Siivous-ala

Yleinen lätinä jä kitinä

Arvostatko siivoojia?

En. Mikseivät ole mielummin työttöminä?
1
2%
En, mutta kiva että joku tekee senkin homman
4
8%
Kyllä. Jonkunhan se on tehtävä (mutta ei minun)
18
35%
Kyllä. Nostan hattua.
29
56%
 
Ääniä yhteensä: 52

ninnithequeen

Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Miten on?
Arvostatko siivous-alaa? Ovatko siivoojat mielestäsi totaalista pohjasakkaa, asemaansa alistuneita vai rautaisia ammattilaisia?

Ja nyt puhutaan yleisten tilojen siivoajista.

Entäpä heidän palkkansa? Mielipiteitä kiitos.
Yönmustaritari

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

ninnithequeen kirjoitti:Miten on?
Arvostatko siivous-alaa? Ovatko siivoojat mielestäsi totaalista pohjasakkaa, asemaansa alistuneita vai rautaisia ammattilaisia?

Ja nyt puhutaan yleisten tilojen siivoajista.

Entäpä heidän palkkansa? Mielipiteitä kiitos.
ninnithequeen kirjoitti:Miten on?
Arvostatko siivous-alaa? Ovatko siivoojat mielestäsi totaalista pohjasakkaa, asemaansa alistuneita vai rautaisia ammattilaisia?

Ja nyt puhutaan yleisten tilojen siivoajista.

Entäpä heidän palkkansa? Mielipiteitä kiitos.
Ammatti siinä missä muutkin. Työ siinä missä muutkin. Kuitenkin niitä harvoja töitä, joissa huomaa kyllä jos tekijä on pois.

Allekirjoittanut makoilee usein myöhään ja/tai tulee aikaisin työpisteelle niin tapaa hyvinkin usein tämän ammattikunnan harjoittajia ja on tullut huomattua, että jostain syystä ollut erittäin mukavia henkilöitä. Siis mitä hittoa. Lähdetään nyt siitä, että tervehtivät tuntematonta henkilöä kun taas sakki kenen kanssa joudut tekemään työsi ei nosta naamaa lattiasta ennen kuin alakoukulla korotat niiden leukaperää kohti hampaiden ylärivistöä.

Ei ja minä en tiedä paljonko siitä tienaa niin en voi ottaa kantaa palkkakysymykseen. Oletan kuitenkin perussiivouksen olevan vain kohtuullisen fyysistä eikä kovin vaativaa, joten ei siitä varmaan hirmuisesti tienaa. Vaan pakko olisi vissiin sitten maksaa jos sitä ei kukaan muuten tekisi.
slam

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja slam »

päivätyö siinä missä muutkin 8h tunnin repasut... aika pianhan hiekkaa ja roskoo kertyisi mestoille... :ohyeah:
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kyllä se on silvissiin, että siivoustyö on ammattitaitoa vaativaa työtä eikä mitään paskahommaa. Kyllä jonkin veran täytyy olla tietoa käytettävistä aineista ja millaisia myrkkyjä voi laittaa millekin pinnalle ja eduksi on myös, että osaa käyttää tarvittavia koneita. Työ on kiireistä ja tarkkuutta vaaativaa. Itse olen joskus harkinnut siivousalan työtä, lähinnä hotellisiivousta, mihin ihastuin syvästi opiskeluaikana.

Arvostan. Palkka vaan on persiistä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
aimohaiku

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Totta kai arvostan. Palkkaus on kuulemma matala.

Tosin meidän firman tiloja siivoaa tällä hetkellä sellainen siivooja, että todellakin toivon, ettei hänelle kovin paljon makseta. Ei edes roskiksia jaksa joka päivä tyhjentää. Mutta tämä toki on yksittäistapaus.
ninnithequeen

