Millainen päivärutiini sinulla on?

Yleinen lätinä jä kitinä

Päivärutiineista

Minulla on itselleni varta vasten suunniteltu rutiini
2
9%
Minulla on rutiini, joka on muodostunut suunnittelematta
12
52%
Minulla ei ole rutiinia, mutta haluaisin että olisi
1
4%
Minulla ei ole rutiinia, ja homma toimii ilmankin
8
35%
 
Ääniä yhteensä: 23

EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ruuanlaitto-ongelmointi jäi edelliselle sivulle. Ois mahtavaa, jos joku rutinoitunut ruuanlaittaja viitsii kertoa, minkä verran aikaa menee yhden sapuskan tekemiseen. Tietäisin vähän mikä on realistista.

Sitten toisen ongelman pariin. Mulle on todella vaikeaa harrastaa liikuntaa oikealla sykkeellä. Vedän helposti itseni piippuun, mistä saattaa seurata haluttomuutta lähteä uudelleen liikkumaan ja pahimmassa tapauksessa jopa kyvyttömyyttä, kun kroppa menee liian jumiin.

Vasta nyt asiaa pohdittuani tuli mieleen syyttää koululiikuntaa. Itselläni on ollut viimeistään ala-asteen neljännestä luokasta alkaen keskimääräistä huonompi kunto. Liikuntatunneilla mentiin kuitenkin aina keskimääräistä kovakuntoisempien tahdissa (olisipa sama pätenyt muihinkin aineisiin, olisin ehkä lintsannut vähemmän!). Meno muuttui vasta lukiossa, jossa fiksu opettaja kannusti tekemään juttuja oman kunnon mukaan, ja usein suorituksensa voi vielä valita muutamasta vaativuustasoltaan erilaisesta lajista. Mutta kaikki sitä edeltävät vuodet olivat jo tehneet tehtävänsä: olin oppinut, että liikunta merkitsee itsensä rääkkäämistä.

Jos olo liikkuessa on hyvä, minusta tuntuu että löysäilen ihan liikaa ja kiristän tahtia. Tämä tapahtuu ihan automaattisesti ja alitajuisesti, ja saan koko ajan olla vahtimassa itseäni että en sorru ylisuorittamiseen. Onko kohtalotovereita? Auttaako sykemittari (olen joskus kokeillut, ja periaatteessa en tykkää mistään ylimääräisistä vimpaimista, enkä muista että olisi ainakaan minkään taikasauvan tavoin toiminut - mutta ehkä en vain osannut käyttää oikein)? Löytyykö muita vinkkejä?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mä olen varmaan rutinoitunut kokki, mutta kun ruokia on niin moneen lähtöön, pitäisi ensin vähän kartoittaa sun ruokatottumuksia. Mitä mieluiten syöt, millaisia ruokia? Esim. wokit ja keitot on tosi nopeita, samoin pastat ja jopa salaatit.

Mä olen urheilussa melko on/off, joko en tee mitään tai teen täysillä. Parilla varustevalinnalla olen päässyt tästä eroon, yksi varusteista se sykemittari. Niihin kun määrittyy/voit määritellä sykealueen, ja laite kyllä piipittää jos vetelet liian kovalla sykkeellä. Suosittelen!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Esim:
- pasta + tomattikastike,
- paljon vihreää salaattia (joukossa yrttejä ja siemeniä) + kalkkunaleike + paistos (herkkusieniä ja kesäkurpitsaa),
- pestopasta, joukossa pinjansiemeniä ja aurinkok. tomaatteja (lisää proteiinia välipalajukurtista)

Noita wokkeja ja keittoja voisikin kokeilla, en ole sellaisia juurikaan tehnyt. Heitä jotain reseptivinkkejä? FYI en tykkää selleristä enkä kovin etikkaisista ruoka-aineista, yritän välttää broileria ja en syö ollenkaan sianlihaa. Tofua haluaisin kovasti oppia valmistamaan (pari yritystä takana, vähän huonolla menestyksellä).

