Ostetaan elämä

Yleinen lätinä jä kitinä
SingleMalt

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Paskareissut kyllä kieltämättä opettavat kovalla kädellä näkemään asioita toisessa valossa.
Muutama vuos takapaerin lähdin yhtäkkiä ruotsiin raksa ja metallihommiin, kun kaverilla oli tarve saada ukko tuuraamaan. 6 viikkoa asuin asuntovaunussa jossain tukholman eteläpuolella teollisuusalueella. Pieni asuntovaunu ja kaks vanhaa dokua reissujätkää kavereina. ensimmäiset viikotkin tuli nukuttaua asuntovaunun lattialla, vain yksi sohvatyyny patjana. Sitten saatiin vaunu, jossa oli kaikille oma sänky.
Rahaa tuli hyvin ja pitkää päivää painettiin. Jätkät veti kaiken kurkusta alas aina joka päivä, ja meno oli sen mukaista. Oli kieltämättä melkoinen kokemus, ja paluu konttorirotaksi maistui luksukselta..
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minä olen ollut elämäni laadun parantamisessa Gulliblen linjoilla. Vaikka tässä tulee itseäänkin tutkailtua (valitettavasti ei pippeli kourassa), niin kyllä sitä sisältöä elämääni haen enemmän tekemisestä, kokemisesta ja vaihtelusta. Tähtään matkailun lisäämiseen, lisäämään kulttuuria (parempia leffoja, teatteria, stand upia ja keikkoja) ja yritän keksiä mielenkiintoisen harrastuksen kutomisen ja lukemisen rinnalle. Kun jännitys ja vaihtelu on kadonnut, sitä on etsittävä lisää.

Edit:
Moneen kertaan olen kuullut sanottavan, että se asia mitä rakastaa pitäisi pitää vain harrastuksena ja tehdä työkseen jotain muuta.
Viimeksi muokannut Lolita, 28.10.2005 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
ninnithequeen

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mä muuten "tylsistyn" aina, kun ei ole mitään mitä odottaa. Nyt esim. odotan Joulua. Aina pitää olla tosiaan joku ihan konkreettinen asia, josta voi ns. haaveilla ja valmistella sen tuloa. Ihme juttu.
killkill

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja killkill »

gullible kirjoitti:..rants & raves..
Oikeilla jäljillähän tuossa oltiin, kun elämän optioita tarkasteltiin. En pääse silti mihinkään siitä, että Gulli-sedän mainostamaan hedonistisen elämäntavan ylistys nostaa aina niskakarvani pystyyn. En pysty selittämään tätä millään järkevällä tavalla, jotenkin se vaan tuntuu olevan... väärin. Ehkä sisälläni piilee turhautunut idealisti, joka haluaisi esimerkiksi olla mukana kaatamassa Niken Kaltevaa Tornia tai yleensäkin jättää jälkeensä ajan valtameren rantahiekkaan jotain merkittävämpää kuin puhkihöylätyn platina-Amexin ja laatikollisen tyhjiä Bollinger-lekoja.
nypari

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja nypari »

ninnithequeen kirjoitti:Mä muuten "tylsistyn" aina, kun ei ole mitään mitä odottaa. Nyt esim. odotan Joulua. Aina pitää olla tosiaan joku ihan konkreettinen asia, josta voi ns. haaveilla ja valmistella sen tuloa. Ihme juttu.
Eiköhän tuon jaa lähes jokainen meistä. Siis todellakin pitää olla aina joku kiva juttu, jota odottaa tai jokin tavoite/päämäärä, johon pyrkiä. Muuten mielen valtaa tyhjyys, levottomuus ja ahdistus.
SnapaHead

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

killkill kirjoitti:
gullible kirjoitti:..rants & raves..
Oikeilla jäljillähän tuossa oltiin, kun elämän optioita tarkasteltiin. En pääse silti mihinkään siitä, että Gulli-sedän mainostamaan hedonistisen elämäntavan ylistys nostaa aina niskakarvani pystyyn. En pysty selittämään tätä millään järkevällä tavalla, jotenkin se vaan tuntuu olevan... väärin. Ehkä sisälläni piilee turhautunut idealisti, joka haluaisi esimerkiksi olla mukana kaatamassa Niken Kaltevaa Tornia tai yleensäkin jättää jälkeensä ajan valtameren rantahiekkaan jotain merkittävämpää kuin puhkihöylätyn platina-Amexin ja laatikollisen tyhjiä Bollinger-lekoja.
Joskus yritin duuniporukalle selittää, että elämässä soisi olevan muutakin kuin hauskan pito. Eivät voineet alkuunkaan käsittää. Mitä muutakaan voisi olla? Mitä vikaa siinä? kyseltiin. Ei mitään. Olette lahjattomia keskinkertaisuuksien arkki-isiä niin en yhtään ihmettele, ettei edes mielessä käy muu kuin tauoton naurunrämäkkä, oli vastaus joka jäi kurkkuun.
Yritin siis kompata tässä. Tiedätkö? Hieman kärjistäen kyllä.