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vastaukseni on varmaan aika selvä. Äidilläni on ollut siivousfirma 19 vuotta, joten turha varmaan sanoa paljonko olen ko. hommia tehnyt, ja tiedän aika paljon alasta. Äiti tekee pitkää päivää, ja töitä olisi enemmän kuin pystyy tekemään. Rappusiivousta, firmojen siivousta ja kotisiivouksiakin.
On tietysti ihan eri asia laittaa maahanmuuttaja mopin varteen kuin tilata siivous alan oikealta ammattilaiselta. Kerrottakoon vaikka kuinka siivoilimme erään somalin jälkiä eräässä kohteessa, hän oli luullut olevansa hurjankin fiksu, kun oli lattiavahalla sutinut taloyhtiön saunan kaakeliseinät...
Palkka on todellakin perseestä, mikä on hurjan väärin. Kyllä silläkin alalla pitää aika paljon tietää, ei riitä että huitoo mopilla sinne tänne.
Kid

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Kid »

Olen tehnyt myöskin siivoushommia. Rankkaa oli ja palkka aikas persiistä. Mutta kunnioitan ihmisiä ketkä sitä jaksaa ja tekee työnsä hyvin!
millivanilli

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Olin tosiaan toissapäivään asti töissä eräässä siivousfirmassa. Tessin mukainen palkka on ymmärtaakeni varsin yleinen eri siivousalan yrityksissä, tuolloin esim. toimistojen siivouksesta saa 6,92€/h ja esim. ravintoloiden ja rappujen siivouksesta 7,27€/h. Kuntien palkkaamat siivoojat saavat sitten jo huomattavasti parempaa tuntiliksaa.

Kilpailu siivousalalla on kova, etelästä tulee jatkuvasti halpaa työvoimaa. Olen kuullut huhuja esimerkiksi virolaisten siivoojien tekeväin töitä 4€:n tuntihintaan. Toivottavasti tähän ongelmaan keksitää pian jokin ratkaisu. Tuntui pahalta seurata vierestä, kun työntekijät tekivät niska limassa töitä ja palkat tuntuivat suorastaan naurettavilta, en ymmärrä, että miten moisilla tuloillaan tulee toimeen...
pajazzo

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja pajazzo »

Itse olen aikanani siivonnut. Palkka on tosi syvältä ja työstä harvemmin kiitosta saa. Siitä kyllä jaksetaan muistuttaa, jos jotain on tehty huonosti. Sitäpaitsi monet siivousduunit on keikkaluonteisia. Ehkä neljä tuntia päivässä tai jotain. Tosi harva saa painaa kokopäiväisesti tätä työtä. Siivoustyö tuntuu olevan sellaista, jota voi tehdä oman normaalin duuninsa lisäksi, jos tarvitsee lisää rahaa. Naureskelin aikanani uskomattomille siivoustyön mitoituksille....mm. 2minuuttia aikaa siivota vessa! Joopa joo. On se kumma ettei sitten ehditä mitään tekemään kunnolla vaan kaikki on vähän sinnepäin. Hatun nosto vaan kaikille ahkerille siivojille, jotka ovat mielestäni aivan liian aliarvostettuja. :paijaa:
Mulli75

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Hatun nosto niille jotka sitä tekee.

Nykyään siivouspalveluista nauttivat yritykset ja yhteisötkin osaavat vaatia laatua ja palvelujen monipuolisuutta.

Tästä syystä siivousalan ammattilaisetkaan eivät jää ilman perehdyttävää ja pätevää koulutusta.

Tämän näkee siitä kuinka järjestelmällisesti he hoitavat hommansa jota vielä seurataan tarkkaan minkälaista jälkeä tulee ja onko jossain jotain parannettavaa.

Nykypäivänä kun kierrätys ja hienot sertifikaatit velvoittavat yrityksen toimimaan tietyllä tavalla niin se vaatii ulkoisilta palveluntarjoajiltakin aika paljon.

Palkkauksessa kyllä on parantamisen varaa. Kaiken lisäksi saattaa olla vaarallinen työympäristö esim. junasiivoojat varikkoalueella joutuvat monivuorotyön aikana vaaralle alttiiksi kuten eräs kaverini joka opiskeluaikana vuorotyönä siivosi junia ja lentokoneita.
MarthaFocker

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Kyllä arvostan, ehdottomasti.
Harmi tosiaan, että heidän työtään ei kukaan huomio muuta kuin silloin, kun se on jäänyt tekemättä.

