Läskisota

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Läskisota

Viesti Kirjoittaja Lilo »

No niin. Alustuksena:
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/20090 ... 4_lh.shtml

Painohan on hyvin henkilökohtainen asia, mutta nuorten kohdalla asia vielä korostuu. (Kukaan tuskin haluaa syitä niskoilleen syömishäiriön laukaisemisesta.)

Miten siis asia tulisi hoitaa vai tulisiko ollenkaan, ts. onko kyseessä "jokaisen oma asia"? Jos taas tulisi puuttua, niin kuka olisi oikea taho ottamaan asian puheeksi ja miten?
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
bliss

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja bliss »

Läskeillä vanhemmilla usein on läskejä lapsia...

Kotonahan ne ruokailutottumukset enempi opitaan. Siihen mulla ei ole ratkaisua että kuinka voisi saada vanhemmat toteuttamaan kotona fiksuja syömistapoja.
Tiski

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Lilo kirjoitti:Miten siis asia tulisi hoitaa vai tulisiko ollenkaan, ts. onko kyseessä "jokaisen oma asia"? Jos taas tulisi puuttua, niin kuka olisi oikea taho ottamaan asian puheeksi ja miten?
Jos lapsista on kyse, niin eiköhän se ole vanhempien asia? Tai ääritapauksissa jopa lastensuojelun, jos menee terveyden vaarantavaksi.
milli

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja milli »

Niin, eikös se ole vanhimmista kiinni mitä lapset syö ja miten he liikkuvat? Vanhempien tulisi näyttää esimerkkiä lapsille. Vanhempien ruokailu ja liikuntatottumukset siirtyvät varmasti lapsille.

En kyllä myöskään ymmärrä, että miksi esimerkiksi kouluissa pitää olla limuautomaatteja ja karkkiautomaatteja. Että näissä asioissa sitten taas puolestaan koulut voisivat vaikuttaa asiaan.

Koulun terveydenhoitajat olisivat ehkä hyviä keskustelemaan asiasta nuorten kanssa, voisivat kysellä ruokailutottumuksista ja vastaavista ja neuvoa parempaan suuntaan.

Kaikki nämä tahot yhdessä.. helpommin sanottu kuin tehty.

Saksassa taitavat alkaa jossain kouluissa jakaa ilmaisia hedelmiä, jotta nuoret eivät napsisi kaikkia epäterveellisiä ja lihottavia välipaloja. Ei kyllä mikään vastaus ongelmaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tiski kirjoitti:Tai ääritapauksissa jopa lastensuojelun, jos menee terveyden vaarantavaksi.
Mä voisin haluta läskipoliisiksi. Silta viranomaisyhteistyössä. Vittu kun ärsyttää ne usein whitetrash-vanhemmat, jotka syöttävät jälkeläisensä hylkeiksi jo varsin varhain.
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 22.09.2009 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Tiski

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Tietysti piikkilangoin, konekivääritornein ja valonheittimin varustetuista fatcampeista on ihan hyvää kokemusta tuolta Saksan, Puolan ja Siperian seutuvilta!
bliss

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja bliss »

Tiski kirjoitti:Tietysti piikkilangoin, konekivääritornein ja valonheittimin varustetuista fatcampeista on ihan hyvää kokemusta tuolta Saksan, Puolan ja Siperian seutuvilta!
Ai kauhee. Tää nauratti mua. :oops:

Lähen häpeemään.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Aika suoraviivaista toi lihavat vanhemmat, lihavat lapset. Paria tapausta läheltä seuranneensa sanoisin, että paljon on syytä nykyharrastuksissa ja kauppojen valikoimissa. Lisätään yhtälöön kotikurin puute ja reippaat viikkorahat niin soppa on valmis.
Syyttävä sormeni osoittaa siis vain ja ainoastaan kotiin.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
milli

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja milli »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Mä voisin haluta läskipoliisiksi. Silta viranomaisyhteistyössä. Vittu kun ärsyttää ne usein whitetrash-vanhemmat, jotka syöttävät jälkeläisensä hylkeiksi jo varsin varhain.
Eri kanavilta on tullut paljon dokumentteja ylipainoisista lapsista. Puistattaa ne pienokaiset kenelle tungetaan vain hampurilaisia ja vastaavia.
Rouva Pupu

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Tuossa vähän aikaa sitten tuli joku dokumentti jenkkiläisestä perheestä, jossa jo neljä kuukautiselle vauvelille syötettiin pikaruokaketjun hampparia. Kaahistelin.

