Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Clay »

Mayah kirjoitti:Helvetin iso osa ihmisistä uskoo sen, mitä he haluavat uskoa. Voin ja makkaran ystävät varmasti ilahtuvat näistä uutisista ja palvovat Heikkilää jumalanaan.

Kyllähän noita kaikenmaailman hölynpölytutkimuksia aina tulee, on jos jonkin sortin koulukuntaa ruokavalion suhteen. Itse luotan siihen, että kun syö monipuolisesti niin ei ainakaan ihan päin vittua voi ruokavalio mennä.
Ei kai tässä kukaan monipuolista ruokavaliota vastaan puhu? Pointti lienee, ettei voita tarvii korvata hiilareilla. Ja jos pelkää, ettei saa tarpeeksi hiilareita, kun grillailee kesällä, niin voi ostaa jauhomakkaraa.
Nyt penikseni on fantastinen!
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mayah kirjoitti:BTW, moni on ehkä kuullut joskus juttua Välimeren ruokavaliosta...
...joka perustuu hyvin pitkälti nopeiden hiilihydraattien saannin rajoittamiseen, ja onkin siksi kohtuullisen toimiva.

Kysehän on loppupeleissä ainoastaan siitä, miten kansanterveyttä kohennetaan. Ei ainakaan sillä tavalla, että lääkäristä saatava apu on luokkaa "syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut", sillä se ei motivoi ketään. Sellaisia "ohjeita" kuuntelevat jaksavat kuukauden verran tappaa itseään veren maku suussa lenkkipolulla, jatkuvaa nälkää päivittäin kärsien. Ja silti paino tippuu kaikkeen siihen kärsimykseen nähden huonosti tai ei yhtään. Ei kukaan motivoidu parantamaan terveyttään ja laihtumaan sillä tavalla. Tiedän ihan omakohtaisesta kokemuksesta. Se ainoastaan masentaa.

Niin kauan kun hiilihydraattien roolin tärkeyttä ei tunnusteta nälän- ja painonhallinnassa, vaan ainoastaan manataan tuota ylläolevaa yliyksinkertaistettua mantraa, ei asiassa päästä yhtään minnekään. Se luo ainoastaan syyllistyneitä ja masentuneita laihdutuksen yrittäjiä ja epäonnistujia tilastojen mukaan noin 90% todennäköisyydellä.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

elco kirjoitti:Ja vaikka ratkeaisikin niin sinähän et niitä nappeja söisi.
Riippuu siitä miten ne toimisivat. Jos ne vaikka siirtävät uuden ruoasta tulevan rasvan ulosteeseen, niin mikäs siinä. Olisihan se kiva koitttaa laihtua samalla kun syö kuin ennenkin. Tosin itse ongelmaa ne eivät poistaisi.


Äh. Mikä se nimitys oli henkilölle joka rakastaa ruokaa, alkoholia ja nautintoja. Ei kulinaristi vaan?
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kai Nalo kirjoitti:
elco kirjoitti:Ja vaikka ratkeaisikin niin sinähän et niitä nappeja söisi.
Riippuu siitä miten ne toimisivat. Jos ne vaikka siirtävät uuden ruoasta tulevan rasvan ulosteeseen, niin mikäs siinä. Olisihan se kiva koitttaa laihtua samalla kun syö kuin ennenkin. Tosin itse ongelmaa ne eivät poistaisi.


Äh. Mikä se nimitys oli henkilölle joka rakastaa ruokaa, alkoholia ja nautintoja. Ei kulinaristi vaan?
Hedonisti. Allihan on reseptivapaa laihdutuslääke, orlistaatti, jonka toiminta perustuu siihen että se estää osittain rasvan imeytymiseen ruuansultuskanavaan, ja noin 1/4 syödystä rasvasta poistuu ulosteen mukana imeytymättä. Aivan järkyttävä tuote. Kokeilin sitä vajaan viikon verran. Läskiä ei lähtenyt mutta kalsareita sai kyllä olla pariin otteeseen vaihtamassa. Pierrä ei nimittäin saa. Niin kuivalta kuin se pieru tuntuisikin, se ei ole sitä. Perseestä kun tulee öljysumua vaikka miten rasvattomasti yrittäisi syödä. Kyllä, siis ihan sumua/höyryä pierujen mukana. Eeppinen fail on siis aina kulman takana.

