Läskisota

Yleinen lätinä jä kitinä
Zeb

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Zeb »

^Jotenkin mä luonnostani ajattelisin että lapsi syö kyllä kun sillä on nälkä, ja että harvempi suomalaislapsi varmaan nälkään kuolee, varsinkaan jos ei edes näytä luurangolta. Mutta kyllä ne neuvolat käppyröineen saa varmaan järkevämmänkin herkästi huolestumaan.
prosessi

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Sehän tässä kamalinta onkin :cry: Noooh...muksu nukkuun ja karkkivarastot auki. Pääasia on pitävä kulissi.
Kulissi ei pidä kovin kauaa. Itse kun olin jo pikkulapsena diabeetikko, ja silloin 70-80-luvuilla hoito ei ollut vielä kovinkaan joustavaa, joten ruokavalio oli pilkuntarkka. Vanhemmilla ei kuitenkaan ollut mitään mahdollisuuksia valvoa kokonaisuutta, opin nopeasti harvinaisen taitavaksi ruoankätkijäksi, sillä harvemmin lapsi edes pystyy syömään enää sen jälkeen kun nälkä on todellakin ohi, joten kätköt yleensä löytyivät sitten siivousten yhteydessä. Samaten olin harvinaisen taitava löytämään ja verottamaan vaivihkaa vanhempien karkki-/keksi-/yms. kätköjä niin, että hyvin harvoin edes jäin kiinni ryöstöretkiltäni. Kun puhutaan vanhempien vastuusta, niin oman historiani tuntien olen vakuuttunut siitä, että oikeasti vanhemmat pystyvät valvomalla vaikuttamaan kovin vähän lastensa syömisiin. Lapsi pitää ennemminkin saada itse ymmärtämään kokonaistilanne, ja liika rajoittaminen ei voi koskaan johtaa hyvään lopputulokseen. Silloin herkuista tulee lapselle pakkomielle. Itse olisin ilman diabetestani niillä syömistottumuksilla varmaan lihonut pikkulapsena, mutta minun tilanteessani lopputulos oli vain huonot pitkäaikaiset verensokerit. Tosin, ilman diabetesta ongelmaa tuskin myöskään olisi syntynyt.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16660
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Fcuk kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Mukelo kun on hyvin lihaksikas ja mielestäni täysin normaalipainoisen näköinen ja tuntuinen, ei ollenkaan laiha, tai oikeastaan edes hoikka. Silti neuvoloiden käyrien mukaan hänen painonsa ei pysy pituuden perässä, ja ruokaa pitäisi mukamas lisätä. Käytännössä mukelo syö juuri niin paljon kuin vain jaksaa, joten ainoa keino millä energiaa saisi lisättyä niin paljon, ettei käyrästä jäätäisi jälkeen, olisi terveellisen ruoan korvaaminen rasvaisemmalla ja enemmän valkoisia jauhoja ja sokeria sisältävällä sotkulla. Ja kun mukelo tosiaankaan ei edes näytä hoikalta, on ajatuskin idioottimainen.

Kysymys kuuluukin, että kuvaako se käyrä tavoitetta vai todellista keskiarvoa? Jos jälkimmäistä, niin kuin olen ymmärtänyt, niin mitä lihavampia muut lapset ovat, sitä enemmän neuvoloissa kehotetaan normaalipainoisia lapsia syöttämään. Tarviiko enää ihmetellä, miksi lapset lihovat? Suuri osa vanhemmista kun saattaa jopa uskoa mitä neuvoloissa sanotaan.
Joo, toikin vielä. Meillä kans molemmat jääny aina keskiarvoista - olematta silti yhtään liian laihoja - ja neuvolatäti on vaan käskeny olee tuijottamatta niitä käyriä. Miksei ne hemmetti voi pitää käyränsä jemmassa sit? Mä myönnän, että mulla on ollut parikin vaihetta kun oon ihan oikeasti tuputtanu sitä ruokaa ja varsinkin tälle pojalleni. Herkuttomanakin isolla määrällä liikuntaa se on vedelly niin pienet annokset oikeaa ruokaa, että oon sortunu tuputtamiseen ja tähän piti sit ihan keskittyä, että sain itteni uskomaan kaiken menevän ok. Aina ei vaan syödä hillittömiä satseja ja se on hyvä niin. Syömishäiriöisen saa varmasti lapsesta tällä minunkin kokeilemallani tyylillä...
En kyllä nyt oikein itsekään ymmärrä, millä lihaksilla edes kuvittelen kommentoivani juuri tätä aihepiiriä, mutta ei kai Kitinässä moisiin pikkuseikkoihin ole ollut tapana puuttua.

