Sikainfluenssarokotteesta

Yleinen lätinä jä kitinä
masa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriD kirjoitti:Tämänmukaan " Alle 10 % lapsista saa rokotuksen jälkeen kuumetta tai vatsavaivoja."

Mitä sikalentsun kohdalla luki?

Meillä oli jannu 2 viikkoa ruikulilla, nukkui halvatun huonosti ja oli pirun kiukkuinen

Ruikkutaudilla olisi päässyt viikon oireilla :wink:
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

NuoriD kirjoitti:kyllä sen näki sokea reettakin.
Olet muuuttumassa Paavo Lipposeksi? Hän jaksoi viljellä tuota iänikuista fraasia ja niin sinäkin jo parissa ketjussa.
Paras päivä ikinä.
Charles Caldwell

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

elco kirjoitti:Niin, niin, mutta missaat pointin: mitkä ovat rokotteen sivuvaikutukset?!
No nyt kun kysyt... Alkoi nukuttamaan...
NuoriD

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Riemumieli kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:kyllä sen näki sokea reettakin.
Olet muuuttumassa Paavo Lipposeksi? Hän jaksoi viljellä tuota iänikuista fraasia ja niin sinäkin jo parissa ketjussa.
Nahkurin orsilla tavataan!
Charles Caldwell

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

Dumis kirjoitti:^^ Paljos tuli kustannuksia ja saiko mitään korvauksia mistään?
Kallistahan se on tehosteineen päivineen. Mä itse otin ne Saaristolääkäreiltä. Sinne vaan ihmettelemään heidän taksojaan. Saa sen snadisti halvemmalla muualtakin, mutta silloin tulee ensin suorittaa lääkärillä käynti. Noilta sen sai suoraan käteen satamassa (tai vaihtoehtoisesti punkkibussista). Helppoa ja vaivatonta. Ei korvauksia.
RP

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja RP »

Dave, saatat tietää asiasta enemmän, kuinka todennäköistä on että narkolepsia olisi huomattu rokotetesteissä, kyseessä kuitenkin sen verran harvinainen tauti? Kuinka moni harvinainen (kuten vaikka maksakuolio) haittavaikutus ilmenee vasta rokotteen tultua rokotusohjelmaan/laajempaan käyttöön? Ja nämäkin pidemmällä aikavälillä?

Oma äitinihän on syönyt lääkettä joka aikoinaan vedettiin pois markkinoilta maksavaurioiden vuoksi. Maksa-arvonsa ovat olleet siitä lähtien 2-3 kertaiset, joskus varmaan enemmänkin. Joten sinänsä on käsitystä "kun joku menee vituiks". Tosin, nuo haittikset olisivat käsittääkseni pitäneet kunnon testeissä ilmetä.
NuoriD

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

^ En mä nyt tuollaista tilastotiedevastausta osaa antaa, mutta kannattaa edelleen muistaa, että Suomessa käytettyä sikainfluenssarokotetta on annettu maailmalla yhteensä 90 miljoonaa kappaletta.

Narkolepsiakeissit on todettu Suomessa ja Ruotsissa. On hyvin vaikea ymmärtää, miten sama rokote aiheuttaisi kyseisen komplikaation vain Suomessa ja Ruotsissa.

Mutta jos nyt lähdetään siitä ajatusleikistä, että rokote aiheuttaisi narkolepsian 30/ 90 000 000 (jolloin kaikki tapaukset olisivat sitten Suomessa ja Ruotsissa - käytännössä näin ei voi olla ja näin montaahan ei ole todettu, mutta lasketaan yläkanttiin), niin riski saada narkolepsia olisi 1: 3 000 0000. En usko, että mikään etukäteisteistaus voisi löytää noin vähäistä riskilisää.

Mutta huomioiden se, että ko. narkolepsiahavainnot ovat vain Suomesta ja Ruotsista, niin kyllä tähän on joku muu selitys.

Oma Stetson-Harrison veikkaukseni on, että Suomessa ja Ruotsissa on liikkunut jokin havaitsematta jäänyt tauti, joka aiheutaa ko. narkolepsiatapaukset. Ehkä taudit aiheutti Suomessa ja Ruotsissa liikkunut erilainen sikainfluenssakanta (tosin se olisi kait havaittu). Tai sitten kyse on sattumasta.

Dr. Housea tarvittaisiin.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Clay »

Charles Caldwell kirjoitti:
Clay kirjoitti:On pieni todennäköisyys, että punkki kantaa vaarallista tautia, ja on pieni todennäköisyys, että se tarttuu, vaikka punkki sitä kantaisikin. Ainakin Teeman dokumentin mukaan.
Haluan mä silti pelotella teitä lisää: Puutiaisaivokuumeja Borrelioosi.

Käsitykseni mukaan punkille suosiollisten lämpimien kesien myötä myös näitä TBE:tä kantavien punkkien määrä lisääntyy.