Mulla on 42 pillerin purkista about 2/3 jäljellä. Saa tulla hakemaan kuka haluaa. :P
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Manaaja kirjoitti:[Allihan on reseptivapaa laihdutuslääke, o

Kaveri sai reseptin lekurilta jotain tollasta vastaavaa noin 10 vuotta sitten, ja se laihtui sillä parikytä kiloo. Se oli semmonen nappi joka piti ottaa aina ½ tuntia ennen safkaamista. Mut arvaahan sen mitä sillekin tapahtui kun kuuri loppui..


Edit. Hedonistihan se jooo.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Manaaja kirjoitti:...jatkuvaa nälkää päivittäin kärsien...
Tästä tulikin mieleeni, että ihminen tottuu yleensä aika nopeasti pienempäänkin määrään sapuskaa. Eli jos nyt alussa vähän nälkä kurnii, niin ei se ikuista ole. Vatsalaukku kutistuu aika nopeasti. Luulen, että suurin osa nälästä on ns. tottumus- ja mielihalunälkää.
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kreitsu kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:...jatkuvaa nälkää päivittäin kärsien...
Tästä tulikin mieleeni, että ihminen tottuu yleensä aika nopeasti pienempäänkin määrään sapuskaa. Eli jos nyt alussa vähän nälkä kurnii, niin ei se ikuista ole. Vatsalaukku kutistuu aika nopeasti. Luulen, että suurin osa nälästä on ns. tottumus- ja mielihalunälkää.
Riippuu ihan liikunnasta. Kyllä kun mä tein kympin lenkkejä päivittäin, niin mulla oli koko ajan nälkä, kun pidin annokset niin pieninä, että päivittäinen energiansaanti oli 1500 kilokalorin luokassa. Ei siihen ainakaan kahdessa kuukaudessa tottunut.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tässä nyt on puitu näkymyksiä lihavuuteen ja sen vähentämiseen. Itse heitän suurimmaksi syyksi liian vähäisen liikkumisen. Tämänhän voi tietenkin joku nokkela kääntää muotoon "jos syö vähän, niin ei tarvitse liikkua" tai muuta vastaavaa. Kuitenkin panonhallinnan ja elämänlaadun kannalta on selvästi useimmille oman lajinsa löydettyään jopa naurettavan helppoa pitää painonsa kurissa. Miettikääs nyt...minä esmes, joka ei tod ole siunattu läpipaskuudella. Siis melkein joka päivä kun liikkuu siten, että hengityselimetkin rasittuu ja välillä poikkeaa salilla, jotta tulee lihasmassaa sen verran, et vaatteet näyttää hyvältä päällä, niin syödä voi aika hemmetin paljon eli 3k kaloria, kunhan vain hieman katsoo mitä syö. Itse syön runsaskalorista ravitsevaa ruokaa, joka ei paljon rasvaa kuitenkaan sisällä.

Tämä on siksi hemmetin iisiä, koska kun sinulla on lihasmassaa ja kun aineenvaihduntasi on korkea hyvän kunnon johdosta, niin kulutat runsaasti tekemättä yhtään mitään. Miksi ei siis valitsisi runsasta ja monipuolista liikuntaa sen sijaan, että kituuttaa jollain epäinhimillisillä ja usein lyhytkatseisilla dieeteillä? Sitä paitsi liikunta on hauskaa ja hyväksi yläkerralle.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kyllä asiantuntijat ovat poikkeuksetta sitä mieltä, että hoikistuminen ja ihannepainossa pysyminen on 80-90% kiinni ruokavaliosta ja korkeintaan sen 10-20% liikunnasta. Liikunta on usein varsin huono keino laihduttaa, sillä se kasvattaa nälkää. Lisäksi kuntoa nostattavan liikunnan harrastaminen on monelle ylipainoiselle vaikeaa tai jopa vaarallista.

Lihasten merkittävä kasvattaminen on oma lajinsa, ja rikki rääkätyt lihakset nostavat kulutusta levossakin. Mutta aika pieni osa ihmisistä loppupeleissä haluaa kasvattaa lihaksia/harrastaa punttia.