Ajattelin nimittäin tässä jakaa kanssanne sellaisenkin seikan, että tässä päivänä muutamana olin seurueessa, jossa lapsiperhe A kertoi teidän kokemustenne kaltaisista tapahtumista, ja heti A:n lähdettyä paikalle jääneet lapsiperhe B:n terveydenhoitoalalla toimivat vanhemmat pääsivät kauhistelemaan sitä, miten perhe A:n lapsi on selvästi, jos ei alipainoinen, niin ainakin aikuismaisen jäntevä lapsellisen pyöreyden sijaan, vaikka A-vanhemmat eivät itse tätä tunnu lainkaan näkevän. Ja tästähän sitten alkoi melkoinen saarna siitä, miten nykyvanhemmat ovat niin tottuneet hakemaan itselleen rasvatonta jne. vaihtoehtoa etteivät ymmärrä lapsen tosiaan tarvitsevan myös niitä rasvoja ja muutenkin muotidieetteihin sopimatonta ruokavaliota.

Tässä nyt pointtini lievästi yllättäen ei ole se, että B-jengin olisi tietysti pitänyt ottaa asia puheeksi perhe A:n kanssa eikä minun kanssani A:n lähdettyä. Eikä edes se, että Prosessin tai Fcukin tapauksessa muka olisi tällaisesta kyse (Prosessi taisi erikseen mainita, että mukelo saa syödäkseen niin paljon kuin haluaa, mitä ei A:n tapauksessa tainut tapahtua), pois se minusta. Sen sijaan hahmottelen jotain sellaisia, että mainiosti toimiva neuvolajärjestelmämme taitaa olla myös niin mainio jäänne keskusjohtoisesta Kekkosslovakiasta, että neuvolatädit tosiaan seuraavat saamiaan käppyräohjeita miettimättä lainkaan, mistä asiassa on kyse ja mitkä asiat käppyröiden takana ovat niitä oleellisia tekijöitä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Neuvolasta muuten nimenomaan suositellaan rasvatonta maitoa, kun siirrytään pois korvikkeita (1v iässä). Meillä juodaan kaikki kevytmaitoa, piste. Fuck neuvolat tässä asiassa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Zeb

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Mä en aio kolesterolimoskaa syöttää, vaan maitotuotteet saa nimenomaan olla niitä rasvattomia. STRIP tai joku senniminen tutkimus oli jo mun opiskeluaikana löytänyt suomalaisten pikkulasten valtimoista kolesterolikertymiä, se riittää mulle. Rasvat voi antaa kasvirasvoina.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Lilo »

urpiainen kirjoitti: Sen sijaan hahmottelen jotain sellaisia, että mainiosti toimiva neuvolajärjestelmämme taitaa olla myös niin mainio jäänne keskusjohtoisesta Kekkosslovakiasta, että neuvolatädit tosiaan seuraavat saamiaan käppyräohjeita miettimättä lainkaan, mistä asiassa on kyse ja mitkä asiat käppyröiden takana ovat niitä oleellisia tekijöitä.
Niin, artikkelissahan mainittiin jotenkin niin, että jo lievään ylipainoon tulisi heti puuttua. Ja siinä on kyllä mun mielestä hiukan samaa riskiä, että tuijotellaan sitten vaan niitä käyriä eikä suhteuteta sitä yksilöllisiin eroihin ja kokonaiskuvaan.

