Ultimate ruokavalio (hifistely)

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Muista hyvät rasvat. Esim Virgino luomurypsäristä.
Maistuu myös ruisleivällä ok, kunhan leipä ei ole kovin reikäistä -> öljyt käsille.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Asie Payton

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Asie Payton »

Vaola kirjoitti:Soijatuotteisiin en ole juurikaan perehtynyt
Noihin olen perehtynyt. Oikeen hyvää tavaraa, mutta pitää muistaa, ettei lainkaan niin monipuolista proteiinin lähdettä. Muutoin en juuri hifistele - tärkeintä on muistaa vetää aamuisin muutakin kuin vain kahvia. Siinä suhteessa kaurapuuro on edelleen ykkösjuttu ja jos sitä ei saa, niin sitten vihreällä ja punaisella koristeltu ruisleipä tai pari. Kulutuksen mukaan monipuolisesti. Nyt en juuri kuluta, joten en juuri syökään. Puputan lähinnä salaattia, kalaa ja ruisleipää. Ai niin ja punkkua! Hyvää mieltä ei saa unohtaa :]
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Panostaisin ennen kaikkea hyvään makuun. Esim. rasvattomat juustot heivaisin alimpaan helvettiin. Ei niistä täysrasvaisista juustoista mitään syöpää saa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vaola kirjoitti:Mä olen joskus koettanut (mutten yksin jaksanut) kasata sellaista ruokalistaa, joka takaisi kaikki vitamiinit ja ravintoaineet, ilman että tarvitsisi napsia pillereitä tai lisiä.
Ei onnistu ainakaan meikäläiseltä. Nykyisen d-vitamiinimäärän saamiseksi pitäisi juoda ~ 15 litraa maitoa, syödä kasvatettua lohta 3 kiloa tai silakoita 300g joka hemmetin päivä. Eikä nykymäärä ole kuin suunnilleen puolessa tavoitemäärästä.

Random linkki
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Chap

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Chap »

Itse pyrin syömään terveellisesti sekä aivojen virkeyden että yleisen terveyden näkökulmasta.

Hyviä aivoruokia ovat esim.:
Kala, kiivi ja saksanpähkinä (sisältävät omega-3:sta)
Kurkuma
Kaakao, vihreä tee, sitrushedelmät, viinirypäleet (sisältävät flavonoideja)
Linssit, kukkakaali, parsa, avokado, manteli, saksan pähkinä, oliiviöljy (sisältävät B ja E vitamiineja)
Sitrushedelmät ja useimmat marjat (sisältävät C-vitamiineja ja karoteenia)
Maito, kala ja useimmat pähkinät (sisältävät kalsiumia, sinkkiä ja seleeniä)
Parapähkinät, kaakao ja mustapippuri (sisältävät kuparia)
Kala ja linssit (sisältävät rautaa)
Lisäksi kannattaa välttää tyydyttämättömiä rasvoja sisältäviä ruokia kuten tali, laardi, kookosöljy ja monet maitotuotteet

Muuten pyrin noudattamaan seuraavaa ruokavaliota:
Energiatiheiden ruokien välttäminen kuten sokeriset limut
Vähintään 500 g vihanneksia, 100 g hedelmiä ja 100 g marjoja päivässä
Korkeintaan 500 g punaista lihaa viikossa
Prosessoitujen lihatuotteiden kuten pekonin ja kinkun välttäminen
Reilusti suolaisten tuotteiden välttäminen
”Turhien” hiilareiden välttäminen, esim. duunissa otan perun sijaan vihanneksia
Alle 10 alkoholiannosta viikossa
Prosessoitujen ruokien välttäminen kuten mikroruoat ja murot
Lisäravinteiden välttäminen, poikkeuksena on omega-3 pillerit koska en syö kalaa ja D-vitamiini talvisin
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti:Panostaisin ennen kaikkea hyvään makuun. Esim. rasvattomat juustot heivaisin alimpaan helvettiin. Ei niistä täysrasvaisista juustoista mitään syöpää saa.
Näin. Rasvaton juusto ja serkkupoikansa on ehkä paskin väläys ikinä. Sama kuin myisi nollan prosentin kossua kympillä pullo.