Ja kaipa se sykemittarikin sitten ois. En oikein muista mikä siinä tökki kun joskus kokeilin. Ehkä kun en ole mitenkään tositarkoituksella kuntoilemassa vaan enemmän ulkoilun ja hyvän mielen vuoksi, niin se ristiriita fiiliksessä ärsyttää mikä tulee kun käyttää sykemittaria. Haluan tuntea olevani vapaa, mittari tuntuu vankilalta. Mutta no, jos on niin pilalle mennyt tuo oma sisäinen kontrollijärjestelmä, niin sittenpä on - turha marista. Mitä ne mittarit halvimmillaan maksaa?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Noniin, tämä helpotti asiaa.

Salaateista:
Nopeita tehdä, jos pesee ja linkoaa salaatin isossa erässä valmiiksi, eli jää sitten siitä kiireisestä lounashetkestä se hitain, eli pesu ja kuivaus pois. Sitten vaan salaattia lautaselle ja päälle sitä mikä maistuu. Joku vuohenjuusto tai kalkkunafile on nopea paistaa pannulla. Siemensekoituksia ja pähkinöitä löytyy valmiina kaupasta, niillä saa kivasti lisämakua ja tärkeitä ravinteita salaattiin. Itse suosin myös kirsikkatomaatteja, niitä on helppo nakata salaatin päälle. Ihan reippaan ruokaisan salaatin valmistamiseen menee korkeintaan vartti.

Wokit:
Itse suosin erilaisia currytahnoja ja kookosmaitoa. Jos kolesterolin kanssa on haasteita, ei kookosmaito ole paras vaihtoehto, mutta sen voi mielestäni korvata sitten vaikka ihan ruokakermalla. Pakastealtaat on nykyisin täynnä mahtavia kasvissekoituksia, sieltä vaan mieleisiä maun mukaan. Mulla suosikkeina paprikasuikaleet ja parsakaali. Sitten vaan wokkiin (tai vaikka tavalliseen paistinpannuun) kasvikset, vähän nesteitä pois, perään proteiini ja tahna+muut mausteet ja lopuksi kookosmaito. Kannattaa tsekata kaupasta tahnaosastot, mm. inkiväärillä saa kivaa makua vokkiin, samoin etikoilla ja tietysti soijalla. Mä olen työ- ja treenipäivien jälkeen niin poikki ja nälkäinen, että teen usein tällaista wokkia ihan tonnikalasta tai katkaravuista. Ananaksella saa kivaa makeutta ja vaihtelua. Jos tarvitsee ruokaisampaa, voi joukkoon heittää nuudeleita, nehän valmistuu noin kolmessa minuutissa. Tässäkin menee maksimissaan vartti, riippuu vähän proteiinista.

Keitot:
Helpon keiton saa jauhelihasta ja tomaattimurskasta. Itse teen keiton niin, että ruskistan sipulit ja jauhelihan, heitän kattilaan vettä ja luomusipulikeiton ainekset, pakastekasviksia ja tönikällisen luomutomaattimurskaa. Mausteita taas oman maun mukaan, mulla sinne menee reippaasti chiliä, mustapippuria ja tietysti suolaa/soijaa. Jos kaipaat hiilareita, sekaan sopii vaikka rakttispaghetti, sitäkin saa nykyisin kuitupitoisempana.
Jauhelihasta (nauta tai kalkkuna) saat myös itämaisen keiton noilla wokkiaineksilla, eli ruskistat proteiinin, nakkaat kasvikset sekaan ja sitten sitä currytahnaa ja kookosmaitoa. Nuudeleilla hiilareita lisää.

Pastat:
Mulla on tapana tehdä tomaattikastike tölkissä myytävistä kirsikkatomaateista (saa Stockalta). Eli nakkaan tölkin sisällön astiaan, sinne sekaan pestoa, chiliä, tomaattipyreetä, basilikaa, ripaus sokeria, soijaa ym, mitä nyt mieli tekee. Sitten bamixilla kastike tasaiseksi ja kattilaan kuumenemaan. Joku kermaperse vois tähän lisätä kermakin :] Näihin sopii hyvin myös paahdetut paprikasuikaleetkin, niitä voi tehdä vaikka valmiiksi ja käyttää sitten raaka-aineena.
Tomaattikastike on vähän siitä kummallinen, että maku paranee mitä kauemmin keittää, mutta tää on mun mielestä hyvää aika pikaisillakin tulilla. Sitten vaan pastan päälle ja ääntä kohden.