(Itse tällä hetkellä karkki- pulla- ja keksilakossa olevana) muuten pistää kyllä silmään Vesperinkin esilletuoma asia, että sitä ei-niin-terveellistä tavaraa on nykyisin tyrkyllä ihan eri tavalla joka paikassa, urheiluliikkeenkin kassan vieressä on karkkihylly.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

prosessi kirjoitti:Kun puhutaan vanhempien vastuusta, niin oman historiani tuntien olen vakuuttunut siitä, että oikeasti vanhemmat pystyvät valvomalla vaikuttamaan kovin vähän lastensa syömisiin. Lapsi pitää ennemminkin saada itse ymmärtämään kokonaistilanne
Ei tietenkään valvomalla, hö. Eikä sitä lasta tarvitse saada sen kummemmin ymmärtämään. Vaan tarjoamalle lapselleen pääasiallisesti terveellistä ruokaa samalla kun itse syö sitä. Suurin ongelma on se, että lapsi totutetaan ja sitä myötä tottuu kotona paskaan ruokaan. Turha siinä on ulkopuolisen tarjota myöhemmin apua, kun paskat on jo huosussa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Pihalla leikkii lihava lapsi. Kysynkö missä vika?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Melnais »

No, miten sitten saa vanhemmat tekemään sitä ravitsevaa ja terveellistä arkiruokaa päivittäin ja antamaan esimerkkiä ruokailutilanteista?

Vaikka ruoka on rakas ystävä tämä toteutuu meilläkin vain puolittain. Askartelen kyllä ruuat monipuolisesti ja vaihtelevasti vain vähän puolivalmisteita käyttäen, mutta eipä meillä yhteisiä ruokailuhetkiä juuri ole. Söin herättyäni, mies parhaillaan töistä tultuaan television ääressä. Ehkä vauva- ja pikkulapsivaiheessa toisen ollessa kotona tämä toteutuu paremmin. Soimaan itseäni siitä, että ruokailun pitäisi olla pääasia eikä oheistoiminto muun viihtymisen lomassa.

Oma lukunsa ovat ne nuoret vanhemmat jotka ovat jo omilta vanhemmiltaan oppineet käyttämään pelkkiä eineksiä ja pikaruokaa. Jos kotona ei TEHDÄ ruokaa, miten siihen alkaisi kiinnittää huomiota tai sitä arvostaa?

Aivan kaikkea painetta ohjauksesta ei voi sysätä lastenneuvoloillekaan, pienessä ajassa pitäisi tehdä suuri vaikutus ja harva on kovin vastaanottavainen kuullessaan elämäntavoissaan olevan korjaamista. Minuun suurimman vaikutuksen (kotiesimerkin lisäksi) ovat tehneet kotimaisen ruuan kampanjat ja hehkutukset tavallisen, kasvispitoisen ruokavalion eduista. Ammattiopinnoissa tietoa tuli kumma kyllä vähemmän. Miten myydä laajemmin ajatusta omaan terveyteen vaikuttamisesta ravinnolla?

Tuskinpa tulevasta makeis- ja virvoitusjuomaverosta ainakaan haittaa on vaikka tietysti se holhoaa ohjaamalla kulutusvalintoja ja näin aiheuttanee närää monissa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ainakin mun lähipiirissä tarjolla on päivittäin ravitsevaa kotiruokaa, mutta myös herkkuja. Ja sitten niitä hankitaan vielä lisää omilla viikkorahoilla. Ja kun harrastukset on laatua pleikkari, ei se energia edes kulu.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Manaaja

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

No vituttaahan se kun on 10-vuotiaasta ollut läski. Vanhemmat olivat melkoisia työnarkomaaneja siitä lähtien kun olin 9-vuotias. Faija tuli yleensä viiden-kuuden maissa kotiin, mutsi joskus yhdeksältä illalla. Faija ei osannut tehdä ruokaa, ratkaisu: tuodaan lapsille ravintolasta pihviä ja ranskalaisia. Joka päivä. Ei ollut hyvä tämä. Äkkiä solakka poika punkeroksi muuttui.
prosessi