Läheksäki mun kaa uimaa :wink:
killkill

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja killkill »

SnapaHead kirjoitti::wink:
130%, beibi. 130%
SnapaHead

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

killkill kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti::wink:
130%, beibi. 130%
Kasvaaks murul karvat? 8)
gullible

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja gullible »

killkill kirjoitti:En pysty selittämään tätä millään järkevällä tavalla, jotenkin se vaan tuntuu olevan... väärin. .
Miten sinun sukeunelmasi talvista lämpimien vesien ääressä eroaa minun unelmistani? Paitsi tietty siinä, että minä olen omia unelmiani toteuttanut? Ainiin, sinä olisit eettinen ja epähedonistinen maailmanparantajadyykkipummi.

Viestintäni on totisesti puutteellista, kun ainoa asia mikä lukijoille tuntuu jäävän mieleen sepustuksistani tässä ketjussa on, että olen epäinhimillinen riistokapitalisti. Jos kerron omista keinoistani elää hyvää elämää niin ei se tarkoita sitä, että se on ainoa oikea tapa.

En kuitenkaan valita kurjuuttani, koska elämäni ei ole kurjaa. Ei tonni kerosiinia tee minua onnelliseksi itsessään.
KGrilli

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

gullible kirjoitti:
killkill kirjoitti:En pysty selittämään tätä millään järkevällä tavalla, jotenkin se vaan tuntuu olevan... väärin. .
Miten sinun sukeunelmasi talvista lämpimien vesien ääressä eroaa minun unelmistani? Paitsi tietty siinä, että minä olen omia unelmiani toteuttanut?

Viestintäni on totisesti puutteellista, kun ainoa asia mikä lukijoille tuntuu jäävän mieleen sepustuksistani tässä ketjussa on, että olen epäinhimillinen riistokapitalisti. Jos kerron omista keinoistani elää hyvää elämää niin ei se tarkoita sitä, että se on ainoa oikea tapa.

En kuitenkaan valita kurjuuttani, koska elämäni ei ole kurjaa. Ei tonni kerosiinia tee minua onnelliseksi itsessään.

juu, kerrankin se tapahtui ja pystyn komppaamaan gullia. ajattelin juuri tuota samaa, että miten gullin elämäntapa muka eroaa siitä mistä killkill unelmoi? juuri samasta asiasta on kyse. siitä, että haetaan vaihtelua arkeen ja uusia kokemuksia ja elämyksiä joilla sitten ladataan ne akut.

myös lolitan (?) pointti siitä että sitä mitä rakastaa ei pitäisi tehdä työkseen on mun mielestä hyvä. elämässä kun tuppaa käymään niin, että kaikki mitä teet pitkään ja "liikaa" muuttuu rakkaudesta rasitteeksi.

siksipä itse totean bedlamin lailla, että perusarki on hyvää ja hienoa. se on ehkä ns. tylsää, mutta silti se on elämää. ja elämä on kivaa. arkea voi sitten värittää joskus isommilla asioilla, joskus pienemmillä. kyllä mullekin maistuu nyc kaksi kertaa vuodessa, mutta kicksit saan myös eilen ilmestyneestä anna erikssonin levystä.

ehkä mä olen sitten yksinkertainen, kun tyydyn ns. vähään enkä kaipaa mitään erikoista. ainoa missä olen tietoisesti pyrkinyt eteenpäin ja muuttamaan elämäni on ollut juuri se tässä keskustelussa parjattu palkkatyö. uraportaat ovat olleet jyrkät ja menestys on antanut suurta tyydystystä. nytkin katelen firman sisäisesti seuraavaa haastetta ja odottelen milloin on aika napata syötistä kiinni.
gullible

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja gullible »

SnapaHead kirjoitti:
Joskus yritin duuniporukalle selittää, että elämässä soisi olevan muutakin kuin hauskan pito.
No mitä se sinusta on? Luuletko, että hauskanpito, näkeminen, kokeminen ja tekeminen sulkee sen pois? Oletko munkki?