Ainakin omalla nahalla roikkuneiden punkkien määrä on kasvanut niin paljon, että tänä vuonna otin rokotuksen sekä itselleni, että pojalle. Se siis suojaa tuolta puutiaisaivokuumeelta.
Borrelioosi on noista kahdesta yleisempi, ja siihen ei ole rokotetta, joten vähänku yleisenä ohjeena kaikille: kannattaa vaan vältellä niitä punkkeja. Itselläni en ole punkkia koskaan huomannut olevan, vaikka olen pahamaineisella Affenanmaallakin ryönännyt.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Kerran on punkki purrut, mutta todennäköisesti selvisin ilman oireita.
:dumb:
Paras päivä ikinä.
RP

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja RP »

Eikös vain sairaalahoitoon päätyneet potilaat testattu? Muistaakseni kyse muutamista tuhansista? Sairastuneita veikattiin olevan satoja tuhansia? Puhun Ruotsista ja Suomesta. Ja eikös esim. Norjassa ollut jotain erilaista, vakavampaa, kantaa liikkeellä lisäksi. Olisiko Ruotsissakin ollut. Muistini on erehtyväinen.

Jos muuttunut kanta olisi oireiltaan lievempää. Huomatako vai ei.

Onhan tämä enterokin nyt aiheuttanut normaalia enemmän aivokalvontulehduksia. Tämänkin olen nähnyt linkitettävän possupiikkiin :D

Meinaan vaan sitä, että moni flunssa yms. laitettiin varmaan sikiksen piikkiin. Olihan niitä verenmyrkytystapauksiakin täällä Suomessa laitettu. Sen jälkeen kai annettiin vakiona Tamiflut sekä antibiootit, varoiksi. Itse sain myös molemmat.

Itseäni hoiti sairaalan johtava infektiolekuri ja sanoi sikiksen nostanee tulehdusarvoja roimasti yli 100. Itselläni oli jotain 115-130. Ei ollut mitään bakteeriperäiseen tulehdukseen viittaavia oireita silloin. Mikä mahtaa olla normi influenssan tulehdusarvo. Nämähän tosin yleensä kertoo vaan bakteeriperäisestä tulehduksesta, mutta näissä tapauksissa ei käsittääkseni ollut viitteitä niihin.
Charles Caldwell

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

Mulla ei enää riitä kahden käden sormet laskemaan roikkujien määrää. Ja määrä kiihtyy koko ajan. Tälle vuodelle toistaiseksi kolme.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Charles Caldwell kirjoitti:Mulla ei enää riitä kahden käden sormet laskemaan roikkujien määrää. Ja määrä kiihtyy koko ajan. Tälle vuodelle toistaiseksi kolme.
Yäk. Yäkyäkyäk!
NuoriD

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

^^^^ Joo. Voi olla, että sikainfluenssa oli täälä vähän erilainen tai sitten oli aivan joku muu tauti, joka pyöri samaan aikaan, mutta jota ei huomattu, kun kaikki diagnostisoitiin sikainfluenssaksi...
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Clay »

NuoriD kirjoitti:
Dr. Housea tarvittaisiin.
Ratkaisin jo jutun. Syyllinen on rokotteen "säilöntäaine", tiomersaali.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja huima »

Charles Caldwell kirjoitti:Mulla ei enää riitä kahden käden sormet laskemaan roikkujien määrää. Ja määrä kiihtyy koko ajan. Tälle vuodelle toistaiseksi kolme.
Joo. Tällä kaudella peli terasseilla on ollut todella kovaa ja kesän loppuessa naiset ovat käyneet todella rajusti kiinni.

EDIT: Vai siis oliko kyse edelleen punkeista?
Charles Caldwell

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

huima kirjoitti:terasseilla
8)
NuoriD

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Clay kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Dr. Housea tarvittaisiin.
Ratkaisin jo jutun. Syyllinen on rokotteen "säilöntäaine", tiomersaali.
Mutkun se sama säilöntaine oli käytössä joka maassa, niih!
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Clay »

NuoriD kirjoitti:
Clay kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Dr. Housea tarvittaisiin.
Ratkaisin jo jutun. Syyllinen on rokotteen "säilöntäaine", tiomersaali.
Mutkun se sama säilöntaine oli käytössä joka maassa, niih!
Noh, myrkkyä se kuitenkin on!
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Voiskin lomalta palatessa sujuvasti valehdella töissä, että mun kesken päivää nukahtelut on vaan rokotteen jälkivaikutuksia. Ja pitää muistaa myös valehdella, että otin rokotteen.
ninnithequeen

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Minä otin raskaana. Poika ei tod. tule ottamaan noitten juttujen jälkeen.

Toisaalta, oishan se kiva ku se nukkuis. *hiukan mustaa huumoria*
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

ninnithequeen kirjoitti:Minä otin raskaana.
Uhh. Luin että "Minä olen raskaana".
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
RP

Re: Sikainfluenssarokotteesta

Viesti Kirjoittaja RP »

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=2241957

Tähän Asiaan sinänsä liittymättä, tuo Rokotusinfo.musta.tuntuu on niin helvetin haista paska sivusto.
Vastaa Viestiin