Liikunnasta on toki sitten paljon muita terveyshyötyjä, joita painolla ei voida mitata. Mieluummin hyväkuntoinen läski kuin huonokuntoinen riuku.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Manaaja kirjoitti: Lisäksi kuntoa nostattavan liikunnan harrastaminen on monelle ylipainoiselle vaikeaa tai jopa vaarallista.
Tää oli ihan paras :rofl:
Eihän tämä vaan ollut vastaveto kommentilleni, jonka voisi muotoilla myös, että nykyihminen nyt vaan sattuu olemaan laiska nahjus. Koska ei ole pakko liikkua, moni ei liiku ollenkaan. Keskimäärin ihminen on pirun laiska ja mukavuudenhaluinen.

Kyllä ihan sääliksi käy ihmisiä, jotka eivät liiku. Heiltä jää paljon voimavaroja ja hyvää oloa saamatta elämässään. Elämänlaatu on mitä on, kun ei liiku kuin jääkaapille ja pleikkarille. Kaikesta sosiaalisuudesta puhumattakaan. Siinähän ihan masentuu, kun ei rasita itseään koskaan. Ja siihen jopa tottuu ja lopulta rakastuu. Liikunnasta tulee, kuten totesit vaikeaa ja vaarallista. Ihminen on tarkoitettu liikkumaan ja rasittumaan fyysisesti säännöllisesti.

Mutta ei läskejä pidä sääliä tai paapoa. Itse ovat ihransa keränneet.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Lisäksi kuntoa nostattavan liikunnan harrastaminen on monelle ylipainoiselle vaikeaa tai jopa vaarallista.
Tää oli ihan paras :rofl:
No sä ajatusten tonava nyt varmaan laitatkin 150-kilosen kaverin ekana lenkkipolulle hölkkäämään?

Kävelyllä poltetaan rasvaa, muttei se juuri sitä mainitsemaani kuntoa nosta. Paljoa raskaampaa liikuntaa ei vähääkään vaikeammin ylipainoiselle voi oikein määrätä, jos haluaa ettei koneesta lennä kammenpalasia.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Manaaja kirjoitti:Kävelyllä poltetaan rasvaa, muttei se juuri sitä mainitsemaani kuntoa nosta.
Nostaa. Vauhtia vaan lisää. Vaikka tonne Konosen ja Essayahin nopeuteen tai edes sen puolikkaaseen. Eiköhän ala kunto nousemaan. Eli kun vedät (tai joku muu) kävellen 10km lenkin 45 minuuttiin, niin alkaa kunto olemaan kohdallaan.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pulkannaru kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Kävelyllä poltetaan rasvaa, muttei se juuri sitä mainitsemaani kuntoa nosta.
Nostaa. Vauhtia vaan lisää. Vaikka tonne Konosen ja Essayahin nopeuteen tai edes sen puolikkaaseen. Eiköhän ala kunto nousemaan. Eli kun vedät (tai joku muu) kävellen 10km lenkin 45 minuuttiin, niin alkaa kunto olemaan kohdallaan.
Daah. Tottakai kaikki liikkuminen kuntoa nostaa, jos kunto on niin pohjalla ettei sieltä voi tulla kuin ylöspäin. Mutta ei vaikeasti lihavaa ihmistä voi silti pistää heti alkuun likkumaan 150-180 sykevauhdeilla. Edes kävellen. On vaan nivelille liian repivää. Ihmiset saavat itse asiassa kävellen jopa enemmän rasitusvammoja kuin juosten.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Manaaja kirjoitti:No sä ajatusten tonava nyt varmaan laitatkin 150-kilosen kaverin ekana lenkkipolulle hölkkäämään?
Mikä helvetin sympatia läskeille esimerkki tämä oli ja miten se on oleellinen? Kommenttini oli yleiskommentti siitä, että kärjistetysti jengi syö kuin roteva maajussi vaikka kuluttaa kuin porstuassa märehtivä maatiaiskissa. Ei työteliään ja aktiivisen ihmisen tarvitse miettiä syökö vaaleaa vai tummaa leipää tai suosiiko ituja vai levää. Sillä ei ole mitään merkitystä, koska hän liikkuu ja rasittuu luonnollisen määrän. Sydämellinen anteeksipyyntö, kun en erikseen huomioinut vammaisia, sairaalloisen läskejä tai Jeesusta.