Viime keväänä koulussani siivojaat pesivät seiniä. He olivat muutenkin tosi ihania ihmisiä ja tervehtivät aina iloisesti.
Olin menossa luokkaan ja sanoin siivoojille, että tuleepa valoisampaa kun valkoiset seinät on pesty. Että on ihan uusi huone.
He melkeimpä mykistyivät siitä, että joku huomaa heidän tehdyn työnsä ja että vielä joku antaa siitä kiitosta. Kyllä he jotain vastasivatkin, mutta kun menin luokkaan, kuulin oven takaa siivoojien yllättynyttä mutta iloista ihmettelyä keskenään siitä, että kukaan muisti heidän työtään.
Runkkis

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Runkkis »

Aika monet tavikset (ei siivousalalla työskentelevät) sanovat arvostavansa siivojien työtä, mutta yleinsä samassa virkeessä he mainitsevat "ettei heistä olisi siihen". Kehnompaa palkkaa perustellaan tämän jälkeen, sillä että "työ on sellaista, että kuka tahansa sitä pystyy pienellä perehdytyksellä tekemään". Kauppakoulun käyneet muistavat mainita myös työn matalan tuottavuuden.

Niinpä... Suomalaiset arvostavat siivojia, mutta eivät halua sitä itse tehdä, mutta eivät mielellään haluaisi sitä ghanalaista hammaslääkäriä lattioitaan moppaamaan, kun " ne ei tee työtään kunnolla, kun tyhmiä ja laiskoja ovat". Mieluiten mopin ääressä nähtäisiin, joku veljeskansan edustaja, kun ahkeria suomalaisia ei enään löydy...
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Mojo »

KoNppaan arvostajia, ja liityn heidän joukkoon. Itsekin olen jonkun pätkän ollut siivojana eräässä tehtaassa.

Duunissa, missä paikat menee sietämättömään kuntoon, sekaisin ja paskaisiksi ellei siivooja tee työtään, sitä on oppinut tosiaan arvostamaan siivoojia entistäkin enemmän. Lisäksi nuo meidän siivoojat (yksi täysaikainen aamuvuorossa ja muutama osa-aikainen opiskelija vuorotellen iltavuorossa) on mukavia tyttöjä ja aina hyvällä tuulella.
Harmi vaan ettei edes meillä tuota arvostusta ole kaikilla, ainakaan siitä päätellen miten he turhaan laittaa paikat sekaisin, heittävät roskan surutta lattialle vaikka roskis olisi viiden metrin päässä jne... Kuittaavat vaan että "sitä vartenhan meillä tuo siivooja on" :evil: Vittu... laittaisin ne muutamat tekeen juuri niitä siivojan hommia vaikka viikoksi jos pystyisin.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Exsat

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Arvostan, mutta en tekisi itse. Tai siis muuten voisin tehdäkin, mutta lääkärin määräyksestä pysyttelen pois siivous-, kampaamo- ja muista vahvojen kemikaalien jatkuvaa käsittelyä vaativista töistä.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Arvostan kovasti. Joskus moista hommaa tehnyt itse. Monet luulee että pieneläinhoitajan koulutus takaa työpäivän eläinten parista.. Pah, suurin osa on kloorilla ja muille desinfektioaineilla paikkojen putsausta ja desinfioimista.
Kennelissä tosin pestään kusta ja kakkaa ym. eläimen nestettä, toimistosiivous on vähän siistimpää.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja aasi »

Jonkunhan se on tehtävä. En ole ajatellut koskaan tekeväni työkseni, omien paskojen siivoaminen riittäköön.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Enthu

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Enthu »

Arvostan mutta terveydellisistä syistä = skolioosi selässä en kovin kauaa pystyisi hommaa tekemään...omassa läävässä&taloyhtiön aktiivisena asukastoimikunnan jäsenenä pihatöissä mulle ihan riittävästi tekemistä...
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Siitä ei ole kauan, kun tummaihoinen vanha herra keräili roskia metroaseman lattialta siinä punakeltaisessa työasussa, selkä suorana ja hymy huulilla. Minulle tuli kyynel silmään kunnioituksesta ja olin jo menossa kiittämään häntä, mutta sitten tuli typerääkin typerämpi ajatus mieleen: Entä jos mies tulkitsee minut jotenkin rasistiseksi? Kävelin viileästi ohi. Vieläkin harmittaa. Olisi pitänyt pitää pää kylmänä ja tajuta, että kyllä ihminen näkee milloin toinen on aidosti kiitollinen ja milloin rasisti. Ja että arvostuksensa näyttäminen toiselle on miljoona kertaa tärkeämpää kuin pelko oman kunnian menetyksestä. *huokaus*