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Kun puhutaan vanhempien vastuusta, niin oman historiani tuntien olen vakuuttunut siitä, että oikeasti vanhemmat pystyvät valvomalla vaikuttamaan kovin vähän lastensa syömisiin. Lapsi pitää ennemminkin saada itse ymmärtämään kokonaistilanne
Ei tietenkään valvomalla, hö. Eikä sitä lasta tarvitse saada sen kummemmin ymmärtämään. Vaan tarjoamalle lapselleen pääasiallisesti terveellistä ruokaa samalla kun itse syö sitä. Suurin ongelma on se, että lapsi totutetaan ja sitä myötä tottuu kotona paskaan ruokaan. Turha siinä on ulkopuolisen tarjota myöhemmin apua, kun paskat on jo huosussa.
Ei se minun tapauksessani riittänyt. Kovin vähän kotona kukaan mitään herkkuja söi, eikä ikinä etenkään minun nähteni, ja ruoka-ajat olivat pyhiä yhteisiä hetkiä, mutta kyllä ne kätköt silti löytyivät, ja olivat sitä houkuttelevampia, kun niitä ei ikinä ollut tarjolla. Tosin, myönnettäköön, en pysty näin aikuisenakaan esim. syömään ranskalaisia yms. rasvasuolamarinoituja pöperöitä, eivätkä makeatkaan nykyään vetoa ollenkaan, mutta olisi siinä toisinkin voinut käydä salasyöjälapsuuteni ja -teini-iän jälkeen. Eivätkä vanhemmat olisi mahtaneet asialle mitään.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja annepa »

Elppis kirjoitti:Neuvolasta muuten nimenomaan suositellaan rasvatonta maitoa, kun siirrytään pois korvikkeita (1v iässä). Meillä juodaan kaikki kevytmaitoa, piste. Fuck neuvolat tässä asiassa.
Minä kuulin kesällä radiosta kun joku tutkija selitti että alle 2-vuotiaalle lapselle ei saisi antaa lehmänmaitoa. Lehmänmaidossa on joku proteiini joka on hyvin samanlainen kuin haiman proteiini. Haima menee sitten sekaisin kehitysvaiheessa sinne ammuttujen ylimääräisten proteiinien takia ja alkaa tuottamaan insuliinia miten sattuu. Vuohenmaitoa kuulema saisi antaa kun sen proteiinit on erilaisia. Kahden vuoden jälkeen lehmänmaitoakin saisi antaa kun sitten haima on jo kehittynyt sen verran että ei mene enää sekaisin. Tämähän ei suoranaisesti liity läskisotaan, mutta insuliinintuotannon ja diabeteksen kautta ehkä sittenkin.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
prosessi

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Ajattelin nimittäin tässä jakaa kanssanne sellaisenkin seikan, että tässä päivänä muutamana olin seurueessa, jossa lapsiperhe A kertoi teidän kokemustenne kaltaisista tapahtumista, ja heti A:n lähdettyä paikalle jääneet lapsiperhe B:n terveydenhoitoalalla toimivat vanhemmat pääsivät kauhistelemaan sitä, miten perhe A:n lapsi on selvästi, jos ei alipainoinen, niin ainakin aikuismaisen jäntevä lapsellisen pyöreyden sijaan, vaikka A-vanhemmat eivät itse tätä tunnu lainkaan näkevän.
Tämäkin on muuten mielenkiintoinen ilmiö, muistan erään nykyään eläkkeellä olevan kirurgin kanssa käydyn keskustelun, jossa hän totesi, että kyllä tämä maailma on kummallinen. 70-luvulla puhuttiin vauvamaisesta pyöreydestä, mutta lapsenomaista pyöreyttä ei edes tunnettu käsitteenä. Jotenkin tämä vauvamainen pyöreys vain on ajan myötä venynyt yhä pidemmälle ja pidemmälle lapsuuteen, ja kun silmä johonkin tottuu, entinen normaali muuttuukin epänormaaliksi. Itse osoitan syyttävällä sormella lastenrattaita, joita käytetään koko ajan vanhemmilla ja vanhemmilla lapsilla.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Elppis »