Ylipäätään: vähän kasviksia ja kuituja, ihan vaan omatunnon ostamiseksi. Sitten paljon lihaa, kalaa tai kanaa ja iso läjä hiilaria. Kastikkeet saavat kelvata kevyinä. Hedelmää monipuolisesti ja rahkaa, paljon rahkaa.

Chapin lista muuten alkoi ahdistamaan big time. En voisi kuvitellakaan syöväni noin harkiten. Aivan liian kahlitsevaa ja tylsää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tällä hetkellä safkat suunnilleen näin:
- aamulla: puuro+ 1rkl rypsäri, gefilusjugu 1dl, kotimaisia pakaste marjoja, vettä
- töissä päivällä: peruna 1kpl (tai vastaavasti riisiä/pastaa), kalaa/kanaa/lihaa reiluhkosti, samalle lautaselle yli puoli lautasellista salaatteja, loraus öljyä edellisiin, 1 siivu ruisreal, lasi vettä
- illalla: jokseenkin edellisen mukaan
- päivän mittaan vettä, pari tai muutama hedelmä, pähkinöitä kourallinen.

Pyrin katsomaan rasvojen laatua, suolan määrää ja vältän eineksiä mahdollisuuksien mukan. TArjottuja pullia/kakkua/leivoksia en automaagisesti jätä syömättä, mutta pyrin kohtuukäyttöön. Alkoa menee 1 annos viikossa (noin keskiarvo vuodelle jaettuna), nyt olen menossa alkoviikolla 6.
Karkit, keksit ja jäätelöt yritän jättää kauppaan.

Tavoite? Etupäässä (ja takapäässä!) parempi vointi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mulla on tavoite; syödä fiksummin. Ruuan sisältö ei tällä hetkellä ole ongelma, vaan se, etten syö oikeina aikoina, vaan tungen itseni täyteen klo 20 illalla. Ei tervettä, ei.

Kuulun siihen ryhmään, joka ei ole koskaan pystynyt syömään aamupalaa. Viimeisen reilun viikon ajan olen väkisin syönyt jogurtin kun herään, Berocan kera. Reilu tunti siitä olen syönyt joko muroja tai puuroa, ja juonut vasta sitten aamukahvin/-teen.

Lounaalla tulee syödä enemmän kuin voileipä, mä en pärjää. Ja jälkkäriksi se hedelmä, ei mitään namia.

Illallinen mieluiten ennen klo 19. Paska juttu vaan että mies tulee iltavuorosta kotiin aina 20.45 maissa, ja pojan saan nukkumaan 19-19.30 aikoihin. Ei siinä jää paljon vaihtoehtoja, koska syödä illallinen.

Paljon olis petrattavaa, olis energiataso ihan toista. Ruuan sisällössä ei sinänsä mitään vikaa ole.
The great club outshines the individual, always and forever.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Leila »

Terveellistä teillä, missä kaikki sipisinmupeltajat?
Minun syömisessä tärkeintä on nälän poistaminen. Nyt varsinkin kun teen (tai nyt olen sairauslomalla) fyysisesti raskasta työtä, niin ruoan on oltava sellaista, että nälkä lähtee. Tosin nyt saikulla ollessani olen huomannut, että vähempikin riittää. Ei ole ole enää niin nälkä ja pienemmät ateriat riittää.
Meillä syödään säännöllisesti jo ihan lasten ja töidenkin takia. Aamiainen, lounas, välipala ja iltaruoka/iltapala joka päivä. Aamiaisella ja lounaalla syön niin paljon kuin jaksan, illalla riittää sitten vähempikin. Marjoja ja hedelmiä menee, kasviksia yritän laittaa nykyään joka ruokaan, leipää syödään sekä tummaa että vaaleaa. Maitotuotteet on meillä ehkä se ongelmallisin juttu. Rasvaton maito ja piimä on käytössä, samoin mies vetää jotain 5% juustoa. Sen sijaan minun juusto on rasvaisempaa ja jogurtit meillä on yleensä ihan sitä rasvaista versiota. Rasvaton juksu on aika vetistä. Näin maidontuottajana ja sitä kautta myös maitorasvantuottajana en nyt osaa pitää sitä rasvaa ihan kauheana myrkkynä kohtuullisessa määrin nautittuna. Kalaa olen laittanut ainakin kerran viikossa, muuten syödään naudanlihaa ja broileria. Possu ei meillä oikein muuten mene kuin makkarassa, kinkkuna ja kesällä grillissä.
Parannettavaa ruokavaliossa tietysti olisi. Sokerisotkuja tulee syötyä ihan liikaa. Tykkään myös rasvaisesta ruoasta ja kunnon grillisapuska on joskus älyttömän hyvää. Olen kuitenkin ajatellut, että kohtuus kaikessa. Kun on vielä terve ja normaalipainoinen ja toisaalta jossakin määrin syö mitä mieli tekee (usein tekee mieli ihan porkkanoitakin ja toisaalta pullakin tulee joskus tarpeeseen) niin eiköhän tässä pärjätä.
Mites teillä alkoholi osana dieettiä? Käsittääkseni päivittäin nautittuna lasillinen punkkua tekisi ihan hyvää.
Äiti ei tiedä
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Leila kirjoitti: Mites teillä alkoholi osana dieettiä? Käsittääkseni päivittäin nautittuna lasillinen punkkua tekisi ihan hyvää.
Nykytilanteessa on tullut huomattua kuinka suuri väärinkäsitys ylläoleva väittämä on. Päivittäinen alkoholiannos, oli se mitä tahansa, ei ole kenellekään hyväksi.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja swirl »

