Ahdas Yhteiskunta

Yleinen lätinä jä kitinä
tuulenpuiska

Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

On tullut kirjoitettua kaikkea hubba-bubbaa lähiaikoina, joten pistetään jotain järkevämpää vaihteeksi.

Helsingin keskustassa kävellessä, sekä joidenkin ostoskeskusten liepeillä on jos sun toista "ahdistelijaa". On feissaria, kerjäläistä, haastattelijaa, ilmaislehtien jakajaa ja ties mitä! Mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa? Eikö ihminen saa kävellä rauhassa enää ilman että tullaan iholle häiritsemään?

En tiedä miten paha tilanne on suurkaupungeissa, mutta ei herää halu muuttaa moiseen. Maaseuduilla sentään lienee vielä omaa tilaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

tuulenpuiska kirjoitti: mussunmussun
Muuta böndelle, jos et kestä kaupunkia. :buuuu:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Kai Nalo

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Homeboy65 kirjoitti: Muuta böndelle, jos et kestä kaupunkia
Kuuluvatko kerjäläiset mielestäsi kaupunkikuvaan?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kai Nalo kirjoitti:
Kuuluvatko kerjäläiset mielestäsi kaupunkikuvaan?
Jos joku istuu kuppi edessä kadulla tai esittää vienon kysymyksen. "Voisitko antaa euron tai pari", ei tämä ole mielestäni suuri ongelma.

Se että tällaisesta on n o s t e t t u niin suuri ongelma indikoi jotain:
1) Suomalaista mentaliteettia, jonka mukaan kaikenlainen epämääräisyyskerroin täytyy olla MAHDOLLISIMMAN minimissä.
2) Vanha syndrooma: mitä-noi-ulkomaalaisetkin-meistä-ajattelee? Mitä ne ajattelee kun näkee täällä tollasia kerjäläisiä? Varmaan luulee, et täällä ei ole sos.turvaa? Varmaan ajattelee et tää on niinku joku Venäjä. Voi voi... :roll:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Kai Nalo

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Homeboy65 kirjoitti: Jos joku istuu kuppi edessä kadulla tai esittää vienon kysymyksen. "Voisitko antaa euron tai pari", ei tämä ole mielestäni suuri ongelma.
Entä jos ne estävät kulkemisesi blokkaamalla kulkuväyläsi ja käyttäytyvät uhkaavasti? Näistäkin tapauksista on saanut lukea.

Itseäni kerjäläiset eivät haittaa muuten kuin pilaamalla maisemani tai olemalla tielläni. Latin latia en ole ikinä antanut, enkä anna.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja saira »

Homeboy65 kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:
Kuuluvatko kerjäläiset mielestäsi kaupunkikuvaan?
Jos joku istuu kuppi edessä kadulla tai esittää vienon kysymyksen. "Voisitko antaa euron tai pari", ei tämä ole mielestäni suuri ongelma.

Se että tällaisesta on n o s t e t t u niin suuri ongelma indikoi jotain:
1) Suomalaista mentaliteettia, jonka mukaan kaikenlainen epämääräisyyskerroin täytyy olla MAHDOLLISIMMAN minimissä.
2) Vanha syndrooma: mitä-noi-ulkomaalaisetkin-meistä-ajattelee? Mitä ne ajattelee kun näkee täällä tollasia kerjäläisiä? Varmaan luulee, et täällä ei ole sos.turvaa? Varmaan ajattelee et tää on niinku joku Venäjä. Voi voi... :roll:
Vieno kysymys ei sisällä käsittääkseni sitä, että jos annan pari euroa, niin seuraavaksi osoitetaan Ottoa ja kehotetaan menemään sinne hakemaan lisää. Ja melkeinpä talutetaan Otolle. Oli siis pari-kolme vuotta sitten, ja ensimmäinen ja viimeinen kerta kun annan mitäään.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Homeboy65 kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:
Kuuluvatko kerjäläiset mielestäsi kaupunkikuvaan?
Jos joku istuu kuppi edessä kadulla tai esittää vienon kysymyksen. "Voisitko antaa euron tai pari", ei tämä ole mielestäni suuri ongelma.