Itse yritän opetella uutta vierasta kieltä, vaikka vähän vaikeaa se tuntuu olevan. En tiedä miksi yritän - ei se erityisen hauskaa ole.
killkill

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja killkill »

gullible kirjoitti:Miten sinun sukeunelmasi talvista lämpimien vesien ääressä eroaa minun unelmistani? Paitsi tietty siinä, että minä olen omia unelmiani toteuttanut?
Ei vissiin mitenkään... ja merkittäköön pöytäkirjaan etten minäkään pelkästään jahkailun asteelle asioita jätä. Tuorein reissu oli onnistunut toisinto täysin vituiksi puolitoista vuotta sitten menneestä. Silloin päätin että perkele, vielä katsotaan pystyykö vaivaiset välikorvan tulehdus, merisairaus, paskaripuli ja surkea sää estämään minua möyrimästä Thistlegormia läpi keulasta perään. Ei pystynyt, se on nyt tehty. Vieläkin lämmittää. Viimeisen dyykin päätteeksi näytin keskisormea mokomalle kipolle. Juha Vuorisen sanoin: "Minulle EI vittuilla!"

Ensi kesänä todennäköisesti Narvik, IANTD Cavern ja ehkä Kroatia.
En kuitenkaan edelleenkään ole täysin vakuuttunut siitä, että työn ja harrastuksen yhdistäminen - tai harrastuksen muuttaminen työksi - olisi 100% hyvä ajatus.
SingleMalt

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

gullible kirjoitti:Itse yritän opetella uutta vierasta kieltä, vaikka vähän vaikeaa se tuntuu olevan. En tiedä miksi yritän - ei se erityisen hauskaa ole.
Sama vika. Vaikeata ja väkisin pitää itsensä potkia opiskeluun.. Kieli on Java.

Mielummin kyllä opiskelisin vaikkapa, "miten saada 1900 luvun alussa rakennetusta puutalosta asumiskuntoinen" -urakkaa. Tai siis nikkaroisin sen asumiskuntoiseksi..
gullible

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja gullible »

killkill kirjoitti: Ei vissiin mitenkään...
Eli olet hedonisti, mutta et niin hedonisti kuin luulet/toivot minun olevan. On aina hyvä päivitellä jonkun muun turmiollista elämäntapaa - minusta se on vain vitullista itsepetosta.

Tehän tässä valitatte.
RolloTomasi

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

KGrilli kirjoitti: myös lolitan (?) pointti siitä että sitä mitä rakastaa ei pitäisi tehdä työkseen on mun mielestä hyvä. elämässä kun tuppaa käymään niin, että kaikki mitä teet pitkään ja "liikaa" muuttuu rakkaudesta rasitteeksi.
Tassa on sellainen ajatus, jota en taysin ymmarra.
Miksei voisi tehda sita, mita rakastaa, ja samalla saada siita rahaa?
Jos paasee tuollaiseen onnekkaaseen asemaan, niin miksi hylata mahdollisuus?
Jos alkaa tympia, niin voihan siita pitaa tauon.
gullible

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja gullible »

SingleMalt kirjoitti: Sama vika. Vaikeata ja väkisin pitää itsensä potkia opiskeluun.. Kieli on Java.
En harrasta tietokoneilua vapaa-ajallani, joten valintani oli espanja.
Pikku-Akka

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

nypari kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Mä muuten "tylsistyn" aina, kun ei ole mitään mitä odottaa. Nyt esim. odotan Joulua. Aina pitää olla tosiaan joku ihan konkreettinen asia, josta voi ns. haaveilla ja valmistella sen tuloa. Ihme juttu.
Eiköhän tuon jaa lähes jokainen meistä. Siis todellakin pitää olla aina joku kiva juttu, jota odottaa tai jokin tavoite/päämäärä, johon pyrkiä. Muuten mielen valtaa tyhjyys, levottomuus ja ahdistus.
Mä oon just tätä sorttia. Aina täytyy olla joku projekti menossa, että pysyn vireessä. Jotain mitä odottaa; laskettu aika, synttärit, muuttopäivä, joulu jne. Tavaroiden hankkiminen ja siitä puhuminen aiheuttaa myös samanlaisen olotilan. Usein käy kuitenkin niin, että heti kun sen tietyn jutun on tehnyt tai saanut, niin ei se enää kiinnostakaan.