Ja selvennykseksi, olen myös sitä mieltä, että nopeat hiilarit ovat jopa yhtä merkittävä nykylihavuuden taustavaikutin kuin yleinen laiskottelu.
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 23.02.2010 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Manaaja kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Lisäksi kuntoa nostattavan liikunnan harrastaminen on monelle ylipainoiselle vaikeaa tai jopa vaarallista.
Tää oli ihan paras :rofl:
No sä ajatusten tonava nyt varmaan laitatkin 150-kilosen kaverin ekana lenkkipolulle hölkkäämään?

Kävelyllä poltetaan rasvaa, muttei se juuri sitä mainitsemaani kuntoa nosta. Paljoa raskaampaa liikuntaa ei vähääkään vaikeammin ylipainoiselle voi oikein määrätä, jos haluaa ettei koneesta lennä kammenpalasia.
Kyllähän noi melko tiukkaa treeniä tossa Suuressa pudottajassa vetää. Että kai tää on aika yksilökohtaista.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exPertti kirjoitti:Lääkärin ja ravitsemusterapeuttien tarkassa valvonnassa. Siinä on tosi iso ero, että mittaileeko joku kehosi tilaa säännöllisesti vai päätätkö vaan alkaa 150-kiloisena kävelemään joka päivä tuosta noin.
No kuka käskee aloittamaan tosta vaan ja yksin? Lääkärin ja PT:n avulla pääsee varmaan melko hyvin liikkeelle. Ja miks pitäis aloittaa kävelemällä kun paljon nivelystävällisempiäkin lajeja on tarjolla, esim. sisäpyöräily ja allashommelit.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Manaaja kirjoitti:Ihmiset saavat itse asiassa kävellen jopa enemmän rasitusvammoja kuin juosten.
Varsinkin 150-kiloisten ja painavampien kannattaa aloittaa kuntoilu juoksemalla vähintään 10 kilometrin lenkkejä seitsemänä päivänä viikossa. Siitä kroppa tykkää!
Kävelemällä sama määrä tulisi vain rasitusvammoja. Puhumattakaan sauvakävelystä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

exPertti kirjoitti:Pässi.
Eikun Ori !
Varo ettet kastu siellä toisella puolella.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Suvinen kirjoitti:
Mayah kirjoitti:Helvetin iso osa ihmisistä uskoo sen, mitä he haluavat uskoa. Voin ja makkaran ystävät varmasti ilahtuvat näistä uutisista ja palvovat Heikkilää jumalanaan.

Kyllähän noita kaikenmaailman hölynpölytutkimuksia aina tulee, on jos jonkin sortin koulukuntaa ruokavalion suhteen. Itse luotan siihen, että kun syö monipuolisesti niin ei ainakaan ihan päin vittua voi ruokavalio mennä.
Aamen koko viestille. Itse myötäilen daven linjoja siinä suhteessa, että tietyt perusasiat painonpudotuksessa ovat ja pysyvät, vaikka mitä tutkimustuloksia eteen heitettäisi. Se, että jotkut ihmisistä laihtuvat yhdellä ja toiset toisella tapaa ei tee kummastakaan tavasta absoluuttisen totta. Perusjutut mielessä pitämällä voi tietysti kikkailla ruokavaliollaan loputtomiin. Totta kai makkaraa ja voita syömälläkin laihtuu, kunhan syö niitä vähemmän kuin kuluttaa.
:komp:

Oon joskus ihmetellyt, missä välissä ruokailu muuttu rakettitieteeks.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
NuoriD

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Lilo kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:
Mayah kirjoitti:Helvetin iso osa ihmisistä uskoo sen, mitä he haluavat uskoa. Voin ja makkaran ystävät varmasti ilahtuvat näistä uutisista ja palvovat Heikkilää jumalanaan.

Kyllähän noita kaikenmaailman hölynpölytutkimuksia aina tulee, on jos jonkin sortin koulukuntaa ruokavalion suhteen. Itse luotan siihen, että kun syö monipuolisesti niin ei ainakaan ihan päin vittua voi ruokavalio mennä.
Aamen koko viestille. Itse myötäilen daven linjoja siinä suhteessa, että tietyt perusasiat painonpudotuksessa ovat ja pysyvät, vaikka mitä tutkimustuloksia eteen heitettäisi. Se, että jotkut ihmisistä laihtuvat yhdellä ja toiset toisella tapaa ei tee kummastakaan tavasta absoluuttisen totta. Perusjutut mielessä pitämällä voi tietysti kikkailla ruokavaliollaan loputtomiin. Totta kai makkaraa ja voita syömälläkin laihtuu, kunhan syö niitä vähemmän kuin kuluttaa.
:komp:

Oon joskus ihmetellyt, missä välissä ruokailu muuttu rakettitieteeks.
No kun insinörtti kiinnostuu asiasta, niin se ei saa olla liian yksinkertaista.