Mä olen ihan hurahtanut ja alkanut ituhippeilemään. Syynä oma hyvinvointi, mähän tykkään eläimistä eniten hyvän kastikkeen kanssa. Ensin päätin kokeilla maitotuotteiden jättämistä pois, mutta pian se sitten kehittyi siihen, että olen melkein vegaani. Melkein, koska tässä ei nyt ole takana mitään suurta ideologiaa, joten mun maailmani ei kaadu siihen, että syön vaikka hieman kanaa, jos mieli tekee tai muuta ei ole tarjolla. Aika nopeasti katosivat refluksioireet (saattavat kyllä tulla tosi pahana, jos poikkean valitsemaltani tieltä) sekä muut epämääräiset vatsaoireet.

Aamuisin syön yleensä soijajugurttia ja jotain hedelmää. Yleensä ananasta, mutta pyrin kyllä tulevaisuudessa jättämään säilykeruuat pois ja syömään vain tuoreita juttuja. Syön paljon erilaisia papuja, tummaa riisiä, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, tofua, pähkinöitä… terveellistä settiä siis. Smoothieita teen aika usein. Teen joka viikko kerran-pari hummusta tai pinaatti- tai rucolapestoa, joita syön leivän päällä. Syön pelkkää täysjyväruisleipää tai itse tehtyjä sämpylöitä, joissa on kaikenlaisia siemeniä sun muuta sellaista. Kahvin olen vähitellen jättänyt kokonaan pois ja juon pelkkää vihreää teetä. Alkoholijuomista käytän melkein ainoastaan punaviiniä, mieluiten luomusellaista. Limsat sun muut olen jättänyt pois myös.

Olen myös vastikään innostunut superruuista. Tää on vielä niin uusi juttu, että en voi kommentoida vaikutuksia olotilaani, mutta vegeruokavalio on parantanut vointiani ihan suunnattomasti. Jaksan paljon paremmin, aivotkin tuntuvat toimivan paremmin, näytän ihan vitun paljon paremmalta (ND, tää on ehkä se voodoojuttu), paino putoaa, vaikka en tätä laihtuakseni teekään. Joitain vitamiineja joudun ottamaan purkista – esim. B12-vitamiinia ei saa kasvisruokavaliosta.

Jäätelöstä en silti varmasti luovu koskaan täysin. Joku roti.
milli

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja milli »

Minä tutustuin pari vuotta sitten karpaamiseen, alkuunsa vähähiilihydraattinen ruokavalio tuntui hyvinkin hankalalta ja välillä oli lopsua jo takaisin normaaleihin leipiin/pullaan jne. Sitten kävin vuosi sitten hypnotisoitavana ja sen jälkeen karppaaminen on tuntunut hyvin vaivattomalta.

En ole mikään tiukka alakarppi, sillä syön muutamana aamuna viikossa ruishiutaleista, pellavan- ja auringonkukan siemenistä tehtyä puuroa, sekä tykkään syödä hedelmiä ja marjoja.

Moni ihmettelee sitä, että miten voi yhtäkkiä luopua pastasta, riisistä, perunasta, banaanista, rypäleisät sekä valkoisesta jauhosta ja sokerista. Nooh, kyllähän se aikansa vaatii, mutta palkintona on jatkuva hyvä olo kropassa.