Tälläkin hetkellä mulla on jonkin sortin tyhjä kausi menossa. Päällisin puolin kaikki on hyvin, on töitä, on ruokaa, on ihana oma talo ja piha, terve lapsi ja mies, puolikuntoinen koira ja lutunen kissa. Mutta kuitenkin odotan jotain lisää. Oon malttamaton, enkä edes tiedä mitä oikeasti haluan. Piristäisikö etelän matka, kylpyläloma, shoppailureissu kaupunkiin, koiranpentu, uusi vauva, vai hankinko uuden kattilan? Pienet asiat saavat minut hyvälle tuulelle, mutta kuitenkin mietin lähes joka viikko "olenko onnellinen?!" vaikka minun pitäisi olla. Tyhjää.

Ehkä tyhjyyteen tulisi vaihtelua, jos lähtisin vapaaehtoistyöhön tai auttamaan sairaita ja vanhuksia? Pelastaisiko se minut tästä tyhjyydestä? Ehkä minulla onkin väärä ammatti? En tiedä. :apuva:
SingleMalt

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

gullible kirjoitti:En harrasta tietokoneilua vapaa-ajallani,
Sama vika tähänkin ja siksi se opiskelu niin perkeleen vaikeata onkin :D
KGrilli

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

RolloTomasi kirjoitti:
KGrilli kirjoitti: myös lolitan (?) pointti siitä että sitä mitä rakastaa ei pitäisi tehdä työkseen on mun mielestä hyvä. elämässä kun tuppaa käymään niin, että kaikki mitä teet pitkään ja "liikaa" muuttuu rakkaudesta rasitteeksi.
Tassa on sellainen ajatus, jota en taysin ymmarra.
Miksei voisi tehda sita, mita rakastaa, ja samalla saada siita rahaa?
Jos paasee tuollaiseen onnekkaaseen asemaan, niin miksi hylata mahdollisuus?
Jos alkaa tympia, niin voihan siita pitaa tauon.

kaikki mitä teet pitkään ja "liikaa" muuttuu rakkaudesta rasitteeksi


en mä ainakaan haluaisi ruveta työkseni käymään rokkikeikoilla. jos joutuisin notkumaan klubeilla ja keikkapaikoilla harva se ilta, se muuttuisi pakoksi, rasitteeksi. ja silloin en luultavasti siitä nauttisi vapaallakaan.
killkill

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja killkill »

gullible kirjoitti:Eli olet hedonisti, mutta et niin hedonisti kuin luulet/toivot minun olevan. On aina hyvä päivitellä jonkun muun turmiollista elämäntapaa - minusta se on vain vitullista itsepetosta.
Ottaa nyt ihan rauhallisesti vaan. Jos tekstistäni sai käsityksen, että jeesustelisin, se on virhetulkinta.

Lauseen alkuosan suhteen: "mahdollisesti juuri näin", mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, henkilökohtainen suhtautumiseni jatkettuun hedonismiin on jokseenkin negatiivinen. Se ei tarkoita sitä, että olisin kivittämässä heitä joille se on luonnollinen elämäntapa.
tuulenpuiska

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

:off:
SingleMalt kirjoitti: Pitäisi omaksua erään nikkarin tokaisu: "where ever i lay my hat, that's my home"
To which Twoflower helpfully commented "no, thats a hatstand."
RolloTomasi

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

KGrilli kirjoitti: myös lolitan (?) pointti siitä että sitä mitä rakastaa ei pitäisi tehdä työkseen on mun mielestä hyvä.
Totta, kaikki mita tekee "liikaa" muuttuu rasitteeksi, kylla. Tietenkin voidaan kysya, mika maarittelee "liian." Jotkut tekevat tyotaan niin paljon, etta saavat hermoromahduksen, ja selvittyaan jatkavat tyotaan siita, mihin jaivat.

Mutta enemman kyseenalaistin tuota ensimmaista lausetta, joka nyt ainoastaan on tuossa ylla, jalkimmainen jai mukaan vahingossa.

Mita omaan esimerkkiisi tulee, niin ehka et rakasta rokkikeikoilla kaymista riittavasti, etta tekisit sita tyoksesi. Jonkinlainen omistautumiselementtihan siina on pakosti oltava mukana, jos jotain oikein kunnolla alkaa tehda.
SnapaHead

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

gullible kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti:
Joskus yritin duuniporukalle selittää, että elämässä soisi olevan muutakin kuin hauskan pito.
No mitä se sinusta on? Luuletko, että hauskanpito, näkeminen, kokeminen ja tekeminen sulkee sen pois? Oletko munkki?
No älä nyt sekoa. Luulen todella noin. Oikeasti. Tuo oli muuten kunnon sivustahuutaja-veto.