Itse olen ajatellut niin, että karkkipäivä on kerran viikossa. Ne hyvyydet voi olla kuivattuja hedelmiä, itse tehtyä mehujäätä (piltin hedelmäsoseista) ym. Ei nuo lapset kaipaa mitään erikoismakeispommiherkkuja, ellei niitä sellaisiin totuta. Limpparikoneen ajattelin hankkia, hiukan kun kylässä tutkailin niin näytti olevan "terveellisempi" vaihtoehto kuin kaupan juotsikat.
bliss

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja bliss »

Noin esimerkkinä:
Meillä on elelty nyt ihan vähän vaille 4 vuotta ilman limuja, sokerimehuja ja karkkia.
Jäätelö on tasan ainoa herkku joka pikkujätkälle kelpaa. Lakua ja suklaata olen joskus vähän kokeeksi tarjonnut mutta ei maistu. Karkin sijaan napero syö rusinoita ja niitäkin ehkä pari kertaa kuussa. Kaikenlaisia hedelmiä sitten syödäänkin päivittäin.

Niin että ei ne pennut mätä kitaansa kaikkea moskaa ellei sellaista mättöä joku sinne himaan raahaa...
Zeb

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Joo, samaa mieltä, että kotoa nää lähtee. Meillä aiotaan alkaa melko nipoiksi tässä suhteessa, karkkipäivät vähän Pupun tyyliin jne. Perhana vaan kun samalla joutuu siistimään vielä omiakin ruokatottumuksia. Erityisesti tuo vinkuheinäuros joutuu lopettamaan karkin ja sipsien mussutuksen, tai sit joutuu tekemään sen yksin pimeässä kellarissa.

Ja mä en kuulemma saa enää laittaa aamupuurooni sokeria ja jacky-makupalat täytyy lähes aina jättää kauppaan :(
Nehemiah James

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Rouva Pupu kirjoitti:Itse olen ajatellut niin, että karkkipäivä on kerran viikossa.
Ja se on omavalintaisesti treidattavissa leluun. Lähes aina se on joku pieni lelu.
Tiski

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Nehemiah James kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:Itse olen ajatellut niin, että karkkipäivä on kerran viikossa.
Ja se on omavalintaisesti treidattavissa leluun. Lähes aina se on joku pieni lelu.
Meillä oli sellainen systeemi, että jos säästi karkkirahat ostaakseen jotain isompaa, niin vanhemmat maksoi sitten puolet. Hampaat säästyi ja mm. legojunarataa yms. isompaa hankittiin "omilla rahoilla." Fiksumpaa kuin krääsän kerryyttäminen nurkkaan.

Nykyään ne junaradat on veljien lapsilla :)
milli

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja milli »

Omassa kodissa ei ollut ikinä erikseen mitään karkkipäivää, ei me kyllä usein karkkia edes saatu, limuja ja/tai sipsejä oli ehkä muutaman kerran vuodessa. Synttärit, vappu ja uusi vuosi, silloin oli em herkkuja tarjolla.

Tuosssa vielä kun olin vahvasti sitä mieltä, että jälkikasvua tulisi (enää en ole 100% varma asiasta...) niin suunnittelimme avokin kanssa paljon sitä, millaisiin erilaisiin liikunnallisiin harrastuksiin lapset tyrkkäisimme. Ja juuri se olisi tärkeää, että me osallistumme liikuntaharrastuksiin. Pienenä liikunta oli kivaa silloin kun vanhemmilta sai tukea tai tulivat mukaan harrastuksiin jne.
Fcuk

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Joskus naureskelin kun tytön ekassa päiväkodissa oli perheitä, jotka kielsivät kaikki ne kunnan tarjoamat päivittäiset halvat sokeriherkut lapsiltaan. Sitten tuli aika kun huomasin, etten enää naura ja lopulta tuli aika kun saimme korvattua sokeriherkkuja hedelmillä ja pillimehuja omatekosilla marjamehuilla. Nuoresta se lähtee kunnankin toimesta... Nykykoulujutuista ei ole juuri haisua, mutta tuttavien puheista olen ymmärtänyt, että viikkorahat tungetaan lähisnägärille ja limuautomaatteihin. Ite muistan syöneeni joka päivä vielä yläasteellakin perussafkan ilman herkkuja (ja röökanneeni viikkorahat, auts) ja ei meillä bussilla kuljettu kouluun. Nyt nuo notkuu tuolla mäkkäripussukoineen... Ruoka maksulliseksi, herkkurahat terveellisempään mättöön?

