aikana ei ikinä ehtinyt kunnolla syödä, vaan ruoat joutui ahtamaan napaan pikavauhtia (epäterveellistä). Sen lisäksi päivässä oli vain kaksi kymmenen minuutin taukoa, ja niitä ei saanut hetkeäkään venyttää.

Toinen ärsytyksen aihe oli se, että ompelimon vieressä oli pakkaamo, jossa istui neljä äijää koko päivän kahvilla. Mitä nyt silloin tällöin siirtelivät trukilla pari laatikkoa paikasta toiseen. Niillä äijillä oli kuulemma lähes kaksinkertainen palkka meihin oikeasti raskasta työtä tekeviin ompelimon naisiin nähden. Ja me vielä usein itse pakkasimme valmiiksi saamamme tilauksen (sekin oli raskasta; painavia tuotteita isoihin, joskus itsen korkuisiin puulaatikoihin) kun ukot maleksivat vieressä.

Työt alkoivat joka päivä kuudelta, joten herätä piti neljän aikaan. Jos jäin ylitöihin (sen sai kyllä vapaasti itse valita ja siitä maksettiin lain mukaan), saatoin lähteä kotiin vasta kahdeksalta illalla, puhkiväsyneenä fyysisistä rasituksista. Ei niinä kesinä oikeastaan muuta tullut tehtyä kuin työtä, työmatkalla oloa ja nukkumista. Mielessä kävi, miltä sama työ olisi mahtanut tuntua talvella. :(
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

aasi kirjoitti:Mansikanpoiminta kesätyönä.
Tuo tarkenne oli hyvä...eli ei siis talvityönä tai elämänurana.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Paha Keisari

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Paha Keisari »

1 päivää mansikanpoimintaa. Totesin, että en halua olla mikään marjanpoimija, ja lopetin. Sen jälkeen ei ole paskaduuneja tullut tehtyä.
Onslow

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Onslow »

aasi kirjoitti:Mansikanpoiminta kesätyönä.
Tjaa. Minulla on taasen tuosta hyvät muistot. 15 vuotiaana Suonenjoella, mansikkatilat täynnä samanikäisiä neitoja. Vieläkin muista erään duunipäivän joka meni vituilleen viereisellä sarkalla olevan tytön takia. Tällä kun oli niin avoimet hihat t-paidassaan, että kauniit, kiinteät ja terhakat tisut suorastaan hyppäsivät silmilleni jatkuvasti!
NuoriD

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Onslow kirjoitti:Kyllä se rekkakuskin duuni on se ylivoimaisesti paskin duuni mitä on tullut tehtyä.
Miksi se oli paskaduuni? Joutui nukkumaan tien päällä?
Onslow

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Onslow »

NuoriD kirjoitti:Miksi se oli paskaduuni? Joutui nukkumaan tien päällä?
Lista on pitkä, mutta tuossa nyt alkuun:

1. Helvetin pitkiä työpäiviä
2. Väsyneenä ajamista
3. Nukkuminen koirankopissa
4. Paskaista, raskasta ja hikistä hommaa
5. Uskomattomia ääliöitä tientukkona jatkuvasti
6. Taukojen ja ruokailumahdollisuuksien puute
7. Helvetillinen kiire odottamaan jonnekin
8. Sääolot
9. Vittumaisia purku/lastauspaikkoja
10. Ääliömäiset ajoaikataulutukset piirturin kanssa
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Clay »

Kaikki hommat mitä olen tehnyt, lukuunottamatta koekalastuksia aikoinaan.
Nyt penikseni on fantastinen!
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Leila »

Olen ollut muutaman viikon ajan ovelta ovelle-myyjä. Se ei sopinut mulle ollenkaan, jännitin ihan sikana mennä vieraisiin taloihin tyrkyttämään. Paino putos monta kiloa, kun en yksinkertaiseti pystynyt syömään kun työ jännitti niin paljon. Oli pakko lopettaa ja em. duuni hävettää vieläkin. Siihen verrattuna EU-tukitarkastajana oleminen oli ihan kevyttä keittoa ja leppoisaa hommaa.
Äiti ei tiedä
milli

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja milli »

Eipä ole tullut tehtyä paskahommia.
bliss

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja bliss »

-Laitoshuoltaja (silloin nimikkeellä sairaala-apulainen) Meilahden osastolla 141
-Samaa hommaa syöpäklinikalla päiväosastolla
-Tarjoilija ruokaravintolassa