Ensinnänkin todettakoon etten minä saanut mitään riistokapitalisti käsitystä tekstistäsi. Ja hedonismista... kuka vittu ei ole hedonisti?

Jos luit tuon kärjistetyn heittoni niin eikö siinä sanottu ettei hauskanpidossa ole mitään vikaa? Siinä vittuiltiin puupäille, jotka eivät pahemmin muuta näekään. Siis ainoana tarkoituksena tehdä jotain mistä tykkää. Mielestäni on helvetinmoinen ero hauskanpidolla kun sen suorittaa valveutunut tyyppi versus vittu että kiinnosti pökkelö.

Ja kysymykseen mitä se muu Minulle on: luominen.
KGrilli

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

RolloTomasi kirjoitti:
KGrilli kirjoitti: myös lolitan (?) pointti siitä että sitä mitä rakastaa ei pitäisi tehdä työkseen on mun mielestä hyvä.
Totta, kaikki mita tekee "liikaa" muuttuu rasitteeksi, kylla. Tietenkin voidaan kysya, mika maarittelee "liian." Jotkut tekevat tyotaan niin paljon, etta saavat hermoromahduksen, ja selvittyaan jatkavat tyotaan siita, mihin jaivat.

Mutta enemman kyseenalaistin tuota ensimmaista lausetta, joka nyt ainoastaan on tuossa ylla, jalkimmainen jai mukaan vahingossa.

Mita omaan esimerkkiisi tulee, niin ehka et rakasta rokkikeikoilla kaymista riittavasti, etta tekisit sita tyoksesi. Jonkinlainen omistautumiselementtihan siina on pakosti oltava mukana, jos jotain oikein kunnolla alkaa tehda.
päinvastoin, rakastan rokkikeikkoja ja festareita yli kaiken. en vain halua tehdä siitä työtä, koska haluan nauttia siitä vielä kymmen vuoden päästäkin.

haluan tehdä työkseni jotain semikivaa ja hyvin palkattua hommaa, josta nautin kuten työstä voi nauttia. siitä ansaitsemallani rahalla sitten kustannan itselleni mukavia vapaa-ajanviettotapoja.

p.s vaikka rakastaisitkin työtäsi, sinulla varmaankin on joku intohimo tai harrastus jota rakastat "vieläkin enemmän".
KGrilli

Re: Ostetaan elämä

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

SnapaHead kirjoitti:
gullible kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti:
Joskus yritin duuniporukalle selittää, että elämässä soisi olevan muutakin kuin hauskan pito.
No mitä se sinusta on? Luuletko, että hauskanpito, näkeminen, kokeminen ja tekeminen sulkee sen pois? Oletko munkki?
No älä nyt sekoa. Luulen todella noin. Oikeasti. Tuo oli muuten kunnon sivustahuutaja-veto.

Ensinnänkin todettakoon etten minä saanut mitään riistokapitalisti käsitystä tekstistäsi. Ja hedonismista... kuka vittu ei ole hedonisti?

Jos luit tuon kärjistetyn heittoni niin eikö siinä sanottu ettei hauskanpidossa ole mitään vikaa? Siinä vittuiltiin puupäille, jotka eivät pahemmin muuta näekään. Siis ainoana tarkoituksena tehdä jotain mistä tykkää. Mielestäni on helvetinmoinen ero hauskanpidolla kun sen suorittaa valveutunut tyyppi versus vittu että kiinnosti pökkelö.

Ja kysymykseen mitä se muu Minulle on: luominen.
koska olen niin huono lainaamaan niin tummensin alueen jota komppaan. tätä mä olen tässä yrittänyt ajaa takaa jo parin sivun verran, mutta taas joku muu kiteytti sen paremmin kuin minä itse.

eli, hauskanpidossa ei sinänsä ole mitään pahaa, sehän on vain hauskaa. mutta jos elämällä ei tunnu olevan merkitystä tai elämä ahdistaa ilman "hauskanpitoa" (joka voidaan ehkä myös ymmärtää niin, että esim. työ ja itsensä elättäminen pitäisi olla sitä "hauskanpitoa, eli ah´aina niin mukavaa") niin siinä mun mielestä mennään metikköön.
Vastaa Viestiin