Iltsikan kysymykseen "Pitäisikö kouluterveydenhuollon puuttua lihomiseen tarkemmin?" vastaan, että pitäisi. Kun itse olin koulussa, vielä riitti resursseja tapaamisiin kodin ja koulun kesken. Tarkistettiin asioita, lähinnä syönkö mitään koulun ulkopuolella, miksei udeltaisi toisinkin päin.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Rouva Pupu kirjoitti:Tuossa vähän aikaa sitten tuli joku dokumentti jenkkiläisestä perheestä, jossa jo neljä kuukautiselle vauvelille syötettiin pikaruokaketjun hampparia. Kaahistelin.

Itse olen ajatellut niin, että karkkipäivä on kerran viikossa. Ne hyvyydet voi olla kuivattuja hedelmiä, itse tehtyä mehujäätä (piltin hedelmäsoseista) ym. Ei nuo lapset kaipaa mitään erikoismakeispommiherkkuja, ellei niitä sellaisiin totuta. Limpparikoneen ajattelin hankkia, hiukan kun kylässä tutkailin niin näytti olevan "terveellisempi" vaihtoehto kuin kaupan juotsikat.
Joo, mä olin vielä 6kk sitten sillä linjalla, että pojalle ei mitään sokeria anneta, jaksan aina leikkiä eli meidän poika ei istu telkkarin edessä jne.

Paskat, olen loistava äiti jne. silti poika saa jätskiä syödä, apua, SOKERIA!

Nyt olen enemmän löystänyt tätä sokerikäsitettä; kaikkea saa maistaa, sokeria en aio syöttää.

Esim. mies eilen teki 5 litrasta omenoita sosetta; reilusti kanelia ja vähän vaniliinisokeria: Tänään tehdään lettuja ja omppusosetta. Se on eri asia sitten, että nää tällaiset herkut tarjottaisiin ateriana...

Ollaan saatu paljon kiitosta hoitopaikasta siitä, että poika on "opetettu" viilille ja rahkoille sen sijaan, että kinuaisi suklaavanukasta tai karkkia, kuten 2-vuotiaat. Onhan poika vasta 1v3kk+, eli kyllähän tilanne voi vielä muuttua.

Plääh, menipä sekaiseksi.
The great club outshines the individual, always and forever.
Rouva Pupu

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Liikunnallisia harrastuksia toki. Mutta sitten sellaista liikuntamuotoa mistä itse pitää, ei siitä mistä vanhempi pitää. Kyllä tuokin jo touhottaa niin paljon, että läskiä tule kertymään :o Nojuu, tytsä uimakoulu, vauvajumppa, äiti-vauvamuskaria- ja tanssia.
Zeb

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Elppis kirjoitti:Esim. mies eilen teki 5 litrasta omenoita sosetta; reilusti kanelia ja vähän vaniliinisokeria: Tänään tehdään lettuja ja omppusosetta. Se on eri asia sitten, että nää tällaiset herkut tarjottaisiin ateriana...
Jaa, kyllä me taas aiotaan lettuiltamia pitää ja niillä korvata yksi lämmin ateria, ihan kuten kummankin lapsuudessa oli ajoittain tapana.

Saa kyllä olla tarkkana mihin moskaan kersansa totuttaa. En kyllä tiedä auttaako sekään. Itse en tykännyt majoneesista ollenkaan 10-vuotiaaksi saakka. Sittemmin olen sitä opetellut syömään ja aikuisena oonkin vetänyt sitä moskaa varmaan sata kiloa. Suuri heikkouteni, Hesen majoneesi...
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Zeb kirjoitti:Perhana vaan kun samalla joutuu siistimään vielä omiakin ruokatottumuksia. Erityisesti tuo vinkuheinäuros joutuu lopettamaan karkin ja sipsien mussutuksen, tai sit joutuu tekemään sen yksin pimeässä kellarissa.
Sehän tässä kamalinta onkin :cry: Noooh...muksu nukkuun ja karkkivarastot auki. Pääasia on pitävä kulissi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Rouva Pupu

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

No ei kai mun pointti ollut siinä ettei mitään "epäterveellisiä" hyvyyksiä, tietysti niitäkin. Sellainen ylimenevä karttaminen on yhtä sairasta kuin ylenmääräinen syöttäminenkin. Molemmilla on jotain vaikutuksia. Mut ei siinä nyt taas mitään järkeä ole lähteä niitä alusta alkaen mättämään ja totuttelemaan. Kun vääntää suklaata kilomäärät niin ei ne rusinat enää niin herkkuja olekaan. Se on niinku se pointti.

