Rouva Pupu kirjoitti:Ylipäätänsä ulkomaalaisten (oli sitten musta, valkoinen tai vihreä) suuri edustus luokassa ei lupaa hyvää oppimisen kannalta. Jos oletetaan, että kielitaito ym. jutut ei ole suomalaisen peruslapsen tasolla niin opetusajasta menee ylimääräiseen säätämiseen liian suuri pala kakusta.
Onhan tuo totta. Sama pätee "perussuomalaiseen" luokkaan esimerkiksi matematiikan, fysiikan tai kemian osalta. Omassa lapsuudessa mentiin keskiverron vauhdissa, nopeimmin oppivat tekivät omia lisäharjoitteitaan (tai vaihtoehtoisesti piirtelivät, kaivoivat nenää...) ja hitaimmat kävivät tukiopetuksissa. Ihan samaa kaavaa noudatettiin vielä insinööriopintojen aikoihin, kun ammattikorkeakoulun starttiaikoihin mukaan pääsi sellaisiakin opiskelijoita joilla ei ollut juuri lainkaan matematiikan yms opintoja takana ja olivat kuitenkin päättäneet alkaa insinööreiksi, kun kerran sellainen mahdollisuus annettiin. Istuivat sitten pänttäämässä kun me pitkän matikan opiskelleet pelattiin bilistä ja juotiin bisseä.
Tunnustan, että en tiedä miten näissä monikulttuuriluokissa nykyään toimitaan käytännössä, mutta en silti jaksa uskoa että se luokan rakenne on oppimisen este. Siis ihan mutu.