Karpatessa verensokeri pysyy tasaisena, kun ei tule syötyä hurjasti hiilihydraatteja, ja tulee syötyä tavallista enemmän (ei kuitenkaan epäterveellisen paljon) proteiineja, jotka pitää nälän imo nälän parhaiten poisssa.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin mulla on kokkoblogi jossain on muutamia karppireseptejä, ja lisää tulee sitä mukaan mitä jaksaa/muistaa kehitellä ja kirjoittaa ylös.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Vesper »

En ole pakottanut itseäni mihinkään ruokavalioon vaan syön täysin fiilispohjaisesti. No jos nyt joku erikoisuus pitää mainita niin syön ruisleivän päällä tomaattipyrettä, en rasvoja. Ja välttelen kaikin tavoin eineksiä sekä natriumglutamaattia. Aiemmista yrityksistä huolimatta palasin kesällä aspartaamin pariin... :/
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
bliss

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja bliss »

Suvinen kirjoitti:tarvitsisin jotain korvaamaan ne ainaiset iltapalavoileivät..!
Toimisko sulla sellainen, että jo päivällä valmiiksi paloittelet erilaisia vihanneksia ja hedelmiä kauniisti lautaselle ja teet vaikka vihanneksille jonkun kevyen dippisoosin? Lautanen on sitten kiltisti jääkaapissa odottamassa iltapala-aikaa.
Itse sain vähennettyä leivän pupeltamista noin kolmannekseen entisestä tuolla tavalla.
milli

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja milli »

Suvinen kirjoitti:Mua kiinnostaisi eniten kaikista ruokavalioista juuri vähähiilihydraattinen. Ongelma on siinä, etten syö lihaa, mikä supistaa ruokalistaa aika merkittävästi. Tai ehkä olen vain laiska; vaihtoehtojen etsiminen voileipä/pulla/pasta/perunalinjalle tuntuu ylivoimaisen vaikealta. Ja aina jos olen parikin päivää salaatti- ja raastelinjalla saan järkyttäviä ilmavaivoja. Mutta täytyy kurkkailla blogiasi, jos löytyisi taas uutta puhtia.
Kurkipa vaan mun blogia, kyllähän sitä tulee syötyä "leipää" päivittäin :) Ja kukkakaalista saa tosi hyviä gratiineja, linssit ja pavut on kans pop.
Hmm.. monia noita mun tekemiä ruokia voi kyllä tehdä soijarouheesta .. tai vastaavista.. esmes keikauksen ohjeen mukainen chili.. niin sen voi tehdä ihan hyvin soijarouheesta :) siis jauhelihan korvaaminen sillä.

Halloum on sit kans kova sana :) sitä paistaa vaikka vähän salaatin seuraksi.. tai tai tai ideoita kyllä löytyy :) Monet muhenokset voimii sellaisenaan oikein hyvinkin yksinään ateriana.
milli

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja milli »

Mantelileipä
Kuva

Siemenleipä
Kuva
Bhven

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Suvinen kirjoitti:tarvitsisin jotain korvaamaan ne ainaiset iltapalavoileivät..!
Puoli kiloa porkkanoita.
Kai Nalo

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Mun mielestä teidän pitäs ottaa mallia Savi:n ruokavaliosta parin vuoden takaa. Se oli kunnon jokinorsudietti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja annepa »

milli kirjoitti: Halloum on sit kans kova sana :) sitä paistaa vaikka vähän salaatin seuraksi.. tai tai tai ideoita kyllä löytyy :)
Mietinkin tuossa yksi päivä halloumia taas pitkästä aikaa mutta nyt kun sanoit sen tässä niin iski himo. Tiedän siis mitä paistan illalla *kuol*

Minä olen meidän perheen E-poliisi. Välttelemme kauhiasti lisäaineita - ei kaikkia - ja erityisesti MSG:tä. Lisäksi olen vähentänyt hiilarien syömistä ja lisännyt rehuja ja hedelmiä. Juustokin on ystävä <3 Linssit ja kidneypavut on kokeiltu, seuraavaksi vuorossa on härkäpavut, jotka jo oottaa liottamista. Lisäksi kaikki höpömehut on jääneet pois ja margariinit ym tekoruuat. Leivän päällä menee tomaattipyre tai öljy-voi-seos. Lasissa on vettä tai täysmehua. Esim äitin tekemä mustikkamehu JOSSA EI OLE SOKERIA on ihanaa, siis nestemäistä mustikkaa. NAM!