Ehkä sun pitää puristaa kalenterista sellainen kokeilevan keittiön viikonloppu ja vähän testailla makuja. On sitten arki helpompaa. :]

Sykemittareita saa nykyisin tosi edulliseti, jos ei tosiaankaan halua mitään muita ominaisuuksia kun sen sykkeen mittaamisen. Itse suosittelen Polaria, Suunnosta ei ole kovin hyviä kokemuksia. Polarilla on esim. FS1, jonka saa edullisesti ja on helppokäyttöinen ja toimiva perusmittari.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Voi kiitos, Vesper! :h: Oot kultainen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

EveryWoman kirjoitti:Vasta nyt asiaa pohdittuani tuli mieleen syyttää koululiikuntaa. Itselläni on ollut viimeistään ala-asteen neljännestä luokasta alkaen keskimääräistä huonompi kunto.
Tämä ei tämäkään ole koulun syy. Nimittäin kukaan ei tunne kroppaansa ennenkuin sitä käyttää tarpeeksi ja säännöllisesti. Suuri enemmistö vähän ja/tai harvoin liikkuvista liikkuu aivan liian kovaa. Ihmismieli on sellainen. Sitä kun ei tunne itseään, arvioidaan lähes aina yläkanttiin oma suoritustaso. Toiveajatellaan.

Kaikki liikuntaoppaat tähdentävät mietoa aloitusta ja rasitustason nostamista hiljalleen. Sanotaan, että pitää ensin reenata, että voi reenata.

Esmes minä jos kuka reenaan lähes aina liian kovalla sykkeellä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:...kukaan ei tunne kroppaansa ennenkuin sitä käyttää tarpeeksi ja säännöllisesti. Suuri enemmistö vähän ja/tai harvoin liikkuvista liikkuu aivan liian kovaa. Ihmismieli on sellainen.
Sitä suuremmalla syyllä oikea liikkumisen tapa pitäisi opettaa koulussa. Suuri enemmistö ei ilman harjoitusta myöskään osaa laskea kertolaskuja, kirjoittaa yhdyssanoja oikein eikä puhu vieraita kieliä. Nämä asiat täytyy opettaa, ja ne opetetaankin. Miksei sitten oikeanlaista tapaa liikkua?

Ihminen oppii lapsena asioita paljon kivuttomammin kuin aikuinen, joka on oppinut tekemään jonkin asian väärin. Tällöin väärä ohjelmointi pitää ensin poisoppia, ja sen jälkeen täytyy vielä opetella se uusi tapa. Ja aivotkin toimivat tahmeammin, joten kaikki tapahtuu hitaammin kuin lapsena.

Tässä ei nyt ole kysymys mistään Gattaca-tyyppisestä vastuun ulkoistamisesta pahalle maailmalle. Uskon voivani vielä nytkin muuttaa taipumustani omaa toimintaani muuttamalla, ja aion sen myös tehdä - mutta kyllä tämä helpommin olisi onnistunut kouluopetuksen myötä, varsinkin kun ne liikuntatunnit kuitenkin oli olemassa. Jotain siellä jokaisella kerralla tehtiin, ja lisäksi mä jopa kävin siellä! Aika onnetonta tuhlausta, ettei siellä edes yritetty opettaa jengille sitä tärkeintä yksittäistä liikkumiseen liittyvää asiaa. Itse asiassa toimittiin sen oppimista estävästi: joka käänteessä kilpailtiin (tietysti muita eikä itseä vastaan) ja silloin kun ei kilpailtu vaan harjoiteltiin, suoritukset laadittiin harrastuneiden liikkujien tason mukaisiksi. Jolloin vähemmän harrastuneiden oli pakko mennä koko ajan liian kovalla sykkeellä. Kukaan ei koskaan valittanut tästä, ei tullut mieleenkään. Kaikille taisi olla sanomattakin selvää, että valittaja leimautuisi alisuorittavaksi ja epäonnistuneeksi mammariksi. Siinäpä vasta hyödyllistä liikunnanopetusta!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

EveryWoman kirjoitti:Sitä suuremmalla syyllä oikea liikkumisen tapa pitäisi opettaa koulussa.
Ok, olet siellä missä linnutkin...eli pihalla. Ei koulun tehtävä ole mikään oman kropan rasitustason tuntemaan oppiminen. Koulun tehtävä on tarjota lapselle liikunnan riemua, tarjota mahdollisuuksia kokeilla uusia lajeja ja näin rohkaista ja kannustaa jokaista löytämään oma laji. Et sä oikeasti voi odottaa koululta mitään tämän syvempää. Edes kunnon kohottaminen ei millään onnistu parilla viikkotunnilla.