annepa kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Neuvolasta muuten nimenomaan suositellaan rasvatonta maitoa, kun siirrytään pois korvikkeita (1v iässä). Meillä juodaan kaikki kevytmaitoa, piste. Fuck neuvolat tässä asiassa.
Minä kuulin kesällä radiosta kun joku tutkija selitti että alle 2-vuotiaalle lapselle ei saisi antaa lehmänmaitoa. Lehmänmaidossa on joku proteiini joka on hyvin samanlainen kuin haiman proteiini. Haima menee sitten sekaisin kehitysvaiheessa sinne ammuttujen ylimääräisten proteiinien takia ja alkaa tuottamaan insuliinia miten sattuu. Vuohenmaitoa kuulema saisi antaa kun sen proteiinit on erilaisia. Kahden vuoden jälkeen lehmänmaitoakin saisi antaa kun sitten haima on jo kehittynyt sen verran että ei mene enää sekaisin. Tämähän ei suoranaisesti liity läskisotaan, mutta insuliinintuotannon ja diabeteksen kautta ehkä sittenkin.
Sinänsä huvittavaa, koska onhan keinotekoiset maidot (eli äidinmaidon korvikkeetkin) tehty lehmänmaidosta/johdannaisesta? Huvittavaa. Mistäköhän nyt saadaan KAIKILLE lapsille vuohenmaitoa?
The great club outshines the individual, always and forever.
prosessi

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Elppis kirjoitti:
annepa kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Neuvolasta muuten nimenomaan suositellaan rasvatonta maitoa, kun siirrytään pois korvikkeita (1v iässä). Meillä juodaan kaikki kevytmaitoa, piste. Fuck neuvolat tässä asiassa.
Minä kuulin kesällä radiosta kun joku tutkija selitti että alle 2-vuotiaalle lapselle ei saisi antaa lehmänmaitoa. Lehmänmaidossa on joku proteiini joka on hyvin samanlainen kuin haiman proteiini. Haima menee sitten sekaisin kehitysvaiheessa sinne ammuttujen ylimääräisten proteiinien takia ja alkaa tuottamaan insuliinia miten sattuu. Vuohenmaitoa kuulema saisi antaa kun sen proteiinit on erilaisia. Kahden vuoden jälkeen lehmänmaitoakin saisi antaa kun sitten haima on jo kehittynyt sen verran että ei mene enää sekaisin. Tämähän ei suoranaisesti liity läskisotaan, mutta insuliinintuotannon ja diabeteksen kautta ehkä sittenkin.
Sinänsä huvittavaa, koska onhan keinotekoiset maidot (eli äidinmaidon korvikkeetkin) tehty lehmänmaidosta/johdannaisesta? Huvittavaa. Mistäköhän nyt saadaan KAIKILLE lapsille vuohenmaitoa?
No siis, alkuperäinen tutkimushan liittyi siihen, että lehmän insuliini (=proteiini) muistuttaa niin paljon ihmisinsuliinia, että sen päätyminen maidon mukana verenkiertoon laukaisee herkästi immuunireaktion, joka lehmän insuliinin lisäksi tuhoaa vahingossa myös ihmisinsuliinia tuottavat saarekkeet haimassa. Tämä edellytti kuitenkin paria muutakin asiaa tapahtuakseen, eli ensinnäkin pitää olla 1-tyypin diabetekselle altistava geenivirhe, johon liittyy suoliston yliläpäisevyys. Toisekseen pitää altistua lehmänmaidolle ennen altistumista haitallisille suolistobakteereille, sillä kunnollinen suolistotulehdus itsessään korjaa tuon suoliston yliläpäisevyyden, jolloin lehmänmaidon insuliini ei enää pääsekään verenkiertoon asti.

Eli radiossa puhunut tutkija/referoija oli kyllä vetänyt aika lailla mutkia suoraksi, ja vuohenmaitoa korvaamaan sopii myös erinomaisesti sellainen sopivassa mittakaavassa tapahtuva lapsen laiminlyönti, kuten vaikkapa tuttien keittämättä jättäminen...
Fcuk

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

prosessi kirjoitti:Itse osoitan syyttävällä sormella lastenrattaita, joita käytetään koko ajan vanhemmilla ja vanhemmilla lapsilla.
Mua rupes niin naurattaa tää. Ei helvetti. Ehkä syynä se, etten näe rattaisiin suostuvia isompia lapsia IKINÄ missään kun taas niitä mukelosi tapaisia normaaleja DVD-faneja joka puolella.

