Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Yleinen lätinä jä kitinä
NuoriD

Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mitä oikeusrangaistuksen uhka estää sinua tekemästä? Tarkoitan siis oikeuslaitoksen langettamia rangaistuksia, en esim. sosiaalisen ympäristön tai omantuntosi asettamia esteitä.

Itseäni rangaistuksen uhka estää ajamasta yli 20km/h ylinopeutta ja yrittämästä veropetosta.

Todennäköisesti muihin rikoksiin en ryhtyisi muutenkaan, koska joko omatuntoni tai sosiaalisen ympäristön paine toimivat riittävinä rajoittavina tekijöinä, mutta em. rötöksien suhteen ainoastaan oikeudellisen rangaistuksen uhka estää minua toimimasta.
Kai Nalo

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti:Mitä oikeusrangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?
Toimimasta kuin Dexter.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Pedofiilien pieksämistä.
Viimeksi muokannut Elppis, 09.04.2010 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
bliss

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja bliss »

Poistumasta kaupasta täysillä kärryillä maksamatta.
Dumis

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Kaip se on tuo kaahailu, lähes kaiken muun omatunto estää.
nastamuumio

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Ei mitään.
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

nastamuumio kirjoitti:Ei mitään.
Teet kaikkea kiellettyä täysin pidäkkeettömästi?
elco

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja elco »

Tulisi varmaan vedettyä aika mittavastikin enemmän muutakin kuin rekeä.
nastamuumio

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

NuoriD kirjoitti:
nastamuumio kirjoitti:Ei mitään.
Teet kaikkea kiellettyä täysin pidäkkeettömästi?
Joko niin tai sitten mulla ei ole suuria mielihaluja tehdä mitään kiellettyä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

nastamuumio kirjoitti:Ei mitään.
Sama.
Toimistorotta

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

Nopeusrajoitukset jäisivät monin paikoihin unholaan ja luultavasti omistaisin ainakin yhden konetuliaseen. Veroja en missään nimessä maksaisi, toisaalta eipä olisi varaakaan kun ammattitaito muuttuisi melko hyödyttömäksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ajonopeudet tulisi valittua puhtaasti vallitsevien olosuhteiden mukaan. Telkkarin varmaan ostaisin ja jättäisin tv-luvan hankkimatta.

Verojen maksamista en osaa spekuloida, koska verotus muuttuisi tietenkin progressiivisesti hinnoitelluiksi palveluiksi. Eli rikas voisi päättää maksaako 30€ terveyskeskuskäynistä ja köyhä voisi päättää maksaako 10€. Todennäköisesti kuitenkin maksaisin veroina hieman vähemmän kuin nyt, mutten paljoa, koska vaimo ja lapsi ovat kotona.

Puhutaanko tässä muuten henkilökohtaisesta vapautuksesta rangaistuksista, vai yleisestä linjasta? Esim. pankin ryöstäminen sanktiottomassa maailmassa ei ole mikään triviaali juttu, koska nallehan pistäisi liivimiehet perään, jos nallen pankissa kävisi käteispulaansa helpottamassa.
NuoriD

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kymyksenasettelun tarkoitus oli ainoastaan sondeerata, mitä ihmiset jättävät tekemättä vain ja ainoastaan rangaistuksen pelossa siinä maailmassa, jossa elämme.

En siis ajattele maailmaa, jossa esim verojen maksu tapahtuisi oman harkinnan perusteella, vaan sitä, että aivan irl tässä maailmassa, jossa elämme, ainoastaan rangaistuksen pelko estää minua yrittämästä veronkiertoa.