Huomaan kyllä, että oot tässä samalla lailla eri svääreissä, kuten poliisiaiheisissa, että meidän on turha jatkaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Chap

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Chap »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:pihalla
Ah, sä oot selkeästi se paha poliisi.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Chap kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:pihalla
Ah, sä oot selkeästi se paha poliisi.
Kiltit syödään elävältä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Sitä suuremmalla syyllä oikea liikkumisen tapa pitäisi opettaa koulussa.
Ok, olet siellä missä linnutkin...eli pihalla. Ei koulun tehtävä ole mikään oman kropan rasitustason tuntemaan oppiminen. Koulun tehtävä on tarjota lapselle liikunnan riemua, tarjota mahdollisuuksia kokeilla uusia lajeja ja näin rohkaista ja kannustaa jokaista löytämään oma laji. Et sä oikeasti voi odottaa koululta mitään tämän syvempää. Edes kunnon kohottaminen ei millään onnistu parilla viikkotunnilla.

Huomaan kyllä, että oot tässä samalla lailla eri svääreissä, kuten poliisiaiheisissa, että meidän on turha jatkaa.
En mä tässä puhu mistään sen "syvemmästä" kuin ihan sen asian sanallisesta ilmaisemisesta, että rasitustaso on liian kova, jos suussa maistuu veri. Ja ajatuksen toteuttamisesta myös käytännössä (esim. jakamalla oppilaita tasoryhmiin tai sitten tekemällä kaikki yhdessä mutta opettajan käskystä omaan tahtiin). Sen sijaan, että toimittaisiin ja annettaisiin ymmärtää päinvastaista.

Tämä ei millään tavalla estäisi mainitsemiesi asioiden opettamista; päin vastoin. En oikein ymmärrä, miksi kukaan järjissään oleva ihminen vastustaisi ajatusta. Kyseessä on juuri sellainen asia, joka olisi koulussa suhteellisen helppo opettaa toistuvien harjoitusten kautta, kun niitä liikkatunteja siellä kuitenkin järjestetään.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kiltit syödään elävältä.
Mulla on kyllä tapana kohdella törkimyksiä huonommin.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

EW: Lauantaina Sokoksen 3+1-päivillä Suunnon T1-sykemittari 49,90.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Tiski

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Vesper kirjoitti:EW: Lauantaina Sokoksen 3+1-päivillä Suunnon T1-sykemittari 49,90.
Tuo on ihan neekeri, eikä kovin toimiva. Heitin omalla vesilintua ja ostin paremman. Tänään oli joku vähän parempi viritys Metron mainoksessa 69,90 (ovh 169). Oliskohan ollut joku X3HR tjsp.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

No EW toivoi yksinkertaista mallia. Ei mullakaan kovin hyviä kokemuksia ole Suunnosta, mutta aika monella on.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
bliss

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja bliss »

Vesper kirjoitti:No EW toivoi yksinkertaista mallia. Ei mullakaan kovin hyviä kokemuksia ole Suunnosta, mutta aika monella on.
T1 on ihan ok perusmalli. Nykyään oma jopa toimii kun sain uuden sykevyön ;)
Kyllä se kannattaa viidelläkympillä ostaa.
Enttu

Re: Millainen päivärutiini sinulla on?

Viesti Kirjoittaja Enttu »

Vuorotyö ... kauheasti aikataulujen yhteensovittamista ei siis oikein ole rutiineja tai siinä mielessä kyllä etten myöhästy duunista

Riippuu aika paljon vuorosta mihin menee

Aamutoimiin menee 1,5-2h ja työmatkoihin 45+45 min = 90 min

Varsinkin jos menee iltavuoroon tai oon vapaalla helposti tulee nukuttua
11.30-12.00 saakka,vaikka känny oliskin herättämässä

5-6 tuntia töitä

Illalla asioidenhoitoa/netissä surffausta 20.00-02.00 välillä
(yritän mennä yleensä jo 00:00 nukkuu,ei aina onnistu)
Vastaa Viestiin