Se että tällaisesta on n o s t e t t u niin suuri ongelma indikoi jotain:
1) Suomalaista mentaliteettia, jonka mukaan kaikenlainen epämääräisyyskerroin täytyy olla MAHDOLLISIMMAN minimissä.
2) Vanha syndrooma: mitä-noi-ulkomaalaisetkin-meistä-ajattelee? Mitä ne ajattelee kun näkee täällä tollasia kerjäläisiä? Varmaan luulee, et täällä ei ole sos.turvaa? Varmaan ajattelee et tää on niinku joku Venäjä. Voi voi... :roll:
No paskan marjat. Italiassa on käsittääkseni ihan kivasti nähty kerjäläisongelman nurjemmat puolet. Romania on EU-jäsenyyden myötä päättänyt ulkoistaa sosiaalihuoltonsa muille EU-maille, enkä ainakaan itse pidä tätä kovin kannatettavana ratkaisumallina, jota haluaisin millään tavoin tukea. Se, mitä joku ulkomaalainen meistä suomalaisista ajattelee, ei liity tähän ilmiöön millään tavalla.

Ja feissarit olen itse toivottanut sinne missä pippuri kasvaa mielessäni jo monesti. Kyllä, ärsyttää jos ei voi rauhassa kävellä julkisella paikalla ilman että 10 järjestöä on kukkarolla. Sinänsä hyvällä asialla, mutta en tykkää keinoista. Vähän kuin puhelinmyyjät, haluan itse valita mitä tilaan tai tuen ja milloin, en kaipaa jatkuvaa tyrkyttämistä. Samaan sarjaan kuuluvat ostoskeskusten käsihoitojen (ei SELLASTEN, pervot) tyrkyttäjät.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Mä annan joka päivä muutaman kolikon tolle ulkomaalaisen näköiselle mummelille, joka värjöttelee tossa aseman lähellä... Aina kun annan saan kasan mulkoiluja kiireisiltä kadulla kävelijöiltä. Kestän, oon lujaa tekoa. Joku huono päivä kyllä saatan kiljua ja huutaa ja vähän polkea jalkaa, en vielä oo revenny moiseen.

Muutenkaan ei kyllä haittaa kaupustelijat sun muut, oon yleensä hyvällä tuulella ja sorittelu hymyllä riittää heille, eivätkä kiusaa enempää. Jos oon huonolla tuulella kaikki tuntuu tietysti vaikeammalta. Niin varmaan kaikilla.

Yhden ainoan kerran on juoppopummi ruvennu hankalaks ja siitä tilanteesta selvisin munapotkulla ja pamauttamalla nyrkin naamaan. Juoppopummit on kamalia.
tuulenpuiska

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

exPertti kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Muuta böndelle, jos et kestä kaupunkia. :buuuu:
IhQuu. Jos jossakin on vikaa, poistu paikalta.

Jos tämä ei ole ns. provo niin mikä on.
Homoboe on noressa, ei tartte katella provoja, voi keskittyä asiallisiin puheenvuoroihin.
tuulenpuiska

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

Lilo kirjoitti:
No paskan marjat. Italiassa on käsittääkseni ihan kivasti nähty kerjäläisongelman nurjemmat puolet. Romania on EU-jäsenyyden myötä päättänyt ulkoistaa sosiaalihuoltonsa muille EU-maille, enkä ainakaan itse pidä tätä kovin kannatettavana ratkaisumallina, jota haluaisin millään tavoin tukea. Se, mitä joku ulkomaalainen meistä suomalaisista ajattelee, ei liity tähän ilmiöön millään tavalla.
Eikös lehdissä ollut otsikoissa että jollain rikollisliigalla ois näppinsä osassa siinä että Suomessa on kaduilla romanikerjäläisiä?
Kai Nalo