Maitokeskustelu on kans oma lukunsa (meillä on aina juotu rasvatonta lemmunmaitoa ja tullaan juomaan, vaikka esim. oma faijani oli hyvin vahvasti sitä mieltä, ettei lemmumaito kuulu ihmisille). Miksei Mida oo jo kirjottanu tähän, hä? ;)
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Elppis »

prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Ajattelin nimittäin tässä jakaa kanssanne sellaisenkin seikan, että tässä päivänä muutamana olin seurueessa, jossa lapsiperhe A kertoi teidän kokemustenne kaltaisista tapahtumista, ja heti A:n lähdettyä paikalle jääneet lapsiperhe B:n terveydenhoitoalalla toimivat vanhemmat pääsivät kauhistelemaan sitä, miten perhe A:n lapsi on selvästi, jos ei alipainoinen, niin ainakin aikuismaisen jäntevä lapsellisen pyöreyden sijaan, vaikka A-vanhemmat eivät itse tätä tunnu lainkaan näkevän.
Tämäkin on muuten mielenkiintoinen ilmiö, muistan erään nykyään eläkkeellä olevan kirurgin kanssa käydyn keskustelun, jossa hän totesi, että kyllä tämä maailma on kummallinen. 70-luvulla puhuttiin vauvamaisesta pyöreydestä, mutta lapsenomaista pyöreyttä ei edes tunnettu käsitteenä. Jotenkin tämä vauvamainen pyöreys vain on ajan myötä venynyt yhä pidemmälle ja pidemmälle lapsuuteen, ja kun silmä johonkin tottuu, entinen normaali muuttuukin epänormaaliksi. Itse osoitan syyttävällä sormella lastenrattaita, joita käytetään koko ajan vanhemmilla ja vanhemmilla lapsilla.
Tämähän nyt on sama asia kuin se, että aikuiset liikkuvat autolla, kun hyvin pääsee kävellen ja pyörällä. Meillä ainakin käytetään rattaita kun on kantamusta kaupasta ja pitää päästä kotio ennenkuin ruoka menee pahaksi. Ainakin tässä vaiheessa, jos poika saisi kävellä aina kun haluaisi, menisi sapuskat huonoksi siinä ajassa, kun meillä kestää kävellä kaupasta kotiin muutaman tahattoman "älä mene sinne, tähän suuntaan!"- reissun jälkeen.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16660
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Fcuk kirjoitti:Maitokeskustelu on kans oma lukunsa (meillä on aina juotu rasvatonta lemmunmaitoa ja tullaan juomaan, vaikka esim. oma faijani oli hyvin vahvasti sitä mieltä, ettei lemmumaito kuulu ihmisille).
Meillä Suomessahan MTK:n poliittinen siipi on pirullisesti soluttautunut ihan valtiojohtoon saakka, joten ei ole ihme, että lehmänmaitoa (lemmumaito? kaikkea sitä) suositellaan kaikille vauvasta vaariin. Mutta mitens tuolla pohjois-eurooppalaisen navettavyöhykkeen eteläpuolella, jossa ainakaan aikuisille ihmisille ei tulisi mieleenkään juoda ruoan kanssa maitoa? Suositellaanko jossain Italiassa tai Espanjassa vauvoille ensijuomaksi lehmänmaitoa vai mennäänkö vedellä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
prosessi

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Fcuk kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Itse osoitan syyttävällä sormella lastenrattaita, joita käytetään koko ajan vanhemmilla ja vanhemmilla lapsilla.
Mua rupes niin naurattaa tää. Ei helvetti. Ehkä syynä se, etten näe rattaisiin suostuvia isompia lapsia IKINÄ missään kun taas niitä mukelosi tapaisia normaaleja DVD-faneja joka puolella.
Tiedä sitten mistä johtuu, mutta mukelon pituisia lapsia en juuri koskaan mukelon itsensä lisäksi näe liikkeellä ilman rattaita, kun taas jopa 15 senttiä pidempiä rattaissa istuvia näen. Ja esim. omaan päiväkotiin ei ainoakaan toinen lapsi tule itse kävellen, vaan kaikki joko polkupyöräkyydillä, rattaissa tai autolla. Eikä mukelo ole lyhyt ikäisekseen, vaan pituus menee keskikäyrillä. Päiväkotikävelyt tietenkin kestävät vähän pidempään tuon kävellessä itse, sillä käveltävää on kuitenkin se vajaat pari kilsaa suuntaansa metromatkojen lisäksi, eikä mukelo aina jaksa olla "toti nopee" ja juosta suurinta osaa matkasta, vaikka sitäkin melko usein tapahtuu.
Fcuk