Siis toki arvostan. Itse tekisin siivoustyötä vain silloin, jos olisin rahapulassa ja siivoustyön lisäksi tarjolla olisi vain puhelinmyyntiä ja huoraamista. Tämä ei johdu arvostuksistani, vaan siitä että olisin siivoojana nykyistä onnettomampi.
Aito_Johanna

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

aimohaiku kirjoitti:
Tosin meidän firman tiloja siivoaa tällä hetkellä sellainen siivooja, että todellakin toivon, ettei hänelle kovin paljon makseta. Ei edes roskiksia jaksa joka päivä tyhjentää. Mutta tämä toki on yksittäistapaus.
Se sama kaveri käy meidän työpaikalla! Pölypallot kierivät lattioilla, vaikka kuinka olisi muka siivottu.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja aasi »

Aito_Johanna kirjoitti:Se sama kaveri käy meidän työpaikalla! Pölypallot kierivät lattioilla, vaikka kuinka olisi muka siivottu.
Ja mulla kotona! Ei tuommoisesta voi vaan maksaa mitään palkkaa!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
ninnithequeen

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Aito_Johanna kirjoitti: Se sama kaveri käy meidän työpaikalla! Pölypallot kierivät lattioilla, vaikka kuinka olisi muka siivottu.
Onko tullut mieleen, että toimistoissa sitä pölyä vaan kertyy, eikä ammattitaitoisinkaan siivooja saa niitä joka nurkasta pois annetun ajan puitteissa? Vai palkattako pitäisi ylitöitä painaa?
Suursiivoukset kun ei yleensä käy, koska "ovat niin kalliita". Ja sitten päälle valitetaan...
Angita

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Angita »

Arvostan, mutta en itse tekisi, koska yksinkertaisesti inhoan siivoamista. Jahka rahat riittävät, palkkaan siivoojan kotiinikin. Aikoinaan tein yhtenä kesänä laiva-/terminaalisiivoojan hommia - ei napannut.
Aito_Johanna

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

ninnithequeen kirjoitti:
Aito_Johanna kirjoitti: Se sama kaveri käy meidän työpaikalla! Pölypallot kierivät lattioilla, vaikka kuinka olisi muka siivottu.
Onko tullut mieleen, että toimistoissa sitä pölyä vaan kertyy, eikä ammattitaitoisinkaan siivooja saa niitä joka nurkasta pois annetun ajan puitteissa? Vai palkattako pitäisi ylitöitä painaa?
Suursiivoukset kun ei yleensä käy, koska "ovat niin kalliita". Ja sitten päälle valitetaan...
Kyse ei ole mistään nurkista, vaan tosiaan siitä, että tennispallon kokoisia pölytolloja kierii pitkin keskilattioita. Mut joo, siitä en tiedä, oisko syynä liian kireät siivousaikataulut.
DeliriumTremens

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja DeliriumTremens »

itsekin olen siivonnut työkseni joskus, ja todellakin työn rankkuuteen jne nähden palkka on aivan liian pieni, erittäin aliarvostettu ala, kuten monet muutkin palvelualat, jotka eivät tee suoranaista tuottoa (vrt. sairaanhoitoala) Inhottaa suoraan sanottuna! Yritysjohtajat vetää miljoonaoptioita ja duunarit kituuttelevat ylityöllistettyinä ja alipalkattuina!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Siivous-ala

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Runkkis kirjoitti:Kauppakoulun käyneet muistavat mainita myös työn matalan tuottavuuden.
Toivottavasti eivät. Siivooja saa tuottaa työnantajalle vaikka 10000e päivässä, eikä liksa silti nouse, jos ovella on jonossa toinen toistaan halvemmalla tekeviä.

Itse arvostan kaikkea työn tekoa, eikä siivoaminen ole poikkeus.
Vastaa Viestiin