Munkin heikkouksiin kuuluu Hesen majoneesi, siksi ostankin aina sieltä kanasalaattia et saan sitä mättöö. Kuvittelen syöväni terveellisesti ;)

Olen kehittänyt myös oman karkkivaraston ts. colajemman.
Zeb

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Sehän tässä kamalinta onkin :cry: Noooh...muksu nukkuun ja karkkivarastot auki. Pääasia on pitävä kulissi.

:twisted: Eikös vain. Oli aika yllättävää huomata miten paljon omassa ja erityisesti tuon oman karkkipossun ruokavaliossa on sellaista mitä ei halua siirtää eteen päin.
prosessi

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Minua ovat neuvoloiden painokäyrät alkaneet ihmetyttää koko ajan enemmän. Mukelo kun on hyvin lihaksikas ja mielestäni täysin normaalipainoisen näköinen ja tuntuinen, ei ollenkaan laiha, tai oikeastaan edes hoikka. Silti neuvoloiden käyrien mukaan hänen painonsa ei pysy pituuden perässä, ja ruokaa pitäisi mukamas lisätä. Käytännössä mukelo syö juuri niin paljon kuin vain jaksaa, joten ainoa keino millä energiaa saisi lisättyä niin paljon, ettei käyrästä jäätäisi jälkeen, olisi terveellisen ruoan korvaaminen rasvaisemmalla ja enemmän valkoisia jauhoja ja sokeria sisältävällä sotkulla. Ja kun mukelo tosiaankaan ei edes näytä hoikalta, on ajatuskin idioottimainen.

Kysymys kuuluukin, että kuvaako se käyrä tavoitetta vai todellista keskiarvoa? Jos jälkimmäistä, niin kuin olen ymmärtänyt, niin mitä lihavampia muut lapset ovat, sitä enemmän neuvoloissa kehotetaan normaalipainoisia lapsia syöttämään. Tarviiko enää ihmetellä, miksi lapset lihovat? Suuri osa vanhemmista kun saattaa jopa uskoa mitä neuvoloissa sanotaan.
Zeb

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Rouva Pupu kirjoitti:Olen kehittänyt myös oman karkkivaraston ts. colajemman.
Joo, täälläkin varmaan kohta molemmat vanhemmat hiippaa illan tullen kellariin mättämään limpparia ja heseburgeria. Ja tietty sit sidukkaa ja kessua kanssa.

Kuten YY sanoi, ennen kaikkea kulissit kuntoon!
Fcuk

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

prosessi kirjoitti:Kysymys kuuluukin, että kuvaako se käyrä tavoitetta vai todellista keskiarvoa? Jos jälkimmäistä, niin kuin olen ymmärtänyt, niin mitä lihavampia muut lapset ovat, sitä enemmän neuvoloissa kehotetaan normaalipainoisia lapsia syöttämään. Tarviiko enää ihmetellä, miksi lapset lihovat? Suuri osa vanhemmista kun saattaa jopa uskoa mitä neuvoloissa sanotaan.
Joo, toikin vielä. Meillä kans molemmat jääny aina keskiarvoista - olematta silti yhtään liian laihoja - ja neuvolatäti on vaan käskeny olee tuijottamatta niitä käyriä. Miksei ne hemmetti voi pitää käyränsä jemmassa sit? Mä myönnän, että mulla on ollut parikin vaihetta kun oon ihan oikeasti tuputtanu sitä ruokaa ja varsinkin tälle pojalleni. Herkuttomanakin isolla määrällä liikuntaa se on vedelly niin pienet annokset oikeaa ruokaa, että oon sortunu tuputtamiseen ja tähän piti sit ihan keskittyä, että sain itteni uskomaan kaiken menevän ok. Aina ei vaan syödä hillittömiä satseja ja se on hyvä niin. Syömishäiriöisen saa varmasti lapsesta tällä minunkin kokeilemallani tyylillä...
Vastaa Viestiin