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

urpiainen kirjoitti:Meillä Suomessahan MTK:n poliittinen siipi on pirullisesti soluttautunut ihan valtiojohtoon saakka, joten ei ole ihme, että lehmänmaitoa (lemmumaito? kaikkea sitä) suositellaan kaikille vauvasta vaariin.
Ärsyttävää, etten osaa kirjottaa lehmästä, ne on vaan aina niitä lemmuja... Sori. 8)
prosessi kirjoitti:Tiedä sitten mistä johtuu, mutta mukelon pituisia lapsia en juuri koskaan mukelon itsensä lisäksi näe liikkeellä ilman rattaita, kun taas jopa 15 senttiä pidempiä rattaissa istuvia näen. Ja esim. omaan päiväkotiin ei ainoakaan toinen lapsi tule itse kävellen, vaan kaikki joko polkupyöräkyydillä, rattaissa tai autolla. Eikä mukelo ole lyhyt ikäisekseen, vaan pituus menee keskikäyrillä. Päiväkotikävelyt tietenkin kestävät vähän pidempään tuon kävellessä itse, sillä käveltävää on kuitenkin se vajaat pari kilsaa suuntaansa metromatkojen lisäksi, eikä mukelo aina jaksa olla "toti nopee" ja juosta suurinta osaa matkasta, vaikka sitäkin melko usein tapahtuu.
Ajattelin, että meinaat mukeloa (alle 2v?) isompia lapsosia... Ei meidän pian 2v kulje noin pitkiä matkoja kävellen putkeen, varsinkaan siis kahteen suuntaan. Tohon lähikaupalle on alle kilometri ja se me tassutellaan suht reippahasti päivittäin, kauemmas otetaan ihan aina rattaat. Tytöllä oli sama sinne melkein 3-vuotiaaks (tätä pohties oon varma, ettei poika suostu enää sen ikäsenä rattaisiin), juoksi ja hyppi päiväkodin pihalla sen 3-4 tuntia päivittäin ja ei tullut mieleenkään kävellyttää enää kaupan kautta kotiin, vaan lyhintä tietä alle kilsa. Sekin oli välillä melkosta show:ta...

En oo "isompia lapsia" nähny rattaissa, paljon kyllä kulkevat niillä vaunujen astinlaudoilla vai mitälie, pikkusisaren mukana. Täällä on muuten yks 5-vuotias poika, joka syö aina tuttia. Täytti jo kesällä 5 (likkani kysyi kun ihmetteli pojan tuttia) enkä ole huomannut mitään tutista luopumisen intoa noilla puistoreissuillamme... Hurrrrjaa. Mut sujuvaa on puhe, ei siinä mitään. Ja hampaatkin tosi siistit (vähänkö vaklaan). Eikä kulje rattailla eikä oo fläsä. Ontopic. :p
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja huima »

Fcuk kirjoitti: Ei meidän pian 2v kulje noin pitkiä matkoja kävellen putkeen, varsinkaan siis kahteen suuntaan. Tohon lähikaupalle on alle kilometri ja se me tassutellaan suht reippahasti päivittäin, kauemmas otetaan ihan aina rattaat.
Eipä ole ihme, ettei tule juoksijoita Suomesta. Afrikassa ne lapset joutuvat pienestä pitäen juoksemaan lastentarhaan ja takaisin ihan itse. Tai muuten leijona syö ne, jos hidastelee.
prosessi

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Fcuk kirjoitti:Ajattelin, että meinaat mukeloa (alle 2v?) isompia lapsosia... Ei meidän pian 2v kulje noin pitkiä matkoja kävellen putkeen, varsinkaan siis kahteen suuntaan.
Mukelo täytti heinäkuun loppupuolella 2 v. Keväällä vielä homma meni niin, että aamulla mukelo kulki kantoliinassa kun oli kiireempi, kotimatkan sitten käveli itse, ja matka kesti yli tunnin. Kesän aikana kantoliina on jäänyt turhaksi, kun mukelo ei malta istua kyydissä, joten silloin harvoin kun tuota väsyttää enemmän, hartiat ovat käytössä, ettei turhan takia tarvitse kietoutua siihen liinaan. Liina on käytössä vain silloin, jos esim. on pakko lähteä jonnekin ja mukelolta on jäänyt päiväunet väliin, jolloin jo etukäteen tietää ettei tuo jaksa kävellä. Niinpä liinalla kantaminen tuntuukin raskaammalta, kun siihen ei enää ole samalla tavalla tottunut kuin aiemmin.

Rattaiden käyttö puolestaan taitaa olla oppimisjuttu, eli lapsi pitää ajoissa totuttaa siihen, jotta rattaissa yleensäkään viihtyisi. Mukelon kanssa rattaita on käytetty muutaman kerran sellaisessa tilanteessa, kun kaupasta on pitänyt hakea paljon tavaraa kerralla, jolloin mukelo tietenkin intoilee rattaissa istumisen suhteen, kun se on poikkeuksellista ja siten myös jännää, mutta kärsivällisyys siihen paikoillaan istumiseen loppuu heti kotipihan ulkopuolella.
En oo "isompia lapsia" nähny rattaissa, paljon kyllä kulkevat niillä vaunujen astinlaudoilla vai mitälie, pikkusisaren mukana.
Asiaan taitaa vaikuttaa aika paljon se, että minun asuinalueeltani löytyy paljon yksilapsisia perheitä. Ne tapaukset kyllä ahdistavat minua ihan oikeasti, jotka ovat niin isoja rattaisiin, että reidet kinnaavat kiinni turvakaareen ja jalkoja täytyy pitää silleen hassusti vinossa, että mahtuvat ollenkaan siihen rattaiden jalkatukeen.

Itse olen aikoinani joutunut aloittamaan omatoimisen kävelyn tasan kaksivuotiaana, kun pikkuveli syntyi ja 70-lukuiset vauvanvaunuihin kytkettävät sisarusistuimet olivat niin hankalasti paikoilleen laitettavia ja epämukavia, että sekä äiti että minä itse inhosimme sitä. Tavallaan hyvä, että lisälaitteet ovat kehittyneet, mutta tavallaan myös huono, sillä niiden käyttäminen on samalla tavalla mukavan vaivatonta kuin autoilu lähikauppaan, joten ihmiset lankeavat sellaiseen koko ajan enemmän.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Mida »

Fcuk kirjoitti: Miksei Mida oo jo kirjottanu tähän, hä? ;)
Olen ollut imettamassa. Tietenkin, daa!

Niin ja meilla juodaan taysmaitoa, joskin 1v4kk juo vain aidinmaitoa (ja vetta). Vesi on se yleisin ruokajuoma.

Kahdenistuttavat rattaat on ja niita kaytetaan. Esikoinen saa kavella sen mita jaksaa ja rattaisiin saa tulla kun ei enaa jaksata. Valilla jaksaa enemman, valilla vahemman. Mut se ei olekaan terve lapsi. Ja taalla rattaissa istuminen on ihan turvallisuustekijakin. Kapeat kadut, paljon lasinsirpaleita ympariinsa ja paikoittain paljonkin liikennetta.

Kuopus odottaa etta kaytais ostamassa sille kunnon kengat. Alkaa luonata jo kavely niin hyvin, etta kantoliina varalla saattais riittaa molempien kanssa lyhyilla reissuilla. Ellei tarvita niita kamojakin varten. Ja ellei olla yksveen paikkariaikaan liikkeella, jolloin rattaat tarvitaan kylla.

Liikuntaa vois kylla hyvinkin lisata meidan arkeen. Tanaan iltapaivalla voitais kayda kaupassa, koska esikoinen haluaa leipoa (kuiva)kakun. Tottakai se sopii. Ei tuoda kuin harvoin herkkuja tarjolle, mutta jos niita tekee mieli, niin sitten voidaan tilanteen mukaan hankkia tai tehda. Ei tule mitaan pakkomielteita. Tuo jattaa 25g suklaanappipussinsakin aina kesken moneksi paivaksi ja sitten on aidilla tiukka paikka ettei tulisi syotya toisen nameja.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Läskisota

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mida kirjoitti:Mut se ei olekaan terve lapsi.
:?:
The great club outshines the individual, always and forever.
Vastaa Viestiin