Keksin helposti parikin tapaa kiertää veroja, joista ainakin toinen erittäin todennäköisesti toimisi (ohjaisin osan laskutuksesta tilille, jota en ilmoittaisi verottajalle enkä kirjanpitäjälle), mutta kiinnijäämisen pelko estää tuota toteuttamasta.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kyl mä konetiellä päästelisin kovempaa. Selvästi kovempaa. Suhtaudun nopeusrajoituksiin välttämättömänä, mutta aivan liian kankeana systeeminä, joita mielelläni soveltaisin omaksi edukseni aina kun mahdollista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
SikaMika

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Näkisin tulevaisuuden ruusuisena jo pelkällä veronkierrolla. Siihen ei liity edes mitään sosiaalisen ympäristön asettamaa estettä, verosuunnittelu on maan tapa n. kaikissa maailman maissa ja täällä moisesta narahtaminen ei estä esim. eduskuntaan pääsemistä (ainakaan kepun riveissä, mutta moiseen säädyttömyyteen ei minunkaan moraalini antaisi myöden). Fillaroidessani olen jättänyt kaikkien turhien sääntöjen noudattamisen sikseen jo aikoja sitten, siirtäisin saman liikennekurittomuuden myös moottoroitujen pelien puolelle; niin kauan kuin en aja kenekään päälle enkä jää kenenkään alle, kaikki säännöt ovat turhia. Kynnys pahoinpidellä täysiä kusipäitä laskisi myös roimasti.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ei mitään, muahahahaa!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Paskiaisten ja tyhmien lyöminen varmaan lisääntyisi. Olen myös törmännyt sen luokan urpoihin, että ainoa mikä on pidätellyt hillittömän väkivallan purkautumista on ollut päässä kuuluva ääni "ei kannata. Siitä saa saman kun ihmisen tappamisesta."
Me transmitte sursum, Caledoni!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Eikö nopeusrajoituksilla ole jengin mielestä mitään virkaa, kun kerran tottelette niitä vain rangaistuksen pelossa? (Itse en ihan aina tottele, mutta silloin kun ajan rajoituksen mukaan, se johtuu pyrkimyksestä liikenneturvallisuuteen.)
Toimistorotta

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Toimistorotta »

EveryWoman kirjoitti:Eikö nopeusrajoituksilla ole jengin mielestä mitään virkaa, kun kerran tottelette niitä vain rangaistuksen pelossa? (Itse en ihan aina tottele, mutta silloin kun ajan rajoituksen mukaan, se johtuu pyrkimyksestä liikenneturvallisuuteen.)
On niillä _mitään_ virkaa. Niitä tarvitaan paukapäille jotka eivät osaa sovittaa tilannenopeutta liikenteen määrään, ajoradan kuntoon, säätilaan, oman ajokalustonsa kuntoon ja niille jotka ovat täysin piittaamattomia muiden turvallisuutta kohtaan.

Monesti on niin, että uudella autolla hiljaista, kuivaa ja melko suoraa tietä juurruttaessa jotain 85 km/h ettei tule sakkoja tuntuu ihan saakelin typerältä. Jossain Helsingin keskustassa tai kehätien ruuhkissa rajoituksilla ei ole juurikaan vaikutusta omaan käytökseen.
Manaaja

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Siis joo. Enköhän mä nyt suhteellisen lainkuuliaisena kansalaisena aika ihmisiksi olisi muutenkin, jos mitataan muille aiheutetun haitan mittareilla. En esimerkiksi häiritsisi kotirauhaa tms. sen pahemmin kuin nykyänkään.

Sen sijaan varsinkin kesäkeleillä menisi varmaan vähintään kerran viikossa 2 markkaa rikki ajonopeuksien puolesta. Emmä muutenkaan tajua noita sporttiautoja. Mustanginkin alusta alkaa toimimaan mukavuuspainotteisesti vasta 170:stä koilliseen. Tämän tiedän siitä että...no luin lehdestä tai jotain.