Kaikki nämä 80-luvun loppupuolella.
Nehemiah James

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Mihinkään sellaiseen ei ole koskaan tarvinnut ryhtyä, mikä ei sovittua korvausta vastaan olisi tuntunut mielekkäältä.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ei mulla oikeastaan ole ollut mitään paskaduunia. Yhtenä kesänä myin jätskia ja ihan kakarana olin mansikkatilalla poimimassa, sain kyllä ylennyksen torimyyjäksi. Eräänä kesänä olin vapaaehtoiseti kesälomani aikana faijalla apparina raksalla, ja yhtenä kesänä jaoin lomasijaisuuden verran autolla hesaria, päivätyön lisäksi. Kaikissa hommissa olen viihtynyt.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Muutaman vuoden jaoin urheiluseuralle ilmaisjakelulehtiä. Palkkaa tuli mukavasti. Mutta n 25km lenkki fillarilla joka säässä ei aina mielyttänyt. Vaikka työ osui kohdalle vain 2vkon välein.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Joskus 13-14-vuotiaina oltiin kaverin kaa myymässä mansikoita. Työnantajat Mustafa ja Muhammed heitti meidän joka aamu puol kasilta Hakiksen torilta kamojen kanssa Myyrmäkeen, ja tuli illalla puol kasilta hakee kamat. Me saatiin mennä bussilla kotiin omaan piikkiin, ne onneks sentään kasas ja purki sen katoksen! Saatiin palkkaa kokonaiset 100mk per päivä. Jossain vaiheessa Muhammed epäili että me vedetään rahaa välistä kun myytiin niiden mätiä mansikoita vähän halvemmalla, mut onneks Mustafa puolusti meitä. Mustafa oli ihan ok, se ei puhunu oikein suomee paitsi hoki koko ajan et "Turhaan, turhaan sano Joel Hallikainen".
bliss

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja bliss »

Niin joo, se tilapäisduuni automyyjänä oli kyllä todella paskaduunia, vain autoetu oli hyvä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

milli kirjoitti:Eipä ole tullut tehtyä paskahommia.
Nehemiah James kirjoitti:Mihinkään sellaiseen ei ole koskaan tarvinnut ryhtyä, mikä ei sovittua korvausta vastaan olisi tuntunut mielekkäältä.
Hei jeesustelijat, tässä kysyttiin epämiellyttävintä työtä, mitä olette tehneet. Sellaisen voi mainita jokainen, joka on tehnyt jotakin työtä. Vai ovatko kaikki työnne muka mielestänne tasan yhtä kivoja?

En mäkään ompelijan työtä kutsu paskaduuniksi, enkä juuri mitään muutakan rehellistä työtä (poikkeuksiakin tästä on).
Nehemiah James

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

EveryWoman kirjoitti:Hei jeesustelijat
No hei! Mitä kuuluu?!
mikä ei sovittua korvausta vastaan olisi tuntunut mielekkäältä.
Toistaiseksi sovitut korvaukset ovat tehneet töistä mielekkäitä ja itse olen voinut valita haluanko kyseisiä töitä tehdä annettua korvausta vastaan. En mä epämiellyttäviä töitä ole omasta mielestäni joutunut tekemään ja olempa onnistunut vuosien saatossa jopa kieltäytymään työtarjouksista sillä perusteella, että olen kokenut esimerkiksi työmatkan epämiellyttäväksi. Kussakin on ollut puolensa, sopinut kulloiseenkin ajanjaksoon ja elämäntilanteeseen, enkä mä niitä osaa alkaa arvottamaan mihinkään järjestykseen. Kurjaa että se sinusta on jeesustelua. No aina ei voi voittaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Paskaduuni

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kyseessä oli, jos vielä muistatte, Tienaa tonni-kampanja eli kahdessa viikossa sain 1000mk bruttona. Oli komeeta heiluttaa 10 kilon lekaa kahdeksan tuntia päivässä 12 markan tuntipalkalla.
Jee! Tuo oli hieno systeemi. Itse olin teininä sahalla, joka ei itseäni sinänsä nyppinyt. Nappikuulokkeet vaan peltoreiden sisään ja mikäs siinä oli radiota kuunnellessa. Viereisellä koneella kaksikko painoi urakkaa ja apparina lankkupinon toisessa päässä oli tietenkin... tienaa tonnilainen! Tuon reiluutta voi tietysti pohtia, mutta jo tuolloin ihmettelin, että miksi niille urakkajampoille piti maksaa enemmin kuin 2 tonnia kuussa?

Paskin homma on ollut tuona samana tienaa tonni -kesänä tehty kunnan puistoduunipesti. Kitkeminen sateessa tai paisteessa ei ollut ihan ykköshommaa. Toisaalta tahti oli leppoisa ja vakkarit eivät turhia stressanneet. Samanlainen oleilu jatkui seuraavana kesänä tielaitoksella, mutta tielaitoksella hommat olivat hitusen fiksumpia.

Parin kesän jälkeen tulikin sitten iskettyä kultasuoneen, eli sellutehtaalle siirtyessä työolosuhteet muuttuivat ilmastoiduiksi, tuolit recaroiksi, hommat helpommiksi ja palkka vähintään nelinkertaistui.
Vastaa Viestiin