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Mä annan joka päivä muutaman kolikon tolle ulkomaalaisen näköiselle mummelille, joka värjöttelee tossa aseman lähellä...
Sit se mumeli kantaa ne kolikot sille "parittajalleen", joka antaa mummolle avarin naamalle ja sanoo et "painu muori takas kerjäämään. Mun bemariin tarttee saada uudet suvikumit"
Jenny Daa-aah! ling

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Kai Nalo kirjoitti:Sit se mumeli kantaa ne kolikot sille "parittajalleen", joka antaa mummolle avarin naamalle ja sanoo et "painu muori takas kerjäämään. Mun bemariin tarttee saada uudet suvikumit"
Hmmh, söisköhän se suklaata... Taidankin antaa huomenna suklaapatukan.
Kai Nalo

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti: Hmmh, söisköhän se suklaata... Taidankin antaa huomenna suklaapatukan.
Älä anna niille mitään muuta kuin pakkasta.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa ... een/161538
NuoriD

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

tuulenpuiska kirjoitti:.

Helsingin keskustassa kävellessä, sekä joidenkin ostoskeskusten liepeillä on jos sun toista "ahdistelijaa". On feissaria, kerjäläistä, haastattelijaa, ilmaislehtien jakajaa ja ties mitä! Mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa? Eikö ihminen saa kävellä rauhassa enää ilman että tullaan iholle häiritsemään?
.
Ole kiireisen ja vittumaisen näköinen kuten minä. Kukaan feissari tms ei ole koskaan lähestynyt. Näkevät, että turha heruttaa.
SikaMika

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Lilo kirjoitti:
Se, mitä joku ulkomaalainen meistä suomalaisista ajattelee, ei liity tähän ilmiöön millään tavalla.
No ei, koko ajatus on varsin omituinen. Jopa romanikerjäläisten tänne rantautumisen jälkeen Helsingissä on paljon vähemmän kerjääjiä ja kaupustelijoita kuin muissa käymissäni Euroopan kaupungeissa. Euroopan ulkopuolella homma on vielä monta kertaluokkaa kaoottisempaa. Joten mistä tulevat ne ulkomaalaiset, joiden silmissä kerjäläisiämme häpeämme?
tuulenpuiska

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

NuoriD kirjoitti: Ole kiireisen ja vittumaisen näköinen kuten minä. Kukaan feissari tms ei ole koskaan lähestynyt. Näkevät, että turha heruttaa.
Niinhän mä olen :D Sitten taas eikö ahtaassa yhteiskunnassa saa olla oma itsensä ilman että joku tulee nenille hyppäämään?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kai Nalo kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti: Jos joku istuu kuppi edessä kadulla tai esittää vienon kysymyksen. "Voisitko antaa euron tai pari", ei tämä ole mielestäni suuri ongelma.
Entä jos ne estävät kulkemisesi blokkaamalla kulkuväyläsi ja käyttäytyvät uhkaavasti? Näistäkin tapauksista on saanut lukea.
Sellainen on tietysti 1)ikävää ja 2)väärin.
Mutta edelleen olen sitä mieltä että passiivinen ja rauhallinen kerjääminen ei ole kummoinen ongelma.
Muutenkin Suomessa valitetaan niin hel-ve-tin pienistä asioista. Kahvilassa ei saanut suukotella...bussi myöhässä...Töölössä aamuisin savua...taksikuski oli töykeä...naapuri ei tervehdi...kossun hinta nousi 2:lla egellä...

Kurjaa. :boohoo:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
SikaMika

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

tuulenpuiska kirjoitti:Sitten taas eikö ahtaassa yhteiskunnassa saa olla oma itsensä ilman että joku tulee nenille hyppäämään?
Totta sviddussa saa. Mutta saa täällä myös markkinoida tuotteitansa kadulla ja näemmä myös kerjätä, joten kaikki voittavat/häviävät. Vituttaahan noi tietty toisinaan, mutta niille pitää osata sanoa "ei". Totuus nyt kuitenkin on se, että jos maailmasta ei löytyisi tarpeeksi urpoja jotka lahjoittavat noille maanvaivoille rahaa, niin niitä ei löytyisi mistään maailmankolkasta ensimmäistäkään.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kyllä mua eilen vitutti, kun odotellessani kummityttöjäni Kampin bussilaiturilla viereen liimaantui joku tyttökaksikko kerjäyslappunsa kanssa. Hymyilin nätisti ja sanoin ei kiitos, jolloin toinen alkoi tunkemaan kouraansa nenän eteen että anna anna. En antanut.