Vähän sama, kuin että pitääkö kaiutinkaapeleiden olla myötäpäivään vai vastapäivään kierrettyjä, kuinka korkealle lattiasta kaapelit pitää nostaa, ja koska töpselistä tulee riittävän hyvää sähköä, jotta vakavasti otettavan harrastajan kannattaa mitään kuunnella.
elco

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja elco »

Tähän aiheeseen tuntuu eräs taho suhtautuvan vanhalla tarmolla.

Vähän kyllä ihmetyttää, miten pirun helppoa se laihduttaminen nyt sitten onkaan, kun on saanut viisi vuotta lukea, miten pirun vaikeaa se onkaan.

Samaten tuo kävely ei kohota kuntoa ja kunnon kohottaminen on vaarallista ja liikkuminen lisää nälkää eli itseasiassa liikkuminen lihottaa on aika vinkeää luettavaa.

Mutta ei siis muuta kuin seuraavaa kierrosta aiheesta odotellessa.
bliss

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja bliss »

Tämä ketju huvittaa minua.
Kai Nalo

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Lilo kirjoitti: Oon joskus ihmetellyt, missä välissä ruokailu muuttu rakettitieteeks.
Siinä vaiheessa kun keski-ikä lähestyy ja vaaka näyttää +10 kiloa.
NuoriD

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kai Nalo kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: vain lääkitään uusilla ja paremmilla lääkkeillä, niin saadaan ihmiset sentään kitumaan pidempään.
Velipoika veti ittensä piippun duunin kanssa ja meni sitten "masentuneena ja väsyneenä" lekuriin. Sai sieltä masennusdiagnoosin ja tropit millä taas jaksoi pari kuukautta. Siinä vaiheessa kun napeista muodostui hälle sitä luokkaa ratkaisu, että joka ilta piti ottaa nukahtamislääke ja joku muu nappi että sai yönsä nukuttua, päätti mies toisin.

Se veti koko lääkesatsin vessanpöntöstä alas ja meni aamulla pomon juttusille. Sanoi pomolle että jos ei hommat muutu, hän sanoo ittensä irti. Hommat muuttui, normaali vuorokausirytmi palasi ja ukko voi taas hyvin ilman napin nappia.

Lekuri ei vaan tuota ratkaisua voinut suositella, koska siitähän työnantaja ja lekurin palkanmaksaja ei olisi pitänyt..
Minähän painiskelen tämän kaltaisten ongelmien kanssa lähes päivittäin. Itse kyllä aina kehoitan keskustelemaan esimiehen kanssa asiasta. Tuon myös esiin sen, että jos ongelmana on liiallinen työmäärä, niin ensi sijaisesti pitäisi tietysti puuttua siihen.

Loparikehoitus ensimmäisenä hoitovaihtoehtona on kyllä mielestäni vähän huono. Sama kuin jalkakipuiselle suosittaisi ensimmäisenä hoitona jalan amputaatiota.

Olen kyllä joskus suosittanut irtisanoutumista, mutta en tosiaankaan heti ensimmäisessässä istunnossa.

Työterveyshuolto monesti järjestää kolmikantapalavereja (TTH, potilas, esimies), jos siihen vaikuttaa olevan tarvetta.

Työuupuneet monesti ovat myös masentuneita, ja silloin hyötyvät masennuslääkityksestä. Eivät kuitenkaan aina.

Jos minun pitäisi kaivaa päivässä sata metriä ojaa, en suoriutuisi siitä ja en silti sen takia välttämättä olisi masentunut. Ongelma on tietysti sekin, että jos kaveriin pitää kaivaa päivässä sata metriä ojaa, mutta hän ei siihen pysty, niin hänen pitäisi kertoa asiasta ensi sijaisesti pomolleen. Monesti kaveri kuitenkin tulee lääkäriin. Pikku sivuhuomautuksena, että "työuupumus" diagnoosi ei oikeuta sairasloma-ajan palkkaan. Masennus sen sijaan oikeuttaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Antti Heikkilä: Voi ja makkara ovat terveellisiä!

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Miten tästä tuli laihdutusketju?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin