Maailman parantaminen

Yleinen lätinä jä kitinä

Minkä seuraavista asioista ratkoisit globaalisti jos yksi pitää valita?

Ilmastonmuutoksen saaminen hallintaan
3
15%
Kaikki nyt käynnissä olevien sotien lopettaminen
3
15%
Parannuskeinon löytäminen syöpään
2
10%
Kaikkien ihmisten nostaminen absoluuttisesta köyhyydestä
3
15%
Maatalouseläinten elinolojen merkittävä parantaminen
4
20%
Lukutaidottomuuden poistaminen
5
25%
Laittoman huumekaupan lopettaminen
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 20

Bhven

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Bhven »

McJanne kirjoitti:Kaikki mainitut vaihtoehdot johtavat talouden romahdukseen. Valitsen vaihtoehdon "Älä korjaa toimivaa"
Hyvinhän se talous tuntuu nyt toimivan, kun puolet afrikkalaisista haaveilevat muutosta Eurooppaan, sen sijaan että tuntisivat kotiseuturakkautta ja olisivat motivoituneita parantamaan talouttaan ja elinolojaan siellä Ahrikassa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mä sanoinkin että oltais kaikki samiksia, ei silloin tulis riitaa, niih!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Vesper kirjoitti:Mä sanoinkin että oltais kaikki samiksia, ei silloin tulis riitaa, niih!
No oikeestaan toi mun kommentti olikin Pertsalle, joka kannatti kristittyjä, mutta en vaan osannut. :(
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Lilo kirjoitti:No oikeestaan toi mun kommentti olikin Pertsalle, joka kannatti kristittyjä, mutta en vaan osannut. :(
Ja mun elcolle :dumb:

Mut toi buddhalaisuus olis kyllä hyvä, lähetään siitä. Sehän ei oo oikeestaan edes uskonto.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Elppis kirjoitti:
Chap kirjoitti:Miksei kukaan halua lopettaa laitonta huumekauppaa? Ajatelkaa lapsia!
Lähi-Idän ja Etelä-Amerikan poistaminen hoituisi helpommin, siinä menisi huumeetkin, suureksi osaksi.

Tosin Hämärämiehen kellarikin pitäisi posauttaa.. hm.
Ellei sitten lähesty kysymystä siten että uudistuksen jälkeen kaikki nykyisin olemassaoleva huumekauppa ja -käyttö olisi laillista.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:Tiedätkö onko tätä tutkittu?
Kaikkea on tutkittu. Moraalisen motivaation teoreettiset ongelmat ovat olleet filosofian keskiössä ainakin Humesta lähtien, vaikka toki argumentaation jäljet johtavat Ateenan sylttytehtaalle. Moraalipsykologiaa on tutkittu empiirisesti psykologiassa ja teoreettisesti filosofiassa, ja kiinnostavia, molemmat traditiot yhdistäviä juttujakin löytyy vaikka kuinka. Suoraviivaisimmin juuri sinun kysymyksenasetteluusi vastaa varmaan kuitenkin sosiaalipsykologia ihan peruskurssitasolla. Ei kun avoimeen yliopistoon.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Lilo kirjoitti:Uskonto kun uskonto, fanaatikot ovat aina pelottavia. Omasta mielestäni äärikristityt ovat ihan tasan yhtä sekopäistä sakkia kuin äärimuslimit.

Buddhalaiset tuntuu olevan melko rauhanomaista porukkaa.
Tosin, jos tanskalainen pilapiirtäjä tekisi pilaa esim. thaimaalaisten uskosta, kulttuurista ja varsinkaan kuninkaasta, voisivat reaktiot olla yllättävän rajuja.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Lilo kirjoitti:Buddhalaiset tuntuu olevan melko rauhanomaista porukkaa.
No justhan pääsin sanomasta, että on tuossakin uskossa ongelmansa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Pallotin "Ilmastonmuutoksen saaminen hallintaan", koska se lopettaisi maailmalla vellovan ilmastonmuutoskeskustelun. Eijjaksaenää.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ilmastonmuutoksen. Tuo voi olla nimittäin sellainen juttu, jonka korjaaminen halutessa ei sitten heti onnistukaan. Muut vaihtoehdot ovat sitten syöpää lukuunottamatta sellaista hölmöilyä, joka ihmisen pitää opetella itse korjaamaan, jos niin halutaan. Syöpä taas on vain yksi sairaus muiden joukossa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Frederik Krueger kirjoitti:Pallotin "Ilmastonmuutoksen saaminen hallintaan", koska se lopettaisi maailmalla vellovan ilmastonmuutoskeskustelun. Eijjaksaenää.
Eikös suurimman nautinnon saisi sillä, että pistäisi ilmastonmuutoksen kuntoon ja kertoisi asiasta vasta 30 vuoden päästä tyyliin "Ai niin, yks juttu..."
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:Eikös suurimman nautinnon saisi sillä, että pistäisi ilmastonmuutoksen kuntoon ja kertoisi asiasta vasta 30 vuoden päästä tyyliin "Ai niin, yks juttu..."
Joo, tuosta voisi jo melkein saada Nobelin vittuilupalkinnon.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Tiedätkö onko tätä tutkittu?
Kaikkea on tutkittu. Moraalisen motivaation teoreettiset ongelmat ovat olleet filosofian keskiössä ainakin Humesta lähtien, vaikka toki argumentaation jäljet johtavat Ateenan sylttytehtaalle. Moraalipsykologiaa on tutkittu empiirisesti psykologiassa ja teoreettisesti filosofiassa, ja kiinnostavia, molemmat traditiot yhdistäviä juttujakin löytyy vaikka kuinka. Suoraviivaisimmin juuri sinun kysymyksenasetteluusi vastaa varmaan kuitenkin sosiaalipsykologia ihan peruskurssitasolla. Ei kun avoimeen yliopistoon.
En mä jaksa. Kerro sä, miksi en varasta ruokaa lähikaupasta, vaikka en uskokaan helvetin tuleen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Tiedätkö onko tätä tutkittu?
Kaikkea on tutkittu. Moraalisen motivaation teoreettiset ongelmat ovat olleet filosofian keskiössä ainakin Humesta lähtien, vaikka toki argumentaation jäljet johtavat Ateenan sylttytehtaalle. Moraalipsykologiaa on tutkittu empiirisesti psykologiassa ja teoreettisesti filosofiassa, ja kiinnostavia, molemmat traditiot yhdistäviä juttujakin löytyy vaikka kuinka. Suoraviivaisimmin juuri sinun kysymyksenasetteluusi vastaa varmaan kuitenkin sosiaalipsykologia ihan peruskurssitasolla. Ei kun avoimeen yliopistoon.
En mä jaksa. Kerro sä, miksi en varasta ruokaa lähikaupasta, vaikka en uskokaan helvetin tuleen.
En mäkään just nyt taida jaksaa. Lähdetään siis myymälävarkaisiin. Huijaathan sä sossurahojakin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriD kirjoitti:En mä jaksa. Kerro sä, miksi en varasta ruokaa lähikaupasta, vaikka en uskokaan helvetin tuleen.
Koska polveudumme koirista, olemme laumaeläimiä. Laumaeläinten keskuudessa ne yksilöt jotka toimivat yhteisen hyvän eteen selviytyvät todennäköisemmin kuin yksinäiset sudet.

Sinä et varasta ruokaa kaupasta koska pelkäät kiinnijäämistä ja siitä saamaasi häpeää. Vanha kysymys siitä painaisitko nappia jolla kuolisi miljoona sinulle tuntematonta ihmistä, jos saisit siitä hyvästä miljardsi euroa. Linkolalaiset nyt olisivat valmiita maksamaan siitä että saisivat painella nappia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriD

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Frederik Krueger kirjoitti: painaisitko nappia jolla kuolisi miljoona sinulle tuntematonta ihmistä, jos saisit siitä hyvästä miljardsi euroa.
Olisiko mahdollista saada kaksi nappia?
NuoriD

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Kaikkea on tutkittu. Moraalisen motivaation teoreettiset ongelmat ovat olleet filosofian keskiössä ainakin Humesta lähtien, vaikka toki argumentaation jäljet johtavat Ateenan sylttytehtaalle. Moraalipsykologiaa on tutkittu empiirisesti psykologiassa ja teoreettisesti filosofiassa, ja kiinnostavia, molemmat traditiot yhdistäviä juttujakin löytyy vaikka kuinka. Suoraviivaisimmin juuri sinun kysymyksenasetteluusi vastaa varmaan kuitenkin sosiaalipsykologia ihan peruskurssitasolla. Ei kun avoimeen yliopistoon.
En mä jaksa. Kerro sä, miksi en varasta ruokaa lähikaupasta, vaikka en uskokaan helvetin tuleen.
En mäkään just nyt taida jaksaa. Lähdetään siis myymälävarkaisiin. Huijaathan sä sossurahojakin.
Olin nuori ja tarvitsin rahaa.

Vielä epätoivoisena puolustuksena, että siitä on 15 vuotta, jossa ajassa kaikki rötökset henkirikoksia lukuunottamatta ehtivät vanhentua. Mutta kitinäjury on armoton.

Miten voisin hyvittää tekoni ja saada armon?
Chap

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriD kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: painaisitko nappia jolla kuolisi miljoona sinulle tuntematonta ihmistä, jos saisit siitä hyvästä miljardsi euroa.
Olisiko mahdollista saada kaksi nappia?
Mitkä tässä on reunaehdot? Minkä värinen nappi? Voiko ite olla niitten joukoussa ketkä kuolee? Saako valita ne jotka tappaa? Meneekö rahasta verot, ja jos menee, onko pääoma- vai ansiotulovero?
Chap

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Chap »

Emmä kyllä viitti painaa sitä nappia vaikka miljardin saisikin puhtaana käteen. Joutuisin kuitenkin loppuelämäksi linnaan tollaisen seurauksena.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja saira »

Suvinen kirjoitti:Loppujen lopuksi eniten hyötyä olisi varmaan lukutaidottomuuden poistamisessa. Kaikki paha ja väärä kun yleensä on lähtöisin silkasta tietämättömyydestä, aika harva ihminen varmaan on paha syntyjään ellei ole jotenkin sairas. Ihmisten ohjailu, kusettaminen ja alistaminen olisi huomattavasti vaikeampaa, jos näillä olisi tietoa omista oikeuksistaan ja muun maailman menosta. Lukutaidottomuuden poistamiseen lisäisin vielä mahdollisuuden jonkin sortin peruskoulutukseen sekä mahdollisuuden päästä käsiksi puolueettomiin tietolähteisiin.

Yksittäisten ongelmien poistamista, kuten syövän parantamista tai huumekaupan lopettamista en kannattaisi siksi, ettei niistä pitkällä tähtäimellä olisi hyötyä muuta kuin niille harvoille, joita asia koskee. Oikeastaan lopettaisin mieluiten koko maapallolta omaan napaan tuijottelun.

Kiitokset muuten ketjun aloittajalle mielenkiintoisesta aiheesta.
Komps!
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
SikaMika

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Parantaisin maatalouseläinten oloja opettamalla ne lukemaan ja lisäämään käymäänsä huumekauppaa.

Oikeasti, en tiedä pallottaako ilmastonmuutos vaiko lukutaito. Jälkimmäinen saattaisi tosin pahentaa ensimmäistä kun Afrikan kakkamajat muuttuvat pilvenpiirtäjiksi paremman elintason myötä. Sodat tosin vähenisivät elintason nousun myötä, mutteivat ne koskaan lopu. Sota on kuin happi, viina, ruoka, uhkapelit ja naiset; ei ihminen elä ilman niitä loputtomiin.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

saira kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Loppujen ...aiheesta.
Komps!
Voi kiva! Aina yhtä mukava tavata sinut Saira-muru! :h: Et kai vaan ole mustasukkainen kun kutsun Suvista Mussukaksi?

Mun on pakko kai vastata kysymykseen myös. Sotien poisto, joo!

Muuten se on ihan erilaista vastata riippuen siitä asuuko Botswanassa vaiko täällä Jäämaassa.
Ihminen on vain rakennettu oman onnensa sepäksi aika pitkälle ja silloin yleensä käytetään hyväksi niitä asioita, joita on tuurilla saatu eli asuinpaikka. Täältäpäin on myös helpompi hoitaa Botswanan asioita kuin Botswanassa.
Mutta se on varmaa, että kestävän kehityksen periaatteisiin kuuluu yleistiedon ja yhteisvastuun lisääminen. Se on kyllä todella vaikea asia. Minun ihannevaltiossani ei olisi rajoja ja kaikki ihmisten toiminta tehtäisiin sovussa, lämmöllä ja rauhassa. Untahan tämä on.

J o u l u n a r s k a

Edustaa rauhaa ja rakkautta jokatapauksessa. Ja syöpävapaata aluetta.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja saira »

Stadinarska kirjoitti:
saira kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:Loppujen ...aiheesta.
Komps!
Voi kiva! Aina yhtä mukava tavata sinut Saira-muru! :h: Et kai vaan ole mustasukkainen kun kutsun Suvista Mussukaksi?


J o u l u n a r s k a

Edustaa rauhaa ja rakkautta jokatapauksessa. Ja syöpävapaata aluetta.
Eihän tuosta voi mustasukkainen olla. Ja saan kuitenkin itse olla muru! :D
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Jenny Daa-aah! ling

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

SikaMika kirjoitti:Parantaisin maatalouseläinten oloja opettamalla ne lukemaan ja lisäämään käymäänsä huumekauppaa.
:]

Kyllähän lihansyöntiä tulisi rajoittaa hinnoittelulla, saataisiin päästötkin kuriin ja hyvin todnäk samaan syssyyn eläinten olot paremmiksi. En pallottele mittään.
NuoriD

Re: Maailman parantaminen

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:
Kyllähän lihansyöntiä tulisi rajoittaa hinnoittelulla, saataisiin päästötkin kuriin.
Kasvissyönnistähän vasta tuleekin päästöjä, ajattele nyt hernekeittoa tai papusoppaa.
Vastaa Viestiin