Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Yleinen lätinä jä kitinä
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /10/965954

Liikenneturvallisuuden kohtentamisen nimissä ja yhtenäisen sanktiokäytönnän vuoksi on ym. raja otettu julkisestikin käyttöön ylinopeuksien suhteen. Mitä mieltä? Holhoamista vai ryhdikkyyttä?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ei muuta ainakaan minun liikennekäyttäytymistäni, mutta lisännee rahavirtoja valtion kassaan.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Antaako tämä ohjeistus mitään tapauskohtaista harkintavaltaa poliisille? Toki selkeät, kaikille samat säännöt ovat ihan kannatettavia, mutta kuvittelisin, että kansalaiset kokisivat oikeudenmukaiseksi, jos lieventäviä asianhaaroja voitaisiin ottaa huomioon mekaanisen taulukon sijaan. Useimpien mielestä kun varmaan 15 km/h ylinopeutta valoisana kesäyönä tyhjällä tiellä on pienempi synti kuin sama ylinopeus räntäsateessa taajamaruuhkassa koulujen alkamisen aikaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti:Antaako tämä ohjeistus mitään tapauskohtaista harkintavaltaa poliisille?
Olosuhteet tulisi huomioida aina. Ankaroittavia perusteita ovat mm. koulun läheisyys tai huono keli, lieventäviä, joita tosin harvemmin käytetään, ovat vähäinen liikenne, moitteeton keli ym.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Kai Nalo

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Kunhan keskittävät valvontansa sitten näille 40 km/h lapsialueille, eikä motareille.
Nehemiah James

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Ah! Ruuan hinta muka laski ja viinan hinta selkeesti nousi. Ja nyt vielä tämä. Noh, vakionopeuden säädin GPS:n avulla kohdilleen, niin ainakin suurinosa mökkireissusta pitäisi sujua ongelmitta. Ja loppupätkällä mitään poliiseja ole. Koskaan ollutkaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Nehemiah James kirjoitti:Noh, vakionopeuden säädin GPS:n avulla kohdilleen, niin ainakin suurinosa mökkireissusta pitäisi sujua ongelmitta. Ja loppupätkällä mitään poliiseja ole. Koskaan ollutkaan.
Näinhän lähes jokainen kansalainen tämän pähkii eli omalta kohdaltaan sen kupongin saannin todennäköisyyden muuttumisena. Ei kansalainen niinkään painota yleisen liikenneturvallisuuden kohenemista tai oman käyttäytymisen muuttamista niistä oikeista syistä johtuen.


Mitä sitten lainsäätäjä on ajatellut? Ei ainakaan sitä, miten lakia pystytään valvomaan edes jotenkin tasapuolisesti tai johdonmukaisesti. Eikä ainakaan sitä kautta, etteikö itse säätäjä aika usein syyllistyisi väh kutosen ylitykseen autoillessaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ensiksi kerätään iso potti, että saadaan peltipoliiseja ostettua kunnon satsi. Näistä saaduilla tuotoilla kustannetaan seuraavat eduskunnan viinit.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Aamulehti kirjoitti:Huomautuksia olisi pitänyt jakaa yli kolmannekselle autoilijoista. Lisäksi rikesakko olisi pitänyt kirjoittaa Tampereen Kekkosentiellä sadasta kuljettajasta neljälletoista.

Jos joka toinen kuljettaja olisi torstaina amupäivällä pysäytetty lapun kirjoitusta varten, autojono olisi venähtänyt nopeasti Petsamon kohdalta aina Särkänniemeen asti.
Tuo on vain väliaikainen ongelma. Ihmisillä on tapana alkaa totella sääntöjä kun huomaavat niiden rikkomisella sittenkin olevan seuraamuksia. Olen jo pidemmän aikaa huomannut että ainakin Kehä I:llä, Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä ihmisten ajovauhti ruuhka-aikojen ulkopuolellakin on laskenut, ajetaan kiltisti lähempänä sitä 70-80 km/h mikä kullakin tienpätkällä on käytössä. Uutiset tarkentuneesta valvonnasta ovat ilmeisesti pureneet, eikä ajonopeuksien lasku ole myöskään tuntunut aiheuttavan epätoivottujen ohitustilanteiden lisääntymisiä.

Pidän hyvänä että on annettu selkeät ohjeet ja toleranssit (tietääpähän ainakin milloin on sallituissa rajoissa, vähemmän urputtamisen varaa), ja silti allekirjoitan esim. urpiaisen näkemyksen.
Isoissa kaupungeissa luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Omat havaintoni eivät tue näkemystäsi. Jostain syystä en ole myöskään onnistunut tähän päivään mennessä saamaan yhtään (ylinopeus)sakkoa, myöskään maaseutumatkoilla taajamien ulkopuolella, ilmeisesti tosi hyvää tuuria tai sitten en ole vain kaahaillut tarpeeksi.

Ulkomailla olen saanut yhdet sakot, mutta en ylinopeudesta. Ajoin "liian pitkään" ohituskaistalla koska toinen kaista oli lähes ajokelvoton, täynnä pienen lapsen kokoisia kuoppia. Kyseisessä sakkorysässä haiskahti hieman rahastus varsinkin kun tajusivat ratissa olevan ulkomaalaisen, mutta en alkanut urputtaa, ja homma hoidettiin epävirallisesti jotta en kuulemma joutuisi käymään poliisiasemalla selvittämässä asiaa. Matka jatkui. Onneksi Suomessa en ole törmännyt vastaavanlaiseen toimintaan, osittain ehkä koska poliisit eivät pääsääntöisesti ota täällä rahaa vastaan henkilökohtaisesti.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 02.10.2009 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Pointti olikin se, että todennäköisyys joutua muun kuin peltipoliisin mittaamaksi on erittäin pieni tässä maassa tai sitten kaikki rikospoliisitkin pitää laittaa tien varteen mittaamaan.
Eroaako tämä jotenkin aikaisemmasta tilanteesta? Mikä oikeastaan olikaan varsinainen ongelma?

Ihmettelen näkemystä että tarkennetut ja yhdenmukaistetut rajat saisivat ihmiset vain ajamaan kovemmin, tai mikä se pointti oli. Varmasti tämänkin jälkeen pystyy monesti kaahailemaan jäämättä kiinni, mutta nyt on ainakin tarkennettu ja yhdenmukaistettu mikä todennäköisesti on seuraamuksena, jos sattuu jäämään kiinni ylinopeudesta. Vähemmän urputusta, enemmän laatuaikaa perheen parissa.
Eli periaatteessa jos vaikka seuraat sekunnin rajoitusmerkin kohdalla mitä juniori tekee takapenkillä ja käy se hemmetin huono tuuri niin...
En tiedä liittyykö tuo jotenkin ylläolevaan, mutta varmasti aina löytyy hyviä selityksiä miksei ole seurannut liikennemerkkejä tai miksi ajaa ylinopeutta. Olisihan se missattu liikennemerkki voinut olla vaikka hirvi.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:^ Yleensä kun tämän tyylisiä uudistuksia tehdään nopeusrajoitukset myös käydään läpi tai niitä jopa nostetaan jos autoilijat eivät koe niitä noudattamisen arvoisiksi. Suomessa taas ihmiset eivät ole kansalaisia vaan hallintoalamaisia, joten tämä ei ole tärkeää.

Yllä olevaa on tehty mm. Tanskassa.
Suomessa tuntuu olevan motareilla aika korkeat sallitut kesänopeudet (120km/h) verrattuna esim. Amerikkoihin, moniin Aasian maihin jne. Sinänsä olen samaa mieltä että nopeusrajoitusten tulee olla järkeviä, vaikka se ei sinänsä liity suoraan tähän keskusteluun. Vielä kun joku keksisi mikä se järkevä on. Jos motareille saadaan valotaululiikennemerkit, en ole sitä vastaan että nopeusrajoitukset saattaisivat muuttua lennossa olosuhteiden muuttuessa, Saksan malliin. (sateella, sumussa jne. joidenkin teiden nopeusrajoitukset laskevat, hyvällä kelillä vastaavasti nousevat)