Niin ja sitten pilveä polttelisin ihan yhtä holtittomasti kuin juon viiniäkin. Varsinkin silloin kun tekee mieli antaa Random Narttu X:lle kunnon kyydit.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Manaaja kirjoitti:Niin ja sitten pilveä polttelisin ihan yhtä holtittomasti kuin juon viiniäkin. Varsinkin silloin kun tekee mieli antaa Random Narttu X:lle kunnon kyydit.
En jaksa uskoa, että tää iseily kuuluu tän aiheen alle hej. Kamoon.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Lähinnä tulee nykyisellään noudatettua nopeusrajoituksia kohtuullisen hyvin. Se 5km/h menee nykyään yli rajoitusten melkein aina. Sankassa lumipyryssä puolen yön jälkeen reilusti enemmän, toki järjen(?) mukana pitäen.
'Sivistyksen ulkopuolella' sivuteillä nopeudet menee sopivien tilannenopeuksien mukaan. Ja sopivuuden määrittelen tietty ite.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
SikaMika

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

EveryWoman kirjoitti:Eikö nopeusrajoituksilla ole jengin mielestä mitään virkaa, kun kerran tottelette niitä vain rangaistuksen pelossa?
No ei itse rajoituksilla. Jos esim. moottoritie on tyhjä, niin mun on vaikea kuvitella vaarantavani kenenkään muun terveyttä kuin omaani nopeudestani riippumatta. Tottakai niillä on merkitystä noin kokonaisuutta ajatellen; jos niitä ei olisi, ruumiita tulisi enemmän, koska nykyisten kädettömien lisäksi tulisi uusia käsiä jotka ajaisivat täysiä vain koska se on sallittua. Näin nykyisen käytännön vallitessa (vrt. oma fillariliikennekäyttäymiseni) on helppo rikkoa liikennesääntöjä turvallisesti, koska tiedän valtaosan muista tienkäyttäjistä toimivan sääntöjen mukaan; heidän toimintaansa on helppo varautua. Eli en missään nimessä toivo, että vaikkapa liikennesäännöt postetaan, se olisi minulta pois ja vaikeuttaisi omaa toimintaani.

P.s. Jos fillaroidessani kulkisin sokeasti pelkkien sääntöjen mukaan, olisin jäänyt auton alle lukemattomia kertoja; autot ajelevat yli suojateiden vanhoilla vihreillä yms., ainoa keino selviytyä hengissä on seurata valojen lisäksi muuta liikennettä. Osaan seurata sitä samaa muuta liikennettä myös ajaessani päin punaisia, jalkakäytävällä, väärään suuntaan, autojen seassa, kaikkialla. Olen kaksi kertaa törmäillyt pyörällä, molemmat kerrat oman arviointivirheeni takia. Molemmilla kerroilla minä olisin ollut se, jolle olisi käynyt huonosti jollei olisi ollut tuuria matkassa. Tiedostan oman ajotyylini riskit ja hyväksyn ne, mutta olen myös ottanut opikseni koska en nyt varsinaisesti haluaisi lähteä täältä pyöräilykengät ja trikoopöksyt jaloissani.
bliss

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja bliss »

EveryWoman kirjoitti: (Itse en ihan aina tottele, mutta silloin kun ajan rajoituksen mukaan, se johtuu pyrkimyksestä liikenneturvallisuuteen.)
Hm. Merkillistä. Jotenkin oon aina ajatellut, että sulla ei nyt ainakaan ole ajokorttia. Älä kysy mistä moinen :mrgreen:
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mitä rangaistuksen uhka estää sinua tekemästä?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Ajan mahdollisimman tarkkaan nopeusrajoitusten mukaan, koska en sitten millaan viitsisi tulla pysaytetyksi tai sakotetuksi. Helpompi vahdata nopeusmittaria ja tayttaa kaahailuntarpeet silloin kun paasee vaikka liittymaan motarille, eli kiihdyttamaan. Toi meian auto kun kiihtyy tosi kivasti. Mut ei mulla oo mitaan intoa ajaa lujempaa ku nopeusrajoitukset sanoo ja usein silloinkin vahan hirvittaa.

Mut siis pyrin ajamaan sallittuja nopeuksia liikenneturvallisuuden takia ja vahtaan rajoissa pysymista jottei pysaytettais. Vahan turhan helposti vauhti kiihtyy huomaamatta, jos ei vahdi.

Muutoin ei oikein mitaan esta.
Vastaa Viestiin