Leipää syön ehkä noin 6 palaa viikossa ja sekin yleensä täysruisleipää.

Ruokarytmistä puuttuu yks ateria, syön aamupalan (soygurt-marja-banaani-smoothie), töissä lounaan, joka tosi usein on raakasalaattia ja illallisen kotona. Illallinen on yleensä kasvispitoinen sekin. Viikonloppuna sitten pihviä, käristyksiä, lihakeittoja ym. Tohon pitäisi vielä ympätä välipala mut se on vaikiaa.

Pilaan hyvän syömäviikon aina viikonloppuna jostakin syystä. Silloin syön yleensä välipalan lounaan aikaan ja sitten lämpimän ruuan ja illalla ehkä jotain hedelmiä. Liian vähän siis. Ja...

Juon liikaa, vaikka en juokaan arkena juurikaan ja ehkä sen juomisen takia olen aika paksu. Vielä.

Suuret linjat on kunnossa, nyt tehdään hienosäätöä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
milli

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja milli »

Hei, leivän päälle voi muuten laittaa avokadotahnaa.. se on kans nannaa :) :h:
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja annepa »

milli kirjoitti:Hei, leivän päälle voi muuten laittaa avokadotahnaa.. se on kans nannaa :) :h:
Pelkkää muussattua avocadoa vai joitain siihen sekoitettuna? Molempi tietysti käy :) mut jotenki se pelkkä avocado tuntuu pliisulta. Avocado-chili-vspiuli-mössö vois olla pop.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
milli

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja milli »

Tänään tein avokadotahnaa johon olin lisännyt vain sitruunamehua. Toimi oikein mukavasti. Hyviä rasvoja ah.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Pulkannaru kirjoitti:Muista hyvät rasvat. Esim Virgino luomurypsäristä.
Rypsiöljy vs oliiviöljy = ota tuosta sitten selvää. Suomalaiset tutkijat tuntuvat olevan järkähtämättömästi sitä mieltä että rypsiöljy on paljon terveellisempää kuin oliiviöljy. Tiedä sitten kuinka paljon tuossa väitteessä on kotiinpäinvetoa (ovathan Itämeren myrkkysilakatkin suomalaisten viranomaisten mielestä hyvin ihmisravinnoksi kelpaavaa, vaikka muualla Euroopassa ollaan toista mieltä), koska toisaalta jotkut tahot ovat puolestaan tätä mieltä:

http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketi ... 36836.html

Kyseisestä keskustelusta jäi minulle lähinnä kuva että rypsiöljy huonontaa, ei paranna, omega-3/6 suhdetta. Tiedä sitten.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Frederik Krueger kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:Muista hyvät rasvat. Esim Virgino luomurypsäristä.
Rypsiöljy vs oliiviöljy = ota tuosta sitten selvää.
How hard can it be!?

Oliiviöljyä lyödään salaattiin ja leivälle. Rypsärillä paistetaan silloin kun ei käytetä voita. Eli maku ja ominaisuudet ratkaisevat. Jos käyttää molempia kuten sivistyneen ruuanlaittajan kuuluu, niin mitään tappavan myrkyllistä syövällistä epätasapainotilaa ei synny.

Mitään ruoka-ainetta ei saa käyttää sen vuoksi, että 'sitä pitää käyttää'.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ultimate ruokavalio (hifistely)

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:Muista hyvät rasvat. Esim Virgino luomurypsäristä.
Rypsiöljy vs oliiviöljy = ota tuosta sitten selvää.
How hard can it be!?

Oliiviöljyä lyödään salaattiin ja leivälle. Rypsärillä paistetaan silloin kun ei käytetä voita.
Lähinnä kommentoinkin sitä käytettyyn esimerkkiin, eli ravinnonlähteenä (leivän päällä tai vaikka suoraan pullon suusta), ei niinkään paistorasvan ominaisuudessa.

Me suomalaisethan tosin saamme rypsäriä nykyisin puoliautomaattisesti vähän kaikkialta, sitä sotketaan tätä nykyä vähän kaikkeen kuten soijaa lihaeineksiin konsanaan.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Vastaa Viestiin