Joka tapauksessa, eivät Suomen motarirajoitukset (120km/h kesällä) ole kansainvälisesti tarkastellen niin hirmuisen alhaisia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Fcuk

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Vantaalla puolentoista tunnin valvonta päiväkodin lähellä sai aikaan yhteensä noin 50 sakkoa ja huomautusta. Suuri osa sakoista oli 85 euron rikesakkoja.
Saanko pyydettyä poliisit tänne meidän hoodseille vai tuleeks ne kun kerkee? Viimeks ollu tutka tossa ala-asteella kyylämummonaapureitteni mukaan vuos sit, pelkät mopopojat ajelee sitä 55-vauhtia 30-alueella joka vitun aamu. Puhumattakaan näistä viiskybäsistä puolsokeista mersukuskeista, jotka lähtee palavereihinsa aina myöhässä.

60 ja alle nopeuksissa tää tehostettu systeemi ois toimiessaan loistava! Aivan ihana. 60-80 -alueilla ihan sama, olkoon tarkka. 100-lätkä tiellä niin nopeuksia ei tarttis katella lainkaan. Oon tottunu asettamaan 100-alueella vakionopeudeks 120, nyt kai alennettava suosiolla, enköhän opi...
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Mikäs vika tässä olisikaan jos yksin asuisi ja rahaa tarvitsisi vain välttämättömyyksiin (viinaa, ruokaa, viinaa, olutta... :) ), mutta yksi epähuomioinen kymmensekuntinen ja kotona tarjoillaankin ääritilanteessa ruokapöydässä ei-oota.
Etköhän nyt vähän liioittele? Noin ei liene tapahtunut koskaan.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Ei minulla moottoriteistä pahaa sanottavaa ole. Jos oletetaan puuttumisrajat pitää mittarivirhe huomioon ottaen ajaa motarilla >135 saadakseen edes pienen mahdollisuuden sakkoon.

Entäs 40 km/h rajoitus valtatiellä? Näin nykyään maakunnissa entisissä 60-80 km/h keskustan ohituksissa.
Eivät tuon listan mukaan taajamanopeudetkaan ole Suomessa niin erityisen alhaisia kansainvälisesti tarkastellen.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Yhtä asiaa ihmettelen suuresti. Nimittäin sitä, ettei kukaan ole tässä ketjussa hehkuttanut, ettei koskaan aja noin törkeää ylinopeutta kuin tuo 6 kilzaa tunnis. Sitten jäin miettimään sitä, että miksi vatussa firmani luukuilla ei ole jatkuvasti niitä teidenritareita päättymättömässä jonossa tunnustamassa konstaappelille kuinka edellisiltana vahingossa viisari heilahti rosvosekotorille. Ei kai kaikilla kuitenkaan ole säätimiä koko aikaa käytössä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Manaaja

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Yhtä asiaa ihmettelen suuresti. Nimittäin sitä, ettei kukaan ole tässä ketjussa hehkuttanut, ettei koskaan aja noin törkeää ylinopeutta kuin tuo 6 kilzaa tunnis. Sitten jäin miettimään sitä, että miksi vatussa firmani luukuilla ei ole jatkuvasti niitä teidenritareita päättymättömässä jonossa tunnustamassa konstaappelille kuinka edellisiltana vahingossa viisari heilahti rosvosekotorille. Ei kai kaikilla kuitenkaan ole säätimiä koko aikaa käytössä.
Voi vittu, nyt ne on ostanu peltipoliisin jo tännekin.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mieetin tätä taas eilen kotimatkalla ja en nyt oikein kässää. Ei tää mun mielestä mitenkään erityisesti liikenneturvallisuutta paranna. Mulla oli aikaisemmin vähän sellainen sääntö, että 10% voi ajella ylinopeutta ja siihen ei vielä poliisi puutu, eli motarilla 132km/h ja 30-alueella 33km/h. Nythän mä voin hurauttaa siellä pikkutiellä niiden lapsien ja mummojen välissä jo neljääkymppiä, enkä silti saa edes sakkoja, muistarin vaan. Mut kai mua viisaammat on taas miettineet tän tarkkaan...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Ei menty. Vai onko syynä sittenkin poikkeuksellsien luminen talvi?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriD

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
exPertti kirjoitti:luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Ei menty. Vai onko syynä sittenkin poikkeuksellsien luminen talvi?
Jossakin taidettiin kritisoida, että mittauspisteitä on 305 kappaletta ja näistä on 12 valittu jossa on huomattu peräti laskua. Ja uutisessa myös todettiin, että voihan se talvikin tietty vaikuttaa... Aika nollauutinen.