Feissarit mua ei ärsytä, niillehän voi sanoa ihan nätisti että ei kiitos. Itse olin pari viikkoa sitten jakamassa ilmaiskuponkeja keskustassa, ja vaikka olin pukeutunut hellyyttävään karhupukuun, oli osa ihmisistä todella töykeitä ja hyvä ettei tullut nyrkistä naamaan. Se "ei kiitos" olisi ihan hyvin riittänyt. Sitten vaihdoin tekniikkaa, ja käytin lauseessa sanaa ilmainen, ja johan alkoi kupongitkin kelpaamaan...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Vesper kirjoitti: Feissarit mua ei ärsytä, niillehän voi sanoa ihan nätisti että ei kiitos.
No tää on toki totta, mutta jos joka kerta kun kulkee Rautatieaseman/Kampin läheisyydessä saa sanoa sen "ei kiitos" kymmenelle pysäyttäjälle, niin kyllä se joskus lievästi nyppii. Mutta oon ajatellut, että jossakin vaiheessa kai tämäkin ilmiö laantuu.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^Hei, hanki sellainen paperipussi missä lukee jo valmiiksi ei kiitos feissareille :]
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Lilo »

^ Aika hyvä idis, tarttee testaa! Se onkin varmaan ollu ne ekologiset paperipussit, jotka niitä houkuttaa. :think:
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^ Toi on kyllä paha, ekologisuus siis. Muakin kutsutaan töissä Linkolaksi ja sainhan mä uudella autovalinnallani Vuoden ekoteko -palkinnonkin. Ja oonhan mä sellanen Greenpeacen action supporterikin, thanks to feissari. Hmmm... Pakko nyt kunnostautua jotenkin. Heitän ehkä leipää sekajätteeseen!!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
NuoriD

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Vesper kirjoitti:^ Toi on kyllä paha, ekologisuus siis. Muakin kutsutaan töissä Linkolaksi ja sainhan mä uudella autovalinnallani Vuoden ekoteko -palkinnonkin. Ja oonhan mä sellanen Greenpeacen action supporterikin, thanks to feissari. Hmmm... Pakko nyt kunnostautua jotenkin. Heitän ehkä leipää sekajätteeseen!!
Ajele pari ylimääräistä kierrosta Kehä III:sta edestakaisin syntien sovitukseksi.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ahdas Yhteiskunta

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

tuulenpuiska kirjoitti:Helsingin keskustassa kävellessä, sekä joidenkin ostoskeskusten liepeillä on jos sun toista "ahdistelijaa". On feissaria, kerjäläistä, haastattelijaa, ilmaislehtien jakajaa ja ties mitä! Mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa? Eikö ihminen saa kävellä rauhassa enää ilman että tullaan iholle häiritsemään?

En tiedä miten paha tilanne on suurkaupungeissa, mutta ei herää halu muuttaa moiseen. Maaseuduilla sentään lienee vielä omaa tilaa.
Mikä vitun "feissari"? Facebookin käyttäjä? Pitänee googlettaa, ilmeisesti en lue tarpeeksi City-lehteä kun en tunne tätä typerää uudissanastoa.

Romanikerjäläiseen olen tainnut törmätä kokonaista kerran, mutta ohitimme mummelin vähin elein. Ehkä törmään niihin harvemmin koska en niin paljoa vietä aikaa keskustassa ainakaan päiväsaikaan, joskus harvoin viikonloppuiltaisin ehkä käväisen sielläpäin. Jumbossa, Sellossa tai Itäkeskuksessa en ole törmännyt vastaaviin, kumma juttu.

Amnestyn tms. lehtitilauspyytäjiin olen joskus törmännyt kadulla, kai totesin jotain "Joo olen naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan. Moikka.".
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Vastaa Viestiin