Persetuntuma on, että nyt kun on selkeää että 11 km/h saa ajaa aina ylinopeutta aremmatkin jo kiihdyttelevät minun ohitseni kun on vain +10lm/h mittarissa joka paikassa.
Mittarisi hyvin tod. näk. näyttää liikaa ainakin 4km/h:ssa.

Vaatii kyllä melkoista rohkeutta väittää, että nopeudet olisivatkin itse asiassa kasvaneet, kun mittaukset näyttävät täsmälleen päinvasoin.

Mutta toki runsasluminen talvi on alentanut nopeuksia, se on selvä. Lienee hyvin vaikea sanoa, mikä on sään ja mikä poliisin uuden menettelytavan välinen osuus.

Kyllä minusta on kiistatonta, että nopeudet ovat keskimäärin alentuneet.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Persetuntuma on, että nyt kun on selkeää että 11 km/h saa ajaa aina ylinopeutta aremmatkin jo kiihdyttelevät minun ohitseni kun on vain +10lm/h mittarissa joka paikassa.
Kyllä minusta on kiistatonta, että nopeudet ovat keskimäärin alentuneet.
Ei se kyllä kai sitten ihmetytä, että vaikka tutkijat sanoisivat mitä, niin näitä rokote-epäilijöitä, ilmastodenialisteja, riistaeläinten harrastelijalaskijoita, homeopatian käyttäjiä, astrologiaan uskovia ja muita hörhöjä puskee esiin muin sieniä sateella, kun Pertsakin kehtaa tuossa arvostella liikenneviraston tutkimuksen metodologiaa samalla kun vertaa sitä eksplisiittisesti omaan perstuntuma-metodiinsa. Oi aikoja, oi tapoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
elco

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti: muita hörhöjä
Kommareita?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: muita hörhöjä
Kommareita?
Noemmänyttiiä: puhuin näistä joka paikasta esiin tunkevista hörhöistä, joille tutkimustieto tai rationaaliset argumentit ovat yhdentekeviä, ja jotka siis julistavat sanomaansa suureen ääneen joka niemessä ja notkossa. Tällaisia kommareita ei ainakaan minun tielleni osu nykyisin juuri koskaan. Toista se oli iloisella 70-luvulla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Manaaja

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mä olen henkilökohtaisesti tiputtanut noin 10km/h nopeuksia ainakin yli 60-rajoituksilla. Ennen kun motarilla ja kehäteillä saattoi päästellä mittarin mukaan sen +20, niin nykyään posottelen enää +10 max.

Eli toisin sanoen olen vaikuttanut keskivertonopeuksien laskuun 5-10 muun tielläliikkujan edestä, jotka EIVÄT ole laskeneet nopeuksiaan. Ei ihmekään, että nykyään tuntuu että on jatkuvasti tientukkeena siinä missä ennen melko harvoin kukaan tuli ohitse.
NuoriD

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Ehdottoman luotettava henkilökohtainen persetuntumani väittää, että huonot kelit ovat pudottaneet eniten nopeuksia. Esim. minä ajan normitilanteessa aina mittarin mukaan 20km/h ylinopeutta, jolloin sakkotilanteessa selviäisi nopeusmaksulla. Nyt kuitenkin kelit ovat monesti olleet sellaiset, että ei ole uskaltanut.
bliss

Re: Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Viesti Kirjoittaja bliss »

Mä en aja ylinopeutta. En vaan keksi turhempaa rahanmenoa kuin joku sakko.
Eikä oo niin kiire. Jos on oikeesti kiire, pitää ottaa taksi tai ambulanssi :)